Jump to content

Complete kamermuziek van Jacques Ibert

Theo
 Share

Recommended Posts

Sinds kort in de schappen van de bekende drogist en sinds gisteren bij mij thuis in de kast: de complete kamermuziek van Jacques Ibert op dubbel CD.

In chronologisch volgorde (1916 - 1953) staan alle kamermuziekstukken van Ibert op CD. Onder de uitvoerenden (volledig nederlands) zitten enkele nationale toppers zoals Pauline Oostenrijk en Arno Bornkamp. De opnames zijn al in 1996 gemaakt in de Engelse Kerk aan het Begijnhof in Amsterdam en zijn van prima kwaliteit.

Het is leuk dit relatief onbekende werk van Ibert te horen. Voor degenen die bijvoorbeeld alleen zijn bekende Divertiment kennen is dit een leuke aanvulling (en contrast). De muziek is opvallend ingetogen en relaxt en constrasteert behoorlijk met het 'brutale' en uitbundige Divertiment.

Wat mij betreft een aanrader voor ruim

Beste Theo,

Het was voor een gestaalde barok- en vroegklassiekliefhebber als ik inderdaad soms even slikken en controleren of alle aansluitingen wel in orde waren :D

Dat is het voordeel (of juist het "duivelse" ) van de drogist. Voor het geld dat je betaalt kun je je nauwelijks een buil vallen en vult de cd-kast zich allengs met zaken die je, laat ik zeggen, bij gelegenheid nog wel eens beluistert.

Met opgewekte groet,

Dick,

Inderdaad, voor een barok-liefhebber is het misschien even wennen, maar deze kamermuziek is beslist toegankelijk. Ik zal hem ook niet heel erg veel draaien, maar ingeklemd tussen mijn inmiddels omvangrijke collectie zal ik hem er vast af en toe eens uitpikken. Als achtergrondmuziek zullen de eerste tracks met harpmuziek goed kunnen functioneren.

Nee, het grotere symfonische repertoire spreekt mij ook meer aan.