cgm Posted 2 maart 2004 Report Share Posted 2 maart 2004 Gisteravond zat ik naar een cd te luisteren. Daarbij hoorde ik zo'n seconde voordat iemand inzette heel zachtjes diezelfde muziek. Wat is hiervoor de verklaring? Ik meen me te herinneren dat dit vroeger met lp's ook wel gebeurde, door de naastliggende groef denk ik? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 2 maart 2004 Report Share Posted 2 maart 2004 Was dat een ouwe opname? Het kan nl ook zijn dat ze de originele mastertape hebben gebruikt die al wat langer heeft gelegen. Sterke magnetisatie zou dan kunnen overslaan naar het onderliggende gedeelte van de tape Link to comment Share on other sites More sharing options...
dick jansen Posted 2 maart 2004 Report Share Posted 2 maart 2004 Gisteravond zat ik naar een cd te luisteren. Daarbij hoorde ik zo'n seconde voordat iemand inzette heel zachtjes diezelfde muziek.Wat is hiervoor de verklaring? Ik meen me te herinneren dat dit vroeger met lp's ook wel gebeurde, door de naastliggende groef denk ik? Beste cgm, Verklaren kan ik het (uiteraard ) niet, bevestigen wel. Maar nu we het toch over fenomenen hebben, ik herinner mij dat ik als kind eens stomverbaasd heb geluisterd naar, jawel, een straalkacheltje waar zachtjes muziek uit klonk. Jullie verklaren mij nu dus voor knots, en ten dele is dat ook terecht, maar dit heb ik echt meegemaakt. Kan iemand uitsluitsel geven? Met opgewekte groet, Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kermit Posted 2 maart 2004 Report Share Posted 2 maart 2004 Beste Dick Ik denk dat je gewoon naar een Quad ESL57 hebt geluisterd. Die zag er echt als een straalkachel uit... Link to comment Share on other sites More sharing options...
dick jansen Posted 2 maart 2004 Report Share Posted 2 maart 2004 Natuurlijk, steek maar de draak met een ouwe man, durf je wel snotaap Maar kan het zijn dat het iets te maken had met de gloeispiralen in het kacheltje? Met opgewekte groet, Link to comment Share on other sites More sharing options...
Manus Posted 2 maart 2004 Report Share Posted 2 maart 2004 Beste Dick, Was het een warm geluid wat je hoorde? Of juist analytisch? Met vriendelijke groeten, Manus Link to comment Share on other sites More sharing options...
dick jansen Posted 2 maart 2004 Report Share Posted 2 maart 2004 Warm, voor het overige: zie bovenstaand antwoord Met groet, Link to comment Share on other sites More sharing options...
richard 1 Posted 2 maart 2004 Report Share Posted 2 maart 2004 Het zou kunnen, misschien dat de gloeispiraal van de kachel als spoel fungeerde en het geheel als radio-ontvanger ging werken. Woonde er ook een zendpiraat in de buurt? De oude kristalontvangers van vroeger waren ook erg simpel opgebouwd: Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 2 maart 2004 Report Share Posted 2 maart 2004 We zullen kleine Dick maar in zijn waarde laten. Er zijn wel meer mensen die muziek horen op plaatsen waar je het niet verwacht Cock, voor die CD is vrijwel zeker een analoge audiotape gebruikt. Bij tape drukt de informatie door van de ene laag door op de naarstliggende laag, "doordruk" geheten. De ene tape heeft er mer last van dan de andere (merk en type gebonden). Dat is nou eenmaal een eigenschap van analoge audiotape. Het is zelfs gespecificeerd in de datasheet van (professionele) audiotape als "doordrukdemping". Op plaat hoorde je dit ook veel omdat daarbij vrijwel altijd vanaf tape gesneden werd. Op sommige platen waar men zoveel mogelijk op probeerde te krijgen kwam het soms ook wel voor doordat naast liggende groeven overspraken omdat ze te dicht bij elkaar lagen. Maar meestal was de oorzaak toch de gebruikte tape. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 2 maart 2004 Report Share Posted 2 maart 2004 We zullen kleine Dick maar in zijn waarde laten. Er zijn wel meer mensen die muziek horen op plaatsen waar je het niet verwacht Cock, voor die CD is vrijwel zeker een analoge audiotape gebruikt. Bij tape drukt de informatie door van de ene laag door op de naarstliggende laag, "doordruk" geheten. De ene tape heeft er mer last van dan de andere (merk en type gebonden). Dat is nou eenmaal een eigenschap van analoge audiotape. Het is zelfs gespecificeerd in de datasheet van (professionele) audiotape als "doordrukdemping". Op plaat hoorde je dit ook veel omdat daarbij vrijwel altijd vanaf tape gesneden werd. Op sommige platen waar men zoveel mogelijk op probeerde te krijgen kwam het soms ook wel voor doordat naast liggende groeven overspraken omdat ze te dicht bij elkaar lagen. Maar meestal was de oorzaak toch de gebruikte tape. Dat zei ik dus ook al Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 2 maart 2004 Report Share Posted 2 maart 2004 Dat zei ik dus ook al Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 2 maart 2004 Report Share Posted 2 maart 2004 Dat zei ik dus ook al Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 2 maart 2004 Report Share Posted 2 maart 2004 Dat zei ik dus ook al Link to comment Share on other sites More sharing options...
cgm Posted 2 maart 2004 Author Report Share Posted 2 maart 2004 Nou, het gaat dus inderdaad om analoge tapes. Het was een cd van Chet Baker, "Chet". De originele opname is uit '58/'59 en op de hoes staat "digitally remastered directly from the original master tapes..". Link to comment Share on other sites More sharing options...
RonL Posted 2 maart 2004 Report Share Posted 2 maart 2004 Uit de hand gelopen pre-emphasis? Link to comment Share on other sites More sharing options...
cgm Posted 3 maart 2004 Author Report Share Posted 3 maart 2004 Uit de hand gelopen pre-emphasis? Wazzeggie? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts