Jump to content

Goed spul, Van den Hul...?

RonL
 Share

Recommended Posts

WOEHAHAHAHAHAHAHAAHAHAHAAAA!

Hier staat een nieuw talent op, ik wist dat ze er nog waren.

Ron, schrijf je in bij de kleinkunst academie, dit is humor van het zuiverste water.

2x 3 meter kabel , tegen 2x5 meter en hij hoort verschil.

Ik wil jou in de schouwburg op oudjaarsavond!

Wat het ook kost !!

Beste Bill,

Je kunt daar smalend over doen: het verschil was met mijn ingespeeld rack zeker merkbaar. Met de kabel van 5 meter had ik een minstens twee meter dieper geluidsbeeld. En dat aan weerskanten! Ik had de stage liever wat breder gehad, maar dat laat mijn huiskamer niet toe. Nadat ik de kabels over de gehele lengte op steuntjes had geplaatst, leek ook het hoog weer wat te winnen. Wat een beetje tweaken niet kan doen...

ingespeeld RACK> :lol::lol::lol::lol:

Nog maar even on topic dan. De van den Hul Magnum moet je vooral toepassen bij elektrostaten. Ik vind ze niet bijster geschikt voor conus speakers. Het hoog is dan een beetje ijl en het laag een beetje wollig. Tenminste dat is mijn ervaring. Bij elektrostaten schijn je er goede resultaten mee te kunnen krijgen. Ik heb dat echter nooit zelf gehoord.

Tip: probeer eens "the wind" van v.d. Hul. Zorg daarbij dat de plus en min van een kanaal getwist/gevlochten is als je deze kabel beluisterd.

ingespeeld RACK> :lol::lol::lol::lol:

Begin jij nu ook al lacherig te doen Joopus? Ik heb niet alleen een ingespeeld rack maar mijn hele luisterruimte is 'ingespeeld'. Niet letterlijk natuurlijk maar er zijn een aantal dingen waar je op moet letten.

Het vloerkleed bijvoorbeeld: ik heb een z-getwijnd, kort geschoren vloerkleed liggen van 270 x 140 cm ongeveer in het midden van de luisterdriehoek (speakers en luisterplek). Ik heb ervaren dat je het kleed zodanig moet stofzuigen dat de polen van het tapijt naar de luisterplek buigen. Dit voorkomt hinderlijke reflecties in met name het hogere middengebied. Toegegeven, het is wel eens vervelend wanneer mijn vrouw het kleedje gaat kammen als ik net zit te luisteren. Maar je moet wat overhebben voor je hobby, nietwaar?

Er is een hoop te bereiken met een beetje interesse en creativiteit. Gelukkig zijn er mensen als Paul Jenner die er net zo over denken als ik. Ik probeer daarom graag zijn tip over asymetrische ondersteuning van de luidsprekerkabel uit. Eerst nog even sparen, want ik heb net een setje handgedraaide, konisch gelagerde wentelcones gekocht. Elke exemplaar genummerd en in mooie mahoniehouten kist. Je zou eens moeten komen luisteren!

Dat model wentelcones dat jij daar noemt ken ik Ron. Dat is de absolute top. Ik heb ze ooit eens te leen gehad. Mij viel op dat het klankbeeld al rustiger werd toen ik de mahoniehouten kistjes op het dressoir had staan. Onuitgepakt dus !

En wat je zegt over dat tapijt klopt natuurlijk. Ik had het niet vermeld om dat ik dat soort basale tweaks nu zo langzamerhand wel als algemeen bekend veronderstel.

Paul.

Waar zijn die wentelcones te koop en wat kosten ze? Ik heb ze nog niet kunnen vinden op internet..

Ze lijken me namelijk ook wel geschikt om mijn handgeblazen optische interlinks op te plaatsen.

Ook een goeie tip: koop nooit een nieuwe luisterstoel, maar altijd een 2e hands. Die zijn al ingespeeld (wel van een andere audiofiel kopen natuurlijk, liefst een met betere spullen dan jijzelf) dus dan kun je meteen volop genieten. Er is niets irritanter dan een oningespeelde luisterstoel!

Ook een goeie tip: koop nooit een nieuwe luisterstoel, maar altijd een 2e hands. Die zijn al ingespeeld (wel van een andere audiofiel kopen natuurlijk, liefst een met betere spullen dan jijzelf) dus dan kun je meteen volop genieten. Er is niets irritanter dan een oningespeelde luisterstoel!

iedreen is hier serieus aan het praten over inspelen en dergelijk belangrijke zaken, en dan haalk jij er weer iets lulligs als een luisterstoel bij....

:unsure::D

Let hierbij dus ook op het design van de luisterstoel. Een oorfauteuil bijvoorbeeld geeft veel extra reflecties, versterkt het geluid. Zet je handen maar eens als een schelp tegen je oren. Ik zou deze alleen adviseren als je wat verder van je speakers afzit.

Hou tevens de stof in de gaten. Leer geeft een wat killer geluid dan velours.

Wat te denken van het effect van een weelderige haardos (of het onbreken daarvan). Mogen audiofielen wel haar tot op de schouders hebben (over de oren)? Wat is dan een verantwoorde haardracht. Vlechtjes?

Heb ik overigens al 20 jaar geen last meer van. Maar wel weer van extra reflecties ;)

Hou tevens de stof in de gaten. Leer geeft een wat killer geluid dan velours.

Mij oma had vroegah ook altijd van die gehaakte kleedjes over de ruglening hangen. Maar ja, ze was ook een buizenfreak.

Wat te denken van het effect van een weelderige haardos (of het onbreken daarvan). Mogen audiofielen wel haar tot op de schouders hebben (over de oren)? Wat is dan een verantwoorde haardracht. Vlechtjes?

Heb ik overigens al 20 jaar geen last meer van. Maar wel weer van extra reflecties ;)

Ik heb geen last van te lang haar ;) maar ik zorg er zeker voor dat mijn oorharen op tijd gekortwiekt worden..

ingespeeld RACK> :lol:  :lol:  :lol:  :lol:

Begin jij nu ook al lacherig te doen Joopus? Ik heb niet alleen een ingespeeld rack maar mijn hele luisterruimte is 'ingespeeld'. Niet letterlijk natuurlijk maar er zijn een aantal dingen waar je op moet letten.

Het vloerkleed bijvoorbeeld: ik heb een z-getwijnd, kort geschoren vloerkleed liggen van 270 x 140 cm ongeveer in het midden van de luisterdriehoek (speakers en luisterplek). Ik heb ervaren dat je het kleed zodanig moet stofzuigen dat de polen van het tapijt naar de luisterplek buigen. Dit voorkomt hinderlijke reflecties in met name het hogere middengebied. Toegegeven, het is wel eens vervelend wanneer mijn vrouw het kleedje gaat kammen als ik net zit te luisteren. Maar je moet wat overhebben voor je hobby, nietwaar?

Er is een hoop te bereiken met een beetje interesse en creativiteit. Gelukkig zijn er mensen als Paul Jenner die er net zo over denken als ik. Ik probeer daarom graag zijn tip over asymetrische ondersteuning van de luidsprekerkabel uit. Eerst nog even sparen, want ik heb net een setje handgedraaide, konisch gelagerde wentelcones gekocht. Elke exemplaar genummerd en in mooie mahoniehouten kist. Je zou eens moeten komen luisteren!

welke dokter heb jij?????? :D:D

],6 Mar 2004, 02:13:32]

iedreen is hier serieus aan het praten over inspelen en dergelijk belangrijke zaken, en dan haalk jij er weer iets lulligs als een luisterstoel bij....

:unsure::D

He, ik was serieus! Of heb jij ergens smileys zien staan in mijn bericht? :confused::blink:

• 15 years later...