Jump to content

Cd vs Cd

Kermit
 Share

Recommended Posts

Ja ja, hier ben ik dan eindelijk!

Om maar gelijk aan alle discussie een einde te maken: overall klonk het met de Quad gewoon beter! Meer detail en een betere weergave van de akoestische ruimte. Hier waren alle aanwezigen het met elkaar eens.

Voor wat betreft het laag ben ik het niet met Kermit eens. De Quad klinkt in het laag wat dunner en meer 'hifi' dan de Sony. Niet zoals ik het bij een concert gewend ben. Te netjes zou ik zeggen. Maar laat ik voorop stellen dat met het laag van de Quad prima te leven is. Het is gewoon erg goed, maar dat van de Sony vind ik net iets beter.

Interessant is om te constateren dat het verschil met de Quad erg veel weg had van de verschillen die Picoso, Alexandrov en ik zelf constateerden toen we in een eerdere luistersessie de Sony via de Array A2 op de Krells hadden aangesloten. Dit klonk gewoon erg goed en ook toen opende de akoestische ruimte zich ineens. Ik wil dus niet direct constateren dat de Sony zowiezo minder klinkt dan de Quad, maar het zou dus wel eens kunnen zijn dat de uitgangsstage van de Sony niet goed matcht met de ingang van de Krell en dat dit dus via een Array A2 wel goed gaat. Kennelijk kan de Quad wel goed (of in elk geval beter dan de Sony) met de Krells overweg.

Het wordt dus interssant nog een aantal vergelijken te gaan uitvoeren om te kijken waar de verschillen nu echt in zitten. Ik denk zelf aan het volgende:

- de Sony bij kermit thuis via de Quad 99 vv vergelijken met de Quad cd speler die dan ook op de vv is aangesloten.

- zelfde vergelijk, maar dan bij mij thuis op de Krells

- Sony via de digitaal out verbinden met de digitaal in van de Quad (zou de Quad nog aan finesse kunnen winnen als er een stabiel loopwerk aan hangt ipv het relatief gammele loopwerk van de Quad zelf?)

Enfin, nog genoeg zaken om nog een paar luistersessies mee aan de gang te gaan. Het blijft leuk om te constateren dat het toch nog weer beter kan en vervolgens op onderzoek te gaan naar de ideale match!

Zee,

vandaar dat ik al vroeg hoe de uitgangsstage van de Quad inelkaar zat, want ik vermoedde daar een verschil.

Je zou die potmeter van de Sony nogeens onder handen kunnen nemen. Vervangen door een stappenschakelaar ? Als je het tenminste de moeite waard vind om de Sony nogmaals te kietelen ...

Paul.

Zee,

vandaar dat ik al vroeg hoe de uitgangsstage van de Quad inelkaar zat, want ik vermoedde daar een verschil.

Je zou die potmeter van de Sony nogeens onder handen kunnen nemen. Vervangen door een stappenschakelaar ? Als je het tenminste de moeite waard vind om de Sony nogmaals te kietelen ...

Paul.

Paul

Ik heb geen idee hoe de uitgangsstage in elkaar zit. Overigens maakte iemand een opmerking over het gammele loopwerk van de Quad. Dat heeft me verbaasd: ten slotte zie je alleen de lade open en dicht schuiven, maar van het loopwerk zelf zie je helemaal niets....

Dat klopt John. Je kunt de degelijkheid van het loopwerk niet afmeten aan de degelijkheid van het laatje. Ik geloof dat Quad gewone pc loopwerken toepast. Het laatje lijkt daar i.i.g. duidelijk op. Ik geloof dat -als ik cd spelers zou bouwen- ik ook gewoon een pc loopwerk zou nemen. Die zijn gewoon goed en kosten minder dan een ons katjesdrop. Probleem opgelost en vervolgens kunnen de centen voor research en inkoop op andere plaatsen besteed worden waardoor de kans op een goed eindresultaat -gegeven een bepaalde winkelprijs- vergroot worden.

Paul.

nee hij zegt dat de cdspelers allemaal hetzelfde klinken, maar de uitgangsversterker verschilt :) Dus als je die niet gebruikt is er geen verschil.

toch?

Ik ben er niet mee eens maarja.

nee hij zegt dat de cdspelers allemaal hetzelfde klinken, maar de uitgangsversterker verschilt :) Dus als je die niet gebruikt is er geen verschil.

toch?

Ik ben er niet mee eens maarja.

Nee, hij zegt dat ze hetzelfde klinken, zolang ze maar in hun verpakking blijven zitten, maar zodra het onderdeel wordt van een set krijg je verschillen. :D

cd spelers klinken grotendeels eender,

de enige verschillen die kunnen optreden zitten in de uitgangstrap en in de klok.

Er zullen ongetwijfeld ook spelers zijn die door de ontwerpers opzettelijk een gemankeerde klank meegegeven worden (voor sommigen kan de Bas niet snel genoeg zijn). Die laat ik even buiten beschouwing.

Paul.

cd spelers klinken grotendeels eender,

de enige verschillen die kunnen optreden zitten in de uitgangstrap en in de klok.

Dat er maar twee onderdelen verschillen wil nog niet zeggen dat de verschillen klein zullen zijn.

Maar je hebt het inderdaad niet over een verschil van dag en nacht, absoluut gezien.

Voor ons zijn kleine verschillen soms wat groter.. ;)

Ik ben weldegelijk van mening dat klok en uitgangsstage een verschil op kunnen leveren dat de moeite waard. Dag en nacht is overdreven.

Paul.

Dat moet je niet zeggen Paul, dan zijn we het eens.. :blink: