dumber Posted 24 maart 2004 Report Share Posted 24 maart 2004 Hierbij een vraagje voor dit forum. Ben van plan om binnenkort een nieuwe buizen-voorversterker te bouwen. Wat is het best toepasbaar (lees meest bromvrij) in de (hoogspannings)voeding, enkelvoudige gelijkrichting met 2 dioden waarbij ik de nul ga halen van de middenaftakking van de trafo, of bruggelijkrichting? Zijn er ook nog voorkeuren voor bepaalde type diode's? Link to comment Share on other sites More sharing options...
triode Posted 24 maart 2004 Report Share Posted 24 maart 2004 Hierbij een vraagje voor dit forum.Ben van plan om binnenkort een nieuwe buizen-voorversterker te bouwen. Wat is het best toepasbaar (lees meest bromvrij) in de (hoogspannings)voeding, enkelvoudige gelijkrichting met 2 dioden waarbij ik de nul ga halen van de middenaftakking van de trafo, of bruggelijkrichting? Zijn er ook nog voorkeuren voor bepaalde type diode's? Waarom geen gelijkrichtbuis gebruiken ? als je iets moois wil is dat wel het mooist in klank En zo niet dan zou ik voor gelijkrichting met 2 dioden gaan zoek dan naar snellen types zo als BYW96D Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 25 maart 2004 Report Share Posted 25 maart 2004 Waarom geen gelijkrichtbuis gebruiken ?als je iets moois wil is dat wel het mooist in klank En zo niet dan zou ik voor gelijkrichting met 2 dioden gaan zoek dan naar snellen types zo als BYW96D Mee eens. Heeft je trafo een middenaftakking EN een aparte gloeistroomwikkeling voor een gelijkrichter dan is iets van een EZ80 het mooiste. BYV95/96's werken ook prima maar tegenwoordig zijn er hele mooie HV silicium-carbide schotkey dioden die niet onder doen voor een gelijkrichtbuis. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stefan Posted 25 maart 2004 Report Share Posted 25 maart 2004 Verder zou ik nog toe willen voegen dat het niet de Dioden zijn die een voeding bromvrij maken. Het gaat om de Afvlakcondensatoren of elco's en de smoorspoelen. Een gelijkrichter is wel heel bepalend voor de klank van een versterker en mijns inziens doen buizen het hier het beste. Afhankelijk van spanning en stroom kan je een type kiezen, ik raad je aan de direct verhitte types te nemen (5U4G, 274A, 83, AZ-1, RGN-2004, RGN-1064), deze klinken altijd beter dan indirect verhitte types als EZ80/81 en GZ34. Groeten, Link to comment Share on other sites More sharing options...
dumber Posted 25 maart 2004 Author Report Share Posted 25 maart 2004 Mee eens. Heeft je trafo een middenaftakking EN een aparte gloeistroomwikkeling voor een gelijkrichter dan is iets van een EZ80 het mooiste. BYV95/96's werken ook prima maar tegenwoordig zijn er hele mooie HV silicium-carbide schotkey dioden die niet onder doen voor een gelijkrichtbuis. Heb je ook type nummers van die silicium-carbide schotkey dioden peter? Heb idd ook al eens gedacht aan buis gelijkrichting, maar dan zit je nog met het probleem dat je daar geen al te grote elco's achter kunt hangen. Wil trouwens gaan afvlakken met 100uF elco's. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 25 maart 2004 Report Share Posted 25 maart 2004 Heb je ook type nummers van die silicium-carbide schotkey dioden peter? Kijk eens hier: http://www.infineon.com/cgi/ecrm.dll/ecrm/...t.jsp?oid=-8681 Bekijk ook eens het "White Paper" onderaan de bladzijde daar. Heb ze zelf nog niet geprobeerd, dus of het echt vergelijkbaar is met een buis weet ik niet maar het heeft er alle schijn van. Er zijn ook al 800V typen maar die zijn niet van Infeneon. Heb idd ook al eens gedacht aan buis gelijkrichting, maar dan zit je nog met het probleem dat je daar geen al te grote elco's achter kunt hangen.Wil trouwens gaan afvlakken met 100uF elco's. Dat valt wel mee. Voor een VV heb je niet zulke hele grote elco's nodig. Bovendien als je een CLC of CRC filter maakt, en dat is voor een VV zeker aan te raden, heb je aan 50 uF elco's genoeg. De gelijkrichter ziet dan hoofdzakelijk de eerste elco kwa laadstroom. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stefan Posted 25 maart 2004 Report Share Posted 25 maart 2004 De eerste elco na de gelijkrichter mag in de regel niet groter zijn dan 47uf, ik raad zelfs aan om hem heel klein (tussen 0,2 en 1uf)te maken en een smoorspoel toe te passen. Dit levert een choke input voeding op die ook de stroom goed stabiliseert (ja, iedereen heeft het bij voedingen wel over hoe belangrijk het is om de spanning goed af te vlakken maar heb je wel eens bekeken hoe de stroom er achter een trafo met dioden uitziet?) Na deze smoorspoel mag je grote elco's toepassen als je dat wenst. Ik kan je alleen aanraden ze niet te groot (niet groter dan 47uf) te kiezen, dan krijg je een hoge impedantie en ESR in je elco en dit maakt de voeding traag. Grote elco's zorgen er tevens voor dat de diodes bij elke sinuswisseling over hun nek gaan omdat ze een schijnbare kortsluiting zien. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 25 maart 2004 Report Share Posted 25 maart 2004 De eerste elco na de gelijkrichter mag in de regel niet groter zijn dan 47uf, ik raad zelfs aan om hem heel klein (tussen 0,2 en 1uf)te maken en een smoorspoel toe te passen. Zulke kleine ingangs condensatoren bij een choke voeding werkt alleen bij een buisgelijkrichter en waarschijnlijk ook met die SiC dioden goed. De choke dwingt dan de dioden om heel erg snel te schakelen. Gebruik je in zo'n situatie BYV dioden dan verdient het aanbeveling om ook 10 nF / 1 kV C'tjes parallel aan de dioden te zetten. Overigens heb ik zelf goede ervaring met een CRC filter met 2x 50 uF C's voor een VV. De weerstand kies ik dan zo dat er minstens 25V over valt. Maar ja Stefan bij jou hoef ik natuurlijk niet met iets anders aan te komen dan direct verhitte gelijkrichterbuizen Link to comment Share on other sites More sharing options...
dumber Posted 26 maart 2004 Author Report Share Posted 26 maart 2004 De eerste elco na de gelijkrichter mag in de regel niet groter zijn dan 47uf, ik raad zelfs aan om hem heel klein (tussen 0,2 en 1uf)te maken en een smoorspoel toe te passen. Dit levert een choke input voeding op die ook de stroom goed stabiliseert (ja, iedereen heeft het bij voedingen wel over hoe belangrijk het is om de spanning goed af te vlakken maar heb je wel eens bekeken hoe de stroom er achter een trafo met dioden uitziet?)Na deze smoorspoel mag je grote elco's toepassen als je dat wenst. Ik kan je alleen aanraden ze niet te groot (niet groter dan 47uf) te kiezen, dan krijg je een hoge impedantie en ESR in je elco en dit maakt de voeding traag. Grote elco's zorgen er tevens voor dat de diodes bij elke sinuswisseling over hun nek gaan omdat ze een schijnbare kortsluiting zien. Hmm, zo te lezen ben je een doorgewinterde "buizerd". Heb een tijdje terug mooie 100 uF elco's kunnen scoren voor een redelijke prijs, en deze zou ik dan ook graag willen gebruiken... Op basis van wat gegevens van mijn project zou je een toepasselijk voedingsschema kunnen beschrijven? 1De voorversterker die ik wil gebruiken draait met 2x ecc83 buisjes. 2De anodespanning wil ik rond 250 volt hebben. 3Wil toch graag met gewone diode gelijkrichting werken.(Enkelvoudig of brug?) 4De voedingstrafo moet nog worden bepaald(AE schagen). 5Graag de in bezit zijnde elco's van 100 uF gebruiken. 6Het liefst zou ik een RC combinatie voor afvlakking willen gebruiken, daar ik het project ook voor anderen ga bouwen, en betaalbaar moet blijven. Kun je van deze gegevens wat maken??? Trouwens alvast bedankt voor alle reacties, ben hier zeer blij mee... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guido Tent Posted 27 maart 2004 Report Share Posted 27 maart 2004 Heb je ook type nummers van die silicium-carbide schotkey dioden peter? Kijk eens hier: http://www.infineon.com/cgi/ecrm.dll/ecrm/...t.jsp?oid=-8681 Bekijk ook eens het "White Paper" onderaan de bladzijde daar. Heb ze zelf nog niet geprobeerd, dus of het echt vergelijkbaar is met een buis weet ik niet maar het heeft er alle schijn van. Er zijn ook al 800V typen maar die zijn niet van Infeneon. Heb idd ook al eens gedacht aan buis gelijkrichting, maar dan zit je nog met het probleem dat je daar geen al te grote elco's achter kunt hangen.Wil trouwens gaan afvlakken met 100uF elco's. Dat valt wel mee. Voor een VV heb je niet zulke hele grote elco's nodig. Bovendien als je een CLC of CRC filter maakt, en dat is voor een VV zeker aan te raden, heb je aan 50 uF elco's genoeg. De gelijkrichter ziet dan hoofdzakelijk de eerste elco kwa laadstroom. Hoi, Ik heb de sicar dioden vergeleken met een gewone EZ90 Het is waardeloos, klinkt werkelijk nergens naar. Mogelijk nog beroerder als de slechtste EZ90 die ik heb liggen. Was binnen 3 seconden duidelijk. Plat, grauw en zonder resolutie. Als je muziek wilt neem dan een gelijkrichter, doe jezelf die lol en vergeet de halfgeleiders (daar). Zelf ben ik helemaal weg van een puur choke input filter. Wil je zelf wat rekenen gebruik dan Duncans' supply designer: http://www.duncanamps.com/psud2/index.html Als je geen spoelen wilt gebruiken, start dan op zijn minst met een weerstand (enkele k-ohm) direct na de gelijkrichter, in plaats van meteen een C. Niet alleen je oren, maar ook de buis zal je dat in dank afnemen.. groetjes Guido Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 28 maart 2004 Report Share Posted 28 maart 2004 Bedankt Guido, Dat is duidelijk wbt die SiC dioden. Welke heb jij geprobeerd, die van Infineon of van Cree? Die van Cree schijnen idd niet zo goed te zijn van wat ik verder op fora lees. Wil best geloven dat het dus minder is dan een buis maar dat het "echt nergens naar klinkt" lijkt me ook weer zwaar overdreven en niet erg geloofwaardig. Wat betreft die weerstanden in serie met de gelijkrichter, is het niet zinvoller om 2 weerstanden in serie met de trafo te zetten? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guido Tent Posted 28 maart 2004 Report Share Posted 28 maart 2004 Bedankt Guido, Dat is duidelijk wbt die SiC dioden. Welke heb jij geprobeerd, die van Infineon of van Cree? Die van Cree schijnen idd niet zo goed te zijn van wat ik verder op fora lees. Wil best geloven dat het dus minder is dan een buis maar dat het "echt nergens naar klinkt" lijkt me ook weer zwaar overdreven en niet erg geloofwaardig. Wat betreft die weerstanden in serie met de gelijkrichter, is het niet zinvoller om 2 weerstanden in serie met de trafo te zetten? Hoi Pjotr, Infineon. Ik vond er echt niets aan. Als je zoiets mooi vind is dat best, maar dan heeft het geen zin om er nog buizen achter te gebruiken in je actieve versterker gedeelte. Wat betreft geloofwaardigheid: Try it, and you'll know..... Uiteraard dient de rest van je systeem wel in staat te zijn om de verschillen te laten zien.... Weerstanden in de anode mag van mij ook, geen probleem. Het zijn toch dezelfde electronen die paseren. groet Guido Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stefan Posted 29 maart 2004 Report Share Posted 29 maart 2004 Ik sluit me bij het advies van guido aan en zou daar nog een gouden tip aan toe willen voegen. Gooi de 100uf elco's weg (of geef ze weg) en schaf een paar non-polar Black gate's (als het ff kan in super E-cap configuratie) aan. Je hebt ze in 350V/68uf, als het in super E-cap staat mag de waarde wel hoger zijn, door de opstelling stort namelijk de impedantie en ESR van de elco's in. Dit schrijven ze bij Jelmax op de site: What is the "Super-E-Caps"? -------------------------------------------------------------------------------- A pair of nonpolarized Black Gate electrolytic capacitors are particularly connected in parallel or in series so that each one of the capacitors cancels the internal magnetic flux generated by the other, thereby completely eliminating internal resonance and decreasing total impedance to absolute zero as the frequency increase. Mijn versterkers en CD-speler zijn het afgelopen jaar volledig met deze elco's bestuct en elke keer dat ik weer een elco of condensator verving door de super E-cap werdt het geluid beter........................... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts