triode Posted 22 maart 2004 Report Share Posted 22 maart 2004 Soms vraag je je wel eens af hoe dom iemand kan zijn... Kermit zou je eens uit kunnen leggen waarom ,als het niet in jou straatje licht In plaats van "dan" altijd een post geeft die nergens op slaat. Het zou je eerder schonen om dan eens met uit leg te kommen. Ik heb nog nooit een Esl speaker in huis gehad die voldeed aan het laag. Ook de CLS van Martin logan niet behalve dan de Marin logan Prodigy Maar goed daar zitten weer bas speaker bij Naar mijn mening is het de uit slag van de folie die gewoon niet voldoenden Uitslag kan hebben om het laag diep genoeg te laten gaan dus vandaar mijn mening Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gitaarwerk Posted 22 maart 2004 Report Share Posted 22 maart 2004 sim-pel Zeker omdat een electrostaat in het laag achterblijften je daarom doet denken dat het hoog/mit zo mooi overkomt. dat wil je dan toch? anders koop je geen ESL... degene die dat vindt die er een thuis heeft staan moet er dan tevreden mee zijn..is die dat niet..is die persoon dom geweest door em te kopen.. al laat mijn telefoon mij denken dat ik enorme vette mooie speakers heb staan.. lijkt me geweldig.. want dan ben je tevreden.. en dat willen we allemaal .. nietwaar? Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 22 maart 2004 Report Share Posted 22 maart 2004 Soms vraag je je wel eens af hoe dom iemand kan zijn... Kermit zou je eens uit kunnen leggen waarom ,als het niet in jou straatje licht In plaats van "dan" altijd een post geeft die nergens op slaat. Het zou je eerder schonen om dan eens met uit leg te kommen. Ik heb nog nooit een Esl speaker in huis gehad die voldeed aan het laag. Ook de CLS van Martin logan niet behalve dan de Marin logan Prodigy Maar goed daar zitten weer bas speaker bij Naar mijn mening is het de uit slag van de folie die gewoon niet voldoenden Uitslag kan hebben om het laag diep genoeg te laten gaan dus vandaar mijn mening heej triode, het probleem bij een esl is de akoestische uitdoving van de lage frequenties. die beginnen zo'n beetje bij de 300hz (als je een esl hebt van 40cm breed) hieronder valt hij af met 6b=db/okt. de meeste esl's gaan echter tot 50 hz . dit komt doordat de ze daar hun resonantie frequentie hebben die voor een flinke opslingering in het laag zorgt ,. dus lijkt het net of hij laag gaat , maar ondertussen heb je wel een behoorlijk gat tussen 250hz en 75hz zitten . je hebt ook esl's die de akoestische uitdoving opheffen door een extra trafo in te zetten die bij 300hz het laag opkrikt met 6db/okt. met als gevolg dat het membraam grotere uitslagen gaat maken . alleen word de resonantie dan nog sterker . dit word dan weer opgelost door de esl te dempen (od eigenlijk de luchtmassa die om het membraam hangt ) met een laag baf of vilt op de stator. ook verlaag je door die stromingsweerstand de resonantie frequentie weer , dus kan ie tot 45 hz . en dat doet ie echt . maar toch beweren veel mensen dat een esl niet laag gaat . dit komt doordat een esl geen druk levert. hij zwabbert een beetje in de lucht heen en weer . dus bij een klap op een grote trom , klinkt het niet echt . want zo'n klap is 1hz (als het 1 klap is ) een conus in een kast kan dit wel , zo'n 1hz klap. toch wil ik nog opmerken dat de gemiddelde conusluidspreker ook niet onder de 50 hz komt . een enkele doet dat maar . Link to comment Share on other sites More sharing options...
pinobot Posted 23 maart 2004 Report Share Posted 23 maart 2004 Kabels maken wel degelijk verschil en wie dat niet hoort is doof, wat een hoop verklaart. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Edwin Snoek Posted 23 maart 2004 Report Share Posted 23 maart 2004 Kabels maken wel degelijk verschil en wie dat niet hoort is doof, wat een hoop verklaart. Het verklaart niet "een hoop", maar alles. Edwin Link to comment Share on other sites More sharing options...
Edwin Snoek Posted 23 maart 2004 Report Share Posted 23 maart 2004 Het is net of je een ander filter gebruikt bij een speaker, zo kun je de verschillen wel omschrijven. Daar kan ik mij ook wel in vinden. Edwin Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 23 maart 2004 Report Share Posted 23 maart 2004 Kabels maken wel degelijk verschil en wie dat niet hoort is doof, wat een hoop verklaart. Zijn wij niet allen, horende doof? Link to comment Share on other sites More sharing options...
triode Posted 23 maart 2004 Report Share Posted 23 maart 2004 maar toch beweren veel mensen dat een esl niet laag gaat .dit komt doordat een esl geen druk levert. hij zwabbert een beetje in de lucht heen en weer . dus bij een klap op een grote trom , klinkt het niet echt . want zo'n klap is 1hz (als het 1 klap is ) een conus in een kast kan dit wel , zo'n 1hz klap. Dan klopt die bewering toch of zie ik dat verkeerd.ik ga er dan van uit dat ik nog nooit een ESL heb gehoord die in het laag goed mee kon komen en natuurlijk ieder zijn keus maar ik vind en velen met mij dat een ELS toch een eigen klank heeft en niet iedereen daar nu van houd Geen diep voelbaar laag een doorzichtig hoog mit klinken vaak wat aan de dunnen kant en dit is toch algemeen in de speaker wereld bekend Maar waar het om ging was hoor je op deze speaker wel of geen verschil tussen kabels, en daar is mijn antwoord op ja dat hoor je zeker wel en zelf misschien nog wel beter Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 23 maart 2004 Report Share Posted 23 maart 2004 toch wil ik nog opmerken dat de gemiddelde conusluidspreker ook niet onder de 50 hz komt .een enkele doet dat maar . Ik heb er toch Link to comment Share on other sites More sharing options...
pinobot Posted 23 maart 2004 Report Share Posted 23 maart 2004 Zijn wij niet allen, horende doof? Gezegend zijn de doven. Link to comment Share on other sites More sharing options...
cgm Posted 23 maart 2004 Report Share Posted 23 maart 2004 toch wil ik nog opmerken dat de gemiddelde conusluidspreker ook niet onder de 50 hz komt .een enkele doet dat maar . Ik heb er toch Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 23 maart 2004 Report Share Posted 23 maart 2004 toch wil ik nog opmerken dat de gemiddelde conusluidspreker ook niet onder de 50 hz komt .een enkele doet dat maar . Ik heb er toch Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 23 maart 2004 Report Share Posted 23 maart 2004 toch wil ik nog opmerken dat de gemiddelde conusluidspreker ook niet onder de 50 hz komt .een enkele doet dat maar . Ik heb er toch Link to comment Share on other sites More sharing options...
joopus Posted 23 maart 2004 Report Share Posted 23 maart 2004 heb nog nooit zo,n mooi laag gehoord als uit een electrostaat. Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 23 maart 2004 Report Share Posted 23 maart 2004 Er zijn mensen die zeggen dat kabeltjes geen verschil in klank kunnen opleveren. Die mensen hebben ongelijk. Sommige kabeltjes kunnen inderdaad het geluid veranderen. Dat zijn slechte kabeltjes. Sommige slechte kabeltjes laten een set "mooier" klinken. Dat is een heel persoonlijk oordeel. Berust meestal op zelfbedrog. Gaat meestal ook weer gauw over. Of de fout van het kabeltje (fasedraaiing?) maakt de fout van je speakers (fasedraaiing?) min of meer goed. Dat is dan stomtoevallig. Zou eigenlijk niet zo moeten zijn. In een goede set zijn goede dropveters de beste kabels. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 23 maart 2004 Report Share Posted 23 maart 2004 Er zijn mensen die zeggen dat kabeltjes geen verschil in klank kunnen opleveren.Die mensen hebben ongelijk. Sommige kabeltjes kunnen inderdaad het geluid veranderen. Dat zijn slechte kabeltjes. Sommige slechte kabeltjes laten een set "mooier" klinken. Dat is een heel persoonlijk oordeel. Berust meestal op zelfbedrog. Gaat meestal ook weer gauw over. Of de fout van het kabeltje (fasedraaiing?) maakt de fout van je speakers (fasedraaiing?) min of meer goed. Dat is dan stomtoevallig. Zou eigenlijk niet zo moeten zijn. In een goede set zijn goede dropveters de beste kabels. daar gaat ie weer..... hou nou toch op man..... Link to comment Share on other sites More sharing options...
cgm Posted 23 maart 2004 Report Share Posted 23 maart 2004 als ik het over de gemiddelde conus-luidspreker heb , zitten daar de monitoren ook bij natuurlijk .en de satelietjes . en dan bekijk ik misschien alleen nog maar de specs . ga alle conusluidsprekers een meten , dan kom je erachter dat ze helemaal niet zo laag gaan als de specs vertellen . Nee, Erik. Geef nou maar toe dat conussen op dit gebied beter zijn dan esl's. Het is natuurlijk onzin om satellieten hierbij te betrekken, die zijn onderdeel van een systeem met een subwoofer erbij. Dan kan ik ook wel zeggen dat esl's gemiddeld niet onder de 100 Hz komen omdat ik hybride systemen ook meetel.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
joopus Posted 23 maart 2004 Report Share Posted 23 maart 2004 gaan we weer. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 23 maart 2004 Author Report Share Posted 23 maart 2004 Ik heb niet zo veel ESL's gehoord wel een behoorlijk aantal keren de Quad. Ik heb zelfs de vergelijking gehoord tussen de Quad met en zonder Gradient (ik kan me niet voorstellen dat Kermit dat niet een keer heeft uitgeprobeerd). Ik had niet de idee dat ik aan de Gradient zoveel miste. Ik ben ook vaak in de schouwburg/concertzaal geweest. Wat ik thuis mis is die ruimte om me heen, dat zaalvolume - maar bas? In niet versterkte muziek valt dat allemaal heel erg mee. Ik ben eens op Kings College in Cambridge geweest waar ze kennelijk bezig waren de zaak te installeren voor een opname. Nu ben ik geen orgelliefhebber maar wat ze daar speelde dat ging ook niet allemaal zo vesrchrikkelijk laag. Wat laag ging, was een versterkt concert van Bowie waar alle basregisters opengingen. Ik krijg daar pijn op mijn borst van. Zoiets hoeft voor mij thuis niet Op kabels terug te komen wat ze daar in Kings college hadden liggen was niet echt indrukwekkend - een soort dropveter. Link to comment Share on other sites More sharing options...
triode Posted 23 maart 2004 Report Share Posted 23 maart 2004 en dan bekijk ik misschien alleen nog maar de specs .ga alle conusluidsprekers een meten , dan kom je erachter dat ze helemaal niet zo laag gaan als de specs vertellen . Link to comment Share on other sites More sharing options...
cgm Posted 23 maart 2004 Report Share Posted 23 maart 2004 Ik ben ook vaak in de schouwburg/concertzaal geweest. Wat ik thuis mis is die ruimte om me heen, dat zaalvolume - maar bas? In niet versterkte muziek valt dat allemaal heel erg mee. Ik ben eens op Kings College in Cambridge geweest waar ze kennelijk bezig waren de zaak te installeren voor een opname. Nu ben ik geen orgelliefhebber maar wat ze daar speelde dat ging ook niet allemaal zo vesrchrikkelijk laag. Nou weet ik niet wat voor orgel dat was (mondorgel? ) maar als er iets laag gaat.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 23 maart 2004 Report Share Posted 23 maart 2004 Ik heb verschillende malen gemeten.... Maar ik denk dat Spido z'n meter is aangesloten met een soort laagremmende fasedraaiende roterende kabel. Ik meet over het algemeen ver onder de 50 Hz. dertig Hz op - 6 dB b.v. of 35 Hz op +2 dB. Wat wel enorm verschil maakt is, waar je meet in de ruimte. Eigenlijk kun je het best buiten meten. Maar daar is de buurt nooit zo blij mee..... Ik heb de gewoonte minstens op de luisterplek te meten. Daar moet het immers zo linear mogenlijk zijn. Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 23 maart 2004 Report Share Posted 23 maart 2004 Nee, Erik. Geef nou maar toe dat conussen op dit gebied beter zijn dan esl's. conusluidsprekers zijn idd beter in het laag . alleen als het om de kwantiteit gaat . als het om de kwaliteit gaat , is een esl weer beter . wil je kwantiteit en kwaliteit , zet dan een conus in een stenen of betonnen behuizing . Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 23 maart 2004 Report Share Posted 23 maart 2004 Er zijn mensen die zeggen dat kabeltjes geen verschil in klank kunnen opleveren.Die mensen hebben ongelijk. Sommige kabeltjes kunnen inderdaad het geluid veranderen. Dat zijn slechte kabeltjes. Sommige slechte kabeltjes laten een set "mooier" klinken. Dat is een heel persoonlijk oordeel. Berust meestal op zelfbedrog. Gaat meestal ook weer gauw over. Of de fout van het kabeltje (fasedraaiing?) maakt de fout van je speakers (fasedraaiing?) min of meer goed. Dat is dan stomtoevallig. Zou eigenlijk niet zo moeten zijn. In een goede set zijn goede dropveters de beste kabels. daar gaat ie weer..... hou nou toch op man..... toch neem ik liever het zekere voor het onzekere . dus ik prefereer een dropveter boven een magisch stuk vlechtwerk. stel je voor dat er iets verkeerd gaat door dat gevlecht , je weet het niet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 23 maart 2004 Report Share Posted 23 maart 2004 Ik vind laag uit een Magnepan 3.6 eigenlijk ook wel heel erg mooi. Ooit heb ik eens een bipolaire subwoofer gehoord. Dat was niet meer dan een luidspreker van ca 40 cm op een rechtopstaande plank van 70 cm vierkant. Door het ding in de juiste stand te draaien kreeg je een heel mooi laag op de luisterplek. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts