Jump to content

schoonmaak spul

luxmanL81
 Share

Recommended Posts

goeje morgen of hear their:

wat is goed spul om je potmeters mee schoon te maken ?

vondzelf nog een spuitbus contactspray van PHILIPS

met prijssticker erop van fl 13,90 ( hek dus al heel lang!)

de ouwe LUX laat soms even een kanaal weg ( linker),en na de volume knop ff heen en weer te hebben gerond een paar keer ,is ter weer.......

dus ......

zal wel komen omdat ik eigenlijk meestal bijna altijd op de zelfde volume draai

jaren en jaren en jaren............................

Mij lijkt het dan tijd om een nieuwe potmeter erin te bouwen ;). De meeste cleaners hebben eoa solvent erin zitten die de geleidende laag langzaam aanvreet. De ouwe Kontakt 60 was daar heel goed in. De nieuwe kontakt 60 doet dat gelukkig een stuk minder. Een electrocleaner waar ik tot nog toe geen nare bijeffecten van heb meegemaakt is Rolith Mach 100, maar ook die is uit de handel. Hun nieuwe reiniger heb ik nog niet geprobeerd, die heet SBO 909 en is op alcoholbasis.

bedankt sodeju

maar een nieuwe potmeter is er niet meer !!!

tja dat komt natuurlijk om dat die zo oud is de LUX (1978)

ja dat spul op alcohol basis lijkt wel wat

want alcohol verdampt toch.........

alleen weer niet als het in een glas zit.............blijkt !!!

ps tis de grootte knop in het midden van het plaatje links

Dat een origenele potmeter er niet meer is, kan ik me vorstellen. Ik weet echter zeker dat het geen echt speciale is en er wel een Panasonic of Alps potmeter te vinden is die ervoor in de plaats kan komen. Kijk ff wat er op de potmeter staat en we helpen je wel mee zoeken naar een geschikte vervanger. Ik wil 'm er ook wel inbouwen als je dat zelf niet zou kunnen/durven.

heb nog een oude gevonden

was in 1990 ook vervangen zag ik op de factuur

( wie wat bewaart die heeft wat ,allee stond daar op potmeter en dat was alles)

een ovaal met slinger letters ALPZ / ALPS of zoiets en JAPAN

en verder

200 K (omega teken) BX2

888 of 88B

tis en dubbele potmeter op elkaar

Het is dus een 200kOhm lineaire stereopotmeter van Alps. Die zijn niet zo lastig te vinden. Alleen de waarde is wat ongebruikelijk 10kOhm, 50kOhm en 100kOhm zijn wat gebruikelijker, maar een 200kOhm moet wel te vinden zijn. Ik zal eens op zoek gaan.

Dat dat ik ook, maar blijkbaar werkt Luxman met lineaire potmeters. Die B is weldegelijk een aanduiding voor een lineair type volgens Alps.

BTW, een 200kOhm is werkelijk lastig te vinden. 250kOhm is iets gangbaarder maar ook niet echt veel. Wat ik wel heb gevonden is een low-budget type van Radiohm van 220kOhm voor

sodejuu

op potmeters van de LUXMAN L81

zitten op elke potmeter 3 soldeer punten onder

maar ook op elk boven een soldeer punt

(of hoe dat ook heten mag )

dus 4 aansluitpunten per pot meter

en op dat plaatje van jou zie ik er alleen onder maar 3

maar je de origenele door lux gebruikte is natuurlijk wel uit 1978 1979 periode

duz...

en welke er in 1990 is ingezet weet ik nog niet ,dan moet ik de kast open maken en ff kijke .............klusje voor morge mischien wel

denk wel dat het zoon zelfde zal zijn ....

Beste,

Voor het inspuiten van potmeters moet men eigenlijk geen WL-60 gebruiken. Dit omdat deze ontactreiniger een smeermiddel bevat, wat niet bevoordelijk is voor de kool-laag van de potmeter. De paarse WL (zonder smeermiddel) van contactchemie is hier veel beter geschikt voor.

Overigens oude en/of rotte potmeters zijn perfect te restaureren. Ik doe dat zelf nog regelmatig en heb het jaren gedaan toen ik als tiener nog Marshall gitaar versterkers repareerde :)

Hoe dit te doen?:

Je hebt nodig:

-Klein punt kniptangetje

-Snaveltangetje

-Wattenstaafjes

-Glasfiber stiftje (oa. te koop bij Halfords)

-Soldeerbout

-Desoldeerbout of mechanisch pompje

Wat te doen:

1: Desoldeer de potmeter. Verhit met een goede bout het eerste eilandjes. Wanneer het soldeer goed vloeit, zuig het af met de desoldeerpomp. Wanneer het eilandje vrij is heb je het goed gedaan :). Waneer het pikkie nog vast zit, herhaal bovenstaande

2: Nu hebben we de potmeter los. Met de spindle naar boven gericht, buig voorzichtig met je punt kniptangetje de vier klemmetjes omhoog.

3: De potmeter kun je nu uit elkaar halen.

4: Met een wattenstaafje en WL maak je de koolaag schoon. (zie wat een vieze zooi eraf komt :) )

Het hele huis en alle delen waar vet en smeer opzit, maak je schoon. (ook de spindle)

5: De kopere loper krap je af met het glasfiberstiftje zodat deze weer glimt. Daarna met wattenstaafje en WL nog een keer oppoetsen. Buig de beide lopers wat omhoog.

6: Zet de potmeter weer in elkaar. Buig de vier metalen klemmetjes met het snavelpunt tangetje weer op hun plek. Kijk goed of de potmeter weer in elkaar zit.

Wanneer je bovenstaande goed hebt gedaan, en de koolaag is nog niet ernstig versleten, heb je nuw eer een zo goed als nieuwe potmeter, die soepel loopt en weer jaren kraakvrij meegaat.

Groeten,

Bas

Goede tip Bas, zo doe ik dat ook meestal. Zo'n koollaag slijt eigenlijk nauwelijks, het is het slijpsel wat op den duur voor kraakeffecten zorgt. Als je zo'n potmeter uit elkaar haalt, haal dan niet de as uit zijn lagering. Daar zit meestal dik vet tussen om de potmeter een wat zwaarder "gevoel" te geven. Kun je beter zo laten.

Dat koolbaantje schoon maken gaat ook uitstekend met ethanol of isopropyl alcohol. Wattestaafjes kunnen gaan pluizen en dat pluis is weer lastig te verwijderen. Gebruik meestal een oud (maar wel schoon ;) ) T-shirt hiervoor.

Overigens heeft Thel logarithmische potmeters van 250K in hun lijstje staan met een erg goede gelijkloop:

http://www.thel-audioworld.de/bauteile/regler/Potis.htm

Zijn niet goedkoop :(

;)

soms is geld niet zo belangrijk

per slot doet die ( de LuxmanL81) als vanaf 1979 zijn dienst

en is 2 x gerepareerd ( en dat waren geen giga kosten)

duz

maar blijf zitten met 4 soldeer punten..... ipv 3 per potmeter

de grap van alles is dat ik nog steeds geniet van de Lux

zijn tijdloos model en diversen mogelijkheden

zoals daar zijn

gescheiden hoog en laag voor beide kanalen ,treble 3KZh bass 150 Hz

filterstanden

low cut 20 Hz (subsonic) en 70 HZ

high cut 7 KHz en 12KHz

low boost 150Hz of

loudness : of een vette bass en lekker in het hoog als je dat wil

en diverse andere dingen..... tuner / aux 2x / phono 2x/ decks 2 x

en de kombi met de magnats zeer goed

daar kan geen marantz of denon tegen op

maar eens komt er een moment............

wil ik nog wel ff uitstellen als dat mogelijk blijft

ondanks het feit dat ik op de site wel eens combinaties zie en denk nou das ook mischien wel wat.....................

dus wie weet ?

ben ieder geval al blij dat er mensen zijn die mee willen helpen het genot wat ik steeds van de lux heb in stand te houden..................

dat "hear"je niet zo vaak meer...

Hoi Lux...,

Besluit je toch om er een nieuwe pot in te zetten dan kun je best zonder die 4e aansluiting. Die dient voor de fysiologische volumeregeling en trekt meestal de bas automatisch iets op bij lagere volumes. Zelf vind ik zoiets meer hinderlijk dan een aanwinst. In mijn oude Denon zat het ook en heb die 4e aansluiting los gehaald.

;)

dit is het antwoord wat ik van ALPS kreeg

we have got your request through ALPS ELECTRIC for further handling.

The potentiometer you have asked for is a very special one with tap

pin at 50%.

Such pots will only be made on customers request in quantities.

There is no stock available in this item.

Sorry, but we can not help you in this matter

duzzz

de oplossing zou dus zijn er een heleboel bestellen!!!!!!!!!!!!!!!

dacht altijd al dat LUXMAN zo speciaal was...