-Hunter- Posted 8 maart 2004 Report Share Posted 8 maart 2004 Ik ben het eens met het feit dat de draaitafel kleurt t.o.v. een cd speler (luister maar een naar stemmen). Maar ik heb zeer veel cd spelers en draaitafels thuis gehad en wat je niet kan ontkennen is dat een draaitafel meer ruimte, betere dynamiek en een groter beeld weergeeft dan cd speler, ook al is de cd speler vele malen duurder. Andere voordelen van de platenspeler vind ik dat je meer upgrade mogelijkheden hebt in de vorm van een andere arm, element, phonotrap, netvoeding etc. Ook de waardevastheid van een draaitafel is een stuk beter dan bij een cd speler. Nog een voordeel vind ik dat de muziek veel goedkoper is (hetgeen waar het eigenlijk om draait). Ik bezit zelf zo'n 1600 lp's en dit was voor mij onmogelijk geweest als het om cd's gaat. Wat voor mij ook belangrijk is, is dat ik voonamelijk 60's luister en deze op cd moeilijker te krijgen zijn. Maar ook nieuw uiteggeven albums bijv. van Coldplay zijn goedkoper dan de cd en een plateenhoes is toch wat anders dan zo'n plastic hoesje met een stuk papier. Het nadeel van de draaitafel is dat je af en toe door de kraakjes heen moet luisteren en 1 keer in het uur meer op moet staan. En wat betreft nieuwe muziek ben je afhankelijk van je smaak of het op vinyl uitkomt, wat bij mij zeker geen probleem vormt, maar voor iemand als Alco blijkbaar wel. MVG Hunter Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kermit Posted 8 maart 2004 Report Share Posted 8 maart 2004 Het is allemaal zo suggestief wat hier gezegd wordt. Neem eens een plaat met een lekker complexe climax aan het eind van een plaatkant. Ik ben benieuwd of je dan nog zo enthousiast bent. En ik kan zonder problemen jouw beweringen ontkennen. Zeker op het gebied van ruimte, dynamiek en een groot beeld... En hier wordt weer een leuke bewering gedaan. Een platenspeler beter dan een CD/speler die vele malen duurder is? Wat is vele malen? Laten we heel rustig zeggen 4 maal. Dan ga ik even rekenen: Mijn bepaald niet modale CD/speler heeft 1600 Euro gekost. Een kwart daar van (die factor 4) is dus 400 Euro. Wat jij dus eigenlijk beweeert is dat een draaitafel die nieuw 400 Euro kost het dus op bovenstaande aspecten dus veel beter doet dan mijn CD speler. Dan hebben we het bijvoorbeeld over een dual 505/IV. Mag ik daar even smakelijk om lachen? Dat bedrag ben je al voor een beetje leuk element kwijt en de liefhebbers besteden al meer aan een phonotrap. Jouw argument van upgrade mogelijkheden als positieve eigenschap begrijp ik niet. Als je maar lang kunt blijven kloten is het beter? Mijn CD speler heb ik uitgepakt, neergezet en aangesloten. Vervolgens speelt hij de sterren van de hemel. Wat is daar nu op tegen? Waardevastheid? kijk eens naar de afschrijving op een peperduur pick/up element en kijk ook eens wat bijvoorbeeld een ruim 10 jaar oude Sony CDP X777ES nog waard is. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruud Posted 8 maart 2004 Report Share Posted 8 maart 2004 Mijn CD speler heb ik uitgepakt, neergezet en aangesloten. Vervolgens speelt hij de sterren van de hemel. Moet je op een donkere avond is omhoog kijken Link to comment Share on other sites More sharing options...
Karma Posted 8 maart 2004 Report Share Posted 8 maart 2004 Een discussie om wie gelijk heeft kom je nooit aan uit. Het heeft allebei wat! En je kunt geen appels met peren vergelijken! Mijn CD speler klinkt enorm ruimtelijk, dan kan mijn draaitafel niet bijhouden. Mijn platenspeler klinkt vloeiender en dat kan mijn CD speler weer niet (geen enkele CD speler trouwens). Dat een platenspeler meer kleurt is onjuist, dan heb je nog nooit een goede draaitafel gehoord. Maar ook een slechte CD speler kleurt net zoveel als een slechte draaitafel. Het digitale medium is niet perfect, ten eerste is CD nog een beperkt medium, ten tweede wordt een analoog signaal digitaal omgezet en daarna weer analoog omgezet. Wat is nou omslachtiger dan dat. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 8 maart 2004 Report Share Posted 8 maart 2004 Zo kunnen we ook nog wel eens gaan kijken naar wat een 35 jaar oude Thorens 125 nu nog waard is, dit soort argumentatie kan ik niet helemaal volgen............ Overigens de door jou aangehaalde Dual 505 met een simpel Ortofon elementje eens een Wadia combinatie van ruim 30.000 gulden horen wegspelen, hetgeen overigens best eens iets over de remix voor de cd zou kunnen zeggen. Opwaarderen, verbeteren kun je ook CD spelers, blijken ze ook heel erg veel mooier, beter te presteren. Zouden we niet gewoon kunnen vaststellen dat beide systemen hun tekortkomingen hebben, kijk in dit verband maar eens naar de kritiek van de fabrikanten zelf, bij de introductie van de SACD en/of de DVD-A. Belangrijk lijkt me dat er heel veel muziek op vinyl bestaat, welke niet op een CD te vinden is, of soms in een droevige kwaliteit. Om maar met een kop van Jan Kool te eindigen : 'Ondanks alles' Over hoe zelfs de beste pickup steeds faalt en toch zo mooi kan klinken............. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 8 maart 2004 Author Report Share Posted 8 maart 2004 Hai Kermit. Het was maar een plaagstootje naar aanleiding van de discussie op hifi.nl over het artikel van Ruud Jansen. Ik vindt die discussie over CD en LP moeilijk maar wel leuk. Ik vond mijn Linn Axis met de Denon 304 (die jij ook hebt) niet beter dan mijn CD speler. Na onoordeelkundig gebruik van de Denon kocht ik een Benz Glider en op basis van een toevallige vergelijking vond ik de platenspeler weer beter klinken dan CD. Die moeilijke vergelijkbaarheid heb je natuurlijk helemaal gelijk in. SACD software is dubbelgelaagd - hoe weet jij of ik nu of de CD laag dezelfde master bevat als de SACD laag. Misschien hebben ze over de CD wel een filter heengehaald om te bewijzen dat SACD beter is. Persoonlijk ben ik niet kapot van (moderne) digitale opnamen. Ik heb nog wat LP's waar vol trots op staat dat het digitaal is opgenomen en ik vind het niet klinken. Ik vind ook erg veel CD's erg slecht klinken. Een vriendje van mij heeft een klassiek label op de markt proberen te zetten met klassieke gitaarmuziek. Klinkt fantastisch, daar werd niet veel geld aan de opname uitgegeven. Tot slot volgens volgens de Stereophile is die betere ruimtelijkheid een vorm van vervorming. Vervorming of niet ik weet het niet. Toen ik de Akropolis bezocht vertelde men mij dat de overspanningen allemaal gebogen waren. De Grieken hadden namelijk door dat zo'n grote rechte lijn er gebogen uitzag en dat je hem dus gebogen moest maken om hem er recht uit te laten zien. Misschien dat de vervorming van de LP hem beter laat klinken? Ook dat weet ik niet. Een avondje LP spelen doe ik met meer plezier dan een avondje CD. Daar gaat het me om, muziek aan en rustig laten draaien en niet steeds van LP wisselen. Bij CD doe ik dat veel eerder. Tot slot vind ik hier vaak gepraat wordt over kleine verschillen tussen CD spelers, terwijl er in theorie grotere verschillen tussen CD en SACD moeten zijn. Kortom daar zou zich de discussie zich meer op moeten richten. Groet, Carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kermit Posted 8 maart 2004 Report Share Posted 8 maart 2004 Zo kunnen we ook nog wel eens gaan kijken naar wat een 35 jaar oude Thorens 125 nu nog waard is, dit soort argumentatie kan ik niet helemaal volgen............Overigens de door jou aangehaalde Dual 505 met een simpel Ortofon elementje eens een Wadia combinatie van ruim 30.000 gulden horen wegspelen, hetgeen overigens best eens iets over de remix voor de cd zou kunnen zeggen. Opwaarderen, verbeteren kun je ook CD spelers, blijken ze ook heel erg veel mooier, beter te presteren. Zouden we niet gewoon kunnen vaststellen dat beide systemen hun tekortkomingen hebben, kijk in dit verband maar eens naar de kritiek van de fabrikanten zelf, bij de introductie van de SACD en/of de DVD-A. Belangrijk lijkt me dat er heel veel muziek op vinyl bestaat, welke niet op een CD te vinden is, of soms in een droevige kwaliteit. Om maar met een kop van Jan Kool te eindigen : 'Ondanks alles' Over hoe zelfs de beste pickup steeds faalt en toch zo mooi kan klinken............. En in deze posting van Jitze kan ik mij volledig vinden. Ook ik geniet van beide media en ik beleef aan beide evenveel plezier. Dat tweaken van CD-spelers bekijk ik met de nodige reserves. Ik heb er inmiddels een paar gehoord, maar om nou te zeggen dat die beter klonken, nee. Zelfs niet in een vergelijking tussen een compleet gemodificeerde en een standaardspelr van het zelfde merk/type. Ik heb me er bij een luistersessie over verbaasd hoe de klank van een CD-speler om zeep geholpen kan worden door een 'beter' netsnoer. Je bent een tijdje geleden met Hans bezig geweest met het tunen van je set op basis van een bepaalde CD. Volgens mij heeft Hans die bij de laatste luistersessei Conussen vs Panelen ingebracht. Wat een rare opname was dat met een vreselijk onnatuurlijke mannenstem. Hoe hebben jullie daar een set op kunnen tunen? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruud Posted 8 maart 2004 Report Share Posted 8 maart 2004 Je bent een tijdje geleden met Hans bezig geweest met het tunen van je set op basis van een bepaalde CD. Volgens mij heeft Hans die bij de laatste luistersessei Conussen vs Panelen ingebracht. Wat een rare opname was dat met een vreselijk onnatuurlijke mannenstem. Hoe hebben jullie daar een set op kunnen tunen? Kan ook alleen als je goeie oren hebt Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts