Jump to content

DVD+Audio: een nieuw dvd formaat ...

evdberg
 Share

Recommended Posts

Frank,

De grootste kwaliteitsverbetering zit 'm in de resolutie enhancement van 16 naar 24 bits, en niet in de upsampling. Dat maakt ook wel uit, maar niet zoveel. Dus in principe heb je gelijk dat upsampling niet zoveel uit haalt, maar het sterke punt van de DVD+Audio Creator is dus de resolutie enhancement. Zoals Eric zegt, 48/24 klinkt ook erg goed.

Als je 96/24 naar 44.1/16 gaat downsamplen en daarna weer met ons programma gaat upsamplen, zul je allicht verschil horen met het origineel. Al was het alleen maar dat het downsamplen niet optimaal gedaan is ... :)

Je moet gewoon een cd met een dvd+audio a/b testen op je Denon speler, en dan zal je gegarandeerd verschil horen.

Erwin

Mag niet uitmaken. Mijn uitgangspunt is dat het zo dicht mogelijk in de buurt moet komen van de orginele hires file. (Gebruikte bron mag niets uitmaken.)

Het aardige van de plaat in dit verhaal is dat de krassen en tikken juist hele mooie impulsen opleveren om te bekijken wat deze software doet.

(Je kunt zelfs tikken zien in een wav editor die vrijwel onhoorbaar zijn...)

Ik vergelijk dus : 24bit 96kHz opname -> DVDA

24bit 96kHz opname via dither algoritme** -> 16 bit 44.1 kHz -> DVDA (track op 16 bit 44.1kHz)

deze 16 bit vervolgens upsamplen met de software naar 24 bit 96Khz en dan naar DVDA branden.

Alles op 1 schijfje.

**Dmv veelgebruikte Apogee UV22 downconversion

Nu kan ik het resultaat vergelijken met de orginele hires wav.

Kan dan de resultaatfile en de orginele file weer van elkaar aftrekken en een wav overhouden met de verschillen. Dit levert ook een wav op die ook nog op het schijfje kan. (Hoe stiller deze wav hoe beter!)

Ik kan ook 24 bit opnamen gebruiken alleen deze zijn 44.1 kHz en moeten door een compressor om op een cd te passen. Dus dat is niet zo handig voor een vergelijk.

Er zijn ook aardig wat DVDA's die gewoon de 24bit 96kHz stereo track via de digitale uitgang leveren. Kan ik ook gebruiken als bron.

Of het mooier klinkt zal mij worst wezen. Ik vind een eventueel verschil met het 'orgineel' interessanter. Hoe kleiner dat verschil des te beter doet de software zo'n werk. O wee als de ge-upsampelde versie dan iets luider klinkt....

Dan word het zoeken naar een andere naam want DVD+Audio is een tikkeltje....

Even voor mijn beeldvorming, je hebt dus een zelf gemaakte 24/96 track, die je eerst downsampled naar 16/44 middels uv22 en dan vervolgens weer upsampled met ons product.

Als dat zo is snap ik je doel niet helemaal, want dat is ook niet waar ons product voor bedoelt is. Het idee is om je CD opname beter weer te geven. Als extra kun je ook 24/96 files gebruiken als input omdat er gewoon vraag naar was om iets wat simpel dit soort files in een DVD video structuur te zetten.

Want hoe je het ook draait of keert de originele file is na downsampling van 24/96 naar 16/44 behoorlijk verandert. En ik durf met grote zekerheid te zeggen dat onze methode om van 16 naar 24 te gaan tot nu toe nog nergens anders gebruikt waar. Zeker niet als het gaat om het ultraprecieze ditheren van de 8 extra bits!

Een eerlijkere test in mijn ogen zou dan ook zijn, dat je een goede cd opname pakt, die met het uv22 upsampled naar 24/96 en diezelfde cd track ook met ons product naar 24/96 trekt. Dan is het appels met appels vergelijken, anders is het volgens mijn appels met peren vergelijken. :)

Maar dat is mijn visie op het geheel, even los van onze bedrijfvisie!

"Even voor mijn beeldvorming, je hebt dus een zelf gemaakte 24/96 track, die je eerst downsampled naar 16/44 middels uv22 en dan vervolgens weer upsampled met ons product."

Precies.

Ik vrees dat je het nut niet helemaal begrijpt.

Veel studio's nemen al op met 24 bits. Bewerken gebeurd inmiddels ook heel vaak met 24 bits of hoger.

Om daar dan een cd van te bakken word er in het productie proces een downconversie gemaakt naar 16 bit. Dit is dus bij meer dan 80% van de tegenwoordig geproduceerde cd's het geval.

Dus de 'zuivere' cd waar jij het over hebt word nauwelijks gemaakt.

De hierboven geschetste situatie is al ruim 10 jaar gaande. Er worden al een hele tijd diverse vormen van noise shaping en dither toegepast om hires 20..24bit opnamen om te zetten naar 16 bit. Denk aan SBM van Sony, HDCD etc.

Het UV22 algoritme van apogee is overigens alleen voor het downsamplen van hoger bitwaardes naar lagere. Je kunt er dus niet mee 'upsamplen'.

Ik kan overigens ook truncaten naar 16 bits maar dat geeft een minder resultaat omdat er afrondingsfouten optreden.

Overigens lijkt het erop dat ik straks de enige ben geweest die appels met appels en peren met peren heeft vergeleken.

Ik ben namelijk benieuwd hoe dicht de methode weer terugkomt bij het hires orgineel. Via de omweg cd.

Vooralsnog lijkt her erop dat in bepaalde gevallen jullie methode goed kan werken maar dat het resultaat sterk afhangt van hoe de cd geproduceerd is.

Met name oudere 16 bits digitaal opgenomen cd's zouden inderdaad aardig kunnen opknappen.

De optie om met eigen hires wav's dvdv te maken op 2496 is inderdaad een fraaie optie.

En niet te vergeten de mp3 optie. (voor de liefhebber)

PS. ultraprecies ditheren van 8 extra bits? Ik heb een vaag vermoeden dat je niet helemaal weet wat ditheren is of de unieke methode heeft met een aardige berg ruis te maken.

Geerdie en Ron,

Vreemd dat jullie geen verschil horen. Bij de luistersessies waar ik bij ben geweest en waar ik van op de hoogte ben gesteld, is het verschil namelijk dermate groot dat de meesten van verbazing van hun stoel vallen ... ik ben dan ook benieuwd wat voor installatie jullie dit gespeeld hebben. Voor het testen hebben jullie toch wel de cd en dvd in dezelfde speler gestopt? Dus niet de cd in een fatsoenlijke cd speler en dan de dvd in een Blokker dvd speler?

We hebben dit programma vanaf eind oktober getest, o.a. ook bij mijn lokale high-end dealer Echo Audio in Goes. Die was ook erg enthousiast, dus ik snap niks van jullie test resultaten.

Erwin

Ben ik blij dat ik andere oren heb als jij. :lol:

Scheelt me weer 50 pop. ;)

btw

Het mogelijke klankverschil ligt denk ik niet aan jullie software hoor. :unsure: Door het DVD-formaat loopt de datastroom via de doorgaans uitstekende 24/96 convertors ipv de meestal matige 16/44 bitstream omzetters voor cd weergave...

En zoals gezegd speelt mijn HT-set via doorsnee speakertjes waarover ik de verschillen niet waarneem.

Het is trouwens wel makkelijk dat je veel songs op dvd kan zetten.

Maar dat is dan ook alles. :(

Inderdaad Frank, dat heb je correct gezien, de term dithering is niet op zijn plek hierzo, maar ik had die benaming gekozen omdat het een wat bekendere term is. Want ruis toevoegens is iets wat ons algorithme verre van doet namelijk :)

Maar ik heb het ook bij nieuwere cd's ook bijzonder goed klinken hoor, zoals bijv de laatste madonna, petshopboys popartmix.

Maar uit je conclusie blijkt inderdaad dat je het moet horen om vervolgens met je eigen oren te oordelen of het goed klinkt of niet. :)

Maar heb jij wel eens een HDCD die echt goed klinkt gehoort? Ik namelijk nog niet echt veel. (Het is volgens mij niet geheel zonder redenen dat Meridian het weigert te ondersteunen ;) )

Ik heb pas sinds kort een speler die hdcd decodeerd en eerlijk gezegd ik heb nog nauwelijks hdcs's geluisterd op de DVD A11.

Overigens vind ik die laatste Supertramp helemaal niet verkeerd klinken. Zal hem binnenkort weer eens afspelen op die Denon.

Die wil ik nog van beter opamps gaan voorzien en c'tjes vervangen door black gates.

Nu zit er nog een dekentje overheen het klinkt nog niet zo open als de dac sectie in m'n av amp. Klank en detail zijn wel al zeer goed maar naar mijn idee kan het nog een stukje opener/mooier.

Zit alleen nog op een vervangende speler te wachten ivm wat loopwerk probleempjes en nieuwere firmware.

Geerdie en Ron,

Vreemd dat jullie geen verschil horen. Bij de luistersessies waar ik bij ben geweest en waar ik van op de hoogte ben gesteld, is het verschil namelijk dermate groot dat de meesten van verbazing van hun stoel vallen ... ik ben dan ook benieuwd wat voor installatie jullie dit gespeeld hebben. Voor het testen hebben jullie toch wel de cd en dvd in dezelfde speler gestopt? Dus niet de cd in een fatsoenlijke cd speler en dan de dvd in een Blokker dvd speler?

We hebben dit programma vanaf eind oktober getest, o.a. ook bij mijn lokale high-end dealer Echo Audio in Goes. Die was ook erg enthousiast, dus ik snap niks van jullie test resultaten.

Erwin

Ja vreemd, want jullie geven inmiddels nogal hoog op over het programma. Verbazingwekkend dat dit over de toonbank mag voor 50 euro. Haast een Blokker prijs, maar niet bedoeld om af te spelen in een Blokker dvd speler?

Het zal waarschijnlijk aan de apparatuur liggen, maar ik ben niet van mijn stoel gevallen. Hoezeer me dat ook spijt want met een positieve review zou er misschien nog iets aan de prijs gedaan kunnen worden. Het geheel moet natuurlijk wel een beetje in evenwicht blijven met mijn set...

Nee zonder dollen, ik heb een aardige set maar ik sta behoorlijk sceptisch tegenover het idee om bestaande digitale informatie softwarematig "op te waarderen" zonder daar elementen aan toe te voegen die er niet in thuis horen. Wat dat betreft heb ik ook slechte ervaringen met programma's die claimen ruis, krassen en tikken uit oude LP opnamen te verwijderen.

Met DVD+Audio heb ik geen verschil gemerkt. Noch positief, noch negatief. En da's positief, toch? ;)

Die wil ik nog van beter opamps gaan voorzien en c'tjes vervangen door black gates.

Nu zit er nog een dekentje overheen het klinkt nog niet zo open als de dac sectie in m'n av amp. Klank en detail zijn wel al zeer goed maar naar mijn idee kan het nog een stukje opener/mooier.

Zit alleen nog op een vervangende speler te wachten ivm wat loopwerk probleempjes en nieuwere firmware.

Ik zou zeggen, probeer die cd dan eens met DVD+Audio op die setup en luister eens wat het resultaat is. :)

Hallo Ron,

Nou die programma's om ruis ed te verwijderen doen dat toch heel goed ? Alleen vegen ze een heleboel andere muziek ook maar gelijk weg :-)

Heb dat ooit voor een kennis gedaan en het kostte me 3 dagen voordat ik de filters in cooledit ed zo had ingesteld dat het acceptabel klonk.

Maar goed, ik weet niet of je in de buurt van utrecht woont, maar je mag wel bij mij komen luisteren. Als je het dan niet hoort stuur ik je gelijk hier naar het AZU door voor een gehoorapparaat :-)

Eric

Hallo Ron,

Nou die programma's om ruis ed te verwijderen doen dat toch heel goed ? Alleen vegen ze een heleboel andere muziek ook maar gelijk weg :-)

Heb dat ooit voor een kennis gedaan en het kostte me 3 dagen voordat ik de filters in cooledit ed zo had ingesteld dat het acceptabel klonk.

Maar goed, ik weet niet of je in de buurt van utrecht woont, maar je mag wel bij mij komen luisteren. Als je het dan niet hoort stuur ik je gelijk hier naar het AZU door voor een gehoorapparaat :-)

Eric

We hebben meteen een hoop nieuwe DVD+Audio vrienden hier: naast de makers Rene en Erwin maken we in korte tijd kennis met de junior leden Charley, Erko en Okre die het allemaal w

Hallo Ron & Henk,

Okre en erko zijn wel dezelfde, een op het werk toen ik m'n password was vergeten (had nog een oud account onder die naam erko moet er al vrij lang zijn volgens mij ).

Ik heb geen enkel financieel belang bij dat programma.

Wat ik wel vreemd vind is dat vrijwel niemand het gewoon gratis uitprobeert.

Het neemt niet zoveel tijd (net zoveel als andere interlinks regelen cq maken en aansluiten ed, ander netsnoer erop ed).

Mijn eigen zilveren interlinks van het 'Stefan bullet' project hebben me vele uren gekost

(heb er zelfs nog een naaimachine voor gekocht om katoen aan elkaar te naaien wat later toch niet handig bleek) terwijl dit met wat muiskliks en dan de computer een uurtje laten werken/branden

en voila. Het enige effect op mijn stereo dat misschien groter is geweest zijn full range electrostaten van Martin Logan die veel details laten horen (ik heb volgens mij nog maar een aantal keren mooier gehoord en dat kwam door de geoptimaliseerde luister ruimtes bij audio dealer volgens mij, of een turboplatenspeler/graaf buizen spul en quad electrostaten ).

Ik ga echt geen E 60 uitgeven en nog eens E 60 voor nieuwe dvd schijfjes als ik het niet hoor. Heb er nog wel even over gedacht de cd's maar weer te verkopen,

maar dat vind m'n geweten toch niet goed.

De muziek waar je snel hoort: Dire Straits Borthers in Arms. Nummer 9. Dat onweer is op de cd vrij snel foetsie maar bij de dvd hobbelt dit nog lekker lang door. Verder hoor ik het erg goed op cd van queen greatest hits 2.

Moby 'Play' en 18, Kate Bush The Whole Story, Faithless sunday 8pm.

Je hoort het snel op de stillere passages, dan vertrekt er echt een gordijn

Verder cd's van klassieke alpha label, maar die zullen niet zoveel mensen hebben denk ik.

Diana Krall Live In Paris moet ook erg goed klinken, maar heb ik niet zelf geprobeerd.

De afgelopen 2 avonden ben tot een uur 3:00 3:30 wezen luisteren naar allemaal effectjes ed in de muziek, zoveel nieuwe zaken die je hoort, is gewoon erg leuk. Totdat je dus weer mag werken en dat een beetje op de automatische piloot moet gebeuren

Eric

Waarom gana we juist niet bij hem luisteravond doen? staan we met de KP ..err.. hear ploeg voor de deur met een paar kratten bier en slaapzakken.. volgends mij word het dolle pret :D

we gaan dan wel gemoedstoestanden "waarnemen" :D :D :D

D'r mogen best wel een paar personen komen luisteren . Maar je moet bij mij wel redelijk in het midden zitten, het grote nadeel electrostaten samen met het mindere drive in het laag.

En mijn flatje is maar klein helaas.

Gitaarwerk: Ik ben trouwens met m'n meridian spullen nog eens bij zo'nmiddag luisteren in den haag geweest. Was toen wel leuk, alleen dat wat de bedoeling was kwam er nauwelijks van en het effect van die kabels is echt een heel stuk minder..

Eric

D'r mogen best wel een paar personen komen luisteren . Maar je moet bij mij wel redelijk in het midden zitten, het grote nadeel electrostaten samen met het mindere drive in het laag.

En mijn flatje is maar klein helaas.

Gitaarwerk: Ik ben trouwens met m'n meridian spullen nog eens bij zo'nmiddag luisteren in den haag geweest. Was toen wel leuk, alleen dat wat de bedoeling was kwam er nauwelijks van en het effect van die kabels is echt een heel stuk minder..

Eric

H

Hallo Sodejuu,

Ben erg benieuwd naar je bevindingen, we horen het hier toch wel als het bevalt

neem ik aan ?

Ik heb nog een tipje voor mensen die meer geld overhebben (project help Eric de zomer door mag natuurlijk ook :-) ). Probeer eens zo'n Apogee Mini-DAC. Kost 1125 (zonder USB), met USB 1300 dacht ik. Is heel erg mooi in kombinatie met een normale dvd speler en het dvd+audio upsample programma.

Wel ene goede digitale kabel ertussen doen.

Wel veel pegels natuurlijk, maar d'r komt een muziek uit dat apparaat (moet wel een kleine week warm worden of inspelen)

Enige nadeel tot nu toe zijn de knipperende leds op de voorkant en dt er geen

stndaard RCA pluggen op zitten, mar je met een verloop plugje moet werken.

Geballanceerd uit zit er wel op, dus dat scheelt voor mij.

Eric

<offtopic>

Ik moet eerlijk toegeven dat ik enigszins beetje verliefd naar die apogee minidac heb zitten staren als externe soundkaart. Maar kwam toch tot de conclusie dat het een beetje over de top was in verhouding tot de rest van mijn spulletjes hierzo.

(harman receiver, nog zo'n ouwe zonder DTS en mission speakers rondom)

Het leek me wel een aardig dingetje voor het nog te bouwen HT-PC project waar ik beetje naar aan het kijken was kwa hardware benodigd heden.

Met uiteraard DVD+Audio van de harddisk spelen, want tja wat kan ik zeggen ik ben ook een van de bakkers die zijn eigen brood eet :)

Kwam ook tot de conclusie dat het aansluiten lastig werd, aangezien het digitale input board van mijn HK beetje stuk is. De coax doet het niet meer, kan nu niet eens mijn monarchy dip aan sluiten :(

En ik eigenlijk het zonde vind om deze versterker die mij tot nu toe nog steeds goed bevalt te vervangen voor iets nieuws

En repareren word volgens mij best prijzig gezien de leeftijd van het apparaat.

</offtopic>

Ik heb eindelijk eens met het progje gespeeld. Afgelopen donderdag heb ik me dus uiteengezet met DVD+Audio en vanmorgen het resultaat beluisterd. Allereerst moet ik ff kwijt dat ik het qua werking niet zo fraai vind. Ik hou er niet van als een programma alleen via internet werkt of de webbrowser nodig heeft om te functioneren. Misschien zijn er mensen die dat prettig vinden, ik iig zeker niet.

De navigatie door de pagina's heen mag best wat duidelijker. Tags aan buttons zouden geen overbodige luxe zijn. Misschien dat daar nog wat aan gedaan kan worden. Het zou de werkbaarheid iig behoorlijk verbeteren. Niet iedereen is een wizkid op de PC en ik vind dat ook nitwits met een dergelijk programma direct aan de slag moeten kunnen.

Wat heb ik nu gedaan? Ik heb 8 tracks (2-9) van de cd MORPHINE - Cure For Pain (RykoDisc RCD10262) omgezet met dat programma. Ik weet niet of de CD enigszins bekend is, maar Morphine maakt muziek bestaande uit zang, 2-snarige slide bass, baritonsax en standaard drumstel. De opnamekwaliteit van deze cd is ook ver bovengemiddeld.

Aangezien de demoversie maar 2 albums

(offtopic)

Eric

Misschien zit je hierbij ;)

layoutverstorende pic

(offtopic)

Eric

Misschien zit je hierbij ;)

layoutverstorende pic

Volgens mij niet :P:lol:;) en is ie net aan de Senseo

• 2 weeks later...