Pjotr Posted 26 maart 2004 Report Share Posted 26 maart 2004 Daar gaat het toch over in dit topic,of ben ik hier nou de Jawel maar Taunus-sound en boomboxen roepen bij mij toch echt geen nostalgische gevoelens en/of gedachten op en die Bose toestanden van destijds ook niet. De oude Klipsh hoekhoorns op een zelf gebakken 10W buizenbakkie weer wel. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 26 maart 2004 Author Report Share Posted 26 maart 2004 High-end kwam uit GB,(meestal in onze oren te)veel bas uit USA en de schetterboxen uit Duitsland(Taunus sound). En toch ben ik van mening dat zowel die Duitse als Amerikaanse luidsprekers van toen veel goede eigenschappen hadden. Ik vraag me zelfs af of deze niet voor een groot deel door de aansturing werden veroorzaakt. Dat een Amerikaanse luidspreker meer laag geeft is eigenlijk wel te verklaren. Amerikanen wonen meestal in houten huizen, en die absorberen nogal wat laag. Engelse wonen vaak in kleine huizen, dus die hebben speakers die dicht bij de muur kunnen staan. Weinig laag dus. En Duitsers..... die hielden gewoon van hoempapa.... Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 26 maart 2004 Author Report Share Posted 26 maart 2004 Ja daar is ook veel over te doen geweest, over die ionen luidspreker van Magnat. Ik heb het ding in een allereerste versie gehoord. Het geluid leek nog het meest op dat van vlambooglassen. Twas nie alles..... Later is dat beter geworden. Apart was het wel. Je schijnt nu ook nog van die units te kunnen kopen. Wel onder de afzuigkap gebruiken. Ozon is niet zo gezond. Link to comment Share on other sites More sharing options...
richard 1 Posted 26 maart 2004 Report Share Posted 26 maart 2004 Ozon is niet zo gezond. Je bent wel snel van je verkoudheid af. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 26 maart 2004 Report Share Posted 26 maart 2004 Ozon is niet zo gezond. Je bent wel snel van je verkoudheid af. Ja die schroeit gelijk weg en heb je er een verbrande keel voor terug Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 31 maart 2004 Author Report Share Posted 31 maart 2004 Ook denk ik nog wel eens terug aan die mooie grote monoluidspreker die een kennis van mij had. Een basreflexkast van 60 x 60 x 180 cm, in de vorm van de Tannoy Westminster. Met Link to comment Share on other sites More sharing options...
pietje bell Posted 31 maart 2004 Report Share Posted 31 maart 2004 Ook denk ik nog wel eens terug aan die mooie grote monoluidspreker die een kennis van mij had. Een basreflexkast van 60 x 60 x 180 cm, in de vorm van de Tannoy Westminster. Met Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hififreak Posted 31 maart 2004 Report Share Posted 31 maart 2004 Dag allemaal, Heerlijk om terug te dromen naar vervlogen hifitijden. Ohm luidsprekers zijn leuk, maar hebben geen vertegenwoordiging in Europa. In opdracht van Infinity hebben ze de Walshdriver geproduceerd en later verwerkt in hun eigen systemen. Ik heb nog een compleet setje staan. Wie heeft ze ook nog compleet met originele woofers en werkende Walshdrivers? Hier volgen de foto's: Ik de zeventiger jaren kwam ik veel bij Hobo in Arnhem en Fred Berkhout in Ede. Hoe zou het met al die jongens verlopen zijn die daar werkten? Tom heeft een reparatiedienst John Hofboer zit bij Klipsch ( ? ). Waar is Eppo gebleven en al die anderen? Ik hoor 't graag. Groeten, Hififreak Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruud Posted 31 maart 2004 Report Share Posted 31 maart 2004 John Hofboer zit bij Klipsch ( ? ). Ik hoor 't graag. Groeten, Hififreak Hier zit John Hofboer dus V.O.F John + Partner Boschstraat 11 NL-6921 MB Duiven Phone: +31(316) 265 202 Fax : +31(316) 266 446 email: info@elac.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 31 maart 2004 Author Report Share Posted 31 maart 2004 Dag allemaal, Heerlijk om terug te dromen naar vervlogen hifitijden. Ohm luidsprekers zijn leuk, maar hebben geen vertegenwoordiging in Europa. In opdracht van Infinity hebben ze de Walshdriver geproduceerd en later verwerkt in hun eigen systemen. Ik heb nog een compleet setje staan. Wie heeft ze ook nog compleet met originele woofers en werkende Walshdrivers? Hier volgen de foto's: Ik de zeventiger jaren kwam ik veel bij Hobo in Arnhem en Fred Berkhout in Ede. Hoe zou het met al die jongens verlopen zijn die daar werkten? Tom heeft een reparatiedienst John Hofboer zit bij Klipsch ( ? ). Waar is Eppo gebleven en al die anderen? Ik hoor 't graag. Groeten, Hififreak Hoe werkt die kogelvanger boven op de kast...??? Ik heb er al meer foto's van gezien, maar begrijp niet hoe dat moet werken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
richard 1 Posted 31 maart 2004 Report Share Posted 31 maart 2004 Hoe werkt die kogelvanger boven op de kast...??? Ik heb er al meer foto's van gezien, maar begrijp niet hoe dat moet werken. Op dezelfde manier als de omgekeerde 'kogelvanger' van de Ohm luidspreker? Mogelijk is de ophanging van de konus met het schuim op een centraal punt door de poolkern gemonteerd. Door de spreekspoel wordt in de konus een buiggolf opgewekt, een soort gecontroleerde break-up. Het is de kunst dat deze buiggolf zich net zo snel in vertikale richting door de konus verplaatst als de geluidsgolf in horizontale richting door de lucht. Het verschil in voortplantingssnelheid in het materiaal van de konus en de lucht bepaald de hoek die de konus maakt met de vertikaal. Het probleem bij deze luidsprekers is dat de buiggolf wordt gereflecteerd door de rand van de konus en in tegengestelde richting wordt teruggekaatst. Dit verstoort de afstraling. De ophanging moet deze reflectie dan ook dempen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Robbert Posted 1 april 2004 Report Share Posted 1 april 2004 Huidige audio: veel duurder en ook nog eens slechter. Velen merken dat helaas niet eens. De audiowereld is kapot gegaan aan de commercie. Alles wordt nu bepaald door de commerci Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 1 april 2004 Author Report Share Posted 1 april 2004 Hoe werkt die kogelvanger boven op de kast...??? Ik heb er al meer foto's van gezien, maar begrijp niet hoe dat moet werken. Op dezelfde manier als de omgekeerde 'kogelvanger' van de Ohm luidspreker? Mogelijk is de ophanging van de konus met het schuim op een centraal punt door de poolkern gemonteerd. Door de spreekspoel wordt in de konus een buiggolf opgewekt, een soort gecontroleerde break-up. Het is de kunst dat deze buiggolf zich net zo snel in vertikale richting door de konus verplaatst als de geluidsgolf in horizontale richting door de lucht. Het verschil in voortplantingssnelheid in het materiaal van de konus en de lucht bepaald de hoek die de konus maakt met de vertikaal. Het probleem bij deze luidsprekers is dat de buiggolf wordt gereflecteerd door de rand van de konus en in tegengestelde richting wordt teruggekaatst. Dit verstoort de afstraling. De ophanging moet deze reflectie dan ook dempen. Dus eigelijk is het een Ohm, maar dan op z'n kop. Link to comment Share on other sites More sharing options...
luxmanL81 Posted 1 april 2004 Report Share Posted 1 april 2004 kwoot robbert Huidige audio: veel duurder en ook nog eens slechter. Velen merken dat helaas niet eens. De audiowereld is kapot gegaan aan de commercie. Alles wordt nu bepaald door de commerci Link to comment Share on other sites More sharing options...
sultankat Posted 5 april 2004 Report Share Posted 5 april 2004 Nostalgie is een mooie zaak, maar er zijn gelukkig ook nu nog dealers/importeurs die naar muziek luisteren en niet naar specificaties. Dik Vaas in Domburg (importeur van de onvolprezen elipson) is ook zo iemand. En Martin Goossen van Transtec: het was weer puur genieten van zijn demonstratie op de Luister beurs in Bussum afgelopen weekend. Als winkel heb ik De Jong & Warnaars in Den Haag nog altijd heel hoog zitten: die mensen weten hoe muziek moet klinken en nemen dat ook als vertrekpunt. Er zijn er ongetwijfeld meer, maar ik ben allang blij dat ik deze ken. Als verstokt en fervent liefhebber van Elipson en Quad ga ik ook niet verder grasduinen. Die tijd besteed ik liever aan muziek luisteren. Ook al blijft het een leuke hobby, die audio. Vooral de uitdaging om daarin je eigen koers te blijven houden en je niet door allerlei nieuwigheden meteen gek te laten maken. Laten anderen dat maar doen: dat levert weer mooie, veel te snel afgestoten apparatuur op voor een zacht prijsje. P.S.: De recensenten van deze tijd doen me overigens vaak terug verlangen naar de tijden van Jan Kool in onder meer Luister. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 15 april 2004 Author Report Share Posted 15 april 2004 Wat ik tegen woordig ook mis zijn de geweldige testplaten zoals toen regelmatig verschenen. Er worden nu wel demo CD's uitgegeven, en met wat geluk vind je nog iets met testtonen. Toen was een LP met allerlei afstelfrequenties heel normaal. Ik denk dan vooral aan de Firato LP's van Jan Kool. Ook de Direct gesneden Sheffields waren toen een openbaring. Merkwaardigerwijs vind ik dat nu, echt niet de beste opgenomen LP's. Veel oudere opnamen zijn in mijn oren beter. De demomuziek van toen kan ik me nog goed herinneren. Gino Vannelli, Chuck Mangione en Lou Reed. Die muziek draai ik tegenwoordig nog steeds vaak. Ook kwa software is er dus het nodige veranderd. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 16 april 2004 Report Share Posted 16 april 2004 Kan iemand uitleggen wat er met Audioscript gebeurd is? Let je even een paar jaar niet op... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Audiopaul Posted 16 april 2004 Report Share Posted 16 april 2004 Kan iemand uitleggen wat er met Audioscript gebeurd is? Let je even een paar jaar niet op... In het jaar 2000 verloor Audioscript snel na elkaar de vertegenwoordiging van B&W luidsprekers en van AKG Acoustics.(microfoons, hoofdtelefoons etc). Door het wegvallen van een zo groot deel van de omzet bleek het niet mogelijk om te blijven voortbestaan. Audioscript sloot eind 2000. Link to comment Share on other sites More sharing options...
sultankat Posted 17 april 2004 Report Share Posted 17 april 2004 Kan iemand uitleggen wat er met Audioscript gebeurd is? Let je even een paar jaar niet op... Nou volgens wat ik gehoord heb lag het allemaal wat menselijker: de eigenaar lag in een scheiding en dat betekent ook boedelscheiding: van de ene op de andere dag was hij toen met de noorderzon vertrokken: het personeel desolaat achterlatend en een lege audioscript. Tja, dan doe je niet veel meer. Het is van horen zeggen, maar wel uit een heeeeeel betrouwbare bron. Triest verhaal trouwens voor de personeelsleden. Het was een importeur van het niveau Transtec. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Audiopaul Posted 17 april 2004 Report Share Posted 17 april 2004 Kan iemand uitleggen wat er met Audioscript gebeurd is? Let je even een paar jaar niet op... Nou volgens wat ik gehoord heb lag het allemaal wat menselijker: de eigenaar lag in een scheiding en dat betekent ook boedelscheiding: van de ene op de andere dag was hij toen met de noorderzon vertrokken: het personeel desolaat achterlatend en een lege audioscript. Tja, dan doe je niet veel meer. Het is van horen zeggen, maar wel uit een heeeeeel betrouwbare bron. Triest verhaal trouwens voor de personeelsleden. Het was een importeur van het niveau Transtec. Mijn informatie komt uit de eerste hand, namelijk van de ex-directeur van Audioscript, na het faillisement werd hij directeur van Sphinx. Ik heb deze informatie persoonlijk van hem gehoord, maar ook van mensen die in de "Audioscript-jaren" nauw met hem hebben samengewerkt en nu nog steeds met hem samenwerken! Jammer dat je dit soort "roddels" op een forum zet, ik houd het liever bij feiten! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 17 april 2004 Report Share Posted 17 april 2004 Mijn informatie komt uit de eerste hand, namelijk van de ex-directeur van Audioscript, na het faillisement werd hij directeur van Sphinx. Ik heb deze informatie persoonlijk van hem gehoord, maar ook van mensen die in de "Audioscript-jaren" nauw met hem hebben samengewerkt en nu nog steeds met hem samenwerken! Jammer dat je dit soort "roddels" op een forum zet, ik houd het liever bij feiten! Alsof die directeur een getrouwe afspiegeling van de werkelijkheid geeft Paul .... Toeleveranciers zeggen meestal niet voor niets het vertrouwen in een vertegenwoordiging op. Als een tent faiilliet gaat dan doet iemand iets heel erg niet niet goed. En bij een familiebedrijf is dat vrijwel altijd de directeur himself. Helaas pindakaas ... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 17 april 2004 Report Share Posted 17 april 2004 Bedankt voor de reacties (hoef niet het naadje van de kous te weten over iemands prive zaken). Maar wel een gemis. Vroeger toch een mooi scala aan merken, Luxman. Micro-Seiki, B&W, Stanton (wat vergeet ik nog). En een goede service (althans in de jaren 80). Toch nog vrij recent allemaal dus, ik dacht eigenlijk dat ze al langer niet meer bestonden Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 17 april 2004 Report Share Posted 17 april 2004 Hoe zit nu die relatie met Monitor Audio, ik begreep dat dat medwerkers van Audioscript waren. Overigens bestaat Sphinx nog in een of andere vorm? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest C J Posted 17 april 2004 Report Share Posted 17 april 2004 Vroeger... ...waren de scheep'n van hout en de keerls van stoal... Vroegah, toen het milieu nog schoon was, en sex nog vies Tjonge, wat heb ik dan vaak vies gedaan. Groet, C J Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest C J Posted 17 april 2004 Report Share Posted 17 april 2004 Sphinx is sindsdien altijd een droom van me geweest. Wat droom ik dan fijn Seoman. Groet, C J Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts