Jump to content

Verschil in subwoofertypes....

Arnie
 Share

Recommended Posts

even een vraagje..

Ik heb onlangs een nieuwe subwoofer gekocht, en wel een Eltax Atomic 8.2 :rolleyes:

Nu viel mij op toen ik hem aansloot dat ik de basinstelling verder open moet draaien op mn versterker als bij een frontfire (atomic is downfire) is dit een gebruikelijk iets voor een downfire sub, of is dit een eltax iets???

jawel hoor, het is een actieve dus je kan hem wel bijregelen, maar het viel me gewoon op. kan inderdaad wel een rendement kwestie zijn.

of het uitgangsniveau op mn versterker is wat aan de lage kant, kan ook natuurlijk. Dit zal vast niet bij elk merk hetzelfde zijn...

Verder een super subje (prijs kwaliteit gezien) mooie zwarte downfire, met een 20 cm woofer... mooie krachtige tonen. nu alleen nog een paar mooie spikes eronder (staat nu op houten/rubberen pootjes)

Tja, dit hangt natuurlijk ook heel erg af van de gain van de versterker in de subwoofer! En het regelbereik van de draaiknop van het volume. En daar komt dan idd ook nog het rendement van de wooferunit om de hoek kijken.

Trouwens, dan heb ik ook nog een vraagje voor jullie.

Ik zit ook te overwegen een sub te kopen. Maar is het niet zo dat een downfiring ding ontzettend veel overlast geeft? Want die woofer zit naar de grond gericht en laat de grond dus trillen. Is op dat gebied een frontfire dan te prefereren?

Frank

even een quote van een webwinkel (dus of die de wijsheid in pacht hebben is ook de vraag :unsure: ) Geef je een forward-firing subwoofer een goede plaats (naar luisteraar gericht) dan klinken ze

directer dan een downfiring subwoofer.

Wat betrefd doorklinken, dat doen beide sub's wel hoor, goed ontkoppelen scheelt al een boel!

Je laat gewoon een woofer van 30 cm op volle kracht tegen de vloer aan blazen! Ja toch?

Of zie ik iets over het hoofd? :(.

Frank

Nou in mijn geval een woofer van 20 cm.... maar dat doet er even niet toe.

Je ziet helemaal niks over het hoofd, alleen heb je qua geluidsdruk hetzelfde effect met een frontfiring.....

Ik heb mijn sub of een 30 bij 30 tegel staan, dit scheelt al een stuk, en de geluidskwaliteit kwam het ook nog eens ten goede.

Het doordreunen valt nog wel mee trouwens, ik heb hem gewoon op mn slaapkamer staan, maar het doordreunen is niet echt meer als bij mn vorige sub....

Ik vind alleen persoonlijk een downfiring wat mooier om te zien...

Ik zie dat tegen jouw vloer ook wel een mooie sub staat te blazen Geerdie..... :D

Ik hoop voor de buren niet dat je op een flatje woont, hoe staat het trouwens bij jouw met doordreunen???

Hallo Ernie,

Gelukkig bezit ik een tussenwoning. :P

Enne, mijn sub 'blaast' niet. <_<:)

Deze term doet me denken aan basreflexmodellen die veel te hard moeten werken. De Rel is geen basreflex maar een gesloten kast.

En hard werken hoeft 'ie niet. Zelfs bij behoorlijke volumes beweegt de conus maar weinig. Het gaat om de koppeling met de kamer.

Alleen als ik dvd's bekijk. Dan moet 'ie aan de bak! Bij "Pearl Harbor" bijvoorbeeld. En wat de buren daar van vinden zal me worst wezen!

ps: hij staat op een betontegel van 30x50. Op spikes. Zelfs bij harde klappen is aan de kast niets te voelen