Jump to content

Wanneer Spreekt Men Over Hoge..,

Robbertt
 Share

Recommended Posts

Wanneer spreekt men over hoge of lage capaciteit?

Ik heb dus sinds kort een NAIT5 en daar zegt men van dat die een LS kabel nodig heeft van een bepaalde capaciteit. Ik weet even niet meer of het een hogo of lage is. Men raad dan die NAC A5 aan van NAIM zelf. (ivm ontwerp, luisterervaring,bla bla.....) Ik weet, zelf luisteren is de beste optie.

Maar: wat is nou bv een hoge of een lage capaciteit?

Ik heb nu ook deze kabel liggen:

Kimber 4VS

4VS

Basic Electrical Specifications

DUT: 4VS 2.5m bare wire ends.

Beste Fireman

Volgens mij kan er niets stuk gaan bij het testen van diverse kabels, mits je de amp maar uitzet tijdens de wissel.

Hoge of lage capaciteit? :unsure: Tja. Naar mijn idee heeft een standaard koper ls kabel een lagere capaciteit dan bijv. een met UTP CAT5 gemaakte kabel.

Zeker als je van meerdere stukken UTP kabel

Beste Geerdie,

Niet dus bij Naim! Hang je er teveel capaciteit aan dan oscilleert ie en dat kan je tweeters kosten. Is typisch iets van Naim. Wat je er maximaal aan kan hangen weet ik ook niet. Naim zegt gewoon: Onze kabels gebruiken.

Of staat die maximale capaciteit toch ergens in de handleiding Fireman?

;)

Naim adviseert trouwens ook om minimaal 2x 3,5 meter ls-kabel te gebruiken.

Dus, terwijl de meeste mensen/merken de kabels 't liefst zo kort mogelijk zien,...niet bij Naim.

(weet er de preciese reden niet van trouwens)

Het beste kunt je denk ik Naim zelf mailen.

Naim is een zeer service-minded bedrijf,

die je ongetwijfeld 't een en ander kan en wil uitleggen.

Of, als je Engels wat te wensen over laat, kun je ook Phonologic, de Nederlandse importeur van Naim in Rotterdam, even mailen/bellen.

Maar de Cable-talk klinkt prima op Naim hoor. Heb 'm zelf ook, en dat klonkt prima.

Groeten,

Alco

(weet er de preciese reden niet van trouwens)

Naim versterkers hebben een minimum inductantie nodig tussen uitgang en belasting. 3.5m van hun eigen kabel levert die inductantie.

Een redelijke vuistregel is Naim alleen te combineren met kabels waarvan de aders ver uit elkaar liggen, zoals bij hun draad het geval is. Bij Kimber liggen de aders net erg dicht bij elkaar...

Russ Andrews die Kimber verkoopt in de GB, is een groot Naim fan en adviseert Kimber voor Naim (hij maakt ook Kimber interlinks voor Naim).

Overigens was Peter Walker van mening dat Naim geen goede versterkers maakte omdat die luidsprekers kapot maakt(e).

Overigens was Peter Walker van mening dat Naim geen goede versterkers maakte omdat die luidsprekers kapot maakt(e).

Daar had Peter Walker m.i. gelijk in. Versterkers horen onvoorwaardelijk stabiel te zijn en dat is Naim beslist niet. Je moet Naim expert zijn om er me overweg te kunnen of hou je blindelings bij de Naim kabels: Naim is a game! Overigens zijn die Naim kabels niet overdreven duur. Grappig is wel dat de kwaliteit er van in de catagorie goede dropveter valt en dat voor een fabrikant die claimt het summum van versterkertechniek te presenteren :lol: Hiermee niets ten nadele van Naim, maar Naim gelooft kennelijk ook niet zo in exotische kabels. Die nodige lage capaciteit is inherent aan de manier van ontwerpen van Naim.

;)

Grappig is wel dat de kwaliteit er van in de catagorie goede dropveter valt en dat voor een fabrikant die claimt het summum van versterkertechniek te presenteren  Hiermee niets ten nadele van Naim, maar Naim gelooft kennelijk ook niet zo in exotische kabels.

Klopt Pjotr.

Naim geloof inderdaad niet in dure kabels.

vrijwel alle mensen die ik al een tijdje ken van 't Naim forum, gebruiken nog steeds de standaard meegeleverde interlink kabels van Naim, ook op sets van tienduizenden euro's!

(hoewel die kabels echt wel wat beter zijn, dan de standaard bijgeleverde Hema snoertjes die je bij 99% van de gangbare merken erbij krijgt)

Mvg,

Alco

Daar had Peter Walker m.i. gelijk in. Versterkers horen onvoorwaardelijk stabiel te zijn en dat is Naim beslist niet. Je moet Naim expert zijn om er me overweg te kunnen of hou je blindelings bij de Naim kabels: Naim is a game! Overigens zijn die Naim kabels niet overdreven duur. Grappig is wel dat de kwaliteit er van in de catagorie goede dropveter valt en dat voor een fabrikant die claimt het summum van versterkertechniek te presenteren :lol: Hiermee niets ten nadele van Naim, maar Naim gelooft kennelijk ook niet zo in exotische kabels. Die nodige lage capaciteit is inherent aan de manier van ontwerpen van Naim.

;)

En een Quadje 303 was /is dat absoluut!

Ik zou persoonlijk ook geen versterker willen die op het punt staat te oscileren. Dan liever een minder audiofiele spoel of ander RC(L) filter in de uitgang. Stabiliteit en betrouwbaarheid gaat boven alles naar mijn mening.

Een bekende Deense versterker gebruikt opzettelijk blote dikke ver uitelkaar liggende kopere massieve aders om inductie te verkrijgen zonder tussenkomst van een spoel.

Groeten,

Bas