Jump to content

Straalkacheltje

dick jansen
 Share

Recommended Posts

Waarde vrienden,

Elders op dit forum is mijn vraag ondergesneeuwd door onbegrip, onkunde, onwetendheid en wat dies meer zij :(

Als iets onverklaarbaar is of lijkt dan dient het volgens sommigen kennelijk noodzakelijkerwijs belachelijk te worden gemaakt. Aan zulke lieden heeft de mensheid voorwaar niet de vooruitgang te danken :angry:

Wat wil het geval. Halverwege de duistere jaren vijftig der vorige eeuw (ik moet dus rond de tien jaar oud zijn geweest) werd onze diep in de Drentse bossen verscholen woning bij extreme kou extra verwarmd door een straalkacheltje van het ouderwetse type, zwart gelakt met draadhandgreep en snoer met bakelieten stekker.

De omstandigheden waaronder het gebeurde weet ik niet meer, maar op gezette tijden klonk er onmiskenbaar muziek uit het kacheltje, weliswaar heel zachtjes, maar onmiskenbaar. Mijn broertjes en ik vonden het allemaal maar wat spannend.

Mijn vraag is duidelijk. Wat kan de oorzaak zijn geweest van dit fenomeen en zijn er die het ook kennen :confused:

Met opgewekte groet,

Leuke vraag Dick,

Is weer eens wat anders dan het geluid van kabels.

Je vraagt er zo natuurlijk wel om om voor gek te worden versleten. Of om in de hoek van de dragers van blauwe jurken te worden geplaatst.

Nee ik heb er geen antwoord op, denk dat je hiervoor i.d.d. bij lotgenoten moet zijn.

Ben benieuwd ;)

Ik weet niet helemaal zeker of een forum als dit het juiste platform is voor de beantwoording van een dergelijke vraag. Maar mogelijk spelen een paar zaken een rol. Woonden jullie misschien dicht bij een zender, in dat geval zou de oorzaak gezocht kunnen worden in RF instraling op een bepaald frequentiegebied of een zeker harmonische daarvan. Het signaal is dan ook zwak omdat er geen versterking plaatsvindt. Een andere optie zou kunnen zijn dat bepaalde lengtes van snoeren als antenne zijn gaan fungeren, maar dan weer kom je terug bij het fenomeen instraling van signalen. Vergelijkbare situaties hoor je ook wel eens in een uitzonderlijk geval van mensen die een bepaalde samenstelling van een vulling kregen bij de tandarts, waarna er op sommige momenteen muziek uit hun mond te horen viel (ook zwak..........en voor de grappenmakers..........geen poging tot zang.)

Misschien heb u hier wat aan.......... :cool2:

De versterking is er weldegelijk door het opslingeren van de gloeispiraal. Er moet idd een betrekkelijk sterke bron (radiozender/tv-toren) in de buurt staan. De gloeispiraal fungeert als antenne en tegelijkertijd als weergever.

Ik ken dat soort kacheltjes en ook bij ons deed zich dit fenomeen af en toe wel eens voor. Ook hier in de buurt staat een krachtige zender. Wat je met een dergelijk signaal ook kan is je tuin verlichten (GEEN GRAP). Steek maar een TL-buis in de grond en start 'm. Haal daarna de spanning ervanaf en de buis blijft licht geven (wel redelijk zwak).

Leuke vraag Dick,

Is weer eens wat anders dan het geluid van kabels.

Je vraagt er zo natuurlijk wel om om voor gek te worden versleten. Of om in de hoek van de dragers van blauwe jurken te worden geplaatst.

Nee ik heb er geen antwoord op, denk dat je hiervoor i.d.d. bij lotgenoten moet zijn.

Ben benieuwd ;)

Nare man, dit is al de tweede keer :angry::angry::angry:

Ik ben echt niet gekker dan de doorsnee gek :rolleyes::rolleyes:

Met opgewekte groet,

Ik ben echt niet gekker dan de doorsnee gek :rolleyes::rolleyes:

Met opgewekte groet,

Oh, maar daar twijfel ik niet aan hoor ;)

Maar was het niet zo dat als een gek en een wijze op straat ruzie maken dat het voor de omstanders niet uit te maken is wie de gek is en wie de wijze?

:rolleyes:;)

Ik oefende vroeger met een bandje vlak bij een zendmast. Het was een populair geintje om een gitaar in de lucht te steken, er klonk dan vrij hard muziek uit de versterker. Maar dit is natuurlijk makkelijker te verklaren dan een gloeikacheltje, want er komt een versterker aan te pas. Gaf zo'n kacheltje een mooi warm geluid?

Jelte

Ik oefende vroeger met een bandje vlak bij een zendmast. Het was een populair geintje om een gitaar in de lucht te steken, er klonk dan vrij hard muziek uit de versterker. Maar dit is natuurlijk makkelijker te verklaren dan een gloeikacheltje, want er komt een versterker aan te pas. Gaf zo'n kacheltje een mooi warm geluid?

Jelte

dat heb ik elke maandag avond als ik moet oefenen. :D

bij mij was er een keer ook iets geks

als ik mijn versterker uit deed ,dan ging bij de buurvrouw het licht uit!!!!!!!

?

?

?

?

?

?

?

.

.

.

.

.

.

.

.

.

na een gedegen onderzoek bleek dat op puur toeval te berusten

Vervelend fenomeen instraling! Via mijn oude Rotel-versterker werd ik regelmatig lastig gevallen door Radio Moskou....... Geen afgeschermde kabel, aarding of wat dan ook kon daar iets aan veranderen. Ik heb het ding uiteindelijk ten einde raad maar weggedaan :(:D

Vervelend fenomeen instraling!

Bij Dick ging het om uitstraling :blink:

;)

En jij bent een lamstraal :D:P:D:P:D:P:D:P

Met opgewekte groet,

Hmm, schelden komt meestal als mensen helemaal niets meer te zeggen hebben :(

Nou wat denk je nu eigenlijk zelf van het geval :confused:

;)

Halverwege de duistere jaren vijftig der vorige eeuw

Hmm, Jomanda was toen nog niet aktief

maar op gezette tijden klonk er onmiskenbaar muziek uit het kacheltje, weliswaar heel zachtjes, maar onmiskenbaar

Die gloeidraad heeft vermoedelijk als emitter van (negatief geladen)electronen gewerkt en zodoende de signalen van een zendstation aangetrokken. Het gloeidraadje ging zachtjes trillen en de kast van de kachel is de versterker geweest.

[Hmm, schelden komt meestal als mensen helemaal niets meer te zeggen hebben :(

Nou wat denk je nu eigenlijk zelf van het geval :confused:

;)

Sorry Pjotr, het floepte uit mijn toetsenbod voor ik er erg in had :(

En zelf vind ik het nog steeds een van de onopgeloste mysteries uit mijn jeugd.

Met opgewekte groet,

Halverwege de duistere jaren vijftig der vorige eeuw

Hmm, Jomanda was toen nog niet aktief

maar op gezette tijden klonk er onmiskenbaar muziek uit het kacheltje, weliswaar heel zachtjes, maar onmiskenbaar

Die gloeidraad heeft vermoedelijk als emitter van (negatief geladen)electronen gewerkt en zodoende de signalen van een zendstation aangetrokken. Het gloeidraadje ging zachtjes trillen en de kast van de kachel is de versterker geweest.

Beste Geerdie,

Mijn lief heeft ooit jazzballetles gehad van Jomanda, ik heb de laatste wel eens ontmoet toen ze nog redeljk normaal functioneerde ;) maar dat was in de jaren zeventig, dus...

Met opgewekte groet,

Sorry Pjotr, het floepte uit mijn toetsenbod voor ik er erg in had :(

En zelf vind ik het nog steeds een van de onopgeloste mysteries uit mijn jeugd.

Met opgewekte groet,

;)

Ach Dick, sommige mysteries moet je gewoon niet willen oplossen. Daar zijn ze te mysterieus voor.

;)