carel Posted 13 maart 2004 Report Share Posted 13 maart 2004 Ik heb van het werk twee loodaccu's meegenomen. 12 V 7,2 Ah. Ik meet op beide een spanning van 13,3 V Kan je daar een batterijvoeding van maken voor bijv. de DAC en misschien ook het loopwerk? Er moet natuurlijk een lader bij, maar komt er dan nog verdere electronica bij of is het een kwestie van 'trafo eruit, gelijkrichter eruit en de accu aansluiten op de gelijkspanning punten waar eerst de gelijkrichter zat'? Ik ga er even vanuit dat de DAC met 12 V uit de voeten kan, ik ben nog niet in de gelegenheid geweest om dit na te kijken, ga ik vanmiddag even doen. Tips zijn van harte welkom.! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 13 maart 2004 Report Share Posted 13 maart 2004 Leuk project, maar gezien de inhoud van je apparatuur is het waarschijnlijk niet zo eenvoudig. ZIE HIER Het simpelste is idd aansluiten achter de gelijkrichter (hier gedaan met 4 snelle diodes in Graetz). Of de 12V genoeg is weet ik niet. Wat is de normale voedingsspanning van de DAC? 12VAC? In dat geval zou je dus minstens 17VDC aan moeten bieden.. Je maakt gebruik van gel-accu's. Die kun je met een gewone labvoeding opladen. Daar heb je geen specifieke lader voor nodig. Wil je toch een lader, blader dan eens door een paar elektuurs. Die hebben er hobby aan om laders te ontwerpen . Of als je een lader hebt voor je autoaccu, kan het daar ook wel mee. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 13 maart 2004 Report Share Posted 13 maart 2004 Of als je een lader hebt voor je autoaccu, kan het daar ook wel mee. Zou ik niet doen. Gelaccu's en/of gesloten accu's mag je niet met een grotere stroom laden dan het aantal AH (ampere uren) wat er op staat gedeeld door 3 en sommige met nog minder. Anders worden ze veel te heet en gaan ze zeker stuk. Ook moet de eindspanning begrensd zijn op een veilige waarde. Er zijn gesloten kleine loodaccu's die je met een hogere stroom kan laden maar dan alleen met een speciaal daarvoor ontworpen lader die de nodige beveiligingen bevat. Er zijn in de modelbouwhandel prima laders voor dit soort accu's te krijgen voor een prijs waar je het zelf bij lange na niet voor kan maken, o.a. van Graupner. Of je een bestaande DAC en/of loopwerk op 12V kan laten werken is niet zo eenvoudig te beantwoorden. De op-amps werken vaak op + en -15V en soms op zelfs 18V, al zijn er ook heel wat die op + en - 12V werken. Wat je zeker moet doen bij het werken met accu's is zekeringen in de aansluitingen met de accu's aanbrengen. Sluiting kan anders voor stevige rookeffecten zorgen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carel Posted 13 maart 2004 Author Report Share Posted 13 maart 2004 Ik heb net de DAC van binnen bekeken en dit is niet iets waar ik zelf aan moet beginnen. Hier moet een kenner bijkomen. Dit gaat mij boven de pet. De voeding wordt (voorzover ik kon zien) in drieeen gedeeld;1 x digitaal en 2 x analoog, er zullen er vast nog een paar inzitten. Moet even een vriend raadplegen, maar als die ook gaat twijfelen of het mogelijk is gaat het hele verhaal niet door. In ieder geval, alvast bedankt voor de tips en waarschuwingen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carel Posted 13 maart 2004 Author Report Share Posted 13 maart 2004 Het hele verhaal gaat dus niet door Iemand nog intresse in twee loodaccu's 12 V 7,2 Ah Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 14 maart 2004 Report Share Posted 14 maart 2004 1 zou ik er best willen overnemen (voor mijn DDDAC) als de prijs redelijk is (en je niet te ver woont e liefst in de buurt van een station). Ik stuur ff een PM Link to comment Share on other sites More sharing options...
triode Posted 14 maart 2004 Report Share Posted 14 maart 2004 Ik heb net de DAC van binnen bekeken en dit is niet iets waar ik zelf aan moet beginnen. Hier moet een kenner bijkomen. Dit gaat mij boven de pet. De voeding wordt (voorzover ik kon zien) in drieeen gedeeld;1 x digitaal en 2 x analoog, er zullen er vast nog een paar inzitten. Moet even een vriend raadplegen, maar als die ook gaat twijfelen of het mogelijk is gaat het hele verhaal niet door. In ieder geval, alvast bedankt voor de tips en waarschuwingen. Het is niet zo moeilijk als je er maar rekening meer houd dat je een 12V plus een nul en een 12V min nodig heb Dus je moet sowieso al met 2 accu Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts