Jump to content

Gebalanceerd lichtnet

Zee
 Share

Recommended Posts

Goh Simon, die trafo van mij is zo langzaam, die komt niet eens van zijn plaats :P:huh:

Als je het hier over snelheid hebt dan is dat mbt tot eindversterkers. Je hebt het dan over hoe snel is de voeding in staat om de elco's weer bij te vullen als daar door een baspiek oid veel stroom van gevraagd wordt. Dat heeft niets met blik of ferriet ofzo te maken (of met bassen die met 50 km/h door de kamer racen zoals ik ook wel eens lees). Het heeft betrekking op de extra inwendige weerstand/impedantie van de trafo die in feite in serie met de voeding van je versterker staat. Hierdoor worden de voedingselco's minder snel bijgeladen.

Om daar zo min mogelijk last van te hebben verdient het aanbeveling om zo'n isolatietrafo ruim over te bemeten. Denk dat Zee daar bij zijn Krells wel iets van zal merken.

;)

Goh Simon, die trafo van mij is zo langzaam, die komt niet eens van zijn plaats :P:huh:

Als je het hier over snelheid hebt dan is dat mbt tot eindversterkers. Je hebt het dan over hoe snel is de voeding in staat om de elco's weer bij te vullen als daar door een baspiek oid veel stroom van gevraagd wordt. Dat heeft niets met blik of ferriet ofzo te maken (of met bassen die met 50 km/h door de kamer racen zoals ik ook wel eens lees). Het heeft betrekking op de extra inwendige weerstand/impedantie van de trafo die in feite in serie met de voeding van je versterker staat. Hierdoor worden de voedingselco's minder snel bijgeladen.

Om daar zo min mogelijk last van te hebben verdient het aanbeveling om zo'n isolatietrafo ruim over te bemeten. Denk dat Zee daar bij zijn Krells wel iets van zal merken.

;)

Ja dat snap ik wel maar de stroompiek die onstaat, door het moeten bijladen van de elko, zal toch echt uit het magnetisme gehaald moeten worden.

En als dat magnetisme afgeremd word door het niet willen meedraaien van de ferro deeltjes dan zal die laadstroom niet zo snel zijn als dat de elko dat zou willen.

Als je een trafo ziet als een spoel dan zal de flank van die piek afgroomd worden door de inductie.

En de inductie is wel degelijk afhankelijk van het materiaal.

Groeten Simon

Goh Simon, die trafo van mij is zo langzaam, die komt niet eens van zijn plaats  :P  :huh:

;)

Die snelheid is juist de rede dat de 'grote' merken in de hifi met trafo's gestopt zijn,al weer jaren terug.

Isotek levert trouwens weer trafo's in 1,2,4 kW kontinu.

of het wat is?

Mensen zoals Frank die zelf freubelen en daar dingen uithalen die 'overbodig' lijken, kunnen dan zeer goede resultaten halen zonder hoorbare laag problemen.