Jump to content

Nieuwe speakers

Rogier
 Share

Recommended Posts

Klopt, dat moet ook nog gebeuren, morgen morgen morgen (hoop ik)

Wat wel een beetje rottig is dat ik volgens mij geen gebruik kan maken van inslagmoeren omdat de baffle te dik is, tenminste ik heb er alleen hier bouten liggen van 4 cm lengte. Gewone schroeven vindt ik wel een beetje zonde...

Gr. Rogier

Ik zelf gebruik (voor mijn 12"woofer) 5 cm M5 lange inbusbouten (zwart) gekocht bij een gereedschapwinkel in centrum van Den Haag (weet ff de naam niet zo snel uit mijn hoofd). Ik meen me te herinneren dat ik bij Hornbach (Wateringen) metaal (zilver) kleurige M5 inbus heb gezien van 6 cm. (in ieder geval van 5 cm, 6 cm weet ik niet 100% zeker). Ze hebben er ook inslagmoeren in verschillende soorten.

Hier vind je wellicht ook nog wat ideetjes

http://www.diyaudio.com/forums/showthread....&threadid=29941

Voor die middentoner is M4 waarschijnlijk wel genoeg.

Dank je,

Ik moet zeggen dat ik nog nooit inbusbouten daar heb gezien, maar ik zal eens mijn ogen wat verder opendoen, als je er niet naar op zoek bent zie je ze natuurlijk ook niet :D M4 zou wel mooi zijn, daar heb ik ook genoeg inslagmoeren voor liggen, en past iig met de units.

In ieder geval bedankt.

Gr. Rogier

Hallo Rogier,

Leuk topic!!! Doordat je zo nu en dan foto's erbij plaatst wordt het een prettig te volgen topic.. Overigens maakt Piega op de zelfde manier als jou de ronde achter kant (7 lagen en de buitenste laag van aluminium).. Succes!

groeten, PD :)

Ok,

Ik was bezig met alles voorhet filter bijeen te schrapen, en moet helaas wat bijbestellen. Nu zit ik te spelen met het idee van glimmercondensatoren. Wel redelijk prijzig helaas. Heeft er iemand ervaringen mee? Werkt het echt?

Het zou meer dynamiek moeten geven, en meer detaillering omdat het signaal sneller word doorgegeven, maar is dit dus hoorbaar?

Ik zou het eventueel parallel aan de condensator van het hoog en van het midden willen zetten.

Gr. Rogier

Ok,

Ik was bezig met alles voorhet filter bijeen te schrapen, en moet helaas wat bijbestellen. Nu zit ik te spelen met het idee van glimmercondensatoren. Wel redelijk prijzig helaas. Heeft er iemand ervaringen mee? Werkt het echt?

Het zou meer dynamiek moeten geven, en meer detaillering omdat het signaal sneller word doorgegeven, maar is dit dus hoorbaar?

Ik zou het eventueel parallel aan de condensator van het hoog en van het midden willen zetten.

Gr. Rogier

hoi rogier.

ik heb zelf ook gewerkt met glimmer C's maar ze zijn wel een beetje duur vind je niet, maar ze zetten wel de puntjes op de i.

Tony Gee gebruikt tegenwoordig ook bypass C's (ERO MKP1830 0,01mF MKP 100VDC)maar deze zijn wel wat beter te betalen.

Tony Cap test

deze zijn te koop bij Latout 2

Bedankt telefunken,

Het scheelt inderdaad erg veel geld, enorm veel zelfs.

Ik weet nu wel zeker dat ik zoiets wil toepassen. Wellicht kan ik ook eens proberen om een 0,10uf erbij te zetten, eens kijken of je het verschil kunt horen, want dat zou op zich ook hoorbaar moeten zijn.. Ik denk dus dat ik ze vooralsnog nog niet bestel, en eerst een verder rondkijk. 4 keer een micracap is toch weer een bak geld natuurlijk. De oplossing die jij gaf is dan ineens 160 euro goedkoper :o

Gr. Rogier

Ok,

Even een update,

De onderkanten zijn nu dicht achter, en al een stuk verder af. Natuurlijk moet er nog veel geschuurd en gefreest worden. Het begint wel al ergens op te lijken :rolleyes: het plaatje is wellicht niet geheel duidelijk, maar het gaat om het idee.

achterkant.jpg

Gr. Rogier

• 2 weeks later...

En toen was ik druk bezig met het voorbereiden van de beurs, maken van website's en paaseieren zoeken :D

Ik heb inmiddeld al het lood geplakt binnenin, deze week zijn de woofers eindelijk binnen, en kan ik gaan beginnen om ook de onderste kast dicht te maken. Het zal helaas nog wel even duren, want volgend weekend sta ik in Belgie, en voorbereidingen kosten nu eenmaal tijd.

Gr. Rogier

:D

Eindelijk begint het ergens op te lijken.

Inmiddels zijn de kasten ruw af, en de units zitten er al in. Dat word de komende weken in de tussentijd met het filter aan de gang. Het laag is nu even zonder filter aangesloten, en het laag klinkt veelbelovend! Blijft mooi spul van Seas.

speak2.jpg

Gr. Rogier

Erg mooi, hoe ga je laag/mid wisselen?

Met een wisselfilter :P

De woofer vanaf 250 hrz, midden van 2000 of 2500 tot 250 hrz, hoog tot 2000 of 2500. wellicht laat ik de woofer nog iets later inkomen, vanaf 200 hrz.

Gr. Rogier

Erg mooi, hoe ga je laag/mid wisselen?

Met een wisselfilter :P

De woofer vanaf 250 hrz, midden van 2000 of 2500 tot 250 hrz, hoog tot 2000 of 2500. wellicht laat ik de woofer nog iets later inkomen, vanaf 200 hrz.

Gr. Rogier

Mooi werk Rogier, ik denk dat we eens een keer een afspraak moeten maken en elkaar's configuraties eens moeten bekijken (met name voor de middentoner),

Wat iniedergeval goed mogelijk is,

De middentoner laten lopen tot 275hz, en laten afvallen met 12dB/oct (ong 69uF met 4.7mH). De woofer zou ik niet te hoog laten lopen, omdat je immers kastproblemen wilt elimineren en zo min mogelijk output uit de reflexpoort wilt in een niet dempende vorm.

De woofer zou je al kunnen laten afvallen met een soort van 'adjusted' 6dB filter helling (afhankelijk van het rendement van dat ding). Zou kunnen vanaf zo'n 110hz en dan adjusted 6dB (richting 12dB, ong 9dB/oct). Daarnaast zou je de middentoner uit fase kunnen zetten zodat deze gaat sommeren met de output van de woofer en er een rechte curve ontstaat.

Heb je en de woofer in een gunstig werkgebied, en de middentoner in een gunstig werkgebied, en dit zou klankmatig een beter effect hebben op de behuizing (in het laag), en op de middentoner (voor het midden).

Mvgr, Sherwin

Tnk's Sherwin,

Het zal nog wel even duren voordat ik alle filteronderdelen binnen heb, ik moet eerst ook maar eens op vakantie B) , en daarna zal het wel helemaal goedkomen!

Ik merk nu al dat er enorm veel rust in de weegave van het hoog is, het is echt een mooie tweeter! Ook ga ik nog de twee losse kasten wat dichter op elkaar zetten door rondjes te frezen waar de vibrapods in passen, dan is de afstand tussen bovenste en onderste kast kleiner. Ik ben heel erg benieuwd hoe het gaat klinken als alles af is, maar het ziet er allemaal rooskleurig uit! :D

Uiteraard hou ik jullie op de hoogte!

Gr. Rogier

Beste Rogier,

Het midden daar kom je vanzelf achter ;).. dat is het leuke. De midunit zal dadelijk gewoon niet meer aanwezig zijn (en als het goed is de rest van de speaker ook niet).. maar zodra er dynamiek bij te pas komt, of moeilijke snelle en/of dynamische stukken.. dan zit je echt 'stunning' in je luisterstoel als je hoort hoe mooi dynamisch en kleurloos dat eruit komt!

Ben zelf nu ook even aan het orienteren op nieuwe audioapparatuur, en in tussentijd maak ik mijn filters nog wel definitief af, inclusief behuizing, aansluitmaterialen etc,

Mvgr, Sherwin

Yep!

Ik had even de middentoner mee laten spelen zonder filter dan, maar het klinkt absoluut niet opdringerig, enorm muzikaal! Ik denk dat ik wat betreft componentenkeuze een heel erg mooie combi heb gemaakt!

En het uiterlijk komt ook wel goed denk ik zo.

Gr. Rogier

Beste Rogier,

Die brede baffle is ipc alleen maar goed. Ik heb dit realtime gemeten namelijk. De curve van de unit valt van ruim (gem. 90dB) 90dB af naar het laag toe (lager rendement).. door de baffle breedt te houden hou je langer het gemiddelde rendement van 90dB in stand. Je trekt dat afvallende deel van de curve hierdoor op.. dit zou ideaal kunnen zijn tussen de overgang van laag naar mid! (als je de baffle zelf maar eventueel ziet van energie absorberend materiaal).

Zelf heb ik de baffle zo smal mogelijk, maar het integreerde toch goed (woofer heeft een hoger rendement in dat gebied, en ik gebruik gewoon de sommering van de units welke tot een rechte curve komt).

Mvgr, Sherwin