Seed7 Posted 26 februari 2004 Report Share Posted 26 februari 2004 Ik proef bij jou trouwens enige afkeer van Japanse (super)auto's.[...] Vind ik wel een beetje triest, want die Evo's zijn toevallig wel sneller dan een S4 (die stelling durf ik wel aan!). Niet alleen Japanse, bijna alles wat hedentendage als het nonplusultra gepresenteerd wordt is voor mij klinisch dood, smakeloos en koel becijfert. Niet interessant. Denk aan Maclaren F1, alle Ferrari's na de BB, alle Lambo's na de big C, bijna alle audi's na de RO80, alle kleine blikjes met een veel te grote motor, alle uit de historie opgeduikelde en tot een zombieleven verwekte merken als Spijker, Maybach, Bugatti ... Het is niet van belang dat EVO's sneller zijn dan een S4 of een ingekorte Quattro, het is niet van belang dat een GTR sneller is dan een 911. Wat wel van belang is dat de 911 en concept is dat zo' n 40 jaar ontwikkeling achter de rug heeft, ondanks dat het concept "niet deugt" en dat men er desondanks resultaat mee haalt. Wel van belang is dat Audi en Lancia vrijwel gelijktijdig de motorsport wereld op z'n kop hebben gezet met een concept dat nu nog steeds tot de absolute top behoort. Wel van belang is dat als je met een tiental hoog aangeschreven sportsaloons het circuit op gaat en er bij de enquete nadien blijkt dat de door de bestuurders als favoriet genoemde auto een van de laatsten kwa tijd is (Alfa 156). Het gaat namelijk om de ervaring. Het gaat er om dat deze auto je het gevoel geeft dat je fantastisch lekker aan het sturen bent. En exact het zelfde geld in de audio wereld! Mijn Ford LTD Landau had meer dan 500pk (supercharged), een van m'n Lancia's Beta HPE had meer als 230pk een ander was niet te meten (en te houden). Het meeste plezier heb ik beleefd aan m'n Acadiane, nu rijdt ik een 15jr oude camry. Het ding doet het, netzoals een midi setje, zelfs de achterruitverwarming. Het is erg eenvoudig om een superauto / super audio te bouwen, het is domweg een kwestie van budget. Het is ongelofelijk moeilijk om iets te maken dat veel meer is dan dat .... origineel Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 26 februari 2004 Report Share Posted 26 februari 2004 Net als bij motoren van auto's, is voor armen m.i. een oud principe van toepassing: voorkomen van het verlies van energie. [...] Henk Waarom die droopy Henk. Behoud van energie is m.i. een zeer belangrijk aspect. Behoud van energie in al z'n aspecten. ... en om wat aan die energie te doen ga ik nu op m'n besneeuwde dakterras zitten en drink een glaasje Kulminator EQ. Een biertje dat zo zwaar is (stamwort, niet alcohol) dat het op warmere momente volslagen ondrinkbaar is. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henk&audio Posted 26 februari 2004 Report Share Posted 26 februari 2004 Waarom die droopy Henk. Behoud van energie is m.i. een zeer belangrijk aspect. Behoud van energie in al z'n aspecten Ik kijk zo droopy omdat ik weet dat het van belang is, maar er niet uit ben wat dat nou betekent voor een arm (laat staan voor het totaal systeem van een draaitafel) Groet, Henk Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 26 februari 2004 Report Share Posted 26 februari 2004 Ik proef bij jou trouwens enige afkeer van Japanse (super)auto's.[...] Vind ik wel een beetje triest, want die Evo's zijn toevallig wel sneller dan een S4 (die stelling durf ik wel aan!). Niet alleen Japanse, bijna alles wat hedentendage als het nonplusultra gepresenteerd wordt is voor mij klinisch dood, smakeloos en koel becijfert. Niet interessant. Denk aan Maclaren F1, alle Ferrari's na de BB, alle Lambo's na de big C, bijna alle audi's na de RO80, alle kleine blikjes met een veel te grote motor, alle uit de historie opgeduikelde en tot een zombieleven verwekte merken als Spijker, Maybach, Bugatti ... Het is niet van belang dat EVO's sneller zijn dan een S4 of een ingekorte Quattro, het is niet van belang dat een GTR sneller is dan een 911. Wat wel van belang is dat de 911 en concept is dat zo' n 40 jaar ontwikkeling achter de rug heeft, ondanks dat het concept "niet deugt" en dat men er desondanks resultaat mee haalt. Wel van belang is dat Audi en Lancia vrijwel gelijktijdig de motorsport wereld op z'n kop hebben gezet met een concept dat nu nog steeds tot de absolute top behoort. Wel van belang is dat als je met een tiental hoog aangeschreven sportsaloons het circuit op gaat en er bij de enquete nadien blijkt dat de door de bestuurders als favoriet genoemde auto een van de laatsten kwa tijd is (Alfa 156). Het gaat namelijk om de ervaring. Het gaat er om dat deze auto je het gevoel geeft dat je fantastisch lekker aan het sturen bent. En exact het zelfde geld in de audio wereld! Mijn Ford LTD Landau had meer dan 500pk (supercharged), een van m'n Lancia's Beta HPE had meer als 230pk een ander was niet te meten (en te houden). Het meeste plezier heb ik beleefd aan m'n Acadiane, nu rijdt ik een 15jr oude camry. Het ding doet het, netzoals een midi setje, zelfs de achterruitverwarming. Het is erg eenvoudig om een superauto / super audio te bouwen, het is domweg een kwestie van budget. Het is ongelofelijk moeilijk om iets te maken dat veel meer is dan dat .... origineel Tja, na meer dan 100 jaar autogeschiedenis is het ook niet zo makkelijk om een origineel concept te ontwikkelen. Zeker als dat ook nog eens het autohart op hol moet brengen... Het gaat er voor mij niet om of een auto het origineel is (want dan was er geen vooruitgang), maar of ie goed is in wat ie goed zou moeten doen. Ik vind het dan ook vreemd dat jij de McLaren F1 noemt in een rijtje met 'kleine blikjes met een veel te grote motor' die smakeloos, koel en becijfert zouden zijn. En dat terwijl letterlijk de hele autojournalistiek en alle coureurs die 'm kennen het de beste supersportwagen ooit vinden. Nog steeds, na ruim 15 jaar. Dus niemand maakt mij wijs dat een F1 klinisch of smakeloos is. Zelfde geldt ook voor de F40 of de Enzo. Of de Murcielago. Dat moet gewoon wel een spectakel zijn, om daar in te rijden... Ik denk dat er bij jou dan ook een stukje (wat heet) nostalgie meespeelt. En als ik ergens een hekel aan heb, dan is het wel (valse) nostalgie. Nee, niet dat je nooit mag terugdenken aan wat vroeger goed was, integendeel, maar ik vind wel dat je het goede van vandaag dan niet meteen teniet moet doen. En dat doe jij wel. Jammer... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 26 februari 2004 Report Share Posted 26 februari 2004 Nu weer on topic?vroem vroem Ja is goed. Ga ik wel elders posten, want van draaitafels heb ik geen kaas gegeten. Vind ik ook nostalgie Link to comment Share on other sites More sharing options...
Werner Posted 27 februari 2004 Report Share Posted 27 februari 2004 Ik kijk zo droopy omdat ik weet dat het van belang is, maar er niet uit ben wat dat nou betekent voor een OK. Probeer je in het standpunt van de naald in te leven. Of nog beter: van de groef. Redeneer vandaar uit verder, en vergeet even die energie. Probeer vast te leggen aan welke eisen de ideale arm moet voldoen. Met ideaal bedoel ik echt ideaal, dus volstrekt onmogelijk te realiseren. Als je hier door bent zul je zien dat elke bestaande arm/element-combinatie een zielig compromis is. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 27 februari 2004 Report Share Posted 27 februari 2004 En hoe zit dat dan met die Dynavector armen cq kunstwerken. Die hebben 2 balanspunten in hun constructie. Zijn die echt zo goed? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 27 februari 2004 Report Share Posted 27 februari 2004 Probeer vast te leggen aan welke eisen de ideale arm moet voldoen. Met ideaal bedoel ik echt ideaal, dus volstrekt onmogelijk te realiseren. Echt ideaal en dus onmogelijk kunnen we maar beter vergeten, lijkt mij tijdverspilling. Blijft over het beste compromis. Tja wat is dat? Het hele stelsel van basis+draaitafel+arm+element+plaat is nogal complex. Het is een heel scala van massa's en veertjes die allemaal aan elkaar hangen. Al die massa's en veertjes hebben allemaal een resonantie en die resonanties be Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 27 februari 2004 Report Share Posted 27 februari 2004 En hoe zit dat dan met die Dynavector armen cq kunstwerken. Die hebben 2 balanspunten in hun constructie. Zijn die echt zo goed? Wel duur $4549 (in Japan) http://www.audiocubes2.com/product_info.ph...products_id=187 Overigens (ff afleiden). Dit vind ik toch best weer een mooie draaitafel Die arm is ook niet slecht denk ik. Iemand bekend met dit merk? http://www.teresaudio.com/tables.html (niet dat ik er 1 wil, voorlopig is de Thorens goed zat) mooi rijtje armen ook http://www.teresaudio.com/tonearms.html (sry voor de layout) Link to comment Share on other sites More sharing options...
pinobot Posted 27 februari 2004 Report Share Posted 27 februari 2004 In de amerikaanse autoindustrie gold altijd "There is no substitute for cubic inches" http://www.forbes.com/resourceful/business...dl_1021vow.html bij Transrotor stelt men: Die Masse macht es. Sie ist durch nichts zu ersetzen".En zo is 't maar net. Het is maar net hoe je het bekijkt, er zijn analoge horloges die heel precies lopen zonder een vliegwiel van 20 kilo. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 7 juni 2007 Report Share Posted 7 juni 2007 [...]Ik vraag me af waarom dit nou zo nodig op deze manier moet. Waarom niet gewoon de 309, de IV of de V gemonteerd op de Transrotors ipv zo'n onduidelijk mengelmoesje? Kraus, dat probleem heb ik met de gehele lijn van transrotor, er zit "geen lijn" in. Neem b.v. de verschillende Leonardo's, Enya's en Super Seven's soms dezelfde plateaus, soms niet (of je vindt het weer op een Bob terug), het zelfde voor de plinth (en het lager?) etc. Maar is dat nu niet net ook de charme van transrotor? Een stelletje professionele hobbyisten die een grote doos onderdelen hebben en daarmee naar lieve lust alle mogelijke draaitafels en armen samenstellen. (Hadden ze niet recentelijk ook een soort van kit-draaitafel met een houten plinth? Nooit op hun website gezien) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Hubertinus Posted 7 juni 2007 Report Share Posted 7 juni 2007 Dat was /is de Transrotor Woody, dat bouwpakket. Prijs? Ik dacht 1400 euro. De Transrotor Insigne is volgens mij de goedkoopste geweest. Hubertinus Link to comment Share on other sites More sharing options...
andromedaaudiodesign Posted 7 juni 2007 Report Share Posted 7 juni 2007 Niet mijn ding ik ga voor rumble free, geen geklapper van woofers . Of de Nouvelle platine of de Platine Verdier , ik weet alleen nog niet welke arm en element. Mooie staaltjes van techniek. Lijkt me leuk om in huis te hebben. gr hj Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 8 juni 2007 Report Share Posted 8 juni 2007 De ideale draaitafel is eindeloos zwaar, en daardoor niet vatbaar voor resonanties. De ideale arm is ook eindeloos zwaar, en daardoor niet vatbaar voor resonanties. Ook zal de arm hierdoor het (idealiter eindeloos lichte/compliante) element al het aftastwerk toevertrouwen. Maar om goed te kunnen aftasten is hij zodanig opgehangen dat hij geen lagerwrijving ondervindt en is hij perfect gedempt om ongewenste (na)bewegingen uit te bannen. Helaas is alles vatbaar voor resonanties (zelfs de aarde) en kampt alles met massatraagheid... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Werner Posted 8 juni 2007 Report Share Posted 8 juni 2007 verbouwde SME-arm onder eigen naam op de markt te brengen: de 5009. Weer dezelfde problemen, niemand kan uitleggen, net als bij de 3500, wat er nou van welke arm is overgenomen ...Ik vraag me af waarom dit nou zo nodig op deze manier moet. Om prijsvergelijkingen onmogelijk te maken, en om altijd geloofwaardig te kunnen beweren dat de eigen arm beter is dan die van SME zelf. Ik vind Transrotor, samen met Clearaudio, een nogal cynische fabrikant. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 8 juni 2007 Report Share Posted 8 juni 2007 Ik vind Transrotor, samen met Clearaudio, een nogal cynische fabrikant. Werner, kun je uitleggen wat je daar mee bedoeld? Cynisch is nou niet direct een associatie die ik heb met een fabrikant van audioapparatuur, arrogant wel. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 8 juni 2007 Author Report Share Posted 8 juni 2007 Cynisch : schaamteloos ongevoelig .....................ook dit is een manier om het begrip cynisch te verklaren, staat wel lijnrecht tegenover de pretentieloosheid en vrijwillige armoede van Antisthenes Link to comment Share on other sites More sharing options...
Werner Posted 8 juni 2007 Report Share Posted 8 juni 2007 Cynisch zijn zij die hun topmodellen 'ontwerpen' omdat er een vermoeden is dat er klanten bestaan voor iets duurders dan alles wat er al te koop is. Dit in tegenstelling tot fabrikanten die onderzoek doen, met innovatieve oplossingen komen, en die dan duur moeten verkopen omdat ze duur zijn. Deze fabrikanten gaan vaak snel ten onder. In categorie 1 vinden we de protserige Pruisische taarten van 25000 euro en meer. In categorie 2 vinden we Continuum, Sirius, Versalabs, ... Link to comment Share on other sites More sharing options...
mordante Posted 8 juni 2007 Report Share Posted 8 juni 2007 Link to comment Share on other sites More sharing options...
audiofreak Posted 7 augustus 2007 Report Share Posted 7 augustus 2007 Dit draadje ging toentertijd alle kanten op en daarom kan er nog wel weer wat bij. Jochen Rake schijnt alweer een verbouwde SME-arm onder eigen naam op de markt te brengen: de 5009. Weer dezelfde problemen, niemand kan uitleggen, net als bij de 3500, wat er nou van welke arm is overgenomen en hoe je de arm zou moeten inschalen, is het nou meer een 309 of een IV of een V? Ik vraag me af waarom dit nou zo nodig op deze manier moet. Waarom niet gewoon de 309, de IV of de V gemonteerd op de Transrotors ipv zo'n onduidelijk mengelmoesje? Wat de arm moet gaan kosten weet ik overigens nog niet. Ik inmiddels wel De SME 5009JR arm kost los 2499,- euro. Dat ervan alles word tegen gesproken heb ikzelf ondervonden bij het informeren naar deze arm. De ene TR dealer zegt dat de arm van de 5009 eenzelfde armbuis en lager heeft als de SME V en dat word weer tegen gesproken door een andere TR dealer. Die zegt weer dat het omgebouwde SME serie 300 model 309 is. Mij is ook verteld dat de 5009 JR arm een betere arm is dan een SME IV. Volgens deze dealer is de 5009 JR arm zelfs beter dan de SME IV. In prijs maken ze niet uit,want volgens dezelfde dealer kosten ze beiden als je ze los koopt een 2499,- euro. Maar welke zou nou echt beter zijn een SME 5009 JR arm of een SME IV ? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 7 augustus 2007 Author Report Share Posted 7 augustus 2007 Maar welke zou nou echt beter zijn een SME 5009 JR arm of een SME IV ? Zonder de armen te vergelijken toch voor de betere after-sales service gaan en gewoon een SME kopen ? Link to comment Share on other sites More sharing options...
donic Posted 8 augustus 2007 Report Share Posted 8 augustus 2007 Op duits www.analog-forum.de staat onder het volgende onderwerp SME 5009 : Der 5009 ist ein Series V mit abnehmbarem Headshell, der 5012 das Gleiche als Zw Link to comment Share on other sites More sharing options...
audiofreak Posted 9 augustus 2007 Report Share Posted 9 augustus 2007 @ Jitze, Dus eigenlijk zeg je dat je beter een SME IV of V kan kopen dan een OEM model van Transrotor,zoals de SME 5009JR, vanwege dat de after-sales bij SME beter is dan bij Transrotor ? @ Donic, Thanxs ! Heb dat hele topic doorgelezen en weer wat wijzer geworden en ook bevestigd in wat ik al wist. groet, Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 9 augustus 2007 Author Report Share Posted 9 augustus 2007 Als je inderdaad zoveel geld wilt uitgeven aan een arm, is het goed te beseffen dat van SME zelfs tientallen jaren nadat een arm uit productie is gegaan onderdelen te verkrijgen zijn, daarnaast is de technische info in de vorm van service manuals evenals de hulp - via @mail, geschrift en/of telefonisch - die je krijgt bij het oplossen van problemen zonder meer subliem te noemen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 9 augustus 2007 Report Share Posted 9 augustus 2007 Dus eigenlijk zeg je dat je beter een SME IV of V kan kopen dan een OEM model van Transrotor,zoals de SME 5009JR, vanwege dat de after-sales bij SME beter is dan bij Transrotor ? Hoe is het met de waardevastheid van een Transrotor t.o.v. een SME? Wat dat betreft zou ik zeker voor een SME gaan, vooral gezien de onduidelijkheid wat zo'n Transrotor nu eigenlijk is. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now