Jump to content

Vette PA gehoord..


PD
 Share

Recommended Posts

Beste allemaal,

 

Vaak erger ik me dood hoe PA's klinken, waarschijnlijk herkennen jullie het allemaal wel. Vaak schel, scherp, boomerig, slap, wazig en hard. Dat is mijn ervaring met de meeste PA's. Maar gister heb ik een set gehoord dat echt ontzettend strak, open, dynamisch, gedetaileerd en NIET schel klonk. De amp's waren de Crown Powertech 1,2 en 3 met op het laag Meyer Sound MS1000 (per kanaal) het speaker systeem kwam van Martin Audio. Naar aanleiding van dit ben ik nieuwsgierig hoe jullie/wij als hifi-die-hard-freaks tegen over PA's staan.. (welk systeem klonk wel mooi?)..

 

groeten, PD Hogeterp ;)

Link to comment
Share on other sites

Hoi PD,

 

Ik heb een keer een heel mooie PA gehoord in de 'concertzaal' in Lux, Nijmegen. Daar trad The Gathering op en namen ze de recent verschenen cd Sleepy Buildings (semi-akoestische live-cd) op. Dat klonk echt heel goed. Nou stond het geluid ook niet zo knalhard als bij de meeste optredens, en wellicht was de akoestiek ook wel bovengemiddeld, maar het was toch PA. Wat voor versterkers ze hadden weet ik niet, maar volgens mij stond er wel wat Marshall en Korg apparatuur. De speakers waren van JBL geloof ik...

Link to comment
Share on other sites

De akoestiek zal ook wel meespelen. Ik heb nu vier concerten gezien in de Heineken Music Hall en alle vier de keren was het een topgeluid.

 

Met vriendelijke groeten,

 

Manus

Link to comment
Share on other sites

Heb er twee gehoord:

 

1/ Tijdens een oudejaarsfeest in theater Desmet in A'dam. Dit was een full hoorn systeem (met gigantische hoorns voor het laag) van Klipsh.

 

2/ Midden jaren '80 in West-Berlijn in een grote circustent: Einsturtsende Neubauten en Diamanda Galas traden toen op. Merk onbekend maar het liep negens dicht, terwijl het toch met 20 db verzwakkende oordoppen in nauwelijks te overleven was.

 

;)

Link to comment
Share on other sites

De akoestiek zal ook wel meespelen. Ik heb nu vier concerten gezien in de Heineken Music Hall en alle vier de keren was het een topgeluid.

 

Met vriendelijke groeten,

 

Manus

Ik vind dat er bij de verschillende concerten die ik nu in de HMH heb meegemaakt zeer veel verschil zit in het geluid, zo was het bij Brian Ferry super en bij Bob Dylan vette bagger, bijna ondefinieerbaar zelfs. B)

Link to comment
Share on other sites

Ik vind dat er bij de verschillende concerten die ik nu in de HMH heb meegemaakt zeer veel verschil zit in het geluid, [...]

'k heb gelijksoortige ervaringen met de Statenhal en dat op een en de zelfde avond tijdens North Sea Jazz. De hele avond was matig, tot Miles Davis het podium betrad. Het verschil was groter dan dat tussen het standaard midisetje en een kwaliteits set.

 

Best PA ooit (allen bij/in diverse gelegenheden):

 

- Greatfull Death

- Kraftwerk

- Einstuertzende Neubauten

Link to comment
Share on other sites

De akoestiek zal ook wel meespelen. Ik heb nu vier concerten gezien in de Heineken Music Hall en alle vier de keren was het een topgeluid.

 

Met vriendelijke groeten,

 

Manus

Ik vind dat er bij de verschillende concerten die ik nu in de HMH heb meegemaakt zeer veel verschil zit in het geluid, zo was het bij Brian Ferry super en bij Bob Dylan vette bagger, bijna ondefinieerbaar zelfs. B)

Kan zijn, maar die ervaring heb ik in elk geval tot dusver niet gehad,

 

Met vriendelijke groeten,

 

Manus

Link to comment
Share on other sites

PA staat voor Professional Audio en dat betekend dat er eigenlijk nooit rommel gebruikt wordt. Alle speaker units zijn gemaakt op forse (over)belasting zodat ze onder de meest extreme condities heel blijven. Het grote verschil in kastbouw zit hem in het feit dat een PA speaker zijn geluidsdruk ver weg moet kunnen brengen, terwijl je dat bij een huiskamerspeaker net niet wilt i.v.m. reflecties etc. Hetzelfde geld ook voor de gebruikte versterkers, kabels, etc, etc.

 

Ik heb zelf jaren lang gedraaid met RCF PA (in discotheken en bij live optredens) en dat kon fantastisch (bijna audiofiel) klinken. Echter heb ik daarbij ontdekt dat de geluidskwaliteit voor 80% afhankelijk is van de operator (D.J. / geluidsman). Alle systemen worden namelijk actief gestuurd, hetgeen resulteert in een minimum van 6 volume regelaars (Laag L&R, mid L&R, hoog L&R). Daarnaast is er meestal nog een (minimaal) 2x30 kanaals equalizer, eventueel een roombalancer, laag/mid/hoog regeling per kanaal op de mengtafel en dan nog de onderlinge verhouding tussen alle kanalen (lees microfoons en instrumenten).

 

Je kunt je voorstellen dat je met al die instelmogelijkheden zelfs onder moeilijke omstandigheden nog goede resultaten kunt behalen ... mits je niet geluidsdoof bent natuurlijk ... want dan kun je alle honderd variabelen ook fout instellen en dan klinkt het helemaal nergens meer naar.

 

Kortom: het is hier de menselijke factor die doorslaggevend is bij PA!

Link to comment
Share on other sites

Kortom: het is hier de menselijke factor die doorslaggevend is bij PA!

Juist! Ook dat speelt een belangrijke rol. Een paar keer in de maand mag ik mij ook uitleven. Akoestiek is dan ook nog heel belangrijk (een zaal vol met mensen, klinkt heel anders dan een zaal zonder(helaas ook wel eens ervaring mee)).. :) Het goed laten klinken en juist uit belanceren is een verhaal apart (rekening houden met podium geluid enz.). Ook kleine zaaltjes is vaak een uitdaging (wat wel versterken en wat niet).

 

pd%20mixer_JPG.jpg

Actie foto van PD met Samson mixer..

 

anna1_JPG.jpg

En hier rechts boven de speakers waar ik graag met werk in kleinere ruimte's (actieve JBL Eon's).

 

groeten, PD B)

Link to comment
Share on other sites

PA staat voor Professional Audio...

:confused:

 

Merkwaardig. Mij is ooit verteld dat PA stond voor Public Adress.

Maar ik denk dat Speedy er meer over weet. :rolleyes::P:D

PA staat inderdaad voor Public Adress, het deel van installatie dat op het publiek is gericht.

Link to comment
Share on other sites

Actieve jbl eon.... :( Die keer dat ik ze hoorde was het dikke bagger.

 

Werk zelf wel eens met Mach, klinkt zeer netjes. Alleen de grote set is een ebetje knullig op gebouwt. Namelijk 2 maal 18" hoorn geladen subs (zijn er te weinig om een beetje de diepte in te gaan. 2 stuks gaan tot z'n 48 Hz), daar boven 2 dubbel 15"/2" toppen. (15" moet dan net te ver doorlopen om op de 2"er aan te sluiten, en dat klinkt niet lekker. Een 2"er opzich vind ik ook niet veel).

De 12"/1" toppen van Mach zijn werkelijk fantastische kastjes om mee te werken. Gaan rete hard en klinken ontzettend goed. Je zult wel een subje nodig hebben als je het drumstel nog wilt uitversterken.

 

De man achter de knoppen kan een systeem heel erg verkl*ten. daar moet je ook goed rekening mee houden voordat je een PA gaat afkraken.

Link to comment
Share on other sites

Beste PD,

 

Sorry hoor, maar JBL EON is echt plastik tuperware bagger :) hoe goed je als technicus ook bent, die dingen krijg je nooit aan het klinken. ZE kunnen wel heel hard........ maar daar is dan ook alles mee gezegd.

 

Ga eens op zoek naar een klein Dynacord setje ofzo. Klinkt echt veel beter.

 

PS: PA staat inderdaad voor Public Adres. PA kan zowel state of the art grootste live audio zijn, als troep in het plafond van de Albert Hein :D

 

Groeten,

Bas

Link to comment
Share on other sites

De heren van Tannoy (in het naburige Coatbridge, Schotland) namen mij eens mee naar een luxe disco in Edinburgh, die door hun firma gesponsord werd. Hing dus helemaal vol met "red monitor" dual concentrics. Ik herinner mij dat ik nog nooit in m'n levensdagen zoveel goede weergave van zoveel k*tmuziek in combinatie met zoveel goede moutwhisky en k*tconversatie heb genuttigd. Wel lekker geslapen, daarna. Vond 't helemaal niet erg dat de toenmalige eindredacteur van HVT

Link to comment
Share on other sites

Beste Spido,

 

De "little red" vond je vroeger een menig studio. Met de juiste amp hadden deze kasten een drive om eng van te worden. Wanneer je die vieze schakelaars eruit haalde, de kast intern iets beter dempte en de bedrading verbeterde was er echt nog heel veel van te maken. De Dual concentrics uit die tijd zijn nog steeds top. Mooi chassis etc.

 

Groeten,

Bas

Link to comment
Share on other sites

De heren van Tannoy (in het naburige Coatbridge, Schotland) namen mij eens mee naar een luxe disco in Edinburgh, die door hun firma gesponsord werd. Hing dus helemaal vol met "red monitor" dual concentrics. Ik herinner mij dat ik nog nooit in m'n levensdagen zoveel goede weergave van zoveel k*tmuziek in combinatie met zoveel goede moutwhisky en k*tconversatie heb genuttigd. Wel lekker geslapen, daarna. Vond 't helemaal niet erg dat de toenmalige eindredacteur van HVT
Link to comment
Share on other sites

Beste Spido,

 

De "little red" vond je vroeger een menig studio. Met de juiste amp hadden deze kasten een drive om eng van te worden. Wanneer je die vieze schakelaars eruit haalde, de kast intern iets beter dempte en de bedrading verbeterde was er echt nog heel veel van te maken. De Dual concentrics uit die tijd zijn nog steeds top. Mooi chassis etc.

 

Groeten,

Bas

Beste Bas,

 

Ja, de little reds (20 cm) waren niet mis. Maar hier werd de hoofdmoot gevormd door de echte red monitors (30 cm). Je w

Link to comment
Share on other sites

Tijdens de Doelen had ik mij voorgenomen eens uitgebreid te gaan luisteren naar de grote Tannoy Dual Concentric (Westminster?). Na een paar minuten moest ik echt weg. Ik kreeg gewoon pijn in mijn knar en dat heb ik niet vaak meegemaakt bij luidsprekers. Of er iets niet goed was weet ik niet en ook niet of dit het typische Tannoy geluid was, maar deze set was voor mij een hele grote teleurstelling.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...