Jump to content

Nieuwe speakers

Rogier
 Share

Recommended Posts

Hoi allemaal,

Momenteel ben ik weer bezig met nieuwe speakers, het wordt toch maar een drie weg, en kleiner dan die ik eerst had... niet echt een overdreven luxe.

Men nemen een eton er4 tweeter, een Seas exel m15ch001 en een Seas w22ex001

Dit alles komt in twee losse kasten die op elkaar staan.

Eton:

er4.jpg

Seas m15:

m15ch001.jpg

Foto's volgen nog!

Gr. Rogier

Je hebt de middentoner helemaal niet nodig. De er-4 kan erg laag ingezet worden, vanaf 1kHz is mogelijk door zijn grote membraam oppervlak. Tevens is de W22 vrij van resonanties tot 3kHz. Met een beetje slim filter is hier een hele mooie twee-weg van te maken die niet onder doet voor je 3-weg of zelfs beter is ivm cross-over problematiek.

Als je toch de midden toner gaat gebruiken, kan je net zo goed een "echte" band tweeter inzetten vanaf ~3kHz een raven R1 of expolinear magnetostaat. En voor de woofer een membraamdiamter >25 cm.

Je hebt de middentoner helemaal niet nodig. De er-4 kan erg laag ingezet worden, vanaf 1kHz is mogelijk door zijn grote membraam oppervlak. Tevens is de W22 vrij van resonanties tot 3kHz. Met een beetje slim filter is hier een hele mooie twee-weg van te maken die niet onder doet voor je 3-weg of zelfs beter is ivm cross-over problematiek.

Als je toch de midden toner gaat gebruiken, kan je net zo goed een "echte" band tweeter inzetten vanaf ~3kHz een raven R1 of expolinear magnetostaat. En voor de woofer een membraamdiamter >25 cm.

Kan mezelf niet voorstellen dat die bandtweeter net zo'n mooie dynamische kwaliteiten heeft als de M15CH, ik weet zeker dat Rogier echt wel weet waar hij mee bezig is.

En laten we het dan al helemaal niet hebben over het afstraalgedrag...

Mvgr

Je hebt de middentoner helemaal niet nodig. De er-4 kan erg laag ingezet worden, vanaf 1kHz is mogelijk door zijn grote membraam oppervlak. Tevens is de W22  vrij van resonanties tot 3kHz. Met een beetje slim filter is hier een hele mooie twee-weg van te maken die niet onder doet voor je 3-weg of zelfs  beter is ivm cross-over problematiek.

Kan mezelf niet voorstellen dat die bandtweeter net zo'n mooie dynamische kwaliteiten heeft als de M15CH, ik weet zeker dat Rogier echt wel weet waar hij mee bezig is.

En laten we het dan al helemaal niet hebben over het afstraalgedrag...

Mvgr

-Normaalgesproken zou ik zeggen dat dat zelfs beter is dan van een conus luidspreker.

-Precies want bij 1,5 kHz is er nog helemaal niets aan de hand.

Als dat waar is van de Eton "ribbon" dan moet je daar een erg fraai monitor systeem mee kunnen bouwen.

Hoe zou die Seas lagentoner zich verhouden tov een 8" Flexunit?

Misschien een optie voor een "mini Rushmore" met 2 * 40 watt Aleph-X en actieve scheiding (je moet toch alvast je project voor volgend jaar gaan plannen ;) )

Voor in de slaapkamer of zo.

:D

Ik ben heel erg benieuwd hoe de 15 cm van seas gaat klinken, alles ziet er wel veelbelovend uit. Vooral dat systeem met de magneten, als je de achterkant ziet zie je ook dat die enorm open is, wat weer ten goede komt voor de klankeigenschappen. Bij de groothandel waren ze ook al bijna lyrisch over de keus van de units. Kortom, ik ben zeer benieuwd!

Een tweeweg met de 22 cm is niks vind ik persoonlijk, de snelheid en de dynamiek zal minder zijn dan de 15 cm middentoner. Verder wil ik tot vrij laag komen met de woofer, en dus een basreflex in een niet te grote kast. Een middentoner met basreflex heeft ook niet mijn voorkeur, niet als je het kan vermijden i.i.g.

O ja, de kasten worden rond van achteren, zoals ik al eerder zei, foto's volgen later.

Gr. Rogier

Die zien er wel mooi uit!

Ik heb een klein plaatje ervan, nog lang niet af, de zijwanden worden veel dikker, en van binnen nog dun mdf tegenaangelijmd, en dan nog loodbitumen erin.

detail.jpg

Gr. Rogier

Bij de groothandel waren ze ook al bijna lyrisch over de keus van de units. Kortom, ik ben zeer benieuwd!

Een tweeweg met de 22 cm is niks vind ik persoonlijk, de snelheid en de dynamiek zal minder zijn dan de 15 cm middentoner.

Verder wil ik tot vrij laag komen met de woofer, en dus een basreflex in een niet te grote kast. Een middentoner met basreflex heeft ook niet mijn voorkeur, niet als je het kan vermijden i.i.g.

O ja, de kasten worden rond van achteren, zoals ik al eerder zei, foto's volgen later.

Gr. Rogier

Tuurlijk, dat zijn ze over iedere klant die betaalt.

De snelheid wordt alleen bepaald door tijdsafhankelijke grootheden, oftewel grootte en massa van het membraam hebben er niks mee te maken.

22cm is de buitendiameter van de korf, het effectieve membraam oppervlak suggereert dat het gewoon een 20 cm luidspreker is. Daar is heel goed een mooie twee-weg mee te maken als je maar laag genoeg filtert.

Begrijpelijk dat je een lage afstemming wil en idd dan kom je uit op een reflex.

Maar dat hoeft niet meteen negatief uit te pakken voor de middentonen.

Hoe heb je dat gerealiseerd? Ik ben benieuwd.

Het gaat natuurlijk over een persoonlijke voorkeur, een 20 cm konus vind ik niet mooi genoeg voor het midden. Een grotere konus zal zwaarder zijn, en dus ook minder goed de snelle en hogere tonen weergeven dan een kleinere konus, minder dynamiek over het algemeen, het kan natuurlijk wel, maar persoonlijk: nee.

De vergelijking van de tweeters heb ik nog niet kunnen maken, ik heb net de tweede laag op de bovenste kasten aangebracht, de derde laag volgt nog. Het valt me nu al op dat het wel goed gaat werken, ik heb gebruik gemaakt van buigtriplex, op zich een licht materiaal, maar enkele lagen op elkaar, en aan de binnenkant mdf en lood moet genoeg zijn om het geheel stijfheid te geven. Tot nu toe 2 lagen buigtriplex, en het valt me absoluut niet tegen! Trouwens, ik heb ook nog 1, maar ik denk dadelijk 3 holtes gevult met zand in alleen de bovenste kast.

Zodra ik meerdere vorderingen maak horen jullie meer,

(als jullie dat willen) ;)

Gr. Rogier

Bedankt voor de tip, maar ik heb alles al in huis.

Gisteren de derde laag op de buitenkant aangebracht (op de bovenste kasten). Ik ben enorm blij dat de kast nu al erg stevig is, dat spul werkt goed, erg goed.

Zodra ik het een en ander geschuurd, gezaagd en geplakt heb maak ik weer een foto'tje.

Gr. Rogier

Hoe het front precies wordt ben ik nog niet helemaal uit, ik wil zeker iets doen zodat de bovenkant van het front minder breed is dan de onderkant. Of zoiets als het avalon idee, maar rond is ook een heel erg goed idee! Maar hoe krijg ik het front mooi en goed afgerond? over een groot oppervlak dan, zoiets als avalon, maar dan rond. Tips van harte welkom!

@ sherwin,

Het lijkt me zeker leuk om de middentoner eens te horen, helaas heb ik nu niet zoveel tijd, ik zal even kijken wanneer ik kan, moet ook rekening houden met een beurs waarvoor ik nog veel moet regelen.

Gr. Rogier

• 2 weeks later...

Zo, eindelijk beginnen de bovenste kasten voor de tweeter en de middentonen ergens op te lijken :rolleyes: . De voorkant komt er nog op, de achterkant moet nog gefreest worden en het geheel nog geschuurd worden, maar het begint ergens op te lijken. Het kastje weegt zo al 16 kg, zonder baffle, filters en units. De filters komen aan de achterkant te zitten, achter het compartiment van de middentoner en achter de tweeter, van buitenaf bereikbaar. Dat is handig voor de aanpassingen die achteraf nodig zijn. Ik moet wel zeggen dat de vorm veel extra werk met zich meebrengt. :(

Hier dan een plaatje:

detail2.jpg

De onderste kast wordt dezelfde vorm en diepte, wel hoger.

Gr. Rogier

Eindelijk de bovenste kasten een stuk verder af, de kabels al erin, de baffle erop en de uitsparingen voor de units zitten er al in. Wel moet het geheel nog eens geschuurd worden, en de baffle nog gefreesd.

Hier dan maar weer een afbeelding :)

bovenenonder.jpg

De onderkant moet dus nog afgemaakt worden, helaas :( maar het wordt wel wat :rolleyes:

Gr. Rogier