Jump to content

Luisteren en meten

SpeedyAndr
 Share

Recommended Posts

Sommigen passen zich makkelijk aan aan slap geouwehoer en doen gewoon mee. Dan zijn er ook van die talenten die het slap geouwehoer zonder dat het enige moeite lijkt te kosten in indrukwekkende mate overtreffen. U bent zo

Ga een lekker van je muziek genieten en schrijf daar eens een verhaal over

Nou, waar blijf je dan? :P

Denk je dat dat dan nut heeft bij jou en die anderen

Ik denk als ik dat zou doen jij en anderen dan weer

met de vraag gaat komen,kun je dat op een wetenschappelijke

manier onder bouwen (Meten) en ja dat doe ik dus niet

het klinkt mooi en daar meet je niks aan

Maar goed meet ze verder en laten we hopen dat je er

wijzer van..................... :D

Ja, dat spelen met een sub.

Afgelopen woensdag had ik een collega op bezoek, die de HATT's ook wilde gaan bouwen, uiteindelijk in een surround opstelling met een sub.

Hier denk ik zelf ook wel eens aan. Na het testen met de sub van Geerdie weet ik in ieder geval dat je voor relatief weinig een heel mooi systeem neer kan zetten.

Natuurlijk had ik wat commentaar op het geheel zoals Geerdie zei, maar dat is ook een beetje audiofiel gezeur in de marge, want menigeen zou verrukt zijn met wat we hoorden. Verder was ik blij dat we snel een goed klinkend geheel hadden, zodat we er veel muziek mee hebben kunnen luisteren.

Verder was het gewoon weer heel leuk om met een forumgenoot een muzikale middag door te brengen met uitproberen en veel gebabbel. :)

Het valt me op dat Geerdie het geluid 'dynamisch' noemt, ik vond het juist rustig en relaxt klinken :unsure:

De interlinks bleken hier wat invloed op te hebben, jammer genoeg heb ik de silver bullets niet gehoord omdat er eentje slecht contact maakte ....

Andr

• 2 months later...

Nee hoor, die indruk heb je niet gewekt, ik dacht dat je het over de afwerking had.

Misschien haalde je de monitoren en de vloerstaanders door elkaar.. :D

Die Ultimo's zijn nog steeds onafgewerkt MDF. Mijn vrouw wil de afwerking bepalen als de huiskamer opnieuw ingericht is. Dat is mijn concessie aan haar. Gelukkig zeurt ze niet over de grootte van de vloerstaanders, zoals vrouwelijke visite nog weleens meent te moeten doen.. :rolleyes:

Ik ben eigenlijk wel benieuwd wat Kermit's mening in dit opzicht is.

Groet

Kraus

Volgens mij was hij blij dat de monitoren uitgezet werden, en zat hij stilletjes te genieten van de Ultimo's.. ;)

Ik denk eigenlijk dat er 3 man zaten te genieten, zeker met de leuke cd's die jullie mee hadden.

Dan maar even heel kort opnieuw.

De monitors mooi in het hoog, geen laag en soms tegenvallend in het lage midden - trombones Count Basie -: het leek af en toe of er een soort flutter hoorbaar was. Zou dat komen omdat de poort aan de voorkant zit?

Behoorlijke breedte en diepte, heel af en toe wat plakgedrag. Behoorlijk gedefinieerd, maar niet het laatste woord in verfijning.

De luidsprekers hebben een tamelijk uitgesproken eigen karakter en dat hoor je voortdurend terugkomen. Zo miste ook ik duidelijk de bekende warmte in de klank van het Concertgebouw orkest.

Maar alle waar is naar zijn geld en als je hier het geld als uitgangspunt neemt, dan krijg je veel kwaliteit. Lijkt me leuk om mijn ongeveer even grote Kef RR101/3 er eens naast te zetten...

De ultimo's heb ik met enige regelmaat uitgebreid kunnen beluisteren.

De eerste keer (vlak nadat Cock ze gebouwd had) was ik er niet erg van onder de indruk en vielen ze me eigenlijk tegen, gegeven de exhorbitante prijs van de tweeters. Daarna heeft Cock ze regelmatig veranderd: verstevigingsbalken in de kasten, zand er in, poort van achter naar voren verplaatst. Dat heeft bij elkaar een enorme verbetering gegeven. Gisteravond hebben de ringradiators mij voor het eerst volledig kunnen overtuigen: wat een definitie en wat een verfijning.

De Ultimo's - zou Ulticocks geen meer terechte naam zijn? (nee, geen woordgrapjes)- zetten nu een mooi evenwichtig klanbeeld neer. En daaarmee zijn het luidsprekers die mij enorm aanspreken. Heel goed is nu te horen waar die kleintjes te kort komen. Count Basie bleek weer

Mijn enige opmerking heeft betrekking op het echte laag. Dat lijkt me niet erg strak. Een klap op een grote trom trilt echt na. Maar voor de rest: Chapeau

Die monitors zijn leuk spul, maar geef mij die grote maar....

Dit doet me denken aan die keer bij Erik, waarbij dat natrillen het verschil was tussen esl's en conussen.

En ik ben het met je eens, geef mij ook die grote maar.. ;)

Mijn enige opmerking heeft betrekking op het echte laag. Dat lijkt me niet erg strak. Een klap op een grote trom trilt echt na. Maar voor de rest: Chapeau

Die monitors zijn leuk spul, maar geef mij die grote maar....

Dit doet me denken aan die keer bij Erik, waarbij dat natrillen het verschil was tussen esl's en conussen.

En ik ben het met je eens, geef mij ook die grote maar.. ;)

bouw de vogende van beton cock!!

heb je ook dat natrillen niet meer.

MDF is echt kl*tespul om speakers van te maken .

ik heb vorige maand een paar speaker voor mijn broer gebouwd van MDF , met weet ik hoeveel verstevinging erin , maar toch nog herrie uit de kast (als je met je oor er tegenaan zit )

met beton heb je dit absoluut niet ! ;)

Natuurlijk, je hebt gelijk Erik, maar nog liever marmer.. :D

mag jij de gaatjes zagen :D

weet je wat je ook kan doen ?

koop nog een zootje 12 mm MDF en zet dat om de bestaande ultimo heen , met daartussen 3cm ruimte .

zorg dat alles waterdicht is , en stort de boel vol met beton .

dan deksel van MDF erop , en je hebt weer een speaker .

alleen is ie 42mm groter aan alle zijden , maar wel stijf!! :)

ps: ipv beton , kun je ook gips nemen , of vloeibaar lood , of gewoon fijn zand , of purschuim , of epoxy .....

net wat je het makkelijkste kan ritselen .

Volgens mij klopt jouw idee niet helemaal, want als je mdf aan de binnenkant hebt kan dat toch nog energie opnemen, alhowel het natuurlijk wel een verbetering is. Nee, dan ga ik eerder voor beton aan de binnenkant zoals bij m'n monitoren. Die heb ik zo gemaakt als experiment en dat beviel wel.

Nee, laat me die gaten in dat marmer maar zagen.. Trouwens, ook in Nederland zijn er steenhouwerijen hoor. Je kunt ook l

mag jij de gaatjes zagen  :D

de egyptenaaren 25 eeuwen geleden maakte zich daar niet druk om.

waar is de kennis gebleven :unsure:

Een pyramide als subwooferkast.. :D