Ruud Posted 12 maart 2004 Report Share Posted 12 maart 2004 Het muziek beeld dat geschapen wordt is echter wel erg mooi, goede plaatsing enz maar ik mis de betrokkenheid, tevens lijkt het dat sommige instrumenten weg vallen waardoor alles een stuk minder dynamisch klinkt, bijv op tv hoor ik de gitaar erg goed maar op de set valt die weg, de muziek lijkt ook langzamer te worden, saaier zeg maar. Matthias. Ik doelde hierop Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 12 maart 2004 Report Share Posted 12 maart 2004 Ok, maar je quote eerst mijn reaktie Ruud en niet iets van een aantal dagen terug. Zo wordt het wel een beetje verwarrend Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 12 maart 2004 Report Share Posted 12 maart 2004 Nu met mijn huidige sphinx pj12 versterkers bewegen ze nauwelijks (terwijl ze toch echt geluid produceren!) Dat is geen goed teken! Want om dezelfde hoeveelheid herrie te maken moet een speaker een even grote uitslag maken. Zo simpel is dat gewoon. En de uitslagen zitten hem voornamelijk in de bastonen. Dus als ze minder uitslaan komt er waarschijnlijk minder bas uit. Dus Link to comment Share on other sites More sharing options...
Matthias Posted 12 maart 2004 Author Report Share Posted 12 maart 2004 Hmm, kleine speakers zijn wel wat minder goed het weergeven van "spanning en sensatie" in de muziek. En de topicstarter heeft kleine speakers De topic starter heeft zowel kleine speakers (tv/midi setje) ook grotere speakers (b&w p6) dit zijn vloerstaanders van zo'n meter hoog, 20 cm breed en nogwat diep. voorzien van tweeter ontop en een mid/bas driver van kevlar/nomex van beide 16,5 cm. Wat mijn wel opvalt is dat de meeste hedendaagse speakers vaak 'kleine' drivers hebben. Mijn oude boekenplank speakers (AR-17) hebben nog drivers van zo'n 20 cm. Naar mijn indruk geven deze drivers wat makelijker het laag weer (het voelt alsof de speaker wat minder werkt voor het laag, ok ik geef toe weer een subjectief punt en laten we niet teveel afleiden van een al ander subjectief punt). Over de saaiheid die genoemd werd, het zou kunnen dat die voorvloeid (in mijn geval) dat de muziek rustiger klinkt (meer muzak achtig) toch ben ik van mening dat rustig klinke muziek niet saai hoeft te zijn, het is gewoon aangenamer om naar te luisteren, je wordt minder snel er door vermoeid (als het goed is tenminste). Ik weet dus niet zeker ofdat de saaiheid (misschien een beetje overdreven om mijn set zo te beschrijven) en rust met elkaar te maken hebben. Trouwen ook bij luide volumes is die conus uitslag niet echt schikbarend, ik zie alleen dat ding wel erg snel heen en weer bewegen, dus hij slaat wel uit alleen gebeurd het snel (erg snel mag je wel zeggen). Bas driver slaat zowieso nooit echt veel uit, al hoor en voel je hem wel, zal ook wel te maken hebben met het feit dat er een bas poort in zit). Aan bas geen gebrek, ik heb het gevoel dat het mid een beetje achterblijft. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frank de Bruijn Posted 13 maart 2004 Report Share Posted 13 maart 2004 Ow, dan ben ik in de war met iemand anders. Er was iemand op het forum die ook weinig muziekbeleving had op zijn peperdure set, maar die had kleine speakers van Audio Fisyk of zo. Weet niet meer wie het was . Frank P.S. Vreemd dat zulke grote boxen geen fatsoenlijk geluid geven dan. Normaal is het een belevenis om naar grote boxen te luisteren (hoop dynamiek, weinig vervorming). Frank Nog een P.S. Als je jezelf bedoelt mag je best "ik" zeggen in plaats van "topicstarter" Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ron Wagenaar Posted 13 maart 2004 Report Share Posted 13 maart 2004 Ik weet niet of je mij bedoelt, maar ik had wel het zelfde probleem. Dure spullen, het muziek plaatje was volgens de z.g. "audiofile" regels, alleen klonken mijn computerboxjes of autoradio beter. In mijn beleving dan. Het duurde echter even voordat ik weer met beide benen op de grond kwam, en erkende dat mijn set eigenlijk een flop voor mij was. Vette pech, eigen schuld. Uiteindelijk bleek het probleem te liggen in de luisprekers. Na andere boxen gekocht te hebben ervaar ik pas voor mj dan wat emotie in muziek is. Er zit een groot verschil tussen en set die gewoon lekker klingt, en een set waarbij je emotie ervaart. Daar ben ik nu inmiddels achter, gelukkig. Ppffff eindelijk rust! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruud Posted 13 maart 2004 Report Share Posted 13 maart 2004 Ok, maar je quote eerst mijn reaktie Ruud en niet iets van een aantal dagen terug. Zo wordt het wel een beetje verwarrend Sorry Peter...dat is mijn "memory effect" Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest C J Posted 14 maart 2004 Report Share Posted 14 maart 2004 Beste MatthiasJouw set ken ik niet, maar het probleem wel. Ik heb hetzelfde gehad in de tijd dat ik met kabels experimenteerde. Mik er eens andere interlinks en andere luidsprekerkabels tussen en kijk eens of dat effect heeft. Het is toch te gek dat zo'n set het niet goed zou doen... Ik denk dat jij als enige daar een punt hebt Kermit. Iedereen heeft een vehaal, maar waar het werkelijk om gaat, laten ze onaangeroerd. Weg met die MIT kabels. De filosofie van Mit schijnt al jaren achterhaald te zijn. Als je de volle capaciteit van een tuinslang wilt benutten, draai je de kraan volledig open. Als je van muziek wilt genieten, koop je geen kabels met filters er in die werken als een dicht gedraaide kraan. Groet, C J Link to comment Share on other sites More sharing options...
Paul Jenner Posted 14 maart 2004 Report Share Posted 14 maart 2004 Dat schreef ik ettelijke postings hierboven al .... Paul. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Matthias Posted 15 maart 2004 Author Report Share Posted 15 maart 2004 I got the message..... Ron Wagenaar heeft een goed punt, soms moet je aan jezelf toegeven dat je je set toch misschien nog niet zo goed heb samengesteld. Ik ben nog niet echt lang bezig met dit gebeuren en misschien me een beetje teveel bezig gehouden met de dynamiek zuiverheid enz dat ik de emotie vergeten ben. Door het horen van goedkope setjes die naar mijn gevoel meer emotie hadden (de muziek je meer boeide) begon ik dit te beseffen. Dus ga ik maar eens kijken naar wat nieuwe audio componenten. Kabels/speakers/enz..enz....kijken waar de verschillen zitten en me nu eens laten leiden door de emotie... Groet Matthias. Link to comment Share on other sites More sharing options...
dick jansen Posted 15 maart 2004 Report Share Posted 15 maart 2004 ...Weg met die MIT kabels. De filosofie van Mit schijnt al jaren achterhaald te zijn. ... Beste C J, Had dat nou eerder gezegd Heb ik gisteren intens zitten genieten van Schubert en Brahms met mijn MIT-kabels die al zeven jaar hun werk doen. Heb ik mezelf al die jaren waarschijnlijk voor de gek zitten houden. Nou bedankt hoor Met opgewekte groet, Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 15 maart 2004 Report Share Posted 15 maart 2004 ....kijken waar de verschillen zitten en me nu eens laten leiden door de emotie... Groet Matthias. Hallo Matthias, tesamen met jouw eerdere observaties, lijkt dit een heel goed uitgangspunt, eigenlijk heel benieuwd waartoe dit alles gaat leiden. Groet Jitze Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 15 maart 2004 Report Share Posted 15 maart 2004 (...) Heb ik mezelf al die jaren waarschijnlijk voor de gek zitten houden.Nou bedankt hoor (...) Beste Dick, Verbaast me niks! Je maakt jezelf toch ook al jaren wijs dat God niet bestaat? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Geerdie Posted 15 maart 2004 Report Share Posted 15 maart 2004 Effe on-topic blijven jongens... Link to comment Share on other sites More sharing options...
dick jansen Posted 15 maart 2004 Report Share Posted 15 maart 2004 (...) Heb ik mezelf al die jaren waarschijnlijk voor de gek zitten houden.Nou bedankt hoor (...) Beste Dick, Verbaast me niks! Je maakt jezelf toch ook al jaren wijs dat God niet bestaat? Waarde Spido, Wellicht komt daar verandering in als ook Zijn woord met volle kracht door een tuinslang wordt geperst Met opgewekte groet, Link to comment Share on other sites More sharing options...
Manus Posted 15 maart 2004 Report Share Posted 15 maart 2004 (...) Heb ik mezelf al die jaren waarschijnlijk voor de gek zitten houden.Nou bedankt hoor Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 15 maart 2004 Report Share Posted 15 maart 2004 (...) Nou, dat zal dan heel wat emotie te weeg brengen! Zijn stem, en dan nog wel door een tuinslang... (...) De Tegenpartij heeft dat reeds in Genesis 3 gedaan, en dat heeft inderdaad nogal wat emoties losgemaakt... Link to comment Share on other sites More sharing options...
dick jansen Posted 16 maart 2004 Report Share Posted 16 maart 2004 De Tegenpartij heeft dat reeds in Genesis 3 gedaan, en dat heeft inderdaad nogal wat emoties losgemaakt... Waarde Spido, Dat was een hofslang en geen tuinslang Met opgewekte groet, Link to comment Share on other sites More sharing options...
Matthias Posted 16 maart 2004 Author Report Share Posted 16 maart 2004 En daar gaat de topic dan..... Hallo Matthias, tesamen met jouw eerdere observaties, lijkt dit een heel goed uitgangspunt, eigenlijk heel benieuwd waartoe dit alles gaat leiden. Groet Jitze Ik ook, en dan on topic dan Maar eerst ff naar de states voor een aantal maanden (maken ze daar ook goed audio spul?? ) Groet Matthias. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Matthias Posted 17 maart 2004 Author Report Share Posted 17 maart 2004 Ome henk, ik zie op je website dat je voorgaande speakers een paar audiophysics (virgo's?) waren. Hoe speelden die, zit daar nog een beetje beleving in? Ik ben eigenlijk voornamelijk benieuwd naar de woofer op de zijkant, is dat geen probleem als je de speaker een beetje in de buurt van de muur zet (helaas is het in de gem nederlandse huiskamer niet altijd mogelijk de voorschriften van audiophysic aan te houden). Trouwens ik zag ook dat je een paar b&w's op zolder had staan, zijn dat toevalig de active 1's? Ach een hoop van die speakers lijken opelkaar. Maar in de states kijken wat het verschepen van speakers naar nederland kost, met de huidige dollar koers zou het bijna lonen. Groet Matthias. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 17 maart 2004 Report Share Posted 17 maart 2004 Hai Mathias, Ik zou nog eens even op de site van de douane kijken. Mischien als je er een tijdje in de US woont dat je onder de BTW en invoer uitkomt. Groet, Charles Link to comment Share on other sites More sharing options...
Matthias Posted 17 maart 2004 Author Report Share Posted 17 maart 2004 Mijn vorige speakers waren de Audio Physic Avanti II's. M.i. nog steeds mooie speakers (zowel uiterlijk als klankmatig). Ik had alleen te veel last van een dip in het mid-laag wat er in resulteerde dikke negers/negerinnen slank klonken. Of dat nu aan de speaker of aan de opstelling/ruimte lag, weet ik niet. En de B&W's op zolder zijn de DM14 Zat ik er toch mooi 2x naast . Dipjes zijn natuurlijk nooit goed, ook niet in het mid-laag. Zo te zien dus geen pavaroti fan? (te wit? ). Klinkt die wel weer mooi mager . Iets voor tell-sell misschien? Ik zou nog eens even op de site van de douane kijken. Mischien als je er een tijdje in de US woont dat je onder de BTW en invoer uitkomt. Ja daar moet ik eens kijken want wil ook nog wat andere artikelen importeren, ben benieuwd dat ik met gunstige eurie ook met braaf invoerrechten betalen nog goedkoper uitben. Groet Matthias. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest C J Posted 18 maart 2004 Report Share Posted 18 maart 2004 ..... En ik moet zeggen die NAD kon ondanks het uitsla gedrag zeker niet minder (misschien zelfs wel meer) emotie neer zetten dan mijn huidige sphinxen. Alleen klinken die weer net iets beter, rustiger (al geloof ik wel dat rustig ook in combinatie met emotie mogelijk moet zijn) en beter hoog en laag. De ze sturen de speakers gewoon beter aan. Matthias. Maar het luisteren naar dat rustiger geluid zal op den duur zeker minder of helemaal niet vermoeiend zijn. Ha die Peter, Groet, C J Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest muziekfreak Posted 20 maart 2004 Report Share Posted 20 maart 2004 Grappig..........ik de sphinx project 2 vv en de project 12 eindblokken ook behalve mijn cdspeler is de project nine. Ik heb het idee idd dat je het bij je eigen moet gaan zoeken beste mede sphinx fanaat Ik denk idd dat je last hebt van gewenning....het heeft niets met audiofiel zijn temaken [misschien een begin] geluidsbeeld went na een tijd in de dezelfde opstelling tehebben geluisterd. Endus geen kippevel meer na een prachtig nummer van bv mike oldfield, of pink floyd hele simpele stelling: Je hebt een mooie high-end set die zijn werk goed doet...wat wij doen is fout wij gaan automatische [na loop van tijd] steeds technischer luisteren inplaats van de muziek letten we ineens op pingeltje hier trompetje daar [ik heb mezelf hier ook betrapt] en daar ga je weer schuiven en andrs neerzetten. je moest eens weten hoeveel keer ik mijn speakers van 115kg perstuk verschoven heb [ik zie er bijna uit als de hulk Heeft echt geen zin allemaal tijdelijke oplossingen....en om ff je verklaring te bantwoorden over dat een midisetje lijkt beter te klinken [technisch gezien is dat niet zo dat weet elke boerenlul wel] maar het klinkt anders dan wat jij gewend bent. Ik heb gister een paar orginele geen namaak tubetraps opgehaalt ik heb er nu in het totaal 6 staan [waaronder 2 van 150mtrhoog [halvetraps] het geluid klinkt niet mooier maar anders...meer demping enz maar of dat tengoede is gekomen van het totale plaatje dat wil ik de aankomende dagen ff uitproberen uiteraard. ENZO BLIJF JE BEZIG....je kunt twee dingen doen nu of genieten van de muziek....Of eens overwegen de audiofiele wegen inteslaan en maar blijven wisselen van set en speakers enz [WAARSCHUWING IS EEN DURE HOBBY ] Geloof me moet je niet schrikken als op het einde van de rit rond de 2ton aan spul hebt staan die mensen ken ik ook....ooooooooo....aaaaaa....toch vind ik het bij mij mooier klinken....tis maar net waar je grens ligt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Matthias Posted 20 maart 2004 Author Report Share Posted 20 maart 2004 Wat voor speakers heb jij eigenlijk staan muziekfreak? Het anders en dus lekkerde klinken geloof ik eigenlijk niet zo in, wel is het zo dat verandering van spijs eten doet. Een test zou zijn gewoon een tijdje naar zo'n midi setje te luisteren en kijken ofdat er daar ook gewenning optreed. Toch betrap ik me er nog steeds op mijn walkman (waar ik toch regelmatig naar luister) muzikaler vindt klinken dan mijn set. Misschien dat het een beetje te maken dat een goede set het geluid iets meer uitsmeert over de ruimte (sommige onder ons noemen dit ook wel plaatsig) wat betekend dat de dynamiek per oppervlakte (ja ja het wordt technisch) ook minder wordt. Een midi setje blaast alles gewoon door elkaar gemixt eruit. Tevens kan het ook zo zijn dat het detail ons afleid van de gene wat er echt gebeurd, muziek! Kortom ik ben nog steeds niet overtuigd dat een midisetje muziekaler kan klinken dan een 'high end' set, al geven de ervaringen van mensen hier wel aan dat het wel kan, maar ja ieder persoon is anders. Matthias. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts