Jump to content

Nieuwe buizen

carel
 Share

Recommended Posts

In mijn Unison Simply Four T wordt het zo stilaan tijd om de eindbuizen te vervangen. Het gaat om 4x EL34. De enige luisterervaring die ik heb is die van een Sovtek en een Svetlana. Maar er zijn er natuurlijk meer. In het andere forum loopt er ook al een topic over en daar kwam ik een "Big Bulb" EL34 tegen. Kende ik ook nog niet.

Zijn er hear meer EL34 luisteraars? Welk merk gebruiken jullie en wat is jullie ervaring daar mee?

Ik ben helaas geen buizenkenner, maar volgens velen is een KT-66 mooier qua klank dan een EL34 en die KT-66 past zonder problemen op de plek van een EL34. Misschien dat het een uitbreiding op de keuzemogelijkheden is.

Wat ik wel weet is de Telefunken buizen altijd zeer gewaardeerd zijn. Kijk eens voor info op Triode Dick's pagina

Als je een EL34 kunt vervangen door een KT66 dan is er tussen deze twee in principe geen verschil. Of het in mijn Simply Four T werkt? Hierin wordt namelijk de EL34 (penthodebuis) als triode aangesloten, voorzover mijn kennis rijkt wil dat zeggen dat twee van de drie roosters niet aangesloten zijn. Het gebruik van de KT66 kan alleen als de penbezetting exact hetzelfde is........................

Even gesnuffelt op het www en een plaatje gevonden met de penbezetting. D'r is iets met pen 1 en 8.

Deze optie is misschien mogelijk maar alleen als het absoluut zeker is dat het werkt.

De site van Triode Dick kende ik al, erg weinig info over EL34, volgens mij helemaal niet.

Bij de EL 34 is pen 1 het derde rooster, terwijl deze pen bij de KT 66 loos is, rooster en katode zijn inwendig doorverbonden, waarschijnlijk zijn in jouw versterker pen 1 en 8 aan de voet doorverbonden, kun je de buizen gewoon uitwisselen.

;)

Iemand misschien bekend met deze buis van TAD?

Het versterkte glas is leuk, was niet van plan om met die dingen te gaan gooien, maar waarom een verguld rooster? Om oxidatie tegen te gaan? In een vacuum??

De prijs is wel aantrekkelijk.

@Jitze, Ik laat de KT66 nog even links liggen zolang ik niet zeker weet hoe het zit met de penbezetting in de versterker. Als je naar het bewuste plaatje kijkt zou er ook een KT88 in kunnen en een 6CA7 en ook een KT77.

Sorry, maar volgens mij kunnen jullie beiden geen schema lezen. Op het "plaatje" staan de (in die volgorde) KT66, KT77, KT88 en EL34. Alleen de KT77 wijkt af door een aparte aansluiting op rooster 3. Alle anderen zijn pincompatible. En als je bij de KT77 pen 1 aan pen 8 legt, past die ook op die plek.

BTW, de 6CA7 is een EL34. Het is alleen de benaming van de Amerikaanse equivalent.

Sorry, maar volgens mij kunnen jullie beiden geen schema lezen. Op het "plaatje" staan de (in die volgorde) KT66, KT77, KT88 en EL34. Alleen de KT77 wijkt af door een aparte aansluiting op rooster 3. Alle anderen zijn pincompatible. En als je bij de KT77 pen 1 aan pen 8 legt, past die ook op die plek.

BTW, de 6CA7 is een EL34. Het is alleen de benaming van de Amerikaanse equivalent.

Heb dan ook niet op dit plaatje gekeken, maar de spec sheet van de KT66 er bij gepakt.........

;)

NB houdt er rekening mee dat verschillende buizen waaronder de KT88 - 6550 - een hogere anodespanning vragen en meer stroom trekken, niet zonder meer uitwisselbaar dus...........

EL34 is een pruts buis tov de KT88. Met andere worden, de KT88 is erg mooi!
NB houdt er rekening mee dat verschillende buizen waaronder de KT88 - 6550 - een hogere anodespanning vragen en meer stroom trekken, niet zonder meer uitwisselbaar dus...........

Kijk, daar gaan we al.

Ze zijn niet uitwisselbaar, dus mag je ze ook niet vergelijken. Ik heb namelijk geen zin in een verbouwing maar wel in nieuwe buizen.

EL34 is een pruts buis tov de KT88. Met andere worden, de KT88 is erg mooi!

Kijk, daar gaan we al.

Ze zijn niet uitwisselbaar, dus mag je ze ook niet vergelijken. Ik heb namelijk geen zin in een verbouwing maar wel in nieuwe buizen.

Wil je het goed doen, zul je ook bij een ander merk EL34 de anodespanning moeten kontroleren en waarschijnlijk aanpassen. Het is dus bij geen van allen gewoon een kwestie van inprikken en klaar.

Ik heb ook niet de KT88 aangegeven, maar een KT66. Hierbij is de anodespanning ongeveer gelijk aan die van de EL34 zover ik weet (maar dat weet ik dus niet helemaal zeker).

Wil je het goed doen, zul je ook bij een ander merk EL34 de anodespanning moeten kontroleren en waarschijnlijk aanpassen. Het is dus bij geen van allen gewoon een kwestie van inprikken en klaar.

Wat doet de autobias dan? Ik ging er altijd vanuit dat, in ieder geval bij deze versterker, je de nieuwe buizen er in kon prikken en dat de versterker zelf de spanning regelt.

Wat doet de autobias dan? Ik ging er altijd vanuit dat, in ieder geval bij deze versterker, je de nieuwe buizen er in kon prikken en dat de versterker zelf de spanning regelt.

Aha, heb ge zone versterker ;). Dan hoef je dat natuurlijk niet te doen, hoewel ... , ff laten checke kan nooit kwaad :rolleyes:

Een autobias is niks ander dan dat het voor de betrefenden buis

de Bias stroom in de gaten houd en continu bij regelt.

Let wel dat de anode/kathode stroom van een EL34 heel anders is ingesteld

dan van een KT88/6550.

Dus stel je draait met de EL34 met autobias dan hangt er aan

je kathode een weerstand en een C die dan aan de massa liggen en er voor zorgen dat de bias goed ingesteld staat en blijft.

Stel anode spanning gemeten over de weerstand is 26Vdc en de weerstand 560 Ohm dan loopt er een bias stroom van 0.46mA ( EL34 )

Zet je er nu een KT88 in dan zal je dus de weerstand moeten aanpassen

om dat die buis op een hogere anode/kathode stroom draait om tot zijn recht te kunnen komen

stel weer 26Vdc maar dan met een weerstand van 380 Ohm dat zou dan op 0.68mA uit komen

Dit is een mooie stroom voor de KT88.

doe je de aanpassing niet dan gaat er nik stuk alleen komt de buis niet

geheel tot zijn recht en is het dus zonden van de verandering en geld.

En let je hoeft ook de anode spanning niet aan te passen

Data EL34

VH

Kijkaan, zo wordt het mij al een stuk duidelijker. Als ik het bij de EL34 houdt kan ik hem er gewoon inprikken. Dan wordt het ook een EL34.

Als ik het www afstruin kom ik, op verschillende sites, tot de conclusie dat de Svetlana steeds de voorkeur krijgt. Die zal het dus waarschijnlijk wel worden. Of zijn er nog lieden die mij van een ander merk kunnen overtuigen?

Idd, Triode (Dick) weet heel veel van buizen af. Ik moet me behelpen met wat ik van horen zeggen heb ;) (maar dat had ik al aangegeven meen ik).

Wat ik wel telkens hoor als het over buizen gaat, is dat er niks boven Telefunken gaat (althans niks :D ). Ze worden iig overal hoog aangeschreven. Nadeel is dan wel dat zoiets het gelijk duur maakt en lastig te vinden, maar het schijnt bestlist een aanrader te zijn.

Kijkaan, zo wordt het mij al een stuk duidelijker. Als ik het bij de EL34 houdt kan ik hem er gewoon inprikken. Dan wordt het ook een EL34.

Als ik het www afstruin kom ik, op verschillende sites, tot de conclusie dat de Svetlana steeds de voorkeur krijgt. Die zal het dus waarschijnlijk wel worden. Of zijn er nog lieden die mij van een ander merk kunnen overtuigen?

Je zou eigelijk wel bij het vervangen van de buizen even de

spanning over de Kathode weerstand moeten meten.

Dit om te verkomen dat je zonder dat je het weet er een buis

bij heb zitten die niet goed zou zijn,of een kathode weerstand die slecht is

Meet de spanning over de weerstand deel dat door de weerstand waarden

en je heb de mA die door de buis loopt

dus I = U / R

U is dus bijvoorbeeld weer die U-26Vdc deel door R- 560 Ohm is dus I-0.46mA

(AB instelling)

Ga er maar van uit dat een EL34 op een +/- 55mA draait is (A instelling)

Let dus wel op dat de weerstand en spanning die ik hier op geef niet perse

ook in jou versterker gemeten moeten zijn.

kan ook zijn U-30 / R-520 = I- 0.57mA (A instelling)

Ik kan je aanraden dat als je de buizen vervangt dat je dan ook je kathode

weerstanden mee vervangt !! of nakijkt op brand plekjes zeker als ze er al een paar jaar in zitten.

Deze weerstand heeft een hoop hitten te verwerken gehad

dus een uitval kan goed voorkomen naar vervanging van buizen

dit om dat dan weer de volle stroom gaat lopen (Nieuwen buis)

Eigelijk zou je ook de kathode ontkoppel C's moeten controleren maar goed

Ik doe altijd de weerstanden en de C's van de kathode ( autobias ) mee vervangen

als ze langer dan een jaar of 4 er in zitten en de C's pal op de weerstand zit

gemonteerd deze zijn dan ook vaak te heet geweest en daar kan een C niet zo goed tegen (hitten help een C sneller om zeep) en een slechten C helpt je buis weer om zeep

C in sluiting is einden oefening van de buis.

Suc6 verder ;) Svetlana mooie keus

Het condensator verhaal ga ik waarschijnlijk als zomervakantieproject doen (blablablavakantiegeldblablablarustigdetijdblablabla). Kan van een vriend even een kwatje EL34'ers lenen, ben benieuwd welk merk.