Jump to content

Nostalgie....

WanFie
 Share

Recommended Posts

Ik was in 1979 of zo op een audioshow in Dusseldorf.

Dat was nog 'ns een audioshow, zo zie je die tegenwoordig niet meer (in Berlijn misschien?).

Hallen vol met audiospullen en luisterruimten. Ik kan me herinneren maar

Jammer genoeg is de wereld in die 25 jaar wel heel erg veranderd, gelukkig hebben wij in die tijd ook enige ontwikkeling doorgemaakt - hoop ik toch - ondanks dit is er zeker sprake van een nostalgies verlangen naar ...............................

een verloren wereld

:(

Jammer genoeg is de wereld in die 25 jaar wel heel erg veranderd, gelukkig hebben wij in die tijd ook enige ontwikkeling doorgemaakt - hoop ik toch - ondanks dit is er zeker sprake van een nostalgies verlangen naar ...............................

een verloren wereld

De wereld is niet veel veranderd in die tijd maar jij bent veranderd: Je bent ouder geworden.

Lijkt meer op het terug verlangen naar de moederborst van destijds ...

:P

Zeker, ouder geworden ben ik, heb reeds de hoop uitgesproken dat er ook sprake zal zijn van enige groei.

De wereld is beslist veranderd in deze periode, we zijn - hier dan toch - met z'n allen veel rijker geworden, het tempo van leven en werken is toegenomen, we zijn minder deel van het geheel geworden.

Om in de buurt van onze hobby te blijven, stapte je in de jaren 70 binnen bij een zaak als RAF, werd je geconfronteerd met mensen die betrokken waren bij hetgeen ze verkochten, beslist wisten waarmee ze bezig zijn, op dit moment mag je van geluk spreken als je zo iemand aantreft.

Heden ten dage is het bijzonder opvallend dat je ergens wordt ontvangen, dat er aandacht wordt besteed aan jouw problemen/wensen, dit is overigens een vrij algemeen beeld.

Eind jaren 70 heb ik de Haut Medoc eens uitgevlooid, op stap van Chateau naar Co

Vroeger werd er op de Firato nog vergeleken tussen live en opgenomen geluid.

Elipson had daarvoor enkele muzikanten en luidsprekers opgesteld. Soms stopte de muzikanten met spelen, en de muziek ging gewoon door...!!!!

Kijk... dat waren nogeens tijden.... 1970 of zoiets...

:)

Vroeger...

...waren de scheep'n van hout en de keerls van stoal... <_<:P:D

Vroegah, toen het milieu nog schoon was, en sex nog vies ;):P

Toen de speakers nog van hout waren, en de muziek op vinyl stond.....

En audiowinkels in elk dorp te vinden waren.

Echt vroeger is natuurlijk toen de vissen aan land kwamen..... :P

Om in de buurt van onze hobby te blijven, stapte je in de jaren 70 binnen bij een zaak als RAF, werd je geconfronteerd met mensen die betrokken waren bij hetgeen ze verkochten, beslist wisten waarmee ze bezig zijn, op dit moment mag je van geluk spreken als je zo iemand aantreft.

Toen waren het (haast) allemaal idealisten die er werkten B)

Elk zaterdagmiddag werd RAF-Hilversum leeggetrokken :o om de apparaten thuis onder eigen conditie

Ik kwam toen vaak in een winkel in Boxtel (Markt 26??) waar Simon de scepter zwaaide.

Ik kon daar ook allerlei apparatuur meenemen om thuis eens uit te proberen.

Ik was daar zo'n soort verkoopvrijwilliger. Dus ik kreeg ook behoorljke kortingen.

Ik die winkel hebben trouwens lang van die rondomstralende breedbandspeakers gestaan. Eigenlijk een hele hoge speaker op z'n kop bovenop n kast.

Klinken deden diet dingen echt niet daarom stond ze er zo lang. Laatst las ik nog dat iemand die luidsprekers zocht. Ik ben de naam alweer vergeten.

Quad, Marantz en Magnat d

Vroeger was hifi mooi maar ook met korting hartstikke duur.

Had ik geld om een hifi installatie te kopen maar vervolgens niet genoeg voor LP's

Las ik tot diep in de nachten Sartre, de Beauvoir, Conrad, Conan Doyle en nog veel meer in mijn studentenkamer

Kon je zat worden en de dag daarop na je colleges weer in bed duiken

Dat onbekommerde komt pas in een volgend leven terug

Hallo allemaal,

Leuk onderwerp! Als jonge hond denk ik toch wel voor een gedeelte mee te kunnen praten. Heb zelf ook veel Kef's en Marantz in bezitting gehad en beleefde in die tijd het hifi gebeuren heel anders..

groeten, PD B)

Ik die winkel hebben trouwens lang van die rondomstralende breedbandspeakers gestaan. Eigenlijk een hele hoge speaker op z'n kop bovenop n kast.

Waren dat de DDD buiggolfweergevers van German Physics?

LegatoTitel.jpg

Op het eerste gezicht lijkt het er wel op, alleen was de verhouding unit kast meer een op een.

Ik dacht dat die luidsprekers uit de buurt van Hamburg kwamen.

Of wat het deze van de firma MBL uit Berlijn?

mbl101e_black_180x495.jpg

Nee... die is veel later, ik heb het over 1977 of zo.

Het was een min of meer piramide vormige kast met daarop die luidspreker. Over de luidspreker zat een frame met luidsprekerdoek.

het ding was ca 1,4 m hoog en 60 cm in het vierkant (onder).

Dat me het merk nou niet meer binnenschiet. :(

De luidspreker die er op geschroefd was had een diameter van ca 30 cm de conus was ca 40 cm diep. Het bovenste stuk was beplakt met aluminium folie. Hier zouden de hoge tonen uit moeten komen. Maar zoals ik al schreef... ze klonken werkelijk nergens naar.

Ze waren trouwens errug duur. ik meen zoiets van fl 3000,/ per twee. En dan had je het ergens over.

OhmFs.jpg

Deze voldoen meer aan jouw beschrijving, de Ohm Walsh luidsprekers. Ze werken volgens hetzelfde principe als de DDD buiggolfweergevers.

Ja dat zijn ze.....

Klinken doen ze helemaal niet. Die luidspreker is m.i. veel te zwaar om als breedbandweergever te kunnen werken.

High-end kwam uit GB,(meestal in onze oren te)veel bas uit USA en de schetterboxen uit Duitsland(Taunus sound).

Dat is ook een statement uit het jaar turf zeg.

Tegenwoordig komen schetterboxen uit GB (ze lopen daar tegenwoordig een beetje achter de mode aan) :P maken de Duitsers allang geen "Taunus" sound meer en zijn de Amerikanen de boemboxen allang voorbij.

;)