The Koosjer connection Posted 15 maart 2004 Report Share Posted 15 maart 2004 Zag net een interesant onderwerp op het kanaal van Sky-news.... Het ging over de" 50 pond man ",en zijn invloed in de verkoop-cijfers van de music-stores. Het blijkt namelijk dat de grootste omzetten gehaald worden door deze groep van muziek liefhebbers[leeftijd:40/50 jaar] die gemiddeld,per bezoek aan hun platenboer,zo'n 50 pond spenderen. Ook de smaak van deze groep bleek verassend ruim te zijn,dit in tegenstelling tot de groep van 20 ers,die in vele gevallen de trends volgen,of steeds vaker via internet hun collectie's uitbreiden. De " 50 pond man " is ook vaak bezig met het "herkopen" van z'n collectie van eens ,en gaat dus gemiddeld met 4 cd's per bezoek de winkel uit. Ook bij Virgin-records is men nu druk doende deze groep blijvend aan zich te binden. Hoe staat dat nu in Holland? Heeft de markt daar ook de 50 euro man? Ik ken er wel een paar,maar die kopen veelal on-line,en zien bijna geen winkel aan de binnenkant. Ben benieuwd...... Met groet van de 50 shekkel man.... --Hans. Link to comment Share on other sites More sharing options...
dick jansen Posted 15 maart 2004 Report Share Posted 15 maart 2004 Met groet van de 50 shekkel man.... Beste Hans, 50 Shekkel, te besteden in het plaatselijke koosjere Kruidvatfiliaal Geen idee of hier zoiets bestaat. Maar ik voldoe niet aan de criteria vrees ik. Ik woon niet in Holland maar in Overijssel, val wat leeftijd betreft buiten de doelgroep, koop nooit cd's via internet en mijn smaak is uiterst beperkt en mijn koopgedrag dus ook. Aan mij heb je dus (weer) niets P.S.: dropjes Met opgewekte groet, Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Koosjer connection Posted 15 maart 2004 Author Report Share Posted 15 maart 2004 ......P.S.: dropjes ..... Daar zeg ik uiteraard geen nee tegen... --Hans. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 15 maart 2004 Report Share Posted 15 maart 2004 Hier in Amsterdam heeft een Virgin filiaal z'n deuren gesloten, droevig gezien het enorm brede assortiment, blijkbaar zijn de Hollanders een zuinig soort consumenten. Zelf regelmatig in de rij voor de kassa, met een stapeltje muziek, viel wel op dat er heel erg vaak slechts 1 of 2 cd'tjes per gelegenheid werden aangeschaft. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Manus Posted 15 maart 2004 Report Share Posted 15 maart 2004 't Is nogal wat, 50 pond....Ik heb zaterdag een stuk of dertig tweedehands elpees gekocht (klassiek). Per stuk 0,50 euro. Per 25 stuks een tientje. Met vriendelijke groeten, Manus Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 15 maart 2004 Report Share Posted 15 maart 2004 Lijkt me een ander verhaal, ook een heleboel cd's kun je 2ehands aanschaffen, echter ga nu eens zoeken op label, uitvoering of welk ander criterium ook, blijkt erg vaak dat je ook voor zwart goud behoorlijk in de buidel moet tasten. Een rondje over het Waterlooplein levert ook vaak een aantal zeer betaalbare platen op. Ook hier het verschijnsel dat velen de bakken met prijsstickertjes niet eens doorkijken, terwijl daar vaak heel erg veel bijzonders te vinden is. Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Koosjer connection Posted 15 maart 2004 Author Report Share Posted 15 maart 2004 Hier in Amsterdam heeft een Virgin filiaal z'n deuren gesloten, droevig gezien het enorm brede assortiment, blijkbaar zijn de Hollanders een zuinig soort consumenten.Zelf regelmatig in de rij voor de kassa, met een stapeltje muziek, viel wel op dat er heel erg vaak slechts 1 of 2 cd'tjes per gelegenheid werden aangeschaft. Was ook altijd 1 van mijn inloop-winkels die Virgin-shop. Wel erg jammer dat ie er dus niet meer is....,niet dat ik er nu nog inlopen kan, maar vanwegen het aanbod inderdaad. --Hans. Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Koosjer connection Posted 15 maart 2004 Author Report Share Posted 15 maart 2004 t Is nogal wat, 50 pond.... Inderdaad,en voor mij is 1 pond bijna 8 shekkel ,en de euro schommeld zo tussen de 5,50 en 6 shekkel vandaag. En dus een berg geld,maar wat ik zag waren toch echt de mid-lifers die in dat filiaal van Virgin in London de hoofdmoot waren. En zij waren het die toch keurig met hun stapeltje in de rij voor de kassa stonden..... --Hans. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Geerdie Posted 15 maart 2004 Report Share Posted 15 maart 2004 Als ik dit allemaal zo lees, pas ik met enige moeite in het "50-Pond" profiel. Ik zeg extra 'met enige moeite'. Bij 50 Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Koosjer connection Posted 15 maart 2004 Author Report Share Posted 15 maart 2004 Er schijnt dan ook een hele industrie te bestaan die het koop-gedrag dagelijks aan het bekijken is....tot aan de winkel geuren toe Dus...er wordt wel degelijk stevig op onderzocht hoe Geerdie z'n 50 euro aan het spenderen is. Enige kink in deze kabel is dat men dus geen rekening gehouden heeft met mevrouw Geerdie........want op tijd is nu eenmaal op tijd,ook voor de bus --Hans. Link to comment Share on other sites More sharing options...
SpeedyAndr Posted 15 maart 2004 Report Share Posted 15 maart 2004 Ik hoor (nog) niet bij die leeftijdscategorie , op dit moment zijn er nog maar bar weinig ' klassieke' cdwinkels die mij kunnen boeien, overal slaat de vervlakking toe en wordt de sortering kleiner. Daarom vlucht ik maar naar het internet, waar ik behalve een zeer ruime sortering met mooie prijzen ook nog de mogelijkheid heb om vooraf e.e.a. te beluisteren 10 jaar geleden ging ik nog regelmatig naar de toen nog goed gesorteerde cdwinkels, ze hebben zichzelf de das omgedaan. In R'dam is nog een Virgin store, dat is zo'n lege zaak met bepaald niet de goedkoopste cd's. Alleen bij Its records boven Donner vind je nog een ruime sortering tegen m.i. schandalige prijzen, ik koop daar slechts de aanbiedingen, die 25 euri mag een ander spenderen aan cd's, ik doe het niet meer. Dus tja, de handel in NL heeft gewoon zichzelf de das omgedaan, alleen dvd's lopen nog aardig .... 50 pond is trouwens zo'n 75 euri .... of ruim 160 guldens Andr Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 15 maart 2004 Report Share Posted 15 maart 2004 Ik ben ook een van die veelkopers, hoewel ik ook nog (net) niet tot de genoemde categorie behoor. Eerder ging ik met een paar collega's eens in de 3-4 maanden naar de Mediamarkt in Dtl. Daar bleven meestal wel een stuk of 15-20 cd's per keer aan m'n vingers plakken. Dat loopt dan ook best de richting van die Link to comment Share on other sites More sharing options...
MJ_OK Posted 15 maart 2004 Report Share Posted 15 maart 2004 Toch frappant dat de commercie steeds weer mensen in een "hokje" wil plaatsen. Helemaal niet frapant, handig. 1 groep met dezelfde kenmerken, daar is gemakkelijk op in te spelen. Beter dan allemaal individuen met aparte eisen en wensen... Ik heb de leeftijd niet, dus ik sla over. De muziek uit mijn jeugd-jeugd is nu ook niet zo goed dat ik het alsnog wil hebben. Remasters zijn er al helemaal niet van te krijgen. Ik ben dan ook al 21. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 16 maart 2004 Report Share Posted 16 maart 2004 Heeft de markt daar ook de 50 euro man? Ja, mij. Maar voor die E50.- doe je niet zo veel. 4 a 5 popCD aanbiedingen of als je in de klassieke hoek zit een enkele fullprice Cd plus een super bargain. Opnieuw kopen van de oude kollekie, amper. Wel veel muziek uit vervlogen jaren die je als puber en twen met plezier aanhoorde, maar nooit echt naar luisterde. Alsof je er emotioneel / intellectueel nog niet aan toe was, denk b.v. aan Van Morrison, Anne Clark, Lauri Anderson etc. Daarnaast wordt met de jaren de smaak steeds breder, b.v. opera kwam er vroeger niet in. Nu begint zich het interesse langzaam te ontwikkelen. Aangaande opmerkingen in deze draad over platenzaken en assortiment, gelukkig zijn er nog her en der wat Plato's, Waaghalzen enzo die nog een ruim assortiment aan hedendaagse pop/rock/dance/... hebben en zelfs een klein beetje jazz. De situatie op klassiek gebied is veel slechter. De locale van Leest (voorheen Fox) heeft z'n assortiment bijna gehalveerd. Ik krijg daar soms de nijging om een hele stapel cd's uit te zoeken en dan gewoon een bod te doen, zo sterk is mijn indruk dat ze het hele klassiek gebeuren liever zien verdwijnen. Dat schept weer ruimte voor DVD's of, in het geval van de FreeRecordshop, condooms. Het hele gebruik en "consumeren" van muziek is aan het veranderen. Mensen kopen het niet meer, niet omdat ze het downloaden, maar omdat ze niet meer geinteresseerd zijn. Muziek is een soort fast-food geworden, effe snel een stukje ontbijtradio. Een van de nietszeggende commerciele dreutelzenders tijdens het werk, tussen de middag een ander deuntje tijdens de lunch en zo voort. 'sAvonds zit men liever voor de buis met het gehate "viertje" linksboven in de hoek. Gelukkig blijven er altijd de gourmets, die de tijd nemen om te genieten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Koosjer connection Posted 16 maart 2004 Author Report Share Posted 16 maart 2004 En dan reken ik mezelf onder de noemer " genieter "... Is trouwens al heel lang zo,en zal het ook wel blijven. Trouwens een leuk onderwerp voor een topic: Kun je eigenlijk wel stoppen met audio,of zit het gewoon te diep deze verslaving --Hans. Link to comment Share on other sites More sharing options...
DVD Fiel Posted 16 maart 2004 Report Share Posted 16 maart 2004 Het hangt er van af waar ik CDs etc. koop. Bij de lokale Van Leest koop ik voornamelijk DVDs, en de CDs die ik koop zijn meestal in de aanbieding ( Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lars Posted 16 maart 2004 Report Share Posted 16 maart 2004 Als de winkels meer aanbood voor een normale prijs, dus voor +/- 17 euro. Dan zou ik wel veel meer kopen dan nu het geval is. Via internet kan ik heel veel informatie vinden over wat ik wil hebben, dan kan de rest in de winkel wel. Ik hoor ook niet bij de leeftijdsgroep uit de startpost, maar volgens mij kan iedere muziekliefhebber daar wel bij horen. Vanaf 20 jaar of zo. Vroeger kocht ik wel greatest hits van iemand, maar nu albums waar dat ene nummer opstaat. En misschien iets later wel een betere opname daarvan. Alleen als de "50 pond" man gaat het moeilijk worden. Ik bezoek ongeveer 2 a 3 keer per maand een CD-winkel, meestal Plato in Deventer. Maar ten eerste kan ik nooit goed kiezen wat wil hebben en ten tweede is 50 pond erg veel. Ik zou het wel op kunnen maken, als ik verplicht ben om voor dat geld CD's zou moeten kopen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts