Jump to content

Speakeraansluitingen

Hans van Liempd
 Share

Recommended Posts

In ben de laatste dagen aan het denken over de optimale speaker aansluiting.

De volgende aspecten komen dan boven drijven:

* Contact..... Het belangrijkst het beste is nog niet goed genoeg.

* Hoeveelheid koper..... zo weinig als kan, ik geloof n.l. niet in veel koper tussen je componenten.

* Aantal contactovergangen..... zo weinig mogelijk, elke overgang geeft alleen maar meer weerstand en andere ellende.

* Montagegemak.... als het kan...???

* Recht of haaks erin..... wie het weet mag het zeggen??

Dan het "probleem"....

Op mij Renaissances zitten luidsprekerklemmen die niet echt voldoen voor banaanstekers. Enkele gaten zijn zo ruim dat zelfs een haakse opspanbare WBT niet vast genoeg komt, en andere zo krap dat de steker er alleen met moeite in gaat.

Dan maar de banaansteker aan de zijkant in de klemmen.... ook niet echt ideaal, omdat de klemmen zo verschrikkelijk dicht op elkaar gemonteerd zijn dat de kans op sluiting groot is.

Spades.... mischien wel het beste, maar dan ben ik verplicht om de klemmen met een tang aan te draaien. "Even" een andere kabel uitproberen is dan niet meer mogelijk.

Het draad rechtstreeks in de klemmen... Ook niet echt lekker i.v.m. oxidatie.

Nu dacht ik... ik koop wat masief zilverdraad, en soldeer dat aan mijn koperkabels. Netjes krimpkous eromheen, en mijn draadaansluiting is klaar. Is ook niks zegt Chris, dat zilver oxideerd geweldig, het kan dan wel zijn dat het oxide ook geleid, maar dan toch wel veel minder.

Wat dan.... vergulde WBT busje op de draadeinden solderen, en deze rechtsreeks in de klemmen. Ook al eens geprobeerd, door het tin in de busjes kun je dit niet echt goed vastdraaien.

Andere luidsprekerklemmen op de speakers zetten, maar dan niet van die enorme massieve klemmen. Ik moet dan wel expanderende bananen kopen anders helpt het nog niet.

En als laatste: speakon.... is dat wat...???

Wie weet iets beters..... mijn fantasie is op.

Of zie ik teveel "beren"op m'n weg....????

:(

Beste Hans,

Om te beginnen, als aansluiting over mijn speakon verhaal wat straks tot slot van deze post gaat komen :D over de soldeerverbindingen etc.

De WBT vergulde busjes zijn heel fraai. Echter is eht niet fraai om zo'n bushe op de draad uiteinde te solderen. Theoretisch is een (hoge druk) klemverbinding zoiezo beter dan een solder verbinding. WBT maakt pracht producten, maar die krimptang van ze is helemaal ruk.

Maar de indistrieele Klauke hoge druk krimptangen (die wij ook gebruiken :D ) maken een dermate perfecte krimp dat dat je niet eens meer afzonderlijke aders ziet. Echt deze contact druk kan niets tegenop!

Nu komt de speakon in zicht. Wat is er zo mooi aan deze plug?

-Geen soldeerverbindingen in de plug. De hele plug kan aangezet worden middels (wbt) krimpbussen.

-Waaneer je de speakon monteerd (kwartslag draaien) verkrijg je een dermate hoge contactdruk, daar kan geen banaan of spade tegenop.

-De speakon chassisdelen zijn luchtdicht

Lang leve speakon!

Groeten,

Bas

De draad rechtsreeks in de bussen leggen en aandraaien geeft de minste contactovergangen. Inderdaad kan op den duur oxidatie een probleem vormen. Uiteraard speelt dat met zilver veel meer dan met (OFC) koper. Volgens mij is dat redelijk op te lossen door de draden af en toe los te draaien en daarna weer vast. Denoods knip je het laatste centimetertje eraf en haal je een nieuw stukje mantel eraf. Kun je jaaaaren voort. Is ook verreweg het handigste om even snel te wisselen.

Paul.

In ben de laatste dagen aan het denken over de optimale speaker aansluiting.

Nu dacht ik... ik koop wat masief zilverdraad, en soldeer dat aan mijn koperkabels. Netjes krimpkous eromheen, en mijn draadaansluiting is klaar. Is ook niks zegt Chris, dat zilver oxideerd geweldig, het kan dan wel zijn dat het oxide ook geleid, maar dan toch wel veel minder.

Of zie ik teveel "beren"op m'n weg....????

Het punt is, volgens mij, dat jij hierboven een FOUTE soldeerverbinding beschrijft, waarbij het soldeermateriaal zelf als geleider wordt gebruikt. Dat is dus de grote fout, want soldeer is altijd een bijzonder slechte geleider.

Als jij echter op die plek een ECHTE krimpverbinding kunt realiseren, dan zorgt die verbinding voor:

1. contactdruk

2. contactoppervlak

3. het voorkomen van oxidatie op de contactvlakken

4. mechanische fixatie van de gemaakte verbinding

Wanneer je aan een reeds gemaakte krimpverbinding (die aan bovengenoemde voorwaarden voldoet en da's niet altijd makkelijk......) soldeer toevoegt fungeert dit dan ook NIET als geleider. Het zal enkel de gemaakte verbinding verder fixeren in de huls.

ThingMan.

Wat voor prijzen moet ik aan denken voor deze speakeraansluitingen?

Bij Intertechnik kun je Speakon vinden. Even zoeken op Speakon. De prijzen vallen mij mee. REMO in Leidschendam en Speaker en Co in Rotterdam hebben het volgens mij ook, maar die vermelden niets op hun website.

Om Cardas heb ik wel eens gezocht, maar heb het niet in Nederlands kunnen vinden.

Wbt is mooi, maar wel erg duur :(

De draad rechtsreeks in de bussen leggen en aandraaien geeft de minste contactovergangen. Inderdaad kan op den duur oxidatie een probleem vormen. Uiteraard speelt dat met zilver veel meer dan met (OFC) koper. Volgens mij is dat redelijk op te lossen door de draden af en toe los te draaien en daarna weer vast. Denoods knip je het laatste centimetertje eraf en haal je een nieuw stukje mantel eraf. Kun je jaaaaren voort. Is ook verreweg het handigste om even snel te wisselen.

Paul.

De blanke draad voor aansluiten insmeren met zuurcrije vaseline (te koop bij de apotheek) en oxidatie behoort tot het verleden!

Ik heb gisteren ff m'n kabels opnieuw gestript (mocht wel weer eens en dit topic deed me eraan denken). Vers, glimmend koper in de aansluitingen gestopt i.p.v. ietwat bruin, lelijk koper. En wat denk je...? Ik hoor totaaaaal geen verschil... Had dus nog best ff kunnen blijven zitten... :rolleyes:

Sorry Henrie. Ik hoop dat ik je niet al te zeer op kosten heb gejaagd :) ?

Ik verwacht dat je door het af en toe even los- en daarna aandraaien van de klemmen sowieso een goede verbinding houdt ...

Paul.

Sorry Henrie. Ik hoop dat ik je niet al te zeer op kosten heb gejaagd :) ?

Ik verwacht dat je door het af en toe even los- en daarna aandraaien van de klemmen sowieso een goede verbinding houdt ...

Paul.

Kosten? Nee hoor. De tangetjes die ik heb gebruikt, had ik al, dus maak je geen zorgen :) Ben alleen een paar cm kabel armer, maar dat boeit niet, want die zou veel korter mogen...

Vast draaien heb ik deels met een sleutel gedaan, maar ik draaide 'm daarna zo weer los met m'n vingers. Dus dat heb ik verder achterwege gelaten. Ik draai ze zo af en toe weer wat vast. Op de een of andere manier gaan die pluggen toch altijd weer wat los zitten...

Ach ja, volgens mij oxideert het koper niet op de plek waar het contact maakt met de terminal. Vaak ziet het koper er enigszins geoxideerd uit, maar als je het uit de klemmen haalt zie je precies op het punt waar het contact maakt het nog mooi zuiver is :). Dat betekent voorts dat je de boel gewoon lekker kunt laten zitten en af en toe opnieuw los- en vastdraaien zinloos is.

Met een tang aandraaien heeft echt geen zin hoor :). Ik hoor wel verschil tussen heel erg losjes geklemd en wat strakker geklemd.

Ik hoor geen verschil tussen redelijk strak geklemd en extreem strak geklemd.

Je bedoelt "krak" die handel :).

Want zo sterk zijn die terminals niet :( (eigen ervaring :P)

nee,als je krrrrr hoort dan is het raadzaam om niet verder te gaan. Het is pas goed als de spade een stuk platter is geworden als origineel :D