Gitaarwerk Posted 23 maart 2004 Report Share Posted 23 maart 2004 Ik ga dan nu in de meivakantie met een meubelmaker samen dat Naim Fraim rack nabouwen.. clonen.. of weet ik et hoe je het wilt noemen Uiteraard en beetje anders,.. anyway: Er werd me aangeraden voor spikes (die onder ieder paneel komen) standard spikes te nemen van gehard staal (m8 was voldoende) met inslagbouten.. daaronder moeten dus bij ieder paneel nog onderzetschijfjes... nu is alleen de vraag WELKE? ik moet ze namelijk bevestigen op iedere bovenkant... dus zoek ze die opschroefbaar zijn..maar weet niet of ze bestaan.. heb ze zelf nog niet echt kunnen vinden. In de buurt is er alleen de Radiobeurs die ze van VLS heeft, die niet erg geschikt zijn... ook zit ik te denken nog of het glazen, granieten of marmeren platen moet zijn... :/ (die bovenop iedere plank nog eens komen te liggen) Verder is de hele constructie gisteravond doorgenomen en goedgekeurd Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gitaarwerk Posted 23 maart 2004 Author Report Share Posted 23 maart 2004 glasplaten is een echte afrader. dat dacht ik al.. maar goed.. omdat het originele naim fraim rack ook glas had.. (even checken ) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Leeuwarden Posted 23 maart 2004 Report Share Posted 23 maart 2004 Je zou eventueel een imbus boutje kunnen gebruiken, daar de spike in. Kan ie nooit verschuiven. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stefan Posted 23 maart 2004 Report Share Posted 23 maart 2004 Je zou eventueel een imbus boutje kunnen gebruiken, daar de spike in. Kan ie nooit verschuiven. En als je het mooi wilt doen dan kan je van die lage bolkop inbusjes nemen. Als je die in inslagmoeren draait heb je ook meteen een systeem om te levellen. Ik kan je aanraden om drie oplegpunten te nemen; we leven tenslotte in een driedimensionale wereld (je hebt 3 punten nodig om een vlak te definieren) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 23 maart 2004 Report Share Posted 23 maart 2004 Graniet is vrij duur Jordy. Marmer wellicht ook. Al gauw 250-350 euro/m2 als ij deze site moet geloven http://www.marmergraniet.com/stenen.asp Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alco Posted 23 maart 2004 Report Share Posted 23 maart 2004 Ik ga dan nu in de meivakantie met een meubelmaker samen dat Naim Fraim rack nabouwen.. clonen.. of weet ik et hoe je het wilt noemen Heee Gitaarwerk, Dat klinkt interessant! De Naim Fraim vind ik persoonlijk ook een erg mooi (lees: 't mooiste) rack! Zat laatst ook al te denken, dat moet toch in principe na te maken zijn. (helaas heb ik zelf 2 linkerhanden, en geen ruimte/gereedschap ervoor) Naim zet notabene de tekeningen met maten en al op hun site. Tja,...als dat niet uitnodigend werkt, voor de doet 't zelverd Heb zelfs heeeel af en toe al van die momenten gehad, dat ik er aan dacht om 'n originele Fraim te kopen, en m'n Quadraspire Q4 er op in te ruilen, maar....1950 fu..ing euro vind ik toch wel een bak geld, voor een rack met 3 plateau's. Ben erg benieuwd naar je vorderingen. Hou ons op de hoogte (mooiste zou zijn, middels foto's i.m.) Groeten, Alco Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rogier Posted 23 maart 2004 Report Share Posted 23 maart 2004 Je kunt toch ook "gewone" kleine inlegschijfjes gebruiken? die frees je in de platen, dat schuift ook niet meer, eventueel aan de zijkanten een druppeltje lijm ernaast. Gr. Rogier Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gitaarwerk Posted 23 maart 2004 Author Report Share Posted 23 maart 2004 Je zou eventueel een imbus boutje kunnen gebruiken, daar de spike in. Kan ie nooit verschuiven. En als je het mooi wilt doen dan kan je van die lage bolkop inbusjes nemen. Als je die in inslagmoeren draait heb je ook meteen een systeem om te levellen. Ik kan je aanraden om drie oplegpunten te nemen; we leven tenslotte in een driedimensionale wereld (je hebt 3 punten nodig om een vlak te definieren) inderdaad..dat zijn die spikes als het goed is.. die van speaker & co.. even kijken hoe ze heten...(*zoekt*)... : Intertechnik 10/SB (thanks to Taco) ( http://www.intertechnik.de/user/10102/articles/1347560.html ) @Ronald.. yep..i know... die reguliere bedirjven verdienen er behoorlijk op.. het moet wel echter goedkoper kunnen..ik heb ergends een bedrijf eens egmnailed in dordrecht die 2 platen van 40x40x3 leverde (in cm) voor 120 euro per 2.. mijn opa heeft misschien ook nog van die dingen.. een vriend van mijn broer werkt bij een keukenmaatschappij.. die leveren ook tegels etc.. misschien is er daarmee wat te regelen.. ik ben er van overtuigt dat dit ook een van de duurste dingen zijn.. wat eventueel kan is ook geperst steen... gewoon onbewerkt.. alleen netjes afgeschuurd.. ik kan eventueel zelf polijsten wel..heb nog die dingen wel...laten doe is natuurlijk makkelijker haha U heeft gekozen voor 1,5 cm dik graniet van het type Nero Galaxy voor de prijs van Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alco Posted 23 maart 2004 Report Share Posted 23 maart 2004 wat het naim rack niet doet is dubbele platen en die vullen met zand.. dat ga ik wel doen.. beetje naar dat TNT rack gebeuren... Misschien wat overdone, maar ach.. kost niet zoveel extra.. en je hebt een stevige zware plank Klopt, Naim zal nooit een rack/plateau zwaarder maken dan nodig. Omdat Naim (en ook Rega en Linn) 't beste presteren op een lichte ondergrond, i.p.v. een zwaar rack. Naim op marmer klinkt bijvoorbeeld minder goed, dan op een mdf plank, voorzien van spikes. Maar ik neem aan dat 't nabouwen van de Fraim dan ook meer om uiterlijke redenen is te doen, dan om de klankmatige eigenschappen te 'clonen'. Als ik 'm zou kopen is 't ook voornamelijk om de looks. (ok, de zeer lovende berichten van verse eigenaars over de enorme klankverbetering is wel erg leuk meegenomen) Ik moet toegeven dat ik ook nogal verrast was, toen de Fraim net op de markt was, dat men koos voor glazen platen i.p.v. bijvoorbeeld gefineerd MDF, maar 't schijnt de combinatie van hout,metaal, glas, en de ontkoppeling via kegels/metalen bolletjes te zijn, die voor de totale klank zorgt. greetings, Alco Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gitaarwerk Posted 23 maart 2004 Author Report Share Posted 23 maart 2004 dat maakt het wel intressant.. ik wil em in princiepe op dezelfde manier maken..alleen de houtdelen dubbel en ipv aluminium hardhout voor gebruiken (die platen/balken heb ik nog liggen) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts