Jump to content

Hebben jullie dat nou ook...??

Hans van Liempd
 Share

Recommended Posts

Mij valt het op dat, telkens als ik iets aan m'n set doe (Al is het alleen maar de boel eens los halen om onder de spullen 'n keer te kunnen stoffen), het soms wel enkele dagen duurt voordat alles weer klinkt zoals het was.

Ik weet dat ik dit niet alleen heb. Een audiokennis stoft zelf altijd z'n spullen heel voorzichtig af, zonder de kabels te beroeren. Anders duurt het weken voordat het weer klinkt, zegt hij.

Dat valt me ook altijd bij een verandering aan je set op. Het duurt soms weken voordat ik weer kan genieten van de muziek.

Neem nou de Renaisance 90. Ik luisteren bij de verkoper, en vindt de speakers heel mooi klinken. Stekkers eruit, in de dozen, in de auto. En dan thuis weer aansluiten..... ik dacht in eerste instantie "h

Ik heb het al eens eerder vermeld maar toen ik de Northstar cd-speler bij WenWaudio beluisterde klonk de speler erg goed :) , bij aankomst thuis viel hij in eerste instantie ontzettend tegen :( maar naarmate hij wat meer speeluurtjes voor zijn kiezen kreeg, kwam het oude niveau weer terug :rolleyes:;)

Met speakers heb ik het nog niet gehad, de speakers die ik heb gekocht (meestal tweedehands :D ), presteerde zonder uitzondering bij mij beter dan bij de verkopende partij :blink:

Ik sleep ook nogal eens met apparatuur en kabels, dus ik kan hier wel over mee praten :)

Wat volgens mij mee speelt is het resultaat van een bezoekje waarvan je terug komt, je hebt dingen gehoord die je eigen spullen ergens anders 'doen'.

Vervolgens sluit je alles weer aan en je luistert hoe het is, ergens verwacht je hetzelfde als altijd, maar het losnemen van kabels heeft altijd z'n invloed, pas na een tijdje 'rust' klinkt het weer als vanouds.

Ik denk dat bijv. acclamatiseren een rol speelt, je contacten zijn weer eens gereinigd door het ompluggen en wellicht heb je een paar kabels verwisseld t.o.v. toen je ze los nam, tenzij alles goed gemerkt is natuurlijk :)

Het duurt bij mij echter geen weken voordat het weer klinkt zoals ik gewend ben, na een paar dagen (continu) spelen is het wel weer als vanouds.

Andr

Mij valt het op dat, telkens als ik iets aan m'n set doe (Al is het alleen maar de boel eens los halen om onder de spullen 'n keer te kunnen stoffen), het soms wel enkele dagen duurt voordat alles weer klinkt zoals het was.

Ik weet dat ik dit niet alleen heb. Een audiokennis stoft zelf altijd z'n spullen heel voorzichtig af, zonder de kabels te beroeren. Anders duurt het weken voordat het weer klinkt, zegt hij.

Dat valt me ook altijd bij een verandering aan je set op. Het duurt soms weken voordat ik weer kan genieten van de muziek.

Neem nou de Renaisance 90. Ik luisteren bij de verkoper, en vindt de speakers heel mooi klinken. Stekkers eruit, in de dozen, in de auto. En dan thuis weer aansluiten..... ik dacht in eerste instantie "h

precies ome henk zo is het en niet anders.

dit is nu dat wazige gedoe waar ik het wel eens over heb. :D

Jij praat alleen maar anderen na! Verzin zelf eens wat positiefs ipv dit topic te verzieken met negatief ge-OH.

@Hans

Ik ben zelf vrij sceptisch met dit soort zaken. Maar toen ik onlangs nieuwe interlinks gefabriceerd had van mooie industriele signaalkabel (Siemens Profibus) merkte ik in 1e instantie deze kabel tegenviel. Ik heb de set een volle dag laten spelen en ben toen n

precies ome henk zo is het en niet anders.

dit is nu dat wazige gedoe  waar ik het wel eens over heb. :D

Jij praat alleen maar anderen na! Verzin zelf eens wat positiefs ipv dit topic te verzieken met negatief ge-OH.

@Hans

Ik ben zelf vrij sceptisch met dit soort zaken. Maar toen ik onlangs nieuwe interlinks gefabriceerd had van mooie industriele signaalkabel (Siemens Profibus) merkte ik in 1e instantie deze kabel tegenviel. Ik heb de set een volle dag laten spelen en ben toen n

Pff het moet toch niet gekker worden zeg..

Kabels erin en eruit en je set klinkt anders?!!! Ik zou es naar een goede dokter gaan.

Jij zegt 't.....

En dat vehaal van gewenning geloof ik allang niet meer.

Mocht het tussen m'n oren zitten, wil ik een therapie om uit een midisetje de klank van een high end set te horen.

Volgens mij is dat n.l. goedkoper.

Gisteren weer gemerkt.

- Nieuwe netkabels op 'n set aangesloten.

- Klinkt op zich beter als die dropveter netkabels die er aan zaten, maar:

- Op het eind van de avond was er pas de klank die we graag hoorde.

Dit is geen toeval. Die is telkens zo. Ik heb n.l. nog nooit meegemaakt dat een set naar verloop van tijd (na een wijziging natuurlijk) slechter ging klinken. Terwijl je eigenlijk na verloop van tijd juist de zwakke punten zou moeten horen.

Ergens gebeurt er iets tijdens het wisselen. Of doordat de kabels verlegd worden, of het schoonschrapen (en daarmee mechanisch deformeren van het oppervlak). Of door magnetische velden.....????

Ik weet het niet.

:confused:

Pff het moet toch niet gekker worden zeg..

Kabels erin en eruit en je set klinkt anders?!!! Ik zou es naar een goede dokter gaan.

Jij zegt 't.....

En dat vehaal van gewenning geloof ik allang niet meer.

Mocht het tussen m'n oren zitten, wil ik een therapie om uit een midisetje de klank van een high end set te horen.

Volgens mij is dat n.l. goedkoper.

Gisteren weer gemerkt.

- Nieuwe netkabels op 'n set aangesloten.

- Klinkt op zich beter als die dropveter netkabels die er aan zaten, maar:

- Op het eind van de avond was er pas de klank die we graag hoorde.

Dit is geen toeval. Die is telkens zo. Ik heb n.l. nog nooit meegemaakt dat een set naar verloop van tijd (na een wijziging natuurlijk) slechter ging klinken. Terwijl je eigenlijk na verloop van tijd juist de zwakke punten zou moeten horen.

Ergens gebeurt er iets tijdens het wisselen. Of doordat de kabels verlegd worden, of het schoonschrapen (en daarmee mechanisch deformeren van het oppervlak). Of door magnetische velden.....????

Ik weet het niet.

:confused:

echt hans ,

alles went , (ook hangen, als je het maar lang genoeg doet )

alle audiofielen willen een verbetering horen na een verandering .

het maakt niet uit wat ze doen .

en een a-b vergelijk vinden ze niks , want dat is te objectief .

ze willen op het gemak naar iets luisteren zodat hun hersens het met al hun fantasie nog v

Toch Erik, mis ik soms dingen in bepaalde muziek die ik jarenlang niet gehoord heb.

Op een nummer van Boudewijn de Groot b.v. (draaide ik vroeger heel vaak) mis ik dan b.v. dit of dat riedeltje of pingeltje. Je weet dat het erin zit, maar je hoort het niet. Als ik dit later thuis draai hoor ik het weer wel. Mijn geheugen is kennelijk zo slecht nog niet.

Je hebt wel gelijk om op het eerste beste nummer wat ik niet ken oordelenb te geven. Je hebt gemerkt dat ik dat heel moeilijk vindt. Maar bij muziek die ik goed ken ligt dat toch anders.

Als ik b.v. bij iemand op een installatie die b.v. pulzen slecht weergeeft (niet dynamisch dus) Janis Ian hoor, dan zit ik te wachten op die jens aan die gitaar. Maar dat komt dan niet, er komt slechts een zwak plukseltje uit de set. Dan zeg ik toch dat er iets niet klopt. Als er dan later b.v. andere kabels aanhangen en het klinkt beter, ben ik vaak nog niet tevreden. Pas na minstens

Ik ben kennelijk een van de weinigen die dit zo ervaart.

Mischien is dit meer iets voor een afstudeeropdracht...???

:)

Nee hoor, je bent echt niet de enige. Ik verwissel niet zo heel vaak kabels. Laatst noodgedwongen nog een keer. Nou ja, noodgedwongen. Ik heb de hele set verplaatst naar een andere kamer. Dus alle kabels losgehaald, de spullen versjouwd en weer neergezet.

Cd erin en spelen maar (Tears for Fears met 'Woman in chains'). Vrijwel aan het begin zit een subtiel roffeltje. Dat leek na verplaatsing en opnieuw aansluiten van de spullen veel wolliger en veel zachter geworden. Na een paar uur draaien nog maar eens geluisterd. En ja hoor, het roffeltje was er weer. Op volle sterkte en helderder als een paar uur daarvoor.

Sommigen mogen dat dan lariekoek vinden, ik hoorde het wel degelijk.

En men hoeft bij mij niet aan te komen met verhalen over verschil in klank die na een paar minuten al niet meer wordt opgemerkt, want ik drum al zo'n dertig jaar. Een helder klinkende trommel en een wollig klinkende trommel kan ik te allen tijde uit elkaar houden!

Met vriendelijke groeten,

Manus

Met vriendelijke groeten,

Manus

Ach ik kan wel 't een en ander verzinnen waarom een kabel moet wennen.

Of het allemaal hoorbaar is hou ik in het midden.

- statische lading moet afgevoerd worden maar dat gaat niet zo snel in een isolator.

- richtingsgevoeligheid moet weggespeeld worden. (gevaarlijke uitspraak)

- De kontacten moeten opnieuw verbinding maken.

(relais maken ook pas een betrouwbare verbinding als er genoeg stroom loopt)

Genoeg stof tot flame wars en zelden inhoudelijke discussies :(

Groeten Simon