Manus Posted 9 maart 2004 Report Share Posted 9 maart 2004 Hallo allemaal, Ik ben recent (gratis) in het bezit gekomen van een platenspeler. Het is een ouwetje, de Lenco 76S. Ik geniet daar op het moment onnoemelijk van, hoewel het een relatief simpel dingetje is. De muziek klinkt wat kaler, ieler, dan via mijn cd-speler. Maakt me niet uit, het is genieten (over emotie in de muziek gesproken). Dat komt ook omdat ik een jaar of zeven, acht lang geen plaat meer heb gedraaid in huis. Mijn vorige platenspeler was kapotgegaan en heb ik nooit vervangen, vooral omdat ik toen al druk bezig was met het kopen van cd's. En kijk nu eens, ineens zit ik weer te genieten van een platenspeler. Ik ben benieuwd of iemand iets weet te melden over dit model de Lenco 76S. Met vriendelijke groeten, Manus Link to comment Share on other sites More sharing options...
gvy Posted 9 maart 2004 Report Share Posted 9 maart 2004 Ik ben geen expert Ik speel al jaren alleen nog CD's. Maar op zolder heb ik ook nog m'n oude LENCO L78 staan samen met een heel pak platen uit m'n jeugd. Soms denk ik er ook aan om het ding nog eens beneden te halen uit nostalgie. Ik weet alleen niet of de naald nog goed is en hoe ik het regiment gewichtjes nu eigenlijk moet gaan afstellen. Ik ben wel benieuwd hoe ie zou klinken op m'n huidige installatie . Toendertijd speelde ik alleen op goedkope kleine prutsspeakertjes. Veel succes ermee alleszins. Geert Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 9 maart 2004 Report Share Posted 9 maart 2004 De L78 ken ik wel. Dat is een speler met een tussenwielaandrijving. Op zich 'n goede speler, maar rumbelt nogal. Dun klinken ligt meestal aan een slechte phonopre. Ik heb ook gemerkt dat MM elementen soms op een gewone aux. aansluiting worden aangesloten. Behalve dat het dan veel de zacht klint mis je dan ook je RIAA aanpassing, en klinkt het ook meer dan dun. De L85 (meen ik) van Lenco is een snaaraangedreven draaitafel met een heel mooie arm. Dit is vergelijkbaar met 'n goede thorens. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Manus Posted 9 maart 2004 Author Report Share Posted 9 maart 2004 De L78 ken ik wel. Dat is een speler met een tussenwielaandrijving. Op zich 'n goede speler, maar rumbelt nogal. Dun klinken ligt meestal aan een slechte phonopre. Ik heb ook gemerkt dat MM elementen soms op een gewone aux. aansluiting worden aangesloten. Behalve dat het dan veel de zacht klint mis je dan ook je RIAA aanpassing, en klinkt het ook meer dan dun. De L85 (meen ik) van Lenco is een snaaraangedreven draaitafel met een heel mooie arm. Dit is vergelijkbaar met 'n goede thorens. Nou Hans, ik denk dat dat dun klinken in dit geval niet aan de pre ligt. Ik speel op dit moment met de Duson C1000. Misschien moet ik nog aan de klank wennen. Misschien is de naald niet helemaal je van het, misschien is de arm niet goed afgesteld. Allemaal dingen waar ik (nu nog?) geen verstand van heb. Voorlopig geniet ik er maar van. Ik kan altijd later nog proberen het geluid te optimaliseren. Met vriendelijke groeten, Manus Link to comment Share on other sites More sharing options...
Manus Posted 9 maart 2004 Author Report Share Posted 9 maart 2004 Overigens Hans, Wat is een tussenwielaandrijving? En een tip voor Geerdie: haal het dingetje maar van zolder en sluit hem aan. 'Take a trip down down Memory Lane'. Met vriendelijke groeten, Manus Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 9 maart 2004 Report Share Posted 9 maart 2004 Overigens Hans, Wat is een tussenwielaandrijving? En een tip voor Geerdie: haal het dingetje maar van zolder en sluit hem aan. 'Take a trip down down Memory Lane'. Met vriendelijke groeten, Manus Er zijn globaal drie type aandrijvingen in platenspelers. 1. snaaraandrijving (een snaar gespannen om de motor- en draaitafel poeli). 2. direct drive (de motor drijft direct het plateau aan. Het plateau zit dan rechtstreeks op de motoras) 3. Tussenwiel aandrijving. (de motor is voorzien van een getrapte as, deze drukt tegen een tussenwiel, en deze weer tegen de draaitafel). Er zijn bij de tussenwielaandrijvingen twee soorten vertikaal tussenwiel (Lenco o.a.) en horizontaal tussenwiel. Bij de laatste ontstaat een soort van horizontale trilling in de draaitafel. Dit is echt niet te genieten als je tussenwiel een klein beetje onrond wordt, of en wat speling op je draaitafelas zit. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts