Jump to content

CD versus LP

carl
 Share

Recommended Posts

Op het gevaar af in herhalingen te vallen. Vanavond zette ik mijn CD speler aan na een behoorlijke tijd alleen naar LP geluisterd te hebben. Het viel me bar tegen allemaal veel te compact en niet dat luchtige.

Het enige wat ik de laatste tijd veranderd heb is het beplakken van de CD speler met bitumen. Zou dat zo'n abominabel geluid te weeg brengen of is de Meridian gewoon aan het verouderen.

Vanavond kan ik helaas niet meer luisteren mijn dochter heeft een feestje. Nog even met een vriendin van haar gesproken die me wist te vertellen dat haar vader met gouden en zilveren kabels bezig was. Ze kende het fenomeen audiofiel. Wie weet leest de vader nu mee.

Groet,

Carl

Ik denk niet dat bitumen hiervoor de oorzaak is. Je Meridian is idd aan het verouderen (net als elk apparaat), maar dat is ook niet de oorzaak. Ik ben niet zo'n liefhebber van Meridian, klinkt mij iets te "technisch".

Wat je beschrijft is erg herkenbaar. Pas toen ik bij mijn loopwerk een klokmod (Tentlabs XO3) heb gedaan, kwam er een stuk meer beleving en luchtigheid in de cd-weergave. Ondanks dat haalt mijn AVM combo nog steeds niet het niveau van de platenspeler. Hij komt er nu wel redelijk bij in de buurt. Als ik een dezer dagen (weken) de DAC ook onder handen heb genomen denk ik dat ik wel weer een stuk in de richting kom.

Eea is ook afhankelijk van de opname nartuurlijk. Dat geldt voor zowel LP als CD.

Je hebt wel gelijk Sodeju, ik heb veel plezier gehad met de Merdian maar hij klinkt wat technisch, wat te perfect. Daar had ik met mijn toenmalige Quad geen probleem mee maar nu kennelijk wel. De volgende keer wil ik weer wat puurder. Ik heb gelijk een nieuw topic geopend.

Groet,

Carl

Vanavond zette ik mijn CD speler aan na een behoorlijke tijd alleen naar LP geluisterd te hebben. Het viel me bar tegen allemaal veel te compact en niet dat luchtige.

Op zich kan ik me hier wel iets bij voorstellen, aangezien ik zelf ook weet dat een goede draaitafel vaak makkelijker, ruimtelijker en luchtiger klinkt dan CD in diezelfde prijsklasse of hoger.

En toch... ik heb zelf sinds ik m'n huidige CD-speler heb, niet 't gevoel dat ik nog echt iets mis. Wanneer ik m'n CD-speler een iets minder goede opname geef te eten, word ik ook genadeloos gestraft. Dat wordt dan ook genadeloos ten gehore gebracht.

Maar,... als ik een goed opgenomen CD inleg, is er lucht, veel detail, gemak, een groot ruimtelijke beeld, en geen enkel aspect wat me zou kunnen storen.

Zo kocht ik vandaag deze CD:

cdsmall.jpg

en draaide 't nummer 'She must be beautiful' (cover van Janis Ian)

Dit is een schitterende opname, en halverwege had ik wel even een brok in de keel, en zat ik af en toe ademloos te genieten.

Zolang me dat overkomt met CD, dan heb ik niet 't idee dat ik iets mis... :rolleyes:

Toegegeven, diezelfde kwaliteit zal ik ongetwijfeld ook met een, aanzienlijk goedkopere(!), draaitafel kunnen bereiken, maarja.... (vul maar in)

Groeten,

Alco

Hai Sodeju en Alco,

Ik heb net nog even zitten luisteren (de kinderschaar is uit en komt pas diep in de nacht terug). Talking Heads "stop making sense" en Louis Armstrong een of andere prachtige Verve opname. Iets beter nu de zaak warm is maar toch ....

Misschien dat SACD het veel beter doet, want volgens Ruud Jansen klinken alle CD spelers hetzelfde, maar ik prefereer LP. Dat zeg ik overigens pas sinds mijn Benz Glider. Ik vind dat jij ook over moet Alco, aan jou is een platenspeler ook goed besteed. Hoe staat het met de plannen van Rinsma de Logic weer in produktie te nemen?

Nachtelijke groet,

Carl

Ik vind dat jij ook over moet Alco, aan jou is een platenspeler ook goed besteed.

Hoi Carl,

Tja, daar heb je op zich wel gelijk in, en klankmatig heb ik vaak ook wel een lichte voorkeur voor vinyl, maar tijdens m'n bezoek aan die z.n. mammoet LP/CD beurs gisteren in de Martinihal in Groningen, werd m'n zwak voor vinyl wel behoorlijk de kop ingedrukt.

(ik was notabene 1 van de eersten, net na 10:00 uur binnen)

Als ik op zo'n 'grote' beurs met moeite wat interessante LP's bij elkaar kan sprokkelen, dan schiet 't niet echt op.

Het mag dan nog zo mooi en vaak beter klinken dan CD,... het moet uiteindelijk wel de muziek zijn waar 't om draait, toch ?!

Nu je over Rinsma begint... ik heb geen idee hoe 't met z'n plannen staat om de Logic weer in productie te nemen, maar herinner me wel dat Rinsma zelf ook nog LP's verkoopt. (in de kelder heeft er behoorlijk wat staan)

Groeten,

Alco

Ligt misschien een beetje aan de muzieksmaak alco, ik luister veel progrock,symforock,fusion,jazz/rock,metal en wat klassiek, die genres zijn altijd ruim aanwezig, zo'n beurs is voor mij telkens weer een schatkist

Klopt, Skiffer :) Dan val je inderdaad met je neus in de (2e hands) boter.

Ik heb een vrij brede smaak, maar de muziek/artiesten waar ik voornamelijk graag naar luister, zijn weinig te vinden op 'n beurs als gisteren.

cdsmall.jpg

Dit is een schitterende opname, en halverwege had ik wel even een brok in de keel, en zat ik af en toe ademloos te genieten.

Zolang me dat overkomt met CD, dan heb ik niet 't idee dat ik iets mis... :rolleyes:

Toegegeven, diezelfde kwaliteit zal ik ongetwijfeld ook met een, aanzienlijk goedkopere(!), draaitafel kunnen bereiken, maarja.... (vul maar in)

Groeten,

Alco

Hmmm. Lekker moppie. B)

Lijkt een beetje op Michelle Pfeiffer.

Met zo'n koppie kan die cd toch niet meer stuk?? ;)

cdsmall.jpg

Toegegeven, diezelfde kwaliteit zal ik ongetwijfeld ook met een, aanzienlijk goedkopere(!), draaitafel kunnen bereiken, maarja....  (vul maar in)

Groeten,

Alco

Hmmm. Lekker moppie. B)

Ben jij soms de vlag die de lading wil dekken :o

Helaas is een knap koppie geen garantie voor mooie muziek...kijk maar naar Norah Jones.......ohhh wat heb ik nu weer getypt :ph34r:

Ik ben niet zo'n liefhebber van Meridian, klinkt mij iets te "technisch".

interessant, mijn ervaring is echter een andere.

Ik vind de verschillen tussen mijn Meridian cd-speler en Nottingham platenspeler niet verschrikkelijk groot. De platenspeler heeft meer laag, terwijl de cd-speler iets verder doorloopt in het hoog en iets opener klinkt.

Ik heb zelf (gelukkig) geen ontwenningsproblemen als ik van platenspeler naar cd-speler overschakel en vice versa.

Het geluid van Meridian wordt overigens in vele testen juist omschreven als "analoog". Warm, rijk, tikkeltje ingetogen en enorm veel detail.

groet,

cdsmall.jpg

Toegegeven, diezelfde kwaliteit zal ik ongetwijfeld ook met een, aanzienlijk goedkopere(!), draaitafel kunnen bereiken, maarja....

Hmmm. Lekker moppie :B

't is inderdaad een lekker moppie, Geerdie B)

Maar m'n nieuwsgierigheid werd gewekt omdat ie bij Plato in de "Americana" rek lag, en omdat ik zag dat er 2 voor mij bekende, en mooie nummers op staan.

Vandaar da'k 'm maar even heb beluisterd en toen gekocht, en aangezien 't zo'n mooi kartonnen hoesje is, met niet onaardige foto staat ie rechtop te pronken in een nog leeg vakje van m'n CD rack.

Ook kreeg ik gisteren de Live CD van Mary Black in de bus.

Ik had 'm al 2 weken in huis liggen vanuit de bieb, maar aangezien ik 't een erg mooie CD (+ gratis DVD!) vond, dacht ik (ook uit respect voor de artiest): Laat ik 'm dan maar kopen.

Maar nu blijkt uitgerekend deze CD af en toe heel even over te slaan bij de meeste nummers.

't is amper een fractie van een seconde, maar toch valt 't steeds op. Jammer.

Groeten,

Alco

Hai Marc,

Misschien ben ik iets te ongenuanceerd geweest. Vandaag echter Queen (another .... ) gedraaid en die klonk op LP beduidend beter dan CD: luchtiger, ruimtelijker en stemmen precies op de plaats. Keb MO klonk echter heel life op CD. Morgenavond even vergelijken met de LP.

Ik heb gisteravond nogal wat oude CD's gedraaid, gekocht in de beginjaren van de CD. Misschien klinken die minder dan de huidige "persingen". Een andere verklaring is misschien dat mijn Glider nu echt is ingespeeld. Alleen in het begin heb ik even vergeleken met de Meridian (ik vergelijk alleen als me iets begint te storen).

Mijn interesse in SACD is enigszins gewekt, schijnt bijna net zo goed te zijn als LP (hoop dat Erik en Kermit niet meekijken). Vandaag internet en Stereophile even doorgestruint. John Atkinson zegt dat er tussen de dure spelers die hij allemaal in huis heeft gehad op hetzelfde moment, er nauwelijks verschillen te horen zijn (hoop dat Erik en Kermit meekijken want ze hebben dan toch een beetje gelijk).

Groet,

Carl

Waarom hoop je dat ik niet mee zou kijken? Ik heb nooit iets met SACD gedaan, dus ik kan geen enkele uitspraak doen over de kwaliteit er van, noch in absolute zin, noch in relatie tot platenspelers.

En ik begrijp ook niet de suggestie dat ik zou vinden dat CD-spelers allemaal het zelfde zouden klinken. Dat klopt namelijk niet: Er zijn best hoorbare verschillen tussen CD-spelers, maar lang niet zo groot als een heleboel mensen op dit soort fora ons willen doen geloven. De verschillen zijn heel subtiel en het hangt van iemands luistervaardigheid af of die verschillen wel of niet gehoord worden...

Verschil tussen plaat- en CD-weergave zou geen punt van discussie moeten zijn omdat het een schijnvergelijking is. Het vraagt twee volledig verschillende technieken die tot totaal verschillende resultaten kunnen leiden. Mijn grootste bezwaar tegen dit soort vergelijkingen is dat er impliciet van uitgegaan wordt dat het bronmateriaal gelijk is en dat is niet waar. De ene master is de andere niet. Als je muziek van Pink Floyd gebruikt zal de LP het vrijwel altijd 'winnen', niet omdat een platenspeler zoveel betere weergave geeft, maar omdat de digitale omzetting naar CD zo klote gedaan is. Heeft niets met het medium CD te maken...

Hmm misschien een dooddoener maar kan het verschil niet komen doordat de cd-speler digitaal is? Verlies van geluid door omzettingen? (mocht dit al genoemd zijn in de discussie, wat mij logisch lijkt dan zit ik nu toch al te slapen en ga ik mijn bed opzoeken).

Zelf ook eens geluisterd naar cd speler (a Fl 9000) en platen speler (a Fl 500) en vond de platen speler meer drive hebben. Echter de cd speler was veel zuiverde (mag ook wel voor het prijs verschil) en natuurlijk het gemak. Als muziek liefhebber ga je natuurlijk voor het beste geluid maar ik ben daarnaast ook een tikkeltje gemakzuchtig dus het niet hoeven schoon te maken van platen, het halverwege omdraaien en het gemak van de afstands bediening doen mij toch naar de cd speler neigen, ondanks het verschil.

Hmm misschien een dooddoener maar kan het verschil niet komen doordat de cd-speler digitaal is? Verlies van geluid door omzettingen? (mocht dit al genoemd zijn in de discussie, wat mij logisch lijkt dan zit ik nu toch al te slapen en ga ik mijn bed opzoeken).

Zelf ook eens geluisterd naar cd speler (a Fl 9000) en platen speler (a Fl 500) en vond de platen speler meer drive hebben. Echter de cd speler was veel zuiverder (mag ook wel voor het prijs verschil) en natuurlijk het gemak.

Welnee Matthias.

Het medium platenspeler is een mechanisch apparaat dat, ondanks allerlei verbeteringen, flink vervormt :o : hij kleurt dus!

Hele volksstammen (inclusief mijzelf) interpreteren dit kleuren als 'warmte', 'muzikaliteit', etc, etc...als prettig dus. :P

Een cd-speler kent dit manco niet. De optische aftasting is dermate nauwkeurig dat afwijkingen hier enkel meetbaar zijn. Een ander verhaal is de D/A-omzetting echter vervorming in dit domein is minimaal.

Als gevolg van de veel 'neutralere' weergave roepen velen dat het geluid 'digitaal', 'kil', 'hard', etc, etc klinkt.

Het is volgens mij een kwestie van gewenning! In de beginjaren riep iedereen dat cd nergens naar klonk.

En nu? Afgezien van enkele eigen wijzen hoor je niemand er meer over! :lol:

En vlak ook dat stelletje 'vakmensen' :mad2: in de studio niet uit. Dat gedraai aan de knoppen heeft een groot effect op het eindresultaat.

Het is al eerder opgemerkt: aan plaatweergave kleven een hoop nadelen. Het eigenlijk een klein wondertje dat platen zo goed klinken als ze doen, want er gaat het nodige mis. Als je er meer over wilt weten kan ik je wel een paar artikelen over dat onderwerp mailen...

m.vr.gr.

john

cdsmall.jpg

Toegegeven, diezelfde kwaliteit zal ik ongetwijfeld ook met een, aanzienlijk goedkopere(!), draaitafel kunnen bereiken, maarja....  (vul maar in)

Groeten,

Alco

Hmmm. Lekker moppie. B)

Inderdaad,en zelfs op m'n pc'tje klinkt het niet slecht....

Stuk kan natuurlijk alles.....###### het maar eens van de....je begrijpt 't wel :lol:;)

--Hans.

En vlak ook dat stelletje 'vakmensen' :mad2: in de studio niet uit. Dat gedraai aan de knoppen heeft een groot effect op het eindresultaat.

Tja...daar hangt eigenlijk alles van af....

Gelukkig zijn er nog genoeg vakmensen die met veel gevoel voor muziek een album kunnen mixen...

Dat was in het begin van het cd tijdperk wel anders.. :mad2:

sodejuu zeg,wat werdt er allemaal niet naar de klote geholpen met die overdreven jacht op de decibellen....

--Hans.