Jump to content

Piega, Dali, of...

zoveelste Henk
 Share

Recommended Posts

Omdat ik zeer te spreken ben over magnetostatisch geluid, ben ik nieuwsgierig, hoe andere speakers (dan de Infinity's) met magnetostaten klinken.

Met name de middenmoot van de Dali Euphonia of Helicon en de Piega C series lijken me wel wat, met name voor in kleinere ruimten.

Heeft iemand hier ervaring mee ?

Mijn vader heeft een stel Quadral Aurum 7 speakers. Daar zit ook iets van een 'vlies-tweeter' in. Geen idee of dat magnetostatisch, elektrostatisch of wat anders is, maar het klinkt wel mooi. Helaas i.c.m. NAD wel wat 'lief'. Felle stukken komen er niet echt fel uit, maar het klinkt verder wel mooi...

Omdat ik zeer te spreken ben over magnetostatisch geluid, ben ik nieuwsgierig, hoe andere speakers (dan de Infinity's) met magnetostaten klinken.

Met name de middenmoot van de Dali Euphonia of Helicon en de Piega C series lijken me wel wat, met name voor in kleinere ruimten.

Heeft iemand hier ervaring mee ?

Ha Zoveelste Henk,

Ik ben op dit moment ook erg te spreken over magnetostatisch hoog! En heb ervaring met alle genoemde speakers. Het hoog van de magnetostatische units geeft een bepaalde byte en clarity dat bij de meeste dome's simpelweg ontbreekt.. Ik wil je zeker aan raden de speakers te gaan beluisteren. De Dali speakers zijn beide bij AudioSelectief in Sneek te beluisteren.. Succes!

groeten, PD B)

Henk,

kennelijk hebben weinig mensen ervaring met de door jouw genoemde speakers.

De Piega's ken ik wel, maar helaas niet zo goed. De keren dat ik deze hoorde was op 'n show, en dan nog op 'n matig presterende versterker.

Wat wel opvalt ondanks de bovenstaande beperkingen is dat deze luidsprekers een heel mooi midden en hoog hebben. Mits je de speakers hebt met ook 'n middentoon magnetostaat.

Het laag vindt ik echter zonder uitzondering wat aan de magere kant. Maar dit kan ook aan de opstelling (show) liggen.

De Infinity Renaisance heeft ook een Magnetostatisch midden. Zoals je weet heb ik die sinds enkele weken.

Het verschil met de Kappa's is vooral dat het midden veel homogener is. B.v. stemmen en blaasinstrumenten komen er nog natuurlijker uit.

Het laag is wel anders dan van de Kappa's. Het gaat dieper, maar is tegelijk ook iets minder puncy. Ik vind het laag van de Kappa's mooier.

Over het geheel gezien verkies ik toch de Renaissance 90 boven de Kappa 9, en dit heeft vooral met homogeniteit te maken.

tzal wel aan dat magnetistatisch midden liggen.

:)

Klinkt goed ;)

Presteren ze in het laag en midden ook op een behoorlijk nivo, gezien de afmetingen van die speakers ?

Ik denk dat je de Renaiccances ??? Ik vind het midden op top niveau, en het laag daar heel dicht onder.

Anders... kom eens luisteren.

Infinity is geen goede referentie om laag te beoordelen. De laagafstemming is zodanig dat het laag wat wordt benadrukt.

Dat kan het prima doen in woonruimtes die van nature wat meer laag absorberen zoals een houtskeletwoning maar in een kleine betonnen kamer kan het wat te veel van het goede zijn.

Het is daarom belangrijk een luidspreker in de eigen woonkamer te beoordelen of de luisterkamer bij de handelaar moet qua inrichting en constructie exact overeenkomen met jouw woonkamer.

Infinity is geen goede referentie om laag te beoordelen. De laagafstemming is zodanig dat het laag wat wordt benadrukt.

Dat kan het prima doen in woonruimtes die van nature wat meer laag absorberen zoals een houtskeletwoning maar in een kleine betonnen kamer kan het wat te veel van het goede zijn.

Ik snap niet dat mensen dit maar blijven roepen.

De renaissance 90 heeft juist een beetje een "teruggetrokken" laagweergave, het gaat erg diep maar blijft op de achtergrond.

De laagweergave in mijn kamer is altijd erg problematisch gebleken, de meeste luidsprekers "dreunen" verschrikkelijk bij mij thuis. Vanuit die problematiek heb ik nogal wat luidsprekers in huis gehad en ik kan je verzekeren dat de r90's in de categorie "bescheiden laag" vallen.

groeten, vibuthi

Hans,

Ik kom zeker een keer luisteren, maar mijn idee was, om de Kappa's naar de hobbykamer te verhuizen en dan misschien kleinere speakers in de huiskamer te zetten. De Renaissances zijn niet veel kleiner.

Zo'n 30 cm lager, en 10 cm smaller, is toch wel heeeeel wat kleiner. Het zijn inderdaad geen Piega pijpjes, maar die gaan dan ook niet zo laag.

Ik snap niet dat mensen dit maar blijven roepen.

De renaissance 90 heeft juist een beetje een "teruggetrokken" laagweergave, het gaat erg diep maar blijft op de achtergrond.

De laagweergave in mijn kamer is altijd erg problematisch gebleken, de meeste luidsprekers "dreunen" verschrikkelijk bij mij thuis. Vanuit die problematiek heb ik nogal wat luidsprekers in huis gehad en ik kan je verzekeren dat de r90's in de categorie "bescheiden laag" vallen.

groeten, vibuthi

Er zit in de Renaiccances ook een condensator om het laag op te halen, maar het is wel een gesloten kast. M.b.v. een basreflexpoort wordt het laag ook opgehaald, en het is nog maar de vraag wat het minste vervorming geeft.

Maar zoals je al schrijft, een voor Infinity begrippen bescheiden laag, maar wel diep.

(...) Er zit in de Renaiccances ook een condensator om het laag op te halen, maar het is wel een gesloten kast. M.b.v. een basreflexpoort wordt het laag ook opgehaald, en het is nog maar de vraag wat het minste vervorming geeft.(...)

Beste Hans,

Bij welke luidsprekers wordt het laag "opgehaald" door een condensator?

Hoe is die condensator geschakeld?

Bij welke luidsprekers wordt het laag "opgehaald" door een reflexpoort?

Bedoel je dat er een piek is bij de poortresonantiefrequentie?

Dat is een truukje dat Infinity bij veel luidsprekermodelen (heeft) toegepast. Het gebeurt met een grote elco in serie met de spoel en de woofer. Hierdoor kan het volume van de behuizing worden beperkt zodat er een relatief grote woofer in een kleine behuizing past. Maar dit gaat wel ten koste van de demping die de versterker op de woofer heeft.

In de K&T en de HobbyHiFi hebben verschillende artikelen gestaan over het principe achter deze manier van ruimtebesparing.

De Renaissance 90 ken ik ook goed, mijn zwager heeft ze thuis staan. Ze klinken heel behoorlijk en ook op hoge luisterniveaus blijft het stabiel klinken. Maar ze missen naar mijn smaak toch een bepaalde verfijning die ik bij sommige kleinere systemen wel ben tegengekomen.

Dat is een truukje dat Infinity bij veel luidsprekermodelen (heeft) toegepast. Het gebeurt met een grote elco in serie met de spoel en de woofer. Hierdoor kan het volume van de behuizing worden beperkt zodat er een relatief grote woofer in een kleine behuizing past. Maar dit gaat wel ten koste van de demping die de versterker op de woofer heeft.

In de K&T en de HobbyHiFi hebben verschillende artikelen gestaan over het principe achter deze manier van ruimtebesparing.

De Renaissance 90 ken ik ook goed, mijn zwager heeft ze thuis staan. Ze klinken heel behoorlijk en ook op hoge luisterniveaus blijft het stabiel klinken. Maar ze missen naar mijn smaak toch een bepaalde verfijning die ik bij sommige kleinere systemen wel ben tegengekomen.

Beste Richard,

De woofer heeft dus een eerste orde high-pass filter gekregen?

Terwijl er toch al een (te?) hoge capacitative belasting van de unit is a.g.v. de (te?) kleine gesloten behuizing?

Wonderlijk!

Een woofer behandelen als een tweeter heeft wel iets geperverteerds, vind ik.

Je gebruikt toch een grote woofer vanwege de grote dynamiek in het laag, en de lage resonantiefrequentie.

't Zal ook wel extra faseproblemen in het systeem opleveren, dat extra high-pass filter, h