Zee Posted 24 maart 2004 Report Share Posted 24 maart 2004 Ik ben aan het experimenteren met gebalanceerd lichtnet. Wie heeft hier nog meer mee geexperimenteerd en wat zijn de ervaringen? Voor wat achtergrond info over gebalanceerd AC zie o.a. : http://www.equitech.com/articles/articles.html http://www.soundstage.com/articles/pete01.htm Link to comment Share on other sites More sharing options...
SpeedyAndr Posted 24 maart 2004 Report Share Posted 24 maart 2004 Vraag het eens aan Frank Derks, hij werkt met 2 (of 3?) trafo's, eentje in de meterkast en zowiezo een in de huiskamer. Ik herinner me nog dat Frank een zwaardere trafo had besteld, terwijl hij al met 2 trafo's speelde, die nieuwe trafo zit nu in de meterkast. Leuk detail vond ik dat desondanks duidelijk hoorbaar was wat verschillende netsnoeren nog voor invloed hadden ondanks de gebalanceerde netspanning. Later hoorde ik van Chris van Liempd dat dit logisch is, het stukje netsnoer vanaf de trafo staat nog steeds bloot aan o.a. HF instraling van bijv. het gsm-net. Twisten, vlechten en/of afschermen is dus nog steeds nuttig en effektief Andr Link to comment Share on other sites More sharing options...
seoman Posted 24 maart 2004 Report Share Posted 24 maart 2004 Ik mis een beetje de clou van 't geheel. Nou moet ik eerlijk toegeven dat ik die sites alleen bekeken heb. (niet geheel gelezen) Maar je wil in pricipe het aardpunt naar 115V leggen. Dan heb je gewoon een dikke verhuistrafo nodig. Duur geintje. Maar wat is nou het voordeel? Groeten Simon Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zee Posted 24 maart 2004 Author Report Share Posted 24 maart 2004 Andre, Met Frank heb ik al per email gecorrespondeerd. Ik heb momenteel alleen gebalanceerd AC op de cd speler. De trafo's voor de eindversterkers heb ik nog niet aangesloten. En zo duur is dit experiment niet: kon voor een habbekrats aan 4 trafo's komen (220 primair, 220 secundair met middenaftakking) van 1,6KW elk! Eentje heb ik zowiezo over, dus als er nog iemand interesse heeft? Link to comment Share on other sites More sharing options...
richard 1 Posted 24 maart 2004 Report Share Posted 24 maart 2004 Is een 3 fasen gelijkgerichting niks? Dat zet meer zoden aan de dijk. Link to comment Share on other sites More sharing options...
pietje bell Posted 25 maart 2004 Report Share Posted 25 maart 2004 Ik heb een tijdje met Audioplan dikke 2,5Kw audio trafo gespeeld. het lijkt goed voor alles behalve de zwaardere eindversterkers. Sphinx mono's en de Rotel RB1090 gaan in het laag zo nu en dan behoorlijk wollig klinken. Met een redelijke volume is het allemaal wat liever en prettiger. door dat minder gekontroleerde gedrag in het laag vertrouw ik dan mijn oren niet en ben dus bang dat ik dus mijzelf bedrieg met "mooimakerij",heb hem er dus al weer een tijdje tussen uit. Maak het net wel op een andere manier schoon (schoner). zorg dus dat je flink overbemeten trafo's gebruikt. Audioplan is ook al afgestapt van de hele dikke audiotrafo's voor eindversterkers,je schijnt niet aan verzadeging te kunnen ontkomen. Maat van me heeft trouwens geen problemen met de trafo op een buizenbak. geloof dat dat ding een dempings faktor van 3 heeft mischien heeft dat er wat mee te maken,ik weet het niet. suc6 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zee Posted 25 maart 2004 Author Report Share Posted 25 maart 2004 Pietje Bell, Had je die trafo ook zo aangesloten dat er een gebalanceerd AC ontstond of gebruikte je hem puur als schedingstrafo? Richard1, Hoe zie je dat voor je met die 3-fase? Link to comment Share on other sites More sharing options...
richard 1 Posted 25 maart 2004 Report Share Posted 25 maart 2004 Richard1,Hoe zie je dat voor je met die 3-fase? Ieder fase wordt apart getransformeerd en gelijkgericht. De fase's overlappen elkaar met 120 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 25 maart 2004 Report Share Posted 25 maart 2004 Richard1,Hoe zie je dat voor je met die 3-fase? Ieder fase wordt apart getransformeerd en gelijkgericht. De fase's overlappen elkaar met 120 Link to comment Share on other sites More sharing options...
FrankD Posted 25 maart 2004 Report Share Posted 25 maart 2004 Hoezo, 'geforceerd'? Het kan zeker geen kwaad om een circuit op een punt aan een potentiaal te knopen. Er zitten een aantal voordelen in het hele systeem. De spanning halveert tov aarde dus daardoor minder electrisch strooiveld rondom de netkabels achter de balanceertrafo. De spanning op de beide fasen is nu exact in tegenfase waardoor bij een getwist of gevlochten netsnoer het electrische strooiveld verder afneemt. (Ongebalanceerd heeft twisten en vlechten alleen invloed op het magnetische veld en moet je afschermen tegen het electrische veld.) Doordat de spanning halveert nemen ook eventuele kringstromen door interlinks die via interne (en externe) trafo capaciteiten in de apparaten kunnen ontstaan af. Door de middenaftakking secundair te aarden kunnen eventuele netfilters beter hun werk doen. Asymmetrische stoorspanningen kunnen via de aarde weg. Symmetrische stoorspanningen worden in een gebalanceerd systeem kortgesloten tussen de fasen en hoeven niet via de aarding weg te vloeien. Overigens zitten er in mijn balanstrafo's ook statische schermen tussen de primaire and secundaire wikkellingen. HF storingen uit het lichtnet kunnen niet capacitief koppelen tussen de wikkellingen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 25 maart 2004 Report Share Posted 25 maart 2004 Bedankt Frank voor je uitleg. Als je daar allemaal last van hebt .... ??? maar desalnietemin vind ik het wel erg spijkers op laag water wat je daar op noemt, als het al zo zou werken. Wat je daar op noemt heeft alles te maken met elektrostatische stoorvelden. Juist daar heb je met goede afgeschermde interlinks het minste last van. 1 ding weet ik wel uit veel jaren ervaring hiermee: Storing kun je beredeneren wat je wilt en tot je een ons weegt. In de praktijk blijkt het vrijwel altijd anders uit te pakken. Het is voor iedere situatie weer anders. Isoleren en een aardscherm ok, dat zet zoden aan de dijk. Maar balanceren? Beetje heel ver gezocht allemaal. Kun je beter een paar ontstoor Y-condensatoren plaatsen aan de SECUNDAIRE kant van beide fasen naar aarde. Link to comment Share on other sites More sharing options...
FrankD Posted 25 maart 2004 Report Share Posted 25 maart 2004 Mischien allemaal vergezocht maar onder het mom baadt het niet schaad het niet toch maar gedaan. Je hebt inderdaad gelijk dat storing een complex probleem is. Echter door een voedingssysteem te creeeren dat in de basis goed is neemt de complexiteit af. Bijvoorbeeld door de symmetrie worden storingen in een netfilter kortgesloten en lopen deze stromen niet door een aardedraad. Dat scheelt dan een variabele in het complexe geheel. Een stoorspanning reductie van 6 dB door de halvering van de lichtnetspanning is ook mooi meegenomen. Twee Y condensatoren werken inderdaad ook als spanningsdeler echter ze geven voor de LF een minder hard knooppunt dan de laagohmige trafo wikkellingen. Die middenaftak aansluiting zijn de kosten niet als je een trafo laat wikkellen. ca 5 euro per aansluitpunt meen ik mij te herrinneren. Link to comment Share on other sites More sharing options...
pietje bell Posted 25 maart 2004 Report Share Posted 25 maart 2004 Pietje Bell,Had je die trafo ook zo aangesloten dat er een gebalanceerd AC ontstond of gebruikte je hem puur als schedingstrafo? Richard1, Hoe zie je dat voor je met die 3-fase? Ik gebruikte hem puur als scheiding. Link to comment Share on other sites More sharing options...
dick jansen Posted 25 maart 2004 Report Share Posted 25 maart 2004 Ik ben aan het experimenteren met gebalanceerd lichtnet.Wie heeft hier nog meer mee geexperimenteerd en wat zijn de ervaringen? Wat is een gebalanceerd lichtnet Ik heb niet eens een aardlekschakelaar in huis Eens per jaar open ik de meterkast om de stand op te nemen en verder verwacht ik dat alle elektriek in huis probleemloos werkt. En verdomd, al meer dan zeven jaar word ik niet teleurgesteld . Wat doe ik goed Met opgewekte groet, Link to comment Share on other sites More sharing options...
Geerdie Posted 25 maart 2004 Report Share Posted 25 maart 2004 Het zal me niet verbazen als er straks ongelukken gebeuren. Dat geknooi met 220V gaat vroeg of laat een keer fout! Jullie kunnen beter aan de veilige kant van het netsnoer blijven. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zee Posted 25 maart 2004 Author Report Share Posted 25 maart 2004 Pjotr, Ik heb inderdaad grote bloktrafo's (dingen wegen iets van 25kg per stuk). De trafo's hebben behalve een secundaire middenaftakking net als bij Frank ook een statisch scherm tussen primair en secundair. Als ik nu de interlink van de cd speler (is niet geaard) los koppel van de eindversterkers dan meet ik nu een spannng van 0V tussen de chassis van de cd speler en ev. Wanneer ik de cd speler in een normaal stopcontact steek is staat er tussen de chassis een spanning van ongeveer 70V (die natuurlijk wordt geegaliseerd zodra je de interlink aansluit). Er zal dus een veel kleinere stroom lopen tussen de chassis. Link to comment Share on other sites More sharing options...
JSA Posted 25 maart 2004 Report Share Posted 25 maart 2004 Wanneer ik de cd speler in een normaal stopcontact steek is staat er tussen de chassis een spanning van ongeveer 70V (die natuurlijk wordt geegaliseerd zodra je de interlink aansluit). Er zal dus een veel kleinere stroom lopen tussen de chassis. En als je die stekker nou eens omdraait? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 25 maart 2004 Report Share Posted 25 maart 2004 Ik heb inderdaad grote bloktrafo's (dingen wegen iets van 25kg per stuk).De trafo's hebben behalve een secundaire middenaftakking net als bij Frank ook een statisch scherm tussen primair en secundair. Dan heb je idd de goede. Torioide trafo's isoleren doorgaans een stuk minder en je blijft stoppen aanslepen met die dingen Als ik nu de interlink van de cd speler (is niet geaard) los koppel van de eindversterkers dan meet ik nu een spannng van 0V tussen de chassis van de cd speler en ev. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zee Posted 25 maart 2004 Author Report Share Posted 25 maart 2004 Wanneer ik de cd speler in een normaal stopcontact steek is staat er tussen de chassis een spanning van ongeveer 70V (die natuurlijk wordt geegaliseerd zodra je de interlink aansluit). Er zal dus een veel kleinere stroom lopen tussen de chassis. En als je die stekker nou eens omdraait? Als ik de stekker omdraai is de spanning zelfs nog iets hoger! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zee Posted 25 maart 2004 Author Report Share Posted 25 maart 2004 Pjotr, De middagaftakking is van de zelfde kwaliteit als de andere aftakking: zeer degelijk! De trafo zit in een metalen kast met zekeringsautomaat en mooie centrale aardstrip etc. Is afkomstig uit de IC van een ziekenhuis waar een gescheiden lichtnet verplicht is. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 25 maart 2004 Report Share Posted 25 maart 2004 Dan heb je een mooi exemplaar Afijn, je kan eens experimenteren met die middenaftakking en zien, oeps horen , of het wat uitmaakt. Het kan nl ook best zo zijn dat het juist minder wordt als je hem wel aansluit naar aarde. Maar dikke kans dat je geen enkel verschil hoort. Link to comment Share on other sites More sharing options...
FrankD Posted 25 maart 2004 Report Share Posted 25 maart 2004 Je kunt een indruk krijgen van de hoeveelheid stroom door de spanning tussen de chassis te meten over achtereenvolgens 1k, 10k, 100k en 1M Ohm. De gemeten spanning delen door de weerstand en je hebt de stroom stel dat de stroom bij de lagere weerstands waardes niet meer toeneemt dan kun je er van uitgaan dat dat ook ongeveer de stroom is die door de mantel/nul van de interlink is. Stel dat de cd speler 2 Volt effectief levert dan is de kleinste stroom bij een belasting van 20kOhm 0,1mA / (2^15). Dat is dan ongeveer 3nA per bit. Uitgaande van een meter die een ingangsweerstand heeft 10M Ohm dan is de vereffenings stroom bij de gemeten 70Volt ca 7uA. Dat is dus een veelvoud van de stroom van het kleinste audio signaaltje uit een cd speler... Of dat echt kwaad kan hangt sterk af van de ingangs circuits en bedrading van de apparatuur. Mijn ervaring is dat het een van de voorwaarden is om het uiterste uit cd weergave te halen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sebastiaan de vries Posted 25 maart 2004 Report Share Posted 25 maart 2004 Beste, De hele keten is zo zwak als de zwakste schakel. Door elke zwakke schakel zoveel mogelijk uit te schakelen kom je steeds dichter bij de (technsich) zo goed mogelijke performance. In veel studio'swordt ook gewerkt met scheidingstrafo's. Zei het daar vooral om de massa galvanisch van de nul te scheiden en zo aardlussen te voorkomen. Veel zware blokscheidingtrafo's worden wel erg heet en ronken er lustig op los. Groeten, Bas Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zee Posted 26 maart 2004 Author Report Share Posted 26 maart 2004 Mijn bloktrafo is gelukkig muisstil. Hij wordt inderdaad wel iets (maar niet veel) warm. Hoe is het eigenlijk gesteld met de verzadeging van die trafo's? Meen gelezen te hebben dat bloktrafo's hier minder snel last van hebben dan ringkern? en hoe zit het met de 'reaktiesnelheid'. Bij een trafo voor de cd speler en vv zal dit niet zo'n rol spelen want stroom die deze apparaten uit het lichtnet trekken is vrijwel constant (als gevollg van zwaar gebufferde voedingen). Maar hoe zit dit bij zware eindtrappen: kan de trafo dan snel genoeg stroom leveren indien nodig (er van uitgaande dat hij dus niet verzadigt). Link to comment Share on other sites More sharing options...
seoman Posted 26 maart 2004 Report Share Posted 26 maart 2004 Vroeger werd alles over gedimensioneerd. Dus de 'oude' bloktrafos zullen meer blik hebben dan nieuwe 'efficiente' ringkern trafo's. En de hoeveelheid blik bepaald de maximale magnetische flux. Dus ja je hebt waarschijnlijk gelijk. De snelheid is afhankelijk van het materiaal. Denk aan ferrite voor HF toepassingen. De lammelering is ook van invloed op de snelheid. Een ringkern is sneller dan een blok trafo. (kijk maar naar de sneuvelende zekeringen) Maar de traagheid van een blok geeft weer een mooie filtering van de MF en HF troep. Groeten Simon Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts