Jump to content

Cd vs Cd

Kermit
 Share

Recommended Posts

Zee is in het bezit van een Sony 50ES CD-speler, die hij rechtstreeks op zijn Krell 250 monoblocks heeft aangesloten. Voor de weergave heeft hij een set Audio Physics. De laatste tijd is hij fors in de weer geweest met modificaties aan zijn CD-speler en bekabeling. Zo liggen er flinterdunne lange interlinks tussen CD-speler en eindversterkers.Wat hij precies allemaal aan zijn speler gemodificeerd heeft kun je in een andere draad lezen. En in weer een andere draad staat uitgebreid beschreven hoe hij tot de keuze van de interlink is gekomen.

Nu lag er al een tijdje de intentie om eens bij Zee te gaan luisteren. Vandaag zijn Michel en ik dus bij hem langs geweest met een stapel CD

Nou John, ik ben benieuwd of Zee het ook zo beleefd heeft ...

Opmerkelijk die verschillen. Mag ik aannemen dat het om relatief kleine verschillen ging, of ga jij nu ook al beweren dat er grote vercshillen tussen diverse spelers zijn ?

Zijn alle andere omstandigheden tijdens de test gelijkgebleven, of zijn er verschillende kabels gebruikt ?

Paul.

Onderweg zijn Michel en ik nog even bij Spui Records langsgeweest en daar hebben we nog een paar CD’s gescoord. Zo heb ik eindelijk de originele CD kunnen kopen van het orkest van Count Basie, waarvan ik de kopie zo ongeveer bij elke luistersessie heb meegenomen. Een aangename verrassing, omdat ik die opname al twee jaar lang nergens te pakken kon krijgen. En dan nu uit de ramsj bakken voor nog geen 8 euro…

Beetje off-topic:

Maar dat heb ik vrijdag 27-2 ook gedaan. O.a. Bach orgelwerken gevonden, door Jaques van Oortmerssen, op Vanguard Classics (nu: Channel Classics) de eerste 6 delen uit die serie voor 5 euro per CD. Dat moet ook iets voor Erik Klijnsmit zijn. Zeer goede opnames.

Zee is in het bezit van een Sony 50ES CD-speler, die hij rechtstreeks op zijn Krell 250 monoblocks heeft aangesloten. Voor de weergave heeft hij een set Audio Physics. De laatste tijd is hij fors in de weer geweest met modificaties aan zijn CD-speler en bekabeling. Zo liggen er flinterdunne lange interlinks tussen CD-speler en eindversterkers.Wat hij precies allemaal aan zijn speler gemodificeerd heeft kun je in een andere draad lezen. En in een andere draad staat uitgebreid beschreven hoe hij tot de keuze van de interlink is gekomen.

Nu lag er al een tijdje de intentie om eens bij Zee te gaan luisteren. Vandaag zijn Michel en ik dus bij hem langs geweest met een stapel CD

Ik heb de CDP-XA50ES ook thuis gehad en eerlijk gezegd was het de eerste ES CD-speler van Sony die ik niet mooi vond. Het midden en hoog klonk mechanisch, maar ook het laag klonk ongecontroleerd. Op wat voor versterker op luidspreker ik hem aansloot, het maakte niets uit. Bij een vriend van mij precies hetzelfde, die heeft ook de 50ES en heeft hem na verloop van tijd op de dac van de MDS-JA50ES aangesloten omdat de CD-speler hierop vele malen beter klonk. Schakelden we weer terug naar de CD-speler, weer dat mechanische vervormde midden en hoog. Hij heeft hem sindsdien niet meer als stand-alone speler gebruikt. Toen kwam de opvolger, de CDP-XA555ES en deze deed het op elk front beter. Een laag waar je U tegen zegt.{ook al klinkt het laag soms iets te luid}, maar heel strak en gecontroleerd. Het midden en hoog was ook heel onvervormd en schoon en ook nog eens open en gedetaileerd.

Ik vond de 50ES ook geen klankwonder in het onderscheiden van klankkleuren. ik vond hem wat vlak klinken.

Dit waren mijn ervaringen met de 50ES.

Probeer eens een CDP-XA555ES, die klinkt ongemodificeerd al fantastisch.:)

Edwin

Ik heb de CDP-XA50ES ook thuis gehad en eerlijk gezegd was het de eerste ES CD-speler van Sony die ik niet mooi vond. Het midden en hoog klonk mechanisch, maar ook het laag klonk ongecontroleerd. Op wat voor versterker op luidspreker ik hem aansloot, het maakte niets uit. Bij een vriend van mij precies hetzelfde, die heeft ook de 50ES en heeft hem na verloop van tijd op de dac van de MDS-JA50ES aangesloten omdat de CD-speler hierop vele malen beter klonk. Schakelden we weer terug naar de CD-speler, weer dat mechanische vervormde midden en hoog. Hij heeft hem sindsdien niet meer als stand-alone speler gebruikt. Toen kwam de opvolger, de CDP-XA555ES en deze deed het op elk front beter. Een laag waar je U tegen zegt.{ook al klinkt het laag soms iets te luid}, maar heel strak en gecontroleerd. Het midden en hoog was ook heel onvervormd en schoon en ook nog eens open en gedetaileerd.

Ik vond de 50ES ook geen klankwonder in het onderscheiden van klankkleuren. ik vond hem wat vlak klinken.

Dit waren mijn ervaringen met de 50ES.

Probeer eens een CDP-XA555ES, die klinkt ongemodificeerd al fantastisch.:)

Edwin

Dit verhaal klinkt nerovetsrethca met alles wat ik eerder hoorde en las....

:confused:

Door alle positieve verhalen van lezers en de audiobladen was ik ook helemaal onder de indruk van de 50ES, maar dat viel me zo enorm tegen nadat ik hem in het echt gehoord had. Ik kon er bijna geen positief punt aan ontdekken. Ik sta echt niet te jennen ofzo, omdat ik iets tegen Sony zou hebben. Want ik ben een groot liefhebber van Sony apparatuur. ik heb een Sony tuner en minidisc speler. Maar zelfs mijn oude Marantz CD67SE vond ik een groter klankwonder dan de 50ES. Hij klonk gedetaileerder, schoner en minder mechanisch in het midden en hoog. En dat terwijl de Marantz maar F1000 koste. De CDP-XA-555ES daarintegen, die speelde de Marantz er helemaal uit op schoonheid in het midden en hoog. De details kwamen heel mooi schoon uit het geluidsbeeld naar voren. Maar ook het strakke laag, daar kon de Marantz niet aan tippen.

Ik was echt heel diep teleurgesteld in de 50ES. Totdat ik weer een nieuwe 555ES hoorde van Sony.Toen was het weer helemaal goed.:) Ik denk dat het hem in de DAC zit. Als loopwerk deed hij het wel weer heel erg goed. Ook op de MD van Sony.

Maar goed, het is maar mijn mening. Anderen zullen ongetwijfeld wel weer een andere mening hebben.

Edwin

Ik vind dat je niet al te kritisch moet zijn op zo'n recensie.

Ten eerste is het geen professioneeel verslag, maar geschreven uit liefhebberij.

Ten tweede, ik weet dat Kermit wel wat kan hebben, maar er zijn anderen die zo'n stukje met het zweet in de handen neerpennen, en hierdoor afgeschrikt zouden kunnen worden om ooit nog zoiets te doen.

Ten derde, lees de meerdere verslagen en vorm je daar gewoon een mening uit, de schrijvers kennende.

En de testprocedure, ach, hetzelfde liefhebberij verhaal denk ik.

Natuurlijk hebben wij ter plekke met elkaar gesproken over de verschillen. Ik had die discussies hier weer kunnen geven, maar het is toch veel leuker als Zee en Michel daar zelf iets over zeggen? Dat maakt zo'n draad veel lezenswaardiger en geeft een veel completer beeld van wat er die middag allemaal gebeurd/gehoord is.

Je moet het idee dat het een test was geweest loslaten. We zijn in de eerste plaats naar Zee gegaan om naar een hoop muziek op zijn echt wel bijzondere set te gaan luisteren. Het meenemen van de Quad was op verzoek van Zee. Wat zijn beweegredenen daarvoor waren kan hij het best zelf vertellen. Ik mag toch hopen dat jullie uit dit stukje de volgende boodschappen hebben meegekregen:

- De set van Zee klinkt uitstekend

- Zijn CD-speler is wellicht minder geschikt om rechtstreeks aan de einversterkers gehangen te worden.;)

Ik ben hier ook niet om Kermit te verdedigen, hij is assertief genoeg.. :rolleyes:

En natuurlijk mag een ander kritisch zijn, ik wil niemand de mond snoeren. Ik wilde alleen even mijn zienswijze kwijt. Ik begrijp heus wel dat je het goed bedoelt Kraus.

Die uniformiteit en procedures, daar vrees ik juist een beetje voor. De spontaniteit is weg en de standaard recensie verhaaltjes komen tevoorschijn. :)

Ik ken Zee als iemand met verwende oortjes en hij weet over het algemeen zaken als klankleur goed te beoordelen. Die beide zaken gelden ook voor Kermit. Het wachten is dus op het commentaar van Zee. Nu draait Zee er vermoedelijk zijn hand niet voor om om een andere speler aan te schaffen , als hij dat zinvol acht, daar zal het niet aan liggen.

Laat Zee dus commentaar leveren en dan kunnen wij het onze denken van de eventuele tegenstellingen en overeenkomsten die er in de meningen naar voren komen. Nu is het allemaal speculatie door mensen die er niet bij zijn geweest.

Paul.