Jump to content

Ervaringen met Wolfson DA converters???

Stefan
 Share

Recommended Posts

Beste forummers,

Wie heeft er ervaring met de DAC's van Wolfson, een schotse fabrikant.

Ik denk er over om aan de slag te gaan met de WM8740, dit is een 24bit/192khz DAC. Hier is de datasheet: WM8740

Op dit moment gebruik ik de Burr Brown PCM1702, 20 bitter, zou de Wolfson beter klinken?

Welke merken gebruiken deze DAC's?

Groeten,

Hoi Stefan,

Ik ken 'm niet. Ik heb het idee dat deze dac zijn toepassing eerder vindt op een PC geluidskaart dan in de "normale" audiowereld. Voor de prijs hoef je 'm echter niet te laten liggen en experimenteren met dergelijke dacjes is best leuk.

Hoi Stefan,

Ik ken 'm niet. Ik heb het idee dat deze dac zijn toepassing eerder vindt op een PC geluidskaart dan in de "normale" audiowereld. Voor de prijs hoef je 'm echter niet te laten liggen en experimenteren met dergelijke dacjes is best leuk.

Ze zeggen anders wel dat het een High-end DAC is en de Wizard CD-speler van Bow schijnt hem te gebruiken. (heb hem nog niet gehoord)

Waarom denk je dat het een "geluidskaart" DACje is?

Ik heb nog niet echt de tijd gehad te zoeken waar ie op wordt toegepast. op de site van Wolfson besteden ze ook veel aandacht aan AC97. Dan is de link snel gelegd.

De meeste audiomerken houden het vooral op de Philips, Burr Brown, Analog Device, Cirrus en dat soort merken. Er zijn er echter ook genoeg die gebruik maken van dezelfde DAC die in de M-Audio Superdac is gebruikt, de AKM4393 (van Asahi Kasei ???).

Ik wil zeker niet beweren dat de Wolfson minder is dan bovengenoemde. Misschien is het wel een goed verborgen talent ;). Vaak zijn de spullen uit een "andere" branche beter/mooier dan de types die gerenomeerde merken leveren. Jij als buizenliefhebber moet dat ook weten ;)

Rega maakt in hun nieuwste CD spelers ook gebruik van fabrikant Wolfson, alhoewel DAC's wel custom made worden gemaakt voor Rega. Persoonlijk staan mijn oren erg naar burr brown.

Mijn oren hebben ook erg lang genoten van de Burr Brown PCM 1702, maar ik houd graag een "open mind" voor nieuwe ontwikkelingen.

Zouden de BB PCM1704's beter zijn? Ze draaien alleen op een lagere frequentie; 96khz ipv 192khz.

Zouden de BB PCM1704's beter zijn? Ze draaien alleen op een lagere frequentie; 96khz ipv 192khz.

Hoi Stefan,

Ik weet niet of de PCM1704 beter is, maar mijn Sphinx PJ32 heeft een volledig gebalanceerde DAC met 4 stuks van deze BB PCM1704 (24 bit 96 kHz). Inmiddels luister ik al weer bijna 5 jaar naar deze cd-speler en ik heb nog geen behoefte gevoeld om naar iets anders om te zien. Misschien heb je daar wat aan? :rolleyes:

Lijkt verdacht veel op de AKM 1 bitters. Over de AKM chip in de Superdac ben ik igg erg te spreken.

De huidige 1 bitters of multibit Sigma-Delta converters van diverse fabrikanten ontlopen elkaar nauwelijks meer. De verschillen zijn heel erg marginaal. De hardware er omheen (of hoe ie opgetuigd is) is veel meer bepalend voor het uiteindelijk resultaat.

;)

Die pin 6 is natuurlijk wel heel handig!

Mono zonder extra chips!

De monodac is ideaal bij mono eindversterkers!

Leuke chip!

Rega maakt in hun nieuwste CD spelers ook gebruik van fabrikant Wolfson, alhoewel DAC's wel custom made worden gemaakt voor Rega.

Arcam ook.

Rega beweert overigens graag en snel dat iets custom made is voor hen. Wat verder graven brengt dan snel aan het licht dat dat niet zo is, kijk maar naar de eerste (tweede, eigenlijk ;) ) Planet.

De ontwikkelkosten van een DAC zijn aan de hoge kant (ik weet exact hoe hoog), te hoog om voor een firma als Rega te rechtvaardigen. Het wat aanpassen van een bestaande DAC is al een pak goedkoper (maar toch), maar zal dan weinig of niets voor de prestaties doen. En het laten verpakken van een bestaande DAC in een ander type package doet al helemaal niets aan de prestaties, maar kan door een ambitieuze klant ook al 'custom' genoemd worden.

Marketing is een boeiend spel.

Wie heeft er ervaring met de DAC's van Wolfson, een schotse fabrikant.

M'n H/K DVD25 heeft die DAC- H/K gebruikt de DAC op meerdere modellen DVD spelers- en de prestaties zijn zeer acceptabel. icm met een fatsoenlijk loopwerk, wat de H/K niet echt heeft!, zullen de prestaties zeker nog beter zijn.

Mvg,