Jump to content

DIY cd loopwerk

Hans Gaulhofer
 Share

Recommended Posts

Het grote nadeel van een Pc voeding is dat zo zoveel geluid maken.

Dat kunnen we natuurlijk niet hebben.

Dus ook ik zou een andere voeding kiezen.

Daar liep ik ook tegenaan, die lawaaiige fans. :mad2: Bij nader onderzoek echter bleek de herrieschopper niet de voeding te zijn maar de CPU-fan. Deze vervangen voor een geluidsarm exemplaar (

Dit is een mogelijkheid. De meningen zijn echter verdeeld. De een vindt het top, de ander tob.

Daisy Laser

Heeft iemand ervaring met deze spelers? De prijzen zijn nog vrij hoog vind ik Dus er zou behoorlijk tegenover moeten staan

Deze is iets goedkoper (en kompleter): www.steinmusic.de

Wat dacht je van een Celeron 700MHz machine met een Philips cd brander als loopwerk en een Terratec geluidskaart.

Het resultaat van dit alles wordt digitaal (optisch) uitgevoerd op 48kHz naar een externe Philips DAC 960.

De eerste proeven klinken veelbelovend.... ;)

Beste geinteresseerden

Ik heb de laatste weken wat vaker met het "computer-loopwerk" cd's beluisterd. Als je effe het HDD-toontje weg denkt, is het toch best erg mooi.

Maar t

Geerdie,

Er zit veel verschil tussen de diverse spelertjes, maar CD-romspelers hoeven absoluut niet verkeerd te klinken. Ik kan me vergissen, maar volgens mij kan het bufferen van audio-data zelfs een voordeel bieden m.b.t. jittervorming.

Heb je gebruik gemaakt van de digitale uitgang van de speler, danwel audio digitaal (als data) ingelezen, of gebruik je zijn analoge uitgang?

Mario

Geerdie,

Er zit veel verschil tussen de diverse spelertjes, maar CD-romspelers hoeven absoluut niet verkeerd te klinken. Ik kan me vergissen, maar volgens mij kan het bufferen van audio-data zelfs een voordeel bieden m.b.t. jittervorming.

Heb je gebruik gemaakt van de digitale uitgang van de speler, danwel audio digitaal (als data) ingelezen, of gebruik je zijn analoge uitgang?

Mario

Beste Mario

De data gaat via de IDE-flatcable. De geluidskaart hoeft deze data alleen maar "op de lijn" te zetten omdat ik gebruik maak van diens Toslink aansluiting.

Het is de Philips DAC die de omzetting verzorgt.

Zelf heb ik goede ervaring met de M-Audio Superdac via S/PDIF uit van de M-Audio Audiophile 2496 kaart. De Superdac klinkt zo volstrekt identiek als aangesloten op mijn Sony CD speler en klinkt beter dan de Sony op zichzelf. Nu is mijn PCI Audiophile kaartje wel enigszins gemod met extra filters in de voeding. Ook moet je de latency van de kaart goed hebben ingesteld. Hiermee stel je in feite de leesbuffer van je PC in. Maar als dat niet goed is krijg je duidelijk hoorbare hikken.

Waar je wel op moet letten is dat de S/PDIF kabel uit de buurt van het netsnoer blijft van je PC. Dus eigenlijk direct langs de kast leggen. Storing vanuit het netsnoer kan anders de jitter nadelig beinvloeden en idd een soort van onrust veroorzaken.

;)

Zeker. Die vind ik beter dan de SB Audigy. En vooral met MP3 is 'ie erg mooi.

Maar hij wordt door de Philips DAC finaal weggespeeld. :)

Het 1e verbaast me niets, maar naar dat laatste was ik nieuwsgierig.

Al een tijdje heb ik M-Audio op het oog voor de woonkamer, omdat die Roland terug naar het muzikantenhoekje gaat, en verder wil ik naar meerkanaalsweergave voor film en DVD. Ook wilde ik graag een DAC, zoals bijv. de door Peter genoemde Superdac. Kostenplaatje was me voorlopig echter wat te hoog, dus overwoog ik om een DDDAC te maken. Ben er nog niet uit, maar geloof dat ik een duurdere Terratec in elk geval niet de moeite vind.

Denk dat ik het maar even bij mijn 4-kanaals Terratec DMX blijf, en er voor audio een DDDAC achter hang. Of ik probeer als voorlopige concessie de Revolution 7.1, wat de 1e consumentenkaart van M-Audio is. Met z'n spotprijsje verwacht ik niet dat hij hetzelfde biedt als de duurdere exemplaren, maar ik heb de afgelopen 12 jaar al gekkere sprongen gezien, en er valt vast wel wat te verbeteren. :) Een tegenvaller zal me zeker minder zwaar vallen dan bij de Turtle Beach Tahiti in 1994 het geval was, met zijn prijs van 1.895,- :mad2:

Peter: hoe klinkt de onboard DAC van de Audiophile 2496?

Mario

Zeker. Die vind ik beter dan de SB Audigy. En vooral met MP3 is 'ie erg mooi.

Maar hij wordt door de Philips DAC finaal weggespeeld. :)

Het 1e verbaast me niets, maar naar dat laatste was ik nieuwsgierig.

Al een tijdje heb ik M-Audio op het oog voor de woonkamer, omdat die Roland terug naar het muzikantenhoekje gaat, en verder wil ik naar meerkanaalsweergave voor film en DVD. Ook wilde ik graag een DAC, zoals bijv. de door Peter genoemde Superdac. Kostenplaatje was me voorlopig echter wat te hoog, dus overwoog ik om een DDDAC te maken. Ben er nog niet uit, maar geloof dat ik een duurdere Terratec in elk geval niet de moeite vind.

Denk dat ik het maar even bij mijn 4-kanaals Terratec DMX blijf, en er voor audio een DDDAC achter hang. Of ik probeer als voorlopige concessie de Revolution 7.1, wat de 1e consumentenkaart van M-Audio is. Met z'n spotprijsje verwacht ik niet dat hij hetzelfde biedt als de duurdere exemplaren, maar ik heb de afgelopen 12 jaar al gekkere sprongen gezien, en er valt vast wel wat te verbeteren. :) Een tegenvaller zal me zeker minder zwaar vallen dan bij de Turtle Beach Tahiti in 1994 het geval was, met zijn prijs van 1.895,- :mad2:

Peter: hoe klinkt de onboard DAC van de Audiophile 2496?

Mario

De audiophile klinkt prima!

Gehoord bij een vriend.

Lijkt beter dan zijn peperdure hdrecorder!

YAMAW4416HDCD.jpg

De M-Audio Audiophile klinkt zeker goed en vergelijkbaar met menig CD speler in het hoger segment. Heb inmiddels ook al gelezen dat de nieuwe Revolution 7.1 net zo goed klinkt, al heb ik die zelf niet gehoord. Zit je wel aan die wacky jackplugjes vast.

Overigens, er zijn op DiyAudio.com mensen die met een simpel microcontrollertje en een LCD display'tje een losse besturing hebben gemaakt voor een PC CD-drive. Zodat ie als een gewone CD speler te bedienen is. Kijk maar eens HIER. Moet je wel een doorgewinterde soldeerneus zijn ;)

Da's leuk Pjotr, maar waar tap je het digitale signaal af?

Zou zeggen vraag het de maker zelf ;) Maar voor zover ik het begrepen heb direct vanf de dig. out van de CD drive.

Die hele thread (11 pag. lang) gaat trouwens over dit onderwerp.

;)

De M-Audio Audiophile klinkt zeker goed en vergelijkbaar met menig CD speler in het hoger segment. Heb inmiddels ook al gelezen dat de nieuwe Revolution 7.1 net zo goed klinkt, al heb ik die zelf niet gehoord. Zit je wel aan die wacky jackplugjes vast.

Inderdaad, die 3,5mm stekkerbusjes doen wel afbreuk aan het geheel, dus daar zou ik als 1e de soldeerbout op zetten. :)

Ondanks zijn lage prijs en relatief eenvoudige opzet blijkt die Revolution 7.1 v.w.b. audioweergave geen misselijk kaartje te zijn. Geluid schijnt erg schoon, dynamisch en gedefinieerd te zijn, met een juiste plaatsing in de ruimte en behoorlijk wat punch. Ook las ik bijv. dat hij op het gebied van definitie en meetbare vervorming de veel duurdere Terratec DMX Terratec DMX 6FIRE 24/96 overtreft. Laatstgenoemde is trouwens voorzien van een breakoutbox met externe AD/DA-converters en vergulde cinchbussen.

Hoe meer ik erover las, hoe meer ik wilde weten, want je vraagt je af het wel k

Volgens de handleiding van mijn Terratec DMX-XFire werken deze digitale uitgangen met het welbekende SP/Dif protocol.

Zoals je ziet heb ik al aardig wat uitgezocht, maar dit was ik nog niet tegengekomen. Dat maakt het alweer een stukje flexibeler.

Volgens de handleiding van mijn Terratec DMX-XFire werken deze digitale uitgangen met het welbekende SP/Dif protocol.

Maar hoe dan ook: ik krijg het toch niet beter dan ik nu al heb. :(  ;)

Dat betwijfel ik ook, tenzij je natuurlijk met de electronica van zo'n speler aan de slag gaat. Maar waarschijnlijk zal dat voor jou weinig voordelen bieden.

Mario

Zoals je ziet heb ik al aardig wat uitgezocht, maar dit was ik nog niet tegengekomen. Dat maakt het alweer een stukje flexibeler.

Maar hoe dan ook: ik krijg het toch niet beter dan ik nu al heb. :(