Jump to content

ruis

urkole
 Share

Recommended Posts

Goedendag gewaardeerden,

daar ik als semi-audio leek naarstig op zoek ben naar een vervanger voor mijn NAD C370 versterker liep ik tegen een Vincent SV 236 aan.

Deze staat inmiddels al een kleine week proef te draaien en ik ben een redelijk tevreden creatuur.

Echter, er is me 1 ding opgevallen tov beide versterkers ;

als de NAD aan staat hoor ik geen enkele ruis uit de speaker komen (oor dichtbij de unit houden) maar als de Vincent opgewarmd is hoor ik een lichte frequente ruis.

Andere stekkers of stroomgroepen maakten geen verschil.

Mijn vraag is of iemand hier iets van weet, of hier al ervaring mee heeft.

Is dit normaal, of zou er iets onder de motorkap van de Vincent aan de hand zijn ?

(detail ; ik had beide versterkers naast elkaar staan op zo te kunnen switchen tijdens het luisteren, misschien een storende factor ?)

BVD voor de evt. genomen moeite een antwoord te formuleren.......

Als je de ruis alleen hoort met je oor vlak voor de tweeter, is er niks aan de hand. Als je het ook hoort bij normaal volume, op de luisterplaats (als er niks draait), dan zou ik ermee teruggaan, want dat hoort niet. Maar een beetje ruizen, dat doet elke versterker wel. De een alleen wat meer dan de ander...

Wat die Vincent aangaat kan dat ruisen wel kloppen.

Deze versterkers draaien met een buis voorversterker wat eingelijk altijd wel een klein beetje ruist.

Niets om je druk over te maken zolang de ruis op hoorafstand niet waarneembaar is.

Bedankt, dat is weer een geruststelling.

Iemand nog iets aan te merken op de overgang van NAD naar Vincent ?

Ik sta altijd open voor reele positieve kritiek van "kenners".

Zelf ben ik tot de conclusie gekomen dat de Vincent meer "power" heeft en het stereo beeld meer open houd, daar waar de NAD bij wat hoger volume de grip lijkt te verliezen.

bvd....

Hoi Urkole,

Zelf heb ik een Vincent SV233 gehad best een leuk apparaat

en inderdaad het ruist een beetje

Deze Amp heb ik niet meer, maar wel nog de Vincent CD S6 Fijne cdspeler

Wat soms tegen Ruis kan helpen zijn getwiste draden

daar was ik per toeval achter gekomen toen mijn boxen na het opnieuw bedraden

met getwist draad ,minder ruis weergaven

Misschien is het een optie, maar als de ruis vanuit de voeding en Afvlak C's gelijkricht... wordt opgewekt kun je er misschien niet zoveel meer aan doen.(zelfs met getwist draad.

Netsnoeren en stekkerdozen kunnen soms ook helpen

Nog even over Buizen er Ruisen dit hoeft dus totaal niet en het is zowat volledig afhankelijk van het schema. (Helaas denken teveel mensen dat dit normaal is)

Nou ik heb zelf een buizenkoptelefoon versterker gemaakt zonder ook maar 1 spoortje van ruis.

Khoral.

Zelf met buizen apparatuur spelend, moet ik zeggen dat ruis een verschijnsel is dat gewoon altijd in meer of mindere mate aanwezig is, echter ook afhankelijk van gebruikte componenten, op zulk een niveau, dat dit zelfs op een speaker met zo'n 100 dB alleen hoorbaar is met je hoofd in de speaker.

Brom - 50 en 100 HZ - ontstaat in de voeding dit is redelijk simpel te vermijden.

Bij transistor versterkers komt het ook voor, ook hier varieert dit behoorlijk, heb wel de indruk dat als een versterker een beetje ruist, deze tov een model dat dit niet - hoorbaar - doet, de ruisende exemplaren vaak wat muzikaler zijn.

Als ruisende eindbakken ken ik bijvoorbeeld de D 350 van Audio Research een aantal van Audio Analyse, welken een lichte ruis combineren met een geweldige muzikaliteit.

De SP6 van Audio Research is een voortrap die heftig ruist, echter heel fraai muziek maakt, latere modellen hebben dankzij allerlei halfgeleiders in de ingang , veel minder ruis, maar zijn ook heel veel magic kwijtgeraakt.

Zo zijn er nog wel war voorbeelden te vinden, zeker als je met hoogrendements speakers in de weer bent, ik zou haast stellen dat ruis - met mate - beschouwd dient te worden als een kwaliteitskenmerk, het is een fenomeen waarmee met omzichtigheid dient te worden omgegaan.

Alles stil maken kan betekenen dat je het doel, muziek, voorbij schiet.

;)