SpeedyAndr Posted 25 februari 2004 Report Share Posted 25 februari 2004 Na de 'meetsessie' die Hans pas bij Cock heeft gehouden, leek het mij leuk om dat ook eens te doen bij Cock, aangezien de RTA meter van Erik nog even bij mij logeert. De speakers van Cock heb ik al eerder gehoord bij anderen thuis, maar nog niet bij Cock zelf in de huiskamer. Gisteren was het dan zover, na het zoveelste dagje met overwerk kwam ik veel later dan we hadden gepland in Schiedam aan. De parkeerplaatsen waren bezet, pas na 3 rondjes in de wijk kon ik het busje ergens kwijt. Met een tas vol cd's en het meetkoffertje van Erik stapte ik binnen bij Cock, die mij hartelijk welkom heette. Er speelde klassieke muziek op achtergrondniveau en ik stapte de gezellige huiskamer binnen. Het is een L-vormige kamer met in het smalle deel de keuken en in het brede deel de set incl. een paar muren vol met cd's en boeken in hoge kasten. Set beschrijving Sony SCS-XE670 sacdspeler Nad T562 dvdspeler M-audio superdac Nad 370 versterker Zelfbouw vloerstaande speakers (2-weg met Scanspeak units, de ringradiator tweeter en Ultimo mid/bass volgens mij ) Speakerkabels cat5 self-made bi-wired Interlinks cat5 self-made en nog wat andere touwtjes Luisteren Ik wilde plaats nemen in de hotspot, maar die is er niet bij Cock, de zithoek is namelijk schuin opgesteld Wel heeft Cock nog een bureaustoel die op de plek van de hotspot werd gezet. Met een drankje in de hand liet ik de muziek tot me komen en intussen kreeg de RTA meter een plekje bij de set. De projectie is redelijk breed en diep, de muziek komt relaxt op mij over, geen om aandacht vragende tonen, maar gewoon een fijne laidback presentatie In deze opstelling was de M-audio dac optisch met de dvdspeler verbonden, een coaciale verbinding bracht geen grote verschillen aan het licht. Meten Omdat de avond vrij kort was, begonnen we al snel met de RTA metingen, de resultaten lijken op die van Hans, maar met de roze ruis (op cd) ben je wel sneller klaar, Hans gebruikte een reeks tonen en een dB-meter. Volgens de RTA-meter gaan de speakers laag door tot 25Hz bij zo'n -9dB, maar het gaat wel om frequentiebandjes, dus ik denk dat 30Hz bij de laagste band ook nog mee telt. De pieken en dalen komen redelijk overeen met de metingen van Hans, echter valt een dip bij 2KHz op, die Hans niet heeft gemeten. Ook bij mij leek er een dip bij 2KHz te zijn, dit zegt volgens mij iets over de RTA-meter en/of de microfoon, die niet gecalibreerd zijn en niet zozeer de speaker en/of de kamerakoestiek. Misschien kan Bas of iemand anders deze RTA-meter en microfoon eens testen, ik geloof er niet in dat iedereen een dip bij 2KHz heeft, zonder dat op die frequentie een wisselfilter zit. Het hoog viel ook bij deze meting vrij vroeg af, nogmaals ga ik twijfelen aan de meetapparatuur, want het plaatje lijkt weer erg op mijn (gemeten) situatie. En nu echt luisteren In mijn tas heb ik toevallig een paar sacd's met klassieke muziek, de opname van Mahler (symphony no 5 in C sharp minor Movement 4: Adagietto, concertgeb. A'dam 3/2001 PTC 5186 004) zou heftig moeten zijn, maar ik zit niet bepaald te springen in de stoel. Onbewust bleken we de cd layer te horen, na wat gedoe met de knopjes nogmaals de sacd opname, erg groot is het verschil niet, wel is de muziek wat rustiger en verfijnder. Cock vroeg speciaal naar een cd van Andreas Vollenweider, Kryptos genaamd. Deze muziek is heel veelzijdig, van orkest met koor tot slagwerk met afrikaanse invloeden, heel leuke muziek om naar te luisteren Intussen spelen we met dvdspeler en de M-audio dac, maar er zit bij diverse cd's een scherp randje in het geluid en ik vind het een beetje blikkerig klinken, niet echt natuurlijk en het woord compressie kwam in mij op. De cat5 interlinks maakten plaats voor mijn zilveren interlinks, Cock wilde graag weten of andere interlinks echt geen verschil maken zoals enkelen op dit forum maar blijven roepen .... Ik hield mijn mond en liet Cock aan het woord, natuurlijker, meer detaillering en wat meer laag waren de eerste dingen die hem opvielen. Daarna bleek het beeld duidelijker te worden neergezet en het hoog was fluweler, met de ringradiators wordt het hoog echt heel mooi weergeven. In het verleden is er een discussie geweest over het 'hout' geluid, met Talking Timbuktu van Ry Cooder hebben we dit regelmatig getest. Ik wilde stiekem weten of de set snel is, het relaxte beeld blijft gehandhaafd, de (bij mij) felle percussiegeluiden komen hier niet echt goed uit de verf, het is wel goed te volgen, maar het blijft wat ingehouden en slap. Op zich geen probleem, want Cock heeft een voorkeur voor een relaxte weergave, het is rustgevend en toch kun je ervan genieten. Er is nog veel meer muziek gedraaid, maar ik heb niet bijgehouden wat allemaal, de tijd was vrij kort. Ook heb ik zelf geen plaatjes geschoten, Cock heeft wel wat foto's van de RTA-meter gemaakt. We sloten af met DCD Spiritchaser, het dreigende laag komt mooi de kamer in zonder direct resonanties op te roepen, we speelden ook niet erg luid na 23:00. De RTA-meter liet het 25Hz ledje regelmatig zien, dus het ging echt laag. Het mooie van deze set vind ik dat ook bij laag volume de klank eender blijft, zodat je zonder anderen te storen kunt blijven genieten van de muziek. Al met al is dit een heel mooie set, het hoeft niet altijd kapitalen te kosten om iets 'goeds' neer te zetten Het was weer heel gezellig en de catering was prima, op naar de volgende sessie Andr Link to comment Share on other sites More sharing options...
cgm Posted 25 februari 2004 Report Share Posted 25 februari 2004 Oh ja Andr Link to comment Share on other sites More sharing options...
joopus Posted 25 februari 2004 Report Share Posted 25 februari 2004 [quote name='SpeedyAndr Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zee Posted 25 februari 2004 Report Share Posted 25 februari 2004 Leuke verslag van wat weer een leuke sessie moet zijn geweest. Ik kom graag ook eens bij je luisteren Cock. Staan je mooie monitors dan ook opgesteld? groet, Otto Link to comment Share on other sites More sharing options...
cgm Posted 25 februari 2004 Report Share Posted 25 februari 2004 Ik kom graag ook eens bij je luisteren Cock. Staan je mooie monitors dan ook opgesteld? groet, Otto Je bent natuurlijk welkom Otto, en als jij de monitoren wilt horen stel ik ze gewoon op naast de Ultimo's. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kermit Posted 25 februari 2004 Report Share Posted 25 februari 2004 Oh ja Andr Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 25 februari 2004 Report Share Posted 25 februari 2004 leuke recensie andr Link to comment Share on other sites More sharing options...
RALF Posted 25 februari 2004 Report Share Posted 25 februari 2004 heb zelf ook wat metingen met mijn behringer ultrcurve pro 24/96 gedaan mijn set bestaat uit een tweetal actieve zelfbouwspeakers met een 7 inch Eton hexacone in 60 liter met hierboven een scanspeak d2905/97000 gefilterd op 2,6 khz een kritisch punt dus het laag is via een behringer cx2310 gefilterd op 60 hz, alles hieronder gaat naar een tweetal Focal 10 inch W conus woofers elk in 60 liter en deze lopen -3db door tot 28 hz metingen doe ik met de behringer in de RTA stand en een test cd met oplopende frequentie toontjes, op de diplay van de Ultracurve is dan aan de hand van de peak waarde af te lezen hoeveel db deze toon is, nu heb ik al na een paar metingen een duidelijke peak van meer dan 5 db bij 60 hz niet zo vreemd in een ruimte van 5,5 meter lang, ik heb voorlopig de ultracurve 5 db gecorrigeerd op 60 hz is deze methode van meten goed of doe ik iets helemaal verkeerd Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruud Posted 25 februari 2004 Report Share Posted 25 februari 2004 [quote name='SpeedyAndr Link to comment Share on other sites More sharing options...
pietje bell Posted 25 februari 2004 Report Share Posted 25 februari 2004 heb zelf ook wat metingen met mijn behringer ultrcurve pro 24/96 gedaanmijn set bestaat uit een tweetal actieve zelfbouwspeakers met een 7 inch Eton hexacone in 60 liter met hierboven een scanspeak d2905/97000 gefilterd op 2,6 khz een kritisch punt dus het laag is via een behringer cx2310 gefilterd op 60 hz, alles hieronder gaat naar een tweetal Focal 10 inch W conus woofers elk in 60 liter en deze lopen -3db door tot 28 hz metingen doe ik met de behringer in de RTA stand en een test cd met oplopende frequentie toontjes, op de diplay van de Ultracurve is dan aan de hand van de peak waarde af te lezen hoeveel db deze toon is, nu heb ik al na een paar metingen een duidelijke peak van meer dan 5 db bij 60 hz niet zo vreemd in een ruimte van 5,5 meter lang, ik heb voorlopig de ultracurve 5 db gecorrigeerd op 60 hz is deze methode van meten goed of doe ik iets helemaal verkeerd "oplopende" toontjes?een sweep bedoel je. dat is beter dan een rose ruis,bij een gelijktijdige ruis, worden de naast ligende freqenties beinvloed, dat is veel minder tot niet bij een sweep Link to comment Share on other sites More sharing options...
RALF Posted 26 februari 2004 Report Share Posted 26 februari 2004 ja ik bedoel uiteraard een freq. sweep iedere frequentie wordt dan een 30 seconden weergegeven en dan ga je voor de volgende frequentie naar het volgende nummer op de test cd deze cd zit bij mijn Hifish AC interface, een soort meetmicrofoon waar je ook RTA metingen mee moet kunnen doen en ook de nagalmtijden moet kunnen meten, maar daar moet ik me nog even in verdiepen er schijn van Hifish ook een progromeerbaar twee of driewegs actief crossover te zijn die je geheel aan je eigen ruimte kan aanpassen Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 26 februari 2004 Report Share Posted 26 februari 2004 bij een gelijktijdige ruis, worden de naast ligende freqenties beinvloed, dat is veel minder tot niet bij een sweep Uhh kun je dat eens uitleggen? Link to comment Share on other sites More sharing options...
LaMa Posted 26 februari 2004 Report Share Posted 26 februari 2004 [quote name='SpeedyAndr Link to comment Share on other sites More sharing options...
LaMa Posted 26 februari 2004 Report Share Posted 26 februari 2004 "oplopende" toontjes?een sweep bedoel je.dat is beter dan een rose ruis,bij een gelijktijdige ruis, worden de naast ligende freqenties beinvloed, dat is veel minder tot niet bij een sweep bedoel je dat een ruis uit gesuperponeerde frequentiecomponenten bestaat, en een sweep niet? Link to comment Share on other sites More sharing options...
pietje bell Posted 26 februari 2004 Report Share Posted 26 februari 2004 bij een gelijktijdige ruis, worden de naast ligende freqenties beinvloed, dat is veel minder tot niet bij een sweep Uhh kun je dat eens uitleggen? Ben niet zo'n ster in het goed onderwoorden brengen,maar probeer het. als je,pak eens een toonhoogte,1000 hz laat piepen, en je laat een meter daar meten heb je geen last van, zoals bij een rose ruis,last van harmonische ,van het hele spectrum dat staat te gillen. is dit begrijpbaar?en nog iets van logies ook? nou maar hopen dat het zo nog klopt, er staat best veel over te lezen op het net. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 26 februari 2004 Report Share Posted 26 februari 2004 Uhh, niet echt maar krijg een bruin vermoeden. Die meter van Erik meet met iets van 1/3 terts banden. Bedoel je dat met ruis je met de hele bandbreedte van zo'n tertsfilter meet? Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 26 februari 2004 Report Share Posted 26 februari 2004 Uhh, niet echt maar krijg een bruin vermoeden. Die meter van Erik meet met iets van 1/3 terts banden. Bedoel je dat met ruis je met de hele bandbreedte van zo'n tertsfilter meet? hij meet 1/3 oktaaf banden . 1/3 oktaaf is een terts (geloof ik ooit eens op muziekles gehad ) het is dus een tertsband analyser. dus hij meet 11 oktaven en dat zijn dan 33 banden . een pink niose zijn alle frequenties van 20hz tot 20khz tegelijk . en de meter hakt ze in 33 stukjes en geeft elk stukje weer tussen elke band zit een 24db/okt filter . je kan de meter ook gebruiken met losse tonen . dan zie je balletje voor balletje opspringen , maar allemaal tegelijk is makkelijker om te zien wat je curve is . Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 26 februari 2004 Report Share Posted 26 februari 2004 Dat bedoelde ik ook Erik. Of een 1/3 oktaaf OF een terts Wat Pietje nou eigenlijk bedoelt is me nog steeds niet duidelijk. Met ruis heb je alle frequenties tegelijk en die filters scheiden het dan. BTW zit er geen geheugen (hold functie) in dat ding zodat als je met een sweep meet hij de gemeten waarden vasthoudt? Link to comment Share on other sites More sharing options...
joopus Posted 26 februari 2004 Report Share Posted 26 februari 2004 tegenstrijdig is dit,, erik wil pur sang luisteren, maar meet alles wat los en vast zit. vergeet je niet de muziek erik? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 26 februari 2004 Report Share Posted 26 februari 2004 Alles op zijn tijd Jopie Wat voor kabel zit er aan de microfoon Hoezo Henk? Wil je ook zo'n kabel? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 26 februari 2004 Report Share Posted 26 februari 2004 Alles op zijn tijd Jopie Wat voor kabel zit er aan de microfoon Hoezo Henk? Wil je ook zo'n kabel? Ik gebruik microfoonkabel als interlink Link to comment Share on other sites More sharing options...
SpeedyAndr Posted 26 februari 2004 Author Report Share Posted 26 februari 2004 Er zit een stevige 'pro audio' gebalanceerde microfoonkabel aan Een peak hold stand heeft ie trouwens ook, je kunt een aantal metingen uitmiddelen. Op de achterkant zag ik staan dat er ook een accu in zit, de meter werkt echter alleen met netvoeding, dus de accu's zullen wel defect zijn. Andr Link to comment Share on other sites More sharing options...
triode Posted 29 februari 2004 Report Share Posted 29 februari 2004 tegenstrijdig is dit,, erik wil pur sang luisteren, maar meet alles wat los en vast zit.vergeet je niet de muziek erik? Hoe kun je nu naar de muziek luisteren als je een meter nodig heb om het verschil te kunnen staven,je staaft het aan een meting,en dan nog eens met een meter die bij iedereen het zelfden probleem aangeeft (meter niet meer goed ) MAAR WE STREVEN NAAR ECHT HEID Ja ja. Hou toch eens op met dat slap geouwehoer over meten is weten Dat is alleen voor mensen die hun eigen oren niet vertrouwen Ga een lekker van je muziek genieten en schrijf daar eens een verhaal over Maar nee we gaan met ze allen te luisteren en meten bij Erik en ja hoor Daar kunnen ze alleen over de soep lullen. jongens wat een slap geouwehoer Link to comment Share on other sites More sharing options...
cgm Posted 1 maart 2004 Report Share Posted 1 maart 2004 Ga een lekker van je muziek genieten en schrijf daar eens een verhaal over Nou, waar blijf je dan? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kermit Posted 1 maart 2004 Report Share Posted 1 maart 2004 tegenstrijdig is dit,, erik wil pur sang luisteren, maar meet alles wat los en vast zit.vergeet je niet de muziek erik? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts