Jump to content

Emotie in de muziek


Matthias
 Share

Recommended Posts

Het "memory effect" kan kennelijk nogal wat ellende veroorzaken in een versterker.

Wat is dat Hans, het "Memory effect" van een versterker?

 

Je maakt mij nieuwsgierig.

 

;)

Zoals ik al schreef, ik weet het niet. Op de Array - en lavardin site doen ze er ook technisch niet al te uitbundig over.

 

tzal wel geheim zijn..... :huh:

Hmm, als je niet weet wat het is kun je er maar beter niet zo stellig over doen. Jammer, ik dacht iets nieuws te weten te kunnen komen :(

Ik ben niet de ontwerper van Array... dat is m'n broer.

 

Hij weet zeker waar het effect vandaan komt, maar dat hoeft niet perse aan de grote klok.

 

:rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

Ze hoeven wat mij betreft de truuk niet uit te leggen, wel hetgeen ze bereikt hebben met deze truuk en hetgeen ten grondslag ligt aan de truuk.

Gewoon waarom is hij toegepast en wat is het effect..............

Neem toch aan dat dit dusdanig te omschrijven valt, dat de techniek verhult blijft.

Zou een tipje van de magische sluier gelicht kunnen worden. :(

De Array hebben vanaf het begin en heel goede naam gehad wanneer het ging over precisie en natuurlijke klank. In het laag klonk hij echter zoals zoveel andere goede versterkers. Zeker met heel preciese kabels zoals de Array of Nordost, vonden de perfectionisten dat het laag iets meer kracht zou mogen hebben.

 

Door de wijziging in het ontwerp van zowel de Mono's en de actieve pre is het laag dus ook op een heel hoog niveau komen te liggen.

 

:)

Link to comment
Share on other sites

En P.S.

 

vervang alsjeblieft die toverkabels eens door normale dropveters als interlinks en veredeld schermerlampensnoer als ls kabel.

 

Dikke kans dat een klein deel van je probleem dan is opgelost. Ga dan niet wederom analytisch zitten luisteren naar de verschillen, maar probeer die emotie te pakken. Misschien lukt dat dan al iets beter ....

 

Wees dan ook zo sportief om dat hier eens te melden hoe het loopt ? Wij doen tenslotte ook wat moeite voor jou.

 

 

Paul.

Link to comment
Share on other sites

Nee nee, Spido er zit waarschijnlijk een draai/knoop in zijn oren. Je wat meer richten op de muziek is een uitstekende remedie om de onvolkomenheden van je set minder belangrijk te laten zijn

 

Nope geen draai knop te bekenen daar, is meer een random schakelijk die zo nu en dan ineens dicht slaat <_<. Helaas gaat richten op muziek moeilijk zonder emotie, zoals al eerder gezegd was :huh: .

 

 

Je kunt geluid volgens mij op twee manier acceptabel maken:

 

- 1. door het perfecte geluid proberen te realiseren. Hier valt echter nog een lange weg te gaan.

 

- 2. door fouten te verdoezelen. Hoe meer je er dan verdoezeld hoe slechter het klinkt, maar kan daarmee toch acceptabeler klinken.

 

Ik ga voorlopig nog voor 1.

Maar ik houd dan ook niet van de gemakkelijke weg.

 

Ik denk dat de stelling "midisetje" vooral onder 2 valt.

 

Ik ga ook voor 1, maar ik denk de reden dat een wat eenvoudigere set beter kan klinken best wel 2 in combinatie met de volgende beredenering kan zijn

 

Wat je mist is de vervorming en dynamiekcompressie waarmee een eenvoudige set zo'n slechte opname toch nog een beetje kloten meegeeft. Je krijgt erdoor ook de indruk dat het veel luider speelt dan in werkelijkheid het geval is.

 

Trouwens die midi/mini setjes waar ik op doel schik je nog van zo was er eens een mini setje van sony met speakers op klein melk pak voormaat en die zette toch even een goed geluidje neer. Mijn huidige slaapkamer set (b&w 602, denon DRA-F101) doet het ook niet slecht.

Link to comment
Share on other sites

Ik begrijp al die problemen met een gebrek aan emotie eerlijk gezegd niet.

Ik geniet van wat men wil overbrengen met die muziek op iedere willekeurig set, onafhankelijk van de geluidskwaliteit. Verder geeft een goede set me alleen maar een hoop extra's (zoals kippevel). :)

Link to comment
Share on other sites

Psies Cock,

 

Het probleem bij Matthias is nou juist dat dat kippenvel maar niet wil komen met wat ie nu heeft. Kun je het raam wel open zetten en je hempie uittrekken maar dat is niet wat er bedoeld wordt denk ik :lol:

 

Zou toch eens heel veel verschillende sets gaan beluisteren Matthias, het kan even duren maar op een gegeven moment kom je wel iets tegen waar je zogezegd "verliefd" op kan worden. Ga dan luisteren bij de wat kleinere specialisten die zelf met liefde hun winkeltje runnen. Zij hebben vaak een uitgesproken smaak maar staan daar wel ten volle achter. En neem dan je eigen lievelingsmuziek mee.

 

;)

 

P.S. Na een lange luistertocht vermoeid thuisgekomen zou het nog wel kunnen gebeuren dat je ontdekt dat je eigen set niets eens zo gek klinkt ;)

Link to comment
Share on other sites

P.S. Na een lange luistertocht vermoeid thuisgekomen zou het nog wel kunnen gebeuren dat je ontdekt dat je eigen set niets eens zo gek klinkt ;)

Dat maak ik gelukkig nog steeds mee.. ;)

Link to comment
Share on other sites

(...) Heb je al eens geluisterd naar een installatie met luidsprekers die niet beneden 1 kHz wisselen, zoals Quad ESL, Acustat, Magnepan, Klipschorn, Tanny Dual Concentric, Perfect Performer?

Misschien behoor jij wel tot de selecte groep Gouden Oortjes, die last hebben van de fasedraaiingen die wisselfilters veroorzaken... (...)

Ik noemde deze luidsprekers, omdat die in

Link to comment
Share on other sites

P.S. Na een lange luistertocht vermoeid thuisgekomen zou het nog wel kunnen gebeuren dat je ontdekt dat je eigen set niets eens zo gek klinkt

 

Dat gebeurd mij ook regelmatig, maar moet ik zeggen dat ik bij die sets in de winkels dus ook emotie mis.

 

Het probleem zit het inderdaad in het missen van kippevel. Sommige stukjes muziek wil het nog wel eens bij lukken maar algemeen nee. Vaak resulteert het missen van emotie en drive (of hoe je het ook wil noemen) in het harder zetten van het volume, iets wat niet direct de bedoeling kan zijn neem ik aan.

 

Misschien maar eens naar vliezen gaan luisteren? Die hebben in iedergeval geen last (naar mijn idee) van frequenties dips in hun weergave.

 

Matthias.

Link to comment
Share on other sites

Kippevel is anders wel erg onverspelbaar en ook weer set onafhankelijk.

Als ik in mijn hoofd bij sommige nummers in gedachte mee zing/neurie dan krijg ik kippevel!

Bv Sinead o Conner - Nothing Compares

 

Die lichamelijke reactie krijg ik bij sommige nummers en dat zit 'm echt niet in de gebruikte instrumenten of stem. Maar in de herkenning!

 

Als ik het geluid van ijs hoor dan krijg ik ook kippevel.

Gewoon een kwestie van conditionering.

Als ik er aan denk gaan m'n haren al overeind.

 

Dus kippelvel is ook niet echt een graadmeter.

 

Groeten Simon

Link to comment
Share on other sites

Gelukkig blijft ook het krijgen van kippevel persoonsafhankelijk :)

 

Dus kippe(n)vel valt af als graatmeter voor de emotie in de muziek. Misschien tranen, in slaapvallen of andere zaken een beter graadmeter? Ik denk dat je dit (zoals) eerder gezegd niet zo makkelijk kan verwoorden. Je moet het ervaren.

 

Matthias.

Link to comment
Share on other sites

Vandaag, toeval ?, op stap geweest met een beroeps musicus, belangrijk deel van onze tijd tesamen besteed aan het verschijnsel " emotie in de muziek " en hier een aantal gedachten wat verder uitgewerkt.

 

We zijn begonnen met het Concertgebouw, de grote zaal met name, deze zaal illustreert het verschijnsel uitstekend.

 

Neem je beneden in de zaal plaats, laten we ons nu even niet in detail verliezen en ook over de specifieke stoel gaan zeuren, heeft mij altijd het gevoel bekropen dat er weinig te beleven is, de zaal dempt behoorlijk, zeker geen magic te bespeuren.

Ga nu echter op het balkon zitten, op de plaats van Hare Majesteit bijvoorbeeld, blijkt dat er veel meer te genieten is, dan je beneden zou kunnen bevroeden, muziek leeft meer, meer detaillering is hoorbaar, plaatsing wordt duidelijker, daarom moet je voor deze plaatsen ook meer betalen, het is het waard.

 

Vorig najaar zijn wij ook samen naar de VAD geweest en hebben, rekening houdend met alle problemen die de locatie met zich meebrengt, verbaasd over het feit dat zo vreselijk veel, zelfs zeer geprezen en belachelijk dure installaties eigenlijk alleen maar geluid maken.

Absoluut geen spoor van emotie of magic te bekennen, alhoewel bij sommigen - bezoekers - het logo of de vormgeving tot extase leidde.

 

Beiden in het bezit van dezelfde luidsprekers, op dezelfde gronden aangeschaft, een installatie die in grote lijnen op dezelfde wijze is opgebouwd, hebben we geprobeerd een antwoord te vinden op de vraag waarom er juist op dit punt - emotie/magic - zulke grote verschillen tussen diverse installaties blijkt te bestaan.

 

Wij zijn toch uitgekomen op het punt dat we de speakers als bepalend element hebben benoemd, de meeste luidsprekers vinden we, naast een soms prachtig tonaal en ruimtelijk beeld dat ze weergeven, vaak te braaf, de scheurende randjes aan koper, jankende of krijsende snaren worden te mooi, wel heel aangenaam - vooral als de muziek je niet echt aanspreekt - weergegeven, echter op het moment dat je wel in de muziek wilt baden, kom je iets te kort.

Goed, speakers dus, betekent niet dat de rest onbelangrijk is, maar daar waren wij zelf al achter.

Onze voorkeur gaat uit naar speakers met een hoog rendement, vandaar dus Klipsch, overigens speelt ook de prijs hierin een niet onbelangrijke rol, de reden hiervoor is dat dankzij het rendement de units veel minder uitslaan, dit resulteert in meer snelheid, met als gevolg beduidend meer detail en dynamiek.

 

En niet te vergeten vervorming, over dit onderwerp bezit ik een aantal artikelen uit het " Journal of the Audio Engineering Society " van de hand van Paul Klipsch, geschreven in 1969 en beslist niet achterhaald, op verzoek mail ik ze...............

 

Luisterend naar de muziek wordt het boventoonspectrum groter, breder, de ruimte - opname - komt meer tot z'n recht , dit alles resulteert in een levendiger weergave, waardoor de betrokkenheid toeneemt.

 

Hier moeten we wel onderscheid maken tussen het eerder genoemde " kippenvel " fenomeen, dat je ongeacht de weergavebron of kwaliteit, krijgt bij een bepaald stukje muziek, waarmee je een sterke emotionele binding hebt.

 

Ben je nu zover dat je een dergelijke weergave hebt weten te bewerkstelligen, komt ook direct een nadeel - hoewel ik dit op geen enkele manier vind opwegen tegen de voordelen - om de hoek kijken, je bent niet meer instaat " muzak " te produceren, wat je ook aan het doen bent, in welke gemoedstoestand je ook verkeert, de muziek blijft aan je trekken en zal net zo makkelijk tot grote irritatie leiden, als het je in een andere stemming of op een ander moment tot vervoering brengt.

 

Dit is onlosmakelijk met elkander verbonden, ik ga er voor...................

 

:D

 

Gelukkig hebben we ondanks dit inspannend filosoferen over weergave, ook nog tijd gevonden muziek te beleven en ervaringen uit te wisselen,

:rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

Ik begrijp al die problemen met een gebrek aan emotie eerlijk gezegd niet.

Ik geniet van wat men wil overbrengen met die muziek op iedere willekeurig set, onafhankelijk van de geluidskwaliteit. Verder geeft een goede set me alleen maar een hoop extra's (zoals kippevel). :)

Ik sluit me aan bij jou CGM.. Een beetje HiFi set kan de muziek wat meer belevenis, impact en vermaak geven. Emotie zit voor mij toch alleen in de muziek en niet in de weergave..

 

groeten, PD :angry:

Link to comment
Share on other sites

Ik kan me wel in het verhaal van Jitze vinden van hierboven.

 

1. Kies speakers die je aanspreken.

2. Soms klinkt apparatuur te analytisch (of technisch of braaf zoals je wilt noemen); geen echte beweging in het geluid en levendigheid; niet "groovy". Dit is wel waar het het mijn ogen precies om draait!

3. Er moet een onderscheid gemaakt worden tussen muziek die je raakt (ongeacht welk apparaat het op wordt weergegeven) en het geluid van een set dat je raakt.

 

 

Ik zie heel veel toegevoegde waarde in een goede hifiset ten opzichte van de midiset. Op geen enkele wijze kan een midiset mij laten genieten van nummers waar ik van hou zoals een goede hifiset dat kan. Een goede hifiset geeft meer inzicht in de muziek en je zit dieper in de muziek, met uiteindelijk meer muziekbeleving. Nog het best vergelijkbaar met het kijken naar een TV en het zien van een film in een bioscoop.

Link to comment
Share on other sites

Een beetje HiFi set kan de muziek wat meer belevenis, impact en vermaak geven. Emotie zit voor mij toch alleen in de muziek en niet in de weergave..

 

groeten, PD  :angry:

Juist : impact en vermaak, zoals jij dit noemt vormen de belevenis, die emotie losmaakt - of niet - kijk eens rond in het wereldje van HiFi fabrikanten/importeurs/recensenten en vraag je eens af waarom ze muzikale emotie aanprijzen, een mooie doos met alleen maar cijfertjes is ook niet erg sexy.

Hier een paar grepen van diverse sites :

 

La musica pu

Link to comment
Share on other sites

Ook ik kan we goed vinden de opmerkingen van Jitze en Karma.

 

Toch een kleine opmerking over het uitslaan gedrag van speakers

 

Onze voorkeur gaat uit naar speakers met een hoog rendement, vandaar dus Klipsch, overigens speelt ook de prijs hierin een niet onbelangrijke rol, de reden hiervoor is dat dankzij het rendement de units veel minder uitslaan, dit resulteert in meer snelheid, met als gevolg beduidend meer detail en dynamiek

 

Dit uitsla gedrag is niet alleen speaker afhankelijk. Ik heb B&W speakers en die hebben niet echt een hoog rendement. En met mijn vorige NAD versterker zaten de units ook lekker mee te dansen met de muziek. Nu met mijn huidige sphinx pj12 versterkers bewegen ze nauwelijks (terwijl ze toch echt geluid produceren!) Zelfs bij hard zetten van de zet slaan ze bijna niet uit. Dus gaat denk ik meer in combinatie met versterker/speaker.

En ik moet zeggen die NAD kon ondanks het uitsla gedrag zeker niet minder (misschien zelfs wel meer) emotie neer zetten dan mijn huidige sphinxen. Alleen klinken die weer net iets beter, rustiger (al geloof ik wel dat rustig ook in combinatie met emotie mogelijk moet zijn) en beter hoog en laag. De ze sturen de speakers gewoon beter aan.

 

Matthias.

Link to comment
Share on other sites

Nu met mijn huidige sphinx pj12 versterkers bewegen ze nauwelijks (terwijl ze toch echt geluid produceren!)

Dat is geen goed teken! Want om dezelfde hoeveelheid herrie te maken moet een speaker een even grote uitslag maken. Zo simpel is dat gewoon. En de uitslagen zitten hem voornamelijk in de bastonen. Dus als ze minder uitslaan komt er waarschijnlijk minder bas uit. Dus

Link to comment
Share on other sites

.....

 

En ik moet zeggen die NAD kon ondanks het uitsla gedrag zeker niet minder (misschien zelfs wel meer) emotie neer zetten dan mijn huidige sphinxen. Alleen klinken die weer net iets beter, rustiger (al geloof ik wel dat rustig ook in combinatie met emotie mogelijk moet zijn) en beter hoog en laag. De ze sturen de speakers gewoon beter aan.

 

Matthias.

Maar het luisteren naar dat rustiger geluid zal op den duur zeker minder of helemaal niet vermoeiend zijn.

 

;)

Link to comment
Share on other sites

.....

 

En ik moet zeggen die NAD kon ondanks het uitsla gedrag zeker niet minder (misschien zelfs wel meer) emotie neer zetten dan mijn huidige sphinxen. Alleen klinken die weer net iets beter, rustiger (al geloof ik wel dat rustig ook in combinatie met emotie mogelijk moet zijn) en beter hoog en laag. De ze sturen de speakers gewoon beter aan.

 

Matthias.

Maar het luisteren naar dat rustiger geluid zal op den duur zeker minder of helemaal niet vermoeiend zijn.

 

;)

Wellicht wel wat saaier <_<

Link to comment
Share on other sites

.....

 

En ik moet zeggen die NAD kon ondanks het uitsla gedrag zeker niet minder (misschien zelfs wel meer) emotie neer zetten dan mijn huidige sphinxen. Alleen klinken die weer net iets beter, rustiger (al geloof ik wel dat rustig ook in combinatie met emotie mogelijk moet zijn) en beter hoog en laag. De ze sturen de speakers gewoon beter aan.

 

Matthias.

Maar het luisteren naar dat rustiger geluid zal op den duur zeker minder of helemaal niet vermoeiend zijn.

 

;)

Wellicht wel wat saaier <_<

Ervaar je dat dan zo dan Ruud :confused:

 

Spanning en sensatie moet toch echt van de muziek komen. Daar hoeft je set toch niets aan toe te voegen? Iets weg laten of verdoezelen ook niet trouwens ;)

Link to comment
Share on other sites

Maar het luisteren naar dat rustiger geluid zal op den duur zeker minder of helemaal niet vermoeiend zijn.

 

;)

Wellicht wel wat saaier <_<

Ervaar je dat dan zo dan Ruud :confused:

 

Spanning en sensatie moet toch echt van de muziek komen. Daar hoeft je set toch niets aan toe te voegen? Iets weg laten of verdoezelen ook niet trouwens ;)

Ik lees "rustiger geluid" bij alle soorten muziek <_<

 

Hij hoeft het zeker niet spannender/sensationeler maken...maar wel een beetje met z

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...