SpeedyAndr Posted 25 maart 2004 Report Share Posted 25 maart 2004 Ik open maar even een apart topic voor dit verhaal, want in het andere topic gaat het over alles behalve een review. De eerste keer dat ik bij Ruud ging luisteren was naar aanleiding van de door Ruud aangeschafte Northstar cd combi en de Aragon 8008ST voor het laag. Mijn voorkeur voor deze minder gangbare merken zal inmiddels wel bekend zijn Inmiddels heeft Ruud de IMF Reference Standard Professional Monitor MKIV speakers vervangen voor de IMF TDL Reference speakers. Net als bij het vorige bezoek was er nog een gast aanwezig, de boekhouder kwam net als ik de 'nieuwe' speakers beluisteren, die hij eerder bij iemand te koop had zien staan. Deze speakers zien er totaal anders uit dan de vorige, de hoog en midden units zitten in een smal front en ze worden geflankeerd door 2 laagunits in de schuin geplaatste panelen aan de voorzijde. Door deze vormgeving is de spreiding erg goed en komt het geluid erg makkelijk 'los' van de speakers. De klank varieert echter nogal per opname, de ene keer denk je dat het midden nogal ingehouden over komt, terwijl bij een andere opname (van Ruud) het tegendeel blijkt. Kryptos van Andreas Vollenweider is een veelzijdige cd waarop percussie, zang, de harp uiteraard en veel verschillende soorten muziek staan. Een groot koor wordt over de hele breedte van de kamer opgetekend en je kunt veel stemmen los van elkaar onderscheiden, terwijl de aanzet en helderheid prima in orde zijn. Vervolgens kunnen we genieten van een leuk stuk met brede percussie, rondzwevende stemmetjes, de harp, een Japanse bamboefluit en daiko drums, audiofiel smullen dus Bij Talking Timbuktu van Ry Cooder had ik het gevoel dat hij nogal ingetogen was, met name de felle uithalen (fingersnaps) bleven achter en de gitaren waren soms meer behang dan leadgitars. Ik heb eigenlijk geen idee waarom deze cd bij Ruud mat klinkt en bij anderen een stuk feller is. Een andere reden om deze cd te draaien is de weergave van 'hout' klanken, met Afrikaanse percussie, gitaren e.d. kun je dat redelijk goed beoordelen. Vanwege de terughoudende weergave was er ook geen sprake van teveel of te weinig 'hout', de instrumenten zijn goed herkenbaar en komen heel natuurlijk over. Bij de cd's van Pat Metheny kun je wat minder zeggen over 'natuurlijke' klanken, maar des te meer over dynamiek, focussering en de kunst om zeer veel instrumenten tegelijk afzonderlijk goed weer te geven. De klankbalans is bij de opnames van Secret Story en Imaginary Day dik inorde en dichtlopen doet de muziek geheel niet, een prima prestatie dus Opvallend is ook dat midden en laag goed met elkaar in balans zijn, ondanks het gegeven dat Ruud bi-ampt met buizen op het midden/hoog en een transistor-aggregraat op het laag Ik ben de naam alweer kwijt, maar Ruud vond een opname terug die bij de vorige sessie bij binnenkomst draaide, dit keer klinkt deze bigband net zo heftig als toen. Het indringende drumwerk van Vitesse (live 1979?) is een verhaal apart, die cd wil ik ook hebben! De opname (1979) is vrij eenvoudig gemaakt met 2 microfoons en dat hoor je goed, geen vreemd geplaatste instrumenten maar gewoon lekker directe muziek met een leuke sfeer. Menue/Finale van Charly Antolini had van Ruud wat heftiger gemogen, vooral omdat ik stelde deze opname heftig te vinden. Ik moet zeggen dat hij minder intens was dan bij anderen, die veelal een kleinere kamer hebben. In dat licht gezien rijst de vraag of in een kleinere kamer niet alles wat heftiger over komt en of dezelfde set in een grote kamer opeens 'tam' blijkt te zijn, ik hoop niet dat dit mij straks gebeurt .... Het laagtapijt dat DCD met Spiritchaser neer legt was ook nu weer niet van de lucht, het diepe laag is heel goed te volgen en het verdrukt de rest van de muziek niet. De toegevoegde galm in de stemmen is heel duidelijk te onderscheiden, eigenlijk is het niet zo mooi omdat het kunstmatig is, maar de mysterieuze muziek vind ik leuk en daar gaat het om. Tja, dan dat orgel, het deed me sterk denken aan wat we laatst live in Rotterdam hoorden, vooral de manier waarop het laag wordt weergegeven valt op, heel luchtig en gemakkelijk, weer vanwege de ruime kamer denk ik. De akoestiek van de kerk is goed hoorbaar en het orgel staat 'ver'. Ruud weet wel welke opname het was, ik ben het kwijt. Ook Yello met The Eye heb ik nog even gedraaid, deze muziek komt goed tot zijn recht met veel details, een mooi laag en ook ritmisch 'verantwoord'. Ik zou heel goed met de set van Ruud kunnen leven, alleen jammer dat hij in Almere staat Ik wil Ruud nogmaals bedanken voor de versnaperingen, de gezelligheid en het nachtbraken, want het werd weer heel erg laat .... Andr Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 25 maart 2004 Report Share Posted 25 maart 2004 heej andr Link to comment Share on other sites More sharing options...
SpeedyAndr Posted 25 maart 2004 Author Report Share Posted 25 maart 2004 Ruud heeft een aanpassing gemaakt om de niveauverschillen te compenseren, bij de vorige speakers had hij deze situatie ook al. Ik weet niet meer hoe die aanpassing is gedaan .... En een foto van de speakers heb ik niet gemaakt, best lullig achteraf gezien, want waarom ging ik eigenlijk luisteren .... Ik vond wel ergens een leuke schets van deze speaker: Andr Link to comment Share on other sites More sharing options...
joopus Posted 26 maart 2004 Report Share Posted 26 maart 2004 ziet er ouderwets uit. Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 26 maart 2004 Report Share Posted 26 maart 2004 wel gaaf !! Link to comment Share on other sites More sharing options...
pietje bell Posted 26 maart 2004 Report Share Posted 26 maart 2004 Zo draait 'ie' met aitos en zo staat het vol met...Accuphase maar ziet er erug heftig uit. Kek verhaal weer,dr Link to comment Share on other sites More sharing options...
SpeedyAndr Posted 17 juli 2004 Author Report Share Posted 17 juli 2004 A.s. zondag is het eindelijk weer eens zo ver Samen met Siep haal ik ff een bakkie bij Ruud Ik ben benieuwd naar die nieuwe ouwe dozen Dan moet je w Link to comment Share on other sites More sharing options...
Audiopaul Posted 18 juli 2004 Report Share Posted 18 juli 2004 A.s. zondag is het eindelijk weer eens zo ver Samen met Siep haal ik ff een bakkie bij Ruud Ik ben benieuwd naar die nieuwe ouwe dozen Veel plezier bij Ruud, doe 'm de groeten van me! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 18 juli 2004 Report Share Posted 18 juli 2004 'T was al een mooie set en nu is het een nog mooiere set Ruud is een mazzelpik Leg eens uit wat je bedoeld..... recentie...?? Link to comment Share on other sites More sharing options...
SpeedyAndr Posted 18 juli 2004 Author Report Share Posted 18 juli 2004 Misschien wil Siep wat schrijven, die zit toch ook bij Hear? Andr Link to comment Share on other sites More sharing options...
PD Posted 19 juli 2004 Report Share Posted 19 juli 2004 Ha Ruud en anderen, Mooie set! Kon je standaard al bi-ampen of moest er nog wat worden omgebouwt? En zijn die ovale units afkomstig van KEF? groet, PD Link to comment Share on other sites More sharing options...
siep Posted 19 juli 2004 Report Share Posted 19 juli 2004 De upgrade die Ruud heeft gedaan dmv vervanging van zijn speakers ,is een perfecte keuze geweest. Wat mij (ons?)opviel was dat de laag weergave minder nadrukkelijk aanwezig was dan bij de IMF's. Slechter? Nee, integendeel. De totale klankbalans is veel mooier geworden. De ruimte afbeelding was af en toe schitterend. Iets waar de TDL's beter in presteren dan de IMF's. (af en toe? ja ,je bent afhankelijk van de opname.) Met de digitale bron zit het wel goed. Het enigste punt van kritiek wat ik eigenlijk heb, ligt bij de analoge bron. Platenspeler dus. Loopwerk is mooi, element is mooi, arm is opzich ook wel goed ,maar mist 1 belangrijke functie. Tenminste we konden em niet ontdekken. Hoogte instelling. Jammer,want het EMT element laat nu niet helemaal zijn ware karakter zien. Wanneer dit in de toekomst nog eens verholpen kan worden ,staat er in Almere een set waar je gei... van ,ehhh jaloers op wordt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
SpeedyAndr Posted 19 juli 2004 Author Report Share Posted 19 juli 2004 [quote name='SpeedyAndr Link to comment Share on other sites More sharing options...
SpeedyAndr Posted 19 juli 2004 Author Report Share Posted 19 juli 2004 Je bent snel tevreden Andr Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sebastiaan de vries Posted 19 juli 2004 Report Share Posted 19 juli 2004 [quote name='SpeedyAndr Link to comment Share on other sites More sharing options...
SpeedyAndr Posted 20 juli 2004 Author Report Share Posted 20 juli 2004 [quote name='SpeedyAndr Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 9 februari 2005 Report Share Posted 9 februari 2005 Ik heb afgelopen zaterdag mogen genieten van deze set. Ruud had een setje trafo's voor mij en opsturen was tamelijk prijzig. Aangezien ik ooit had gezegd eens te komen luisteren, hebben we het nuttige met het prettige verenigd Ondanks dat Ruud niet naast de deur woont, is zo'n afspraak toch snel op poten gezet. Na een ritje van 'n uur en drie kwartier stond ik bij Ruud aan de deur, natuurlijk met vlaai .Eerst wat eten dus (het was kwart voor twee). Je loopt binnen, struikelt over de eerste kat en daarna zie je nog een stel pony's door het huis lopen. Ruud en zijn vrouw hebben een aardige dierentuin in huis. Snel geteld, 4 katten, 3 honden en een papagaai en allemaal even lief. Bovendien weten ze dat ze niet aan de audioset mogen komen. Zoals gezegd werd eerst de innerlijke mens gesterkt en er werd automatisch over audio gepraat. De nodige forummers werden natuurlijk door het slijk gehaald, zoals dat hoort tijdens zo'n bezoekje . Na de maaltijd werd er geluisterd. Ik had wat muziek meegebracht en we hebben een deel Ruud's collectie beluisterd. Een is woord samengevat, MOOI. De set van Ruud klinkt absoluut mooi. Heel anders dan de mijne (je neemt tenslotte altijd je eigen set als referentie). De muziek klinkt los en gemakkelijk en vooral niet vermoeiend. De cd-speler-combi speelt precies, technisch, maar niet overdreven. In zijn set klopt dat gewoon. In een andere setup kan ik me voorstellen dat deze combi iets veel van het goede (technische) kan laten horen. Raar aan deze combi is de negatieve werking van de groene stift. Ik heb mijn cd's gekleurd, want dan klinkt het beter (aub geen discussie starten ). Bij Ruud echter niet. Hier blijft het midden dan iets gereserveerder dan ik had verwacht en gewend ben. Zonder kleuring (Ruud's CD's) is dat niet het geval. Ik had nog kunnen proberen om mijn cd's schoon te maken en dan luisteren hoe het dan klinkt, maar daarvoor was ik niet daar. De platenspeler is een lust voor oog en oor. De EMT mag dan misschien niet 100% staan, maar alles is in de juiste proporties aanwezig. Misschien dat het voor sommigen iets te donker klinkt, maar mij stoort dat niet. Ruud zei dat hij geprobeerd had de arm iets hoger te zetten, maar dat was bijkbaar moeilijk en bijna niet te doen. De Sirius zit iig compleet anders in elkaar dan mijn Fatbob. Bij de Fatbob met Rega arm kun je zonder moeite de hoogte van de arm veranderen. Bij dit Rega-"verbouwsel" was dat dus niet of nauwelijks mogelijk. Deze lijkt qua bevestiging dan ook meer op een originele. Ik heb er maar niet aan zitten sleutelen . Het is zo ook prima de luxe. Ik heb iig genoten van de muziekweergave en de gastvrijheid waarvoor dank. Wie weet komt Ruud ook eens bij mij luisteren Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 9 februari 2005 Report Share Posted 9 februari 2005 Zo te lezen heeft Ruud het dus prima voor elkaar. Waar ik wel benieuwd naar ben is de akoestiek. Zijn er nog problemen met de grote TDLs, of gaat het allemaar goed (hetgeen vaak meer uizondering is dan regel met grote speakers)? Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 9 februari 2005 Report Share Posted 9 februari 2005 de akoestiek bij ruud is even goed als de koffie die zijn vrouw schenkt. ik kwam eens uit appelscha , half gaar van de rit en de dag , en kreeg toen een bak koffie!!! heerlijk !! Link to comment Share on other sites More sharing options...
SpeedyAndr Posted 9 februari 2005 Author Report Share Posted 9 februari 2005 de akoestiek bij ruud is even goed als de koffie die zijn vrouw schenkt. ik kwam eens uit appelscha , half gaar van de rit en de dag , en kreeg toen een bak koffie!!! heerlijk !! Goh, ik kreeg toen ook een bakkie geloof ik De huiskamer van Ruud is t.o.v. de speakers meer dan groot genoeg en de luisterplek is helemaal vrij van obstakels, ideaal eigenlijk Frank Derks gebruikt pluche beesten en bij Ruud lopen gewoon echte rond, met een beetje extra africhten kun je ze een akoestisch verantwoorde plek toewijzen Andr Link to comment Share on other sites More sharing options...
PD Posted 10 februari 2005 Report Share Posted 10 februari 2005 Leuk verhaal Sodejuu! En wat betreft componenten keuze vind ik dat Ruud een bijzondere set heeft, maar hoe 't klinkt? Vast ook bijzonder goed! ( B139 rulezz..) mvg, PD Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 13 februari 2005 Report Share Posted 13 februari 2005 Voordat we gisteren naar Appelscha reden hebben SOTA Jerry, Andr Link to comment Share on other sites More sharing options...
SpeedyAndr Posted 13 februari 2005 Author Report Share Posted 13 februari 2005 Tja, ik kan er weinig aan toevoegen, bij Ruud speelt nu een set die je 'af' kunt noemen In de korte tijd dat ik heb geluisterd viel het 3D beeld in positieve zin op (mooi los) en het moeiteloze laag. T.o.v. de IMF's is dit echt een verbetering, tonaal valt er op het eerste gehoor niets op aan te merken. De sausijzenbroodjes smaakten goed, net als de koffie, die ik 's avonds ook nog even mocht nuttigen Andr Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Kraus vonBentinck Posted 13 januari 2006 Report Share Posted 13 januari 2006 mooie recensie, ik kan het alleen maar bevestigen. Toch 2 vragen aan "Salomon" : - hoe zit het nou met die VPI en de Colibri? - wat gebeurt er met die micro-seiki als je die niet meer nodig hebt? Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 13 januari 2006 Report Share Posted 13 januari 2006 audiovrienden? had ik werkelijk nog niet van gehoord is dit weer een soort "uitgetreden in hersteld verband audioclubje"? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts