PD Posted 26 maart 2004 Report Share Posted 26 maart 2004 Beste allemaal, Vaak erger ik me dood hoe PA's klinken, waarschijnlijk herkennen jullie het allemaal wel. Vaak schel, scherp, boomerig, slap, wazig en hard. Dat is mijn ervaring met de meeste PA's. Maar gister heb ik een set gehoord dat echt ontzettend strak, open, dynamisch, gedetaileerd en NIET schel klonk. De amp's waren de Crown Powertech 1,2 en 3 met op het laag Meyer Sound MS1000 (per kanaal) het speaker systeem kwam van Martin Audio. Naar aanleiding van dit ben ik nieuwsgierig hoe jullie/wij als hifi-die-hard-freaks tegen over PA's staan.. (welk systeem klonk wel mooi?).. groeten, PD Hogeterp Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 26 maart 2004 Report Share Posted 26 maart 2004 Hoi PD, Ik heb een keer een heel mooie PA gehoord in de 'concertzaal' in Lux, Nijmegen. Daar trad The Gathering op en namen ze de recent verschenen cd Sleepy Buildings (semi-akoestische live-cd) op. Dat klonk echt heel goed. Nou stond het geluid ook niet zo knalhard als bij de meeste optredens, en wellicht was de akoestiek ook wel bovengemiddeld, maar het was toch PA. Wat voor versterkers ze hadden weet ik niet, maar volgens mij stond er wel wat Marshall en Korg apparatuur. De speakers waren van JBL geloof ik... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Claro Que si Posted 29 maart 2004 Report Share Posted 29 maart 2004 Crown en Meyersound... beter kan denk ik niet.. Mvgr, Sherwin Link to comment Share on other sites More sharing options...
Manus Posted 29 maart 2004 Report Share Posted 29 maart 2004 De akoestiek zal ook wel meespelen. Ik heb nu vier concerten gezien in de Heineken Music Hall en alle vier de keren was het een topgeluid. Met vriendelijke groeten, Manus Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 29 maart 2004 Report Share Posted 29 maart 2004 Heb er twee gehoord: 1/ Tijdens een oudejaarsfeest in theater Desmet in A'dam. Dit was een full hoorn systeem (met gigantische hoorns voor het laag) van Klipsh. 2/ Midden jaren '80 in West-Berlijn in een grote circustent: Einsturtsende Neubauten en Diamanda Galas traden toen op. Merk onbekend maar het liep negens dicht, terwijl het toch met 20 db verzwakkende oordoppen in nauwelijks te overleven was. Link to comment Share on other sites More sharing options...
paul demo Posted 29 maart 2004 Report Share Posted 29 maart 2004 De akoestiek zal ook wel meespelen. Ik heb nu vier concerten gezien in de Heineken Music Hall en alle vier de keren was het een topgeluid. Met vriendelijke groeten, Manus Ik vind dat er bij de verschillende concerten die ik nu in de HMH heb meegemaakt zeer veel verschil zit in het geluid, zo was het bij Brian Ferry super en bij Bob Dylan vette bagger, bijna ondefinieerbaar zelfs. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 2 april 2004 Report Share Posted 2 april 2004 Ik vind dat er bij de verschillende concerten die ik nu in de HMH heb meegemaakt zeer veel verschil zit in het geluid, [...] 'k heb gelijksoortige ervaringen met de Statenhal en dat op een en de zelfde avond tijdens North Sea Jazz. De hele avond was matig, tot Miles Davis het podium betrad. Het verschil was groter dan dat tussen het standaard midisetje en een kwaliteits set. Best PA ooit (allen bij/in diverse gelegenheden): - Greatfull Death - Kraftwerk - Einstuertzende Neubauten Link to comment Share on other sites More sharing options...
festivalbeast Posted 4 april 2004 Report Share Posted 4 april 2004 Best PA ooit (allen bij/in diverse gelegenheden): - Greatfull Death - Kraftwerk - Einstuertzende Neubauten Pink Floyd Joe Satriani Robert Cray Band Deze concerten hadden een hele goede PA installatie Link to comment Share on other sites More sharing options...
Manus Posted 5 april 2004 Report Share Posted 5 april 2004 De akoestiek zal ook wel meespelen. Ik heb nu vier concerten gezien in de Heineken Music Hall en alle vier de keren was het een topgeluid. Met vriendelijke groeten, Manus Ik vind dat er bij de verschillende concerten die ik nu in de HMH heb meegemaakt zeer veel verschil zit in het geluid, zo was het bij Brian Ferry super en bij Bob Dylan vette bagger, bijna ondefinieerbaar zelfs. Kan zijn, maar die ervaring heb ik in elk geval tot dusver niet gehad, Met vriendelijke groeten, Manus Link to comment Share on other sites More sharing options...
PD Posted 6 april 2004 Author Report Share Posted 6 april 2004 ff foto'tje van crown's en meyersound.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
CoenR Posted 14 april 2004 Report Share Posted 14 april 2004 PA staat voor Professional Audio en dat betekend dat er eigenlijk nooit rommel gebruikt wordt. Alle speaker units zijn gemaakt op forse (over)belasting zodat ze onder de meest extreme condities heel blijven. Het grote verschil in kastbouw zit hem in het feit dat een PA speaker zijn geluidsdruk ver weg moet kunnen brengen, terwijl je dat bij een huiskamerspeaker net niet wilt i.v.m. reflecties etc. Hetzelfde geld ook voor de gebruikte versterkers, kabels, etc, etc. Ik heb zelf jaren lang gedraaid met RCF PA (in discotheken en bij live optredens) en dat kon fantastisch (bijna audiofiel) klinken. Echter heb ik daarbij ontdekt dat de geluidskwaliteit voor 80% afhankelijk is van de operator (D.J. / geluidsman). Alle systemen worden namelijk actief gestuurd, hetgeen resulteert in een minimum van 6 volume regelaars (Laag L&R, mid L&R, hoog L&R). Daarnaast is er meestal nog een (minimaal) 2x30 kanaals equalizer, eventueel een roombalancer, laag/mid/hoog regeling per kanaal op de mengtafel en dan nog de onderlinge verhouding tussen alle kanalen (lees microfoons en instrumenten). Je kunt je voorstellen dat je met al die instelmogelijkheden zelfs onder moeilijke omstandigheden nog goede resultaten kunt behalen ... mits je niet geluidsdoof bent natuurlijk ... want dan kun je alle honderd variabelen ook fout instellen en dan klinkt het helemaal nergens meer naar. Kortom: het is hier de menselijke factor die doorslaggevend is bij PA! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Geerdie Posted 14 april 2004 Report Share Posted 14 april 2004 PA staat voor Professional Audio... Merkwaardig. Mij is ooit verteld dat PA stond voor Public Adress. Maar ik denk dat Speedy er meer over weet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
PD Posted 15 april 2004 Author Report Share Posted 15 april 2004 Kortom: het is hier de menselijke factor die doorslaggevend is bij PA! Juist! Ook dat speelt een belangrijke rol. Een paar keer in de maand mag ik mij ook uitleven. Akoestiek is dan ook nog heel belangrijk (een zaal vol met mensen, klinkt heel anders dan een zaal zonder(helaas ook wel eens ervaring mee)).. Het goed laten klinken en juist uit belanceren is een verhaal apart (rekening houden met podium geluid enz.). Ook kleine zaaltjes is vaak een uitdaging (wat wel versterken en wat niet). Actie foto van PD met Samson mixer.. En hier rechts boven de speakers waar ik graag met werk in kleinere ruimte's (actieve JBL Eon's). groeten, PD Link to comment Share on other sites More sharing options...
Manus Posted 15 april 2004 Report Share Posted 15 april 2004 PA staat voor Professional Audio... Merkwaardig. Mij is ooit verteld dat PA stond voor Public Adress. Maar ik denk dat Speedy er meer over weet. PA staat inderdaad voor Public Adress, het deel van installatie dat op het publiek is gericht. Link to comment Share on other sites More sharing options...
michiel Posted 15 april 2004 Report Share Posted 15 april 2004 Actieve jbl eon.... Die keer dat ik ze hoorde was het dikke bagger. Werk zelf wel eens met Mach, klinkt zeer netjes. Alleen de grote set is een ebetje knullig op gebouwt. Namelijk 2 maal 18" hoorn geladen subs (zijn er te weinig om een beetje de diepte in te gaan. 2 stuks gaan tot z'n 48 Hz), daar boven 2 dubbel 15"/2" toppen. (15" moet dan net te ver doorlopen om op de 2"er aan te sluiten, en dat klinkt niet lekker. Een 2"er opzich vind ik ook niet veel). De 12"/1" toppen van Mach zijn werkelijk fantastische kastjes om mee te werken. Gaan rete hard en klinken ontzettend goed. Je zult wel een subje nodig hebben als je het drumstel nog wilt uitversterken. De man achter de knoppen kan een systeem heel erg verkl*ten. daar moet je ook goed rekening mee houden voordat je een PA gaat afkraken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sebastiaan de vries Posted 16 april 2004 Report Share Posted 16 april 2004 Beste PD, Sorry hoor, maar JBL EON is echt plastik tuperware bagger hoe goed je als technicus ook bent, die dingen krijg je nooit aan het klinken. ZE kunnen wel heel hard........ maar daar is dan ook alles mee gezegd. Ga eens op zoek naar een klein Dynacord setje ofzo. Klinkt echt veel beter. PS: PA staat inderdaad voor Public Adres. PA kan zowel state of the art grootste live audio zijn, als troep in het plafond van de Albert Hein Groeten, Bas Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 17 april 2004 Report Share Posted 17 april 2004 De heren van Tannoy (in het naburige Coatbridge, Schotland) namen mij eens mee naar een luxe disco in Edinburgh, die door hun firma gesponsord werd. Hing dus helemaal vol met "red monitor" dual concentrics. Ik herinner mij dat ik nog nooit in m'n levensdagen zoveel goede weergave van zoveel k*tmuziek in combinatie met zoveel goede moutwhisky en k*tconversatie heb genuttigd. Wel lekker geslapen, daarna. Vond 't helemaal niet erg dat de toenmalige eindredacteur van HVT Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sebastiaan de vries Posted 17 april 2004 Report Share Posted 17 april 2004 Beste Spido, De "little red" vond je vroeger een menig studio. Met de juiste amp hadden deze kasten een drive om eng van te worden. Wanneer je die vieze schakelaars eruit haalde, de kast intern iets beter dempte en de bedrading verbeterde was er echt nog heel veel van te maken. De Dual concentrics uit die tijd zijn nog steeds top. Mooi chassis etc. Groeten, Bas Link to comment Share on other sites More sharing options...
RonL Posted 17 april 2004 Report Share Posted 17 april 2004 De heren van Tannoy (in het naburige Coatbridge, Schotland) namen mij eens mee naar een luxe disco in Edinburgh, die door hun firma gesponsord werd. Hing dus helemaal vol met "red monitor" dual concentrics. Ik herinner mij dat ik nog nooit in m'n levensdagen zoveel goede weergave van zoveel k*tmuziek in combinatie met zoveel goede moutwhisky en k*tconversatie heb genuttigd. Wel lekker geslapen, daarna. Vond 't helemaal niet erg dat de toenmalige eindredacteur van HVT Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 17 april 2004 Report Share Posted 17 april 2004 Of zegt je vrouw weer dat ze ongesteld is, Ron? (Voor de derde keer, deze maand...) Link to comment Share on other sites More sharing options...
telefunken Posted 18 april 2004 Report Share Posted 18 april 2004 Wel lekker geslapen, daarna. Vond 't helemaal niet erg dat de toenmalige eindredacteur van HVT Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 18 april 2004 Report Share Posted 18 april 2004 Two legs good... four legs VERY good! Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 18 april 2004 Report Share Posted 18 april 2004 Beste Spido, De "little red" vond je vroeger een menig studio. Met de juiste amp hadden deze kasten een drive om eng van te worden. Wanneer je die vieze schakelaars eruit haalde, de kast intern iets beter dempte en de bedrading verbeterde was er echt nog heel veel van te maken. De Dual concentrics uit die tijd zijn nog steeds top. Mooi chassis etc. Groeten, Bas Beste Bas, Ja, de little reds (20 cm) waren niet mis. Maar hier werd de hoofdmoot gevormd door de echte red monitors (30 cm). Je w Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sebastiaan de vries Posted 18 april 2004 Report Share Posted 18 april 2004 Beste Spido, De Little red's hebben 30 cm chassisen. de "red's" zijn nog groter Groeten, Bas Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kermit Posted 18 april 2004 Report Share Posted 18 april 2004 Tijdens de Doelen had ik mij voorgenomen eens uitgebreid te gaan luisteren naar de grote Tannoy Dual Concentric (Westminster?). Na een paar minuten moest ik echt weg. Ik kreeg gewoon pijn in mijn knar en dat heb ik niet vaak meegemaakt bij luidsprekers. Of er iets niet goed was weet ik niet en ook niet of dit het typische Tannoy geluid was, maar deze set was voor mij een hele grote teleurstelling. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts