Jump to content

Afstralgedrag tweeter

JeroenKV
 Share

Recommended Posts

Ik wil mijn Sacn Speaker reference monitors gaan verbouwen. De mid/laag komt in een apparte kast van 20 liter (staand). De tweeter in een kleiner kast die akoestisch ontkoppeld wordt van de de mid/laag kast. Ik kan dit kastje dan iets naar achter zetten om de looptijdverschillen te corrigeren.

Wat heeft dit voor gevolg voor de klank/plaatsing etc. van de tweeter? De baffle wordt veel kleiner, dus dat lijkt mij beter. Daarnaast heeft de tweeter geen last meer van resonanties, lijkt mij ook positief. Zijn er ook nadelen?

Ja het maakt zeker uit. Zet je de tweeter in b.v. een mooi 15 cm bolletje dan zal de overgangsfrequentie van de bafflestep hoger komen te liggen. Normaal heb je er niet mee te maken bij een tweeter maar in een kleine kast of bol komt dat in de buurt of boven de scheidingsfrequentie.

Bij het filter speelt de offset tussen tweeter en mid ook een rol. De acoustische som van mid en tweeter is afhankelijk van die offset in het overgangsgebied. Tja om zo even iets van het filter zeggen is eigenlijk geen doen. Zonder meetspullen is het een hele toer om het filter weer optimaal te krijgen. Het wil overigens niet zeggen dat het met het huidige filter niet zou klinken na je verbouwing. Zou best wel goed kunnen zijn. Kom je alleen achter door het te proberen.

;)

Pjotr said:
Ja het maakt zeker uit. Zet je de tweeter in b.v. een mooi 15 cm bolletje dan zal de overgangsfrequentie van de bafflestep hoger komen te liggen. Normaal heb je er niet mee te maken bij een tweeter maar in een kleine kast of bol komt dat in de buurt of boven de scheidingsfrequentie.

Bij het filter speelt de offset tussen tweeter en mid ook een rol. De acoustische som van mid en tweeter is afhankelijk van die offset in het overgangsgebied. Tja om zo even iets van het filter zeggen is eigenlijk geen doen. Zonder meetspullen is het een hele toer om het filter weer optimaal te krijgen. Het wil overigens niet zeggen dat het met het huidige filter niet zou klinken na je verbouwing. Zou best wel goed kunnen zijn. Kom je alleen achter door het te proberen.

;)

Daar was ik al bang voor!!! :D

Volgens S&C en Speakerland gaf het geen verslechtering als ik de tweeter ipv off axis centraal in de kast zou plaatsen (zoals in de Reference+) en de kast smaller zou uitvoeren. Als dit al geen verslechtering geeft lijkt het mij toch sterk dat mijn idee beroerd zal klinken...... :o

Als ik klanknadelen hoor kanik altijd nog tussen de mid/laag kast en het hoog kastje een dunne rubber mat plaatsen, waardoor de baffle weer

JeroenKV said:
Volgens S&C en Speakerland gaf het geen verslechtering als ik de tweeter ipv off axis centraal in de kast zou plaatsen (zoals in de Reference+) en de kast smaller zou uitvoeren. Als dit al geen verslechtering geeft lijkt het mij toch sterk dat mijn idee beroerd zal klinken......  :o

Als ik klanknadelen hoor kanik altijd nog tussen de mid/laag kast en het hoog kastje een dunne rubber mat plaatsen, waardoor de baffle weer

jeroen_d said:
  JeroenKV said:
Volgens S&C en Speakerland gaf het geen verslechtering als ik de tweeter ipv off axis centraal in de kast zou plaatsen (zoals in de Reference+) en de kast smaller zou uitvoeren. Als dit al geen verslechtering geeft lijkt het mij toch sterk dat mijn idee beroerd zal klinken......