Matthias Posted 6 maart 2004 Report Share Posted 6 maart 2004 Hoi allemaal ik worstel al een tijdje met een probleem, en misschien kunnen jullie (met al jullie luister ervaring) mee daarmee helpen, of beter mij wat wijzer later worden. Even voor de duidelijkheid mijn set bestaat uit: sphinx pj32/2/12 (cd/vv/ev) B&W p6 speakers en audioquest/NBS interlinks en MIT ls kabels. Ok mijn probleem, ik mis bij mij huidige set de emotie die muziek hoort over te brengen. Ik weet niet ofdat jullie dat kunnen maar als je een stuk muziek opzet je alles om je heen vergeet en alleen de artist voor je hoort zinnen, zeg maar opgaan in de muziek. Het muziek beeld dat geschapen wordt is echter wel erg mooi, goede plaatsing enz maar ik mis de betrokkenheid, tevens lijkt het dat sommige instrumenten weg vallen waardoor alles een stuk minder dynamisch klinkt, bijv op tv hoor ik de gitaar erg goed maar op de set valt die weg, de muziek lijkt ook langzamer te worden, saaier zeg maar. Het gekke is als ik muziek op tv hoor of over een of ander midi setje ik de muziek wel veel meer beleef. Helaas klinkt dit doorgaans veel minder zuiver en mis ik de plaatsing die een goede set wel geeft. Ik ook wel eens andere high-end sets horen spelen en daar mis ik eigenlijk ook de echte betrokkenheid (bijv dynaudio/audioanaloge). Het speelt wel allemaal muziek af met een grote soundstage maar ik wordt er niet echt door geraakt, is dit een algemeen probleem met highend? (kan ik beter overstappen op een midi setje) of is er nog hoop aan de horizon. Ik weet dat ik me in dit geval gewapend met cd's naar een goede hifi zaak moet begeven en daar wat zit vlees moet gaan kweken maar ik ben erg benieuwd naar jullie bevindingen op dit gebied. Tevens weet een van jullie misschien de oorzaak van dit euvel? Nou dat was een heel verhaal om op te typen en ik denk ook om te lezen dus hopelijk heeft iemand een idee....(antwoord mag korter ) Matthias. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 6 maart 2004 Report Share Posted 6 maart 2004 Nou niet gelijk weer zo zwart wit Henk. Je weet wel beter Maar er zit wel wat in, zo te lezen is je set gewoon veuls te goed Matthias, hij laat te weinig aan je fantasie over Maar zonder gekheid, zou eens een goede hoofdtelefoon proberen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Matthias Posted 6 maart 2004 Author Report Share Posted 6 maart 2004 Hmm, dacht toch dat ik een goede fantasie had, maar helaas blijkbaar niet groot genoeg? Voorwaarde audiofiel, fantasie > audio set Hoofdtelefoon klinkt goed (ja dat doet het echt, alleen wel met een mp3( ) walkman. Heb nog geen grote cans. Echter is dit natuurlijk uitwijk gedrag. (en als ik uitwijk doe ik dat liever naar een warm zonnig land ) Misschien is die tip van Ome Henk toch zo slecht nog niet Tip: Geef je t Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 6 maart 2004 Report Share Posted 6 maart 2004 Hmm, dacht toch dat ik een goede fantasie had, maar helaas blijkbaar niet groot genoeg? Zei ook niets over de grootte van je fantasie, zei dat die waarschijnlijk niet genoeg te doen had Tja het is gewoon lastig om hierover iets zinnigs te zeggen. Wat ik wel heb ervaren is dat de speakers hierin cruciaal zijn. Die moeten ook passen bij je kamer (grootte en soort acoustiek). Daarbij hoort dan een versterker die je speakers optimaal tot hun recht laten komen. Maar dat wordt een kip of ei verhaal. Zijn de speakers zoiezo niet passend (of niet naar je smaak) of zijn ze dat wel maar kan je versterker er niet goed mee overweg. Zoiets is een lange zoektocht die veel van je smaak afhangt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 6 maart 2004 Report Share Posted 6 maart 2004 Een goede weergave is voor mij een weergave die me verbindt met de muziek, emotie oproept dus, een fabelachtige presentatie met heel veel precisie in plaatsing en detail, doet mij ook afdwalen, vervelen dus. Bij de samenstelling van mijn setje is emotionele betrokkenheid de leidraad waarlangs alle componenten gemeten worden, denk dat ik er heel behoorlijk in geslaagd ben muziek op deze wijze te laten klinken. Veel luisteren en vergelijken............................ Link to comment Share on other sites More sharing options...
pietje bell Posted 6 maart 2004 Report Share Posted 6 maart 2004 (afgezaagde mode) je meld je interlinks,heb je ook al eens met het lichtnet gespeelt,filtertje hier,netsnoertje daar,het beetje zwarte wat dat toevoegt aan iedere set en dat voor een klein bedrag ,is meestal net dat tikkie om je voet te laten bewegen (/afgezaagde mode) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Phelsuma Posted 7 maart 2004 Report Share Posted 7 maart 2004 Hoi Matthias, Lees op de site www.audiopaul.nl de review eens van de set van Johan. Wellicht dat dat je een idee geeft. Link to comment Share on other sites More sharing options...
seoman Posted 7 maart 2004 Report Share Posted 7 maart 2004 Ik denk dat de betrokkenheid meer bij jou vandaan moet komen. Dat kan een set toch helemaal niet! Hoe beter en cleaner het geluid hoe verder je van de emotie afkomt te staan die met het muziek maken te maken heeft. Want het is niet de soundstage of de vervorming die spreekt maar de muziek. Die is naar mijn idee set onafhankelijk. Ik kan zo akkelig precies naar muziek luisteren dat ik geen idee meer heb wat ze nou echt aan het doen zijn. Teksten kunnen ook heel erg afleidend zijn van de muziek. Meestal brul ik met de rauwste plaaten het hardste mee. En niet vanwege de opname kwaliteit. Maar de energie en de emotie. En dat zijn eigenschappen die toch echt in je zelf gevonden moeten worden anders doet de muziek je geen reet. Dus zorg voor een berg ellende in je leven en jank, schreeuw, en lach met de artiesten mee! Of rook een jointje Groeten Simon Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kermit Posted 7 maart 2004 Report Share Posted 7 maart 2004 Beste Matthias Jouw set ken ik niet, maar het probleem wel. Ik heb hetzelfde gehad in de tijd dat ik met kabels experimenteerde. Mik er eens andere interlinks en andere luidsprekerkabels tussen en kijk eens of dat effect heeft. Het is toch te gek dat zo'n set het niet goed zou doen... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 7 maart 2004 Report Share Posted 7 maart 2004 Ik denk dat de betrokkenheid meer bij jou vandaan moet komen.Dat kan een set toch helemaal niet! Voor een deel ben ik het met je eens, de luisteraar bepaalt voor een deel hoe muziek overkomt, dit betekent oa bij verschillende gemoedstoestanden een andere ervaring, het karakter van de set is een ander deel van de beleving. De topics over impact en zoektochten naar meer betrokkenheid - dynamiek - laten dit mi duidelijk zien. Ik ben er van overtuigd dat de set hier een belangrijke factor in is. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frank de Bruijn Posted 7 maart 2004 Report Share Posted 7 maart 2004 Hoi Matthias, Knikker die MIT kabels er eens uit. Het is gebleken dat daar spoeltjes inzitten. Misschien zorgen die wel voor een doods geluid. Zet er eens een standaard 2,5mm2 kabel tussen Link to comment Share on other sites More sharing options...
Immortal Posted 7 maart 2004 Report Share Posted 7 maart 2004 Bekend probleem Matthias. Op Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frank de Bruijn Posted 7 maart 2004 Report Share Posted 7 maart 2004 Een beetje onzin dit. Als het vette geluid van Marshalls op een perfect neutrale installatie zou worden weergegeven dan klinkt het dus precies als vette Marshalls... Als je een symfonie-orkest van dichtbij hebt meegemaakt dan weet je dat beleving echt niet via kleuring hoeft te worden verkregen. Dat klinkt echt heftig en dynamisch genoeg. En niet doods. Ooit eens een drumstel onversterkt van dichtbij meegemaakt? Ook niet bepaald "saai" van klank. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 7 maart 2004 Report Share Posted 7 maart 2004 Ben het met de meeste schrijvers wel eens..... Dit keer vooral met Kermit... Probeer eens wat andere kabels. Vooral dit MIT kan heel erg saai klinken. Het idee van 2,5 mm2 massief installatiedraad kan je al een stuk op weg helpen. Wel even strak twisten. Als een installatie neutraal klinkt krijgt je echt alles te horen wat er op de CD staat. Vaak wil je dat niet, en is zelfs de maker van zo'n CD niet op de hoogte van hoe het op een neutrale set klinkt. In een studio wordt toch vaak naar de gemiddelde audioset/autoradio gemixt. Wel is het zo dat jouw set absoluut dynamisch en levendig moet kunnen klinken. Kabels kunnen helaas veel verzieken. Vooral de kabels die laag meer tot uiting laten komen zijn "strafbaar". Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frank de Bruijn Posted 7 maart 2004 Report Share Posted 7 maart 2004 Nah, je hoeft geen installatiedraad te gebruiken hoor. Veel te stug . Ik bedoel gewoon zo'n tweelingsnoertje van 2,5mm2 of eventueel dikker. Kan verrassend goed klinken in vergelijking met sommige dure kabels. Zeker als daar spoeltjes in zitten . Maar misschien zit het hem wel niet in de kabels, maar het is wel een goedkoop experiment. Link to comment Share on other sites More sharing options...
gamutter Posted 7 maart 2004 Report Share Posted 7 maart 2004 Luister naar de muziek en niet naar de het geluid. Ik denk dat men automatisch de neiging heeft om analytisch te luisteren op een betere audioset, terwijl men als men op minder gesofistikeerd spul luistert naar de muziek. En het is toch de muziek die emotie kan overbrengen, niet een analytisch geluid. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 7 maart 2004 Report Share Posted 7 maart 2004 Nah, je hoeft geen installatiedraad te gebruiken hoor. Veel te stug . Ik bedoel gewoon zo'n tweelingsnoertje van 2,5mm2 of eventueel dikker. Kan verrassend goed klinken in vergelijking met sommige dure kabels. Zeker als daar spoeltjes in zitten . Maar misschien zit het hem wel niet in de kabels, maar het is wel een goedkoop experiment. Hier verschillen we dus van mening. Massief klinkt in mijn oren aanzienlijk dynamischer dan stranded. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frank de Bruijn Posted 7 maart 2004 Report Share Posted 7 maart 2004 Hmm, bij mij klonk massief installatiedraad juist doodser dan multistrand. Vooral stemmen hadden minder presence . En met dat spul valt ook niet echt te werken. De kabels zweven half over grond. Ziet er niet uit. Frank Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 7 maart 2004 Report Share Posted 7 maart 2004 Hmm, bij mij klonk massief installatiedraad juist doodser dan multistrand. Vooral stemmen hadden minder presence . En met dat spul valt ook niet echt te werken. De kabels zweven half over grond. Ziet er niet uit. Frank Tis maar om uit te proberen... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frank de Bruijn Posted 7 maart 2004 Report Share Posted 7 maart 2004 Elk instrument kleurt (in een dode ruimte) dat het een lieve lust is. Daarom horen wij ook verschillen in instrumenten Zelfs het merk is bepalend voor eenzelfde intrument. Als we daarbij ook nog rekening houden met de klankkleur van de ruimte, dan hebben wij (wellicht, want ik vergeet vast weer iets ) het klankkleurenpalet compleet. Precies! En als een installatie daar dan een dooie boel van maakt dan kleurt de set juist! Maar veel mensen denken dan dat de set heel neutraal is. Maar daar geloof ik niet in. Link to comment Share on other sites More sharing options...
paulgastel Posted 7 maart 2004 Report Share Posted 7 maart 2004 Heb ook zelfde ervaring als Hans,set ging aanzienlijk natuurlijker klinken met installatiedraad.Had Mission speakers,erg dik geluid,wel rond ,maar weinig ruimtelijk,prijs van de m701was fl 600, de mission 733 zuilen was fl1000 .Voor de lol een paar oogverblindende Eltax Concept 200zuil speakers (goede reviews) gekocht voor ,schrik niet,94 euro ,deze bleken de missions muzikaal zelfs met klassiek en jazz compleet weg te spelen.Het midiset verhaal van Matthias geldt blijkbaar ook voor speakers ! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Immortal Posted 7 maart 2004 Report Share Posted 7 maart 2004 Een beetje onzin dit. Als het vette geluid van Marshalls op een perfect neutrale installatie zou worden weergegeven dan klinkt het dus precies als vette Marshalls... In a perfect world zou dit inderdaad een beetje onzin zijn. Maar helaas is dat niet het geval, omdat 90% van de opnames niet "neutraal" is. Daarom hebben neutrale speakers ook weinig zin. Een te goed metende speaker laat in de echte wereld vaak stukken frequentiegebied te weinig benadrukt, waardoor een Marshall weer als een zoet broodje klinkt. Dat soort speakers is naar mijn mening alleen geschikt voor andere muziek en test-cd's enzo (Meneer, heeft Denon nog een nieuwe test-cd uitgebracht onlangs? Ik ben namelijk een beetje uitgegekeken op mijn 3 andere test-cd's....). Enige nadruk op het laag/mid-laag is dan juist best aardig, en wat minder op dat lastige midden/mid-hoog is mooi meegenomen. Als je meerdere soorten muziek en verschillende kwaliteiten opnames gebruikt wordt het helemaal lastig, en kan het dus zijn dat je in een situatie komt zoals de topicstarter beschrijft: met bepaalde ssoorten muziek en onder bepaalde omstandigheden klinkt een goedkopere set beter. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frank de Bruijn Posted 7 maart 2004 Report Share Posted 7 maart 2004 Toch blijf ik het vreemd vinden. Als je met een microfoon bij een Marshall gaat staan en je speelt dat op een neutrale speaker af, dan heb je toch gewoon weer een Marshall? Plus de klank van de microfoon natuurlijk. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Manus Posted 7 maart 2004 Report Share Posted 7 maart 2004 Luister naar de muziek en niet naar de het geluid. Ik denk dat men automatisch de neiging heeft om analytisch te luisteren op een betere audioset, terwijl men als men op minder gesofistikeerd spul luistert naar de muziek. En het is toch de muziek die emotie kan overbrengen, niet een analytisch geluid. Helemaal mee eens. Verander je veel in je set? Dat kan natuurlijk ook meespelen. Omdat je dan elke keer luistert op een manier van: kan ik het nog beter laten klinken? Ik ken dat verschijnsel. Luister gewoon eens minstens een jaar naar je set zonder iets te veranderen. Misschien ga je dan uiteindelijk vanzelf weer naar muziek luisteren. Met vriendelijke groeten, Manus Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frank de Bruijn Posted 7 maart 2004 Report Share Posted 7 maart 2004 Af en toe een versterker opblazen doet ook wonderen . Wat klinkt ie dan mooooi als hij weer terug is. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts