Jump to content

draaitafelopstelling

Guest Kraus vonBentinck
 Share

Recommended Posts

Hallo Kraus,

er zijn allerlei plateau's te koop die als doel hebben een component te laten zweven tov z'n ondergrond, onder m'n cd speler heb ik bijv een paar feet of silence, dit helpt, in die zin dat het resulteert in een " schoner " geluid.

M'n platenspeler staat op z'n eigen veren, als ik ergens op het chassis tik, met de naald op de plaat, is dit altijd hoorbaar, onder de veren beslist wat minder.

Dit verschijnsel zal beslist niet weg te werken zijn.

Denk ook niet dat het heel erg veel invloed heeft op het geluid, net als alle andere onvolkomenheden als fouthoek en resonanties.

Wel zou het mogelijk kunnen zijn dat hetzelfde verschijnsel als bij m'n cd speler optreedt als je de speler op de een of andere wijze laat zweven, ook kan het materiaal dat je als ondergrond gebruikt hier enige invloed op kunnen hebben, denk hierbij aan zaken als de steen welke Henk als onderplaat gebruikt, masterbase, de reeds genoemde verende, evt op lucht - ook binnenbandjes worden ingezet - plateau's etc.

Ik geloof dat ik wel erg blij ben met de ingebouwde vering van mijn speler.

:(

De laatste weken geprobeerd om de opstelling van mijn draaitafel (Fat Bob) te verbeteren. Wandbevestiging is helaas geen optie en op de (beton)vloer wil ik hem ook niet kwijt, dus staat de tafel in een Ikea-rek (Peter voor de kenners). Met aluminium profiel en kruisverbindingern is dit rek inmiddels wel erg stabiel.

De draaitafel staat op een 25 mm dikke acrylplaat die stevig met het rek is verbonden. Op die acrylplaat liggen 2 elk 10 kg. zware chroom halterschijven, onder en boven voorzien van kleine siliconen dempertjes (tesa) en daarboven op weer een kleinere acrylplaat, ook 25 mm dik. Hierop staat de draaitafel samen met 2 halterschijven van elk 2,5 kg om evt trillingen van de plaat te dempen.

In vergelijking met de oorspronkelijke opstelling betekende e.e.a. al een behoorlijke verbetering.

Wanneer ik nu de naald in de aanloopgroef laat zakken, het plateau stil zet en de versterker op vol vermogen draai en vervolgens tik tegen de onderste bodemplaat dan is dat, hoewel veel minder dan in de oude opstelling, via de speakers nog steeds zeer duidelijk hoorbaar.

Mijn vraag is nu: is een volkomen "dode" opstelling haalbaar/mogelijk of wenselijk? En is ook het nog zinvol om de draaitafel helemaal van de ondergrond te isoleren met dempers?

Leg tussen de acryl platen eens een plak loodbitumen.Drapeer de halterschijven rond je Fatbob.( verdeel over het acryl)Herhaal je test. ;)

S-M.

p.s. laat je niet gek maken door de geveerde platenspeler lovers!!!! :D

Ik heb dit met mijn nieuwe meubel wel heel aardig voor elkaar! Zie TNT-audio.com, de doe het zelf-afdeling, de Flexy en de Sandblaster. Ik heb dus een zeer flexibel en gedempt meubel, daarop bakken met zand, en daarop weer een marmeren plaat. Niet gedacht dat dat zo een verschil zou maken met mijn Ikea-nachtkastje!!! Voor ALLE apparatuur! En ik kan op de plaat slaan waar die zandbak op gemonteerd is, je hoort het echt bijna niet. Okee, er zit 12 kilo zand in, dat werkt wel dus... (Die marmeren platen gebruikte ik al eerder). Dus koop gewoon een afwasteil, gooi die vol met zand, plaat MDF erop, en ga dat maar es proberen!!

Suxes, Bart