snesie Posted 25 februari 2004 Report Share Posted 25 februari 2004 Hallo allemaal, Ik heb een tweetal Final 0.3 hybrides staan, waarvan de ene ietje luider klinkt dan de andere. Met als gevolg dat het geluidsbeeld, met name bij zang is het merkbaar, standaard iets van het midden af staat. In de eerste instantie dacht ik dat de geluidskabels niet goed aangesloten waren of dat een van de monoblocken niet goed meer werkte. Maar als ik de speakers van elkaars positie verwissel, dan klinkt speaker A nog steeds ietje luider dan B. Ik heb ook een beetje met de balans regelaar op de versterker lopen spelen, maar dat compenseert niet voldoende (klink ook niet echt mooi). Ik heb speaker B nu maar iets meer naar voren geplaatst, om toch nog een redelijk balans te krijgen. Weten jullie misschien hoe dit komt en wat ik hieraan kan doen? Groetjes, Kin Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 25 februari 2004 Report Share Posted 25 februari 2004 Tis ook altijd wat met electrostaten... Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 25 februari 2004 Report Share Posted 25 februari 2004 beste snesie . waarschijnlijk heb je ergens een lekspanning tussen je membraam en je stator . koppel de esl los (dus maak hem spanningsloos) laat hem even staan (ontladen, kun je controleren wanneer er geen muziek mere uit het midhoogpaneel komt) pak een stofzuiger , en zuig hem schoon . echt goed afzuigen die stator, zodat al het stof weg is . stof trekt nl vocht aan en dat zorgt voor de spanningslek . ook een haarfohn kan helpen om hem stof en vochtvrij te maken (niet te heet zetten ) waarschijnlijk doetie het dan weer . Link to comment Share on other sites More sharing options...
snesie Posted 25 februari 2004 Author Report Share Posted 25 februari 2004 Hoi Erik, Als ik nu naar de vlies kijk (die tussen de 'roosters' ingeklemd zit), dan is ie inderdaad een beetje stoffig. Ik ben nog een groentje op hifi gebied en hoop dat ik jou goed heb begrepen. Dus als eerste het stekkertje van de stroom adapter eruit trekken, wachten en vervolgens muziek afspelen. Zodra er geen geluid uit het paneel komt, dan kan beginnen met schoonmaken. Gewoon met de stofzuiger over de 'rooster' zuigen? Beschadig ik hiermee dan niets? Wat is een stator eigenlijk? Groetjes, Kin Link to comment Share on other sites More sharing options...
Phelsuma Posted 25 februari 2004 Report Share Posted 25 februari 2004 Was voor mij een reden om na 2 nieuwe sets en 4 nieuwe panelen ze definitief aan Final terug te geven en mijn geld terug te eisen. Gelukkig was dat geen probleem. Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 25 februari 2004 Report Share Posted 25 februari 2004 de stator is het rooster . daartussen zit het membraam geklemd (doorzichtig vlies) je zou de stofzuiger wat langzamer kunnen zetten of het schuifje open zetten . niet blazen met je mond !! dan blaas je er alleen nog maar meer vocht op . (ik deed dit wel eens in het donker om een stofnest op te sporen , bij mijn eigen esl's . je zag dan meteen waar het vonkte en daar moest je dan zuigen ), maar dit is een beunhaas manier Link to comment Share on other sites More sharing options...
theo technics Posted 25 februari 2004 Report Share Posted 25 februari 2004 niet blazen met je mond !! dan blaas je er alleen nog maar meer vocht op . (ik deed dit wel eens in het donker om een stofnest op te sporen , bij mijn eigen esl's . je zag dan meteen waar het vonkte en daar moest je dan zuigen Viespeuk Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kermit Posted 25 februari 2004 Report Share Posted 25 februari 2004 Blowjob? Link to comment Share on other sites More sharing options...
ripper61 Posted 25 februari 2004 Report Share Posted 25 februari 2004 Regelmatig stofzuigen helpt echt de levensduur verlengen. Ik heb hetzelfde probleem gehad met een paar AS panelen (die zijn gevoelig voor vocht e.d ,degene die dicht bij de woonkamerdeur stond had vaker last van dat soort problemen) Maar zoals gezegd het is simpel op te lossen. En laat nu niemand zeggen dat bij electrostaten je vaak last van dit soort problemen hebt., want mijn AS panelen spelen al ruim 10 jaar zonder problemen ! (enne ik rook en het barst hier van de (honde)haren in de woonkamer.) Wat ook prima helpt is gewoon 24 uur van spanning af halen en dan flink met de glassex door de rommel heenspuiten ( je weet niet wat je hoort de eerste 2 dagen erna,maar mooi schoon zijn ze wel) Bij mij is na 10 jaar spelen dus geen verschil waar te nemen (gehoorsmatig dan, meten kan je alles) tussen mijn AS panelen en dezelfde die pas 2 jaar oud zijn en keurig bij niet-rokers staan opgesteld. Maar goed een AS (Audio-Static is natuurlijk geen Final (oeps) Link to comment Share on other sites More sharing options...
snesie Posted 25 februari 2004 Author Report Share Posted 25 februari 2004 ow, dat heb ik al gedaan. Ok ok, ik zal niet meer gaan blazen. Hmmm, behalve de straatverlichting zie ik buiten nergens licht branden. Waarschijnlijk ben ik nu de enige in mijn straat (buurt?) die nog wekker is. Ik ga ze morgen wel schoonmaken. thanx! Link to comment Share on other sites More sharing options...
RonL Posted 25 februari 2004 Report Share Posted 25 februari 2004 Hmmm, behalve de straatverlichting zie ik buiten nergens licht branden. Kortsluiting veroorzaakt met wat al te vochtig blazen? Link to comment Share on other sites More sharing options...
snesie Posted 25 februari 2004 Author Report Share Posted 25 februari 2004 Glassex!? Maar er zit een rooster voor. Ik kan er toch niet bij met mijn stofdoekje... Afgezien van dit probleem, ben ik best wel blij met mijn finals hoor. Maarja ik ben nog een beginner, misschien denk ik er over een tijdje anders over of misschien ook niet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
PD Posted 27 februari 2004 Report Share Posted 27 februari 2004 swiffer?? Link to comment Share on other sites More sharing options...
snesie Posted 27 februari 2004 Author Report Share Posted 27 februari 2004 Ik heb die ene speaker ( voorzichtig schoongemaakt en aangesloten, maar heb geen verbeteringen geconstateerd. Het verschil is zelfs groter geworden. Het volgende is mij wel opgevallen: 1. Zonder power adapters klinkt de 'vuile' speaker A alsnog luider dan de schoongemaakte speaker B 2. Als ik de power adapters in de speakers steek dan krijgt speaker A meer pit, terwijl speaker B nog steeds op dezelfde niveau blijft steken. (dus geen verschil tussen met of zonder adapter). 3. stroom adapter zit er wel een beetjes losjes in speaker B, terwijl die van speaker A wat steviger in zit. Je zou zeggen dat het probleem waarschijnlijk hier door komt, maar als ik naar punt 1 kijk... In beide gevallen staan de subs niet aangesloten. Als ik de subs inschakel dan loopt de hoog/midden en laag van speaker A goed in elkaar over, speaker B klinkt dof. Ik snap er echt helemaal niets meer van. Link to comment Share on other sites More sharing options...
snesie Posted 27 februari 2004 Author Report Share Posted 27 februari 2004 Trouwens, ik heb geen swiffer gebruikt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
snesie Posted 29 februari 2004 Author Report Share Posted 29 februari 2004 Probleem opgelost! Ik ben toch met Glassex tekeer gegaan, vervolgens afgespoeld met gedestilleerd water en op laten drogen. Fantastisch! Dank jullie wel voor de adviezen! Oja, het probleem met de power adapter is nu ook opgelost, alhoewel ik toch vind dat de stekker te losjes in de speaker zit... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts