The Koosjer connection Posted 31 maart 2004 Report Share Posted 31 maart 2004 Zie net op het journaal dat nu ook Holland een alarm kleuren-setting gaat invoeren. En dat in een land wat trots zijn kon op het gegeven dat staatshoofden zich " gewoon " tussen het " volk " vrijelijk konden begeven. Tja... --Hans. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 31 maart 2004 Report Share Posted 31 maart 2004 Maak je geen zorgen Hans, die "kleuren" zijn hier nog steeds ouderwets Nederlands grijs. We hebben hier nu de meest grijze bewindvoerders sinds mensenheugenis, geen kleur aan te ontdekken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruud Posted 31 maart 2004 Report Share Posted 31 maart 2004 Maak je geen zorgen Hans, die "kleuren" zijn hier nog steeds ouderwets Nederlands grijs. We hebben hier nu de meest grijze bewindvoerders sinds mensenheugenis, geen kleur aan te ontdekken. En ze zullen het ook niet bekennen Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Koosjer connection Posted 31 maart 2004 Author Report Share Posted 31 maart 2004 Geen wezelijke verandering dus......? --Hans. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 1 april 2004 Report Share Posted 1 april 2004 Het gebeuren van de laatste jaren is toch wel gevaarlijker dan uit bovenstaande reacties blijkt, onder leiding van een Christen fundamentalist stort de wereld zich in een oorlog tegen terreur, wordt er dan zo mooi gezegd, tussen de regels blijkt het een oorlog tegen de Islam. Alle berichtgeving over die Islam lijkt zich in het kader van een propaganda campagne voor deze strijd, te concentreren op het fundamentalisme in dit deel van de wereldbevolking. Geheel voorbij gegaan wordt er aan het gegeven dat de ruime meerderheid van de bevolking in Islamitische landen, dit soort fundamentalisme beslist afwijst en niets liever wil dan gewoon in vrede te leven. Hiervoor moeten dan wel aan een aantal basisvoorwaarden worden voldaan, op sociaaleconomisch gebied moet er het eea veranderen, net als aan de houding van bedrijven en politici in ons deel van de wereld. De tijd van Missionarissen met spiegeltjes en kralen is lang voorbij. Een aantal broeinesten van onrust, Palestina, Afghanistan, diverse voormalige Russische republieken, Sudan, Noord Afrika, vergeet ook Indonesi Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Koosjer connection Posted 1 april 2004 Author Report Share Posted 1 april 2004 .....Een aantal broeinesten van onrust, Palestina, Afghanistan, diverse voormalige Russische republieken, Sudan, Noord Afrika, vergeet ook Indonesi Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 1 april 2004 Report Share Posted 1 april 2004 Maar dat neemt niet weg dat de rijen gesloten dienen te worden tegen de oprukkende extremisten. --Hans. Wel van beide zijden, mag ik dan maar hopen........... Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Koosjer connection Posted 1 april 2004 Author Report Share Posted 1 april 2004 Zoals het woord al reeds in z'n eigen negativiteit aangeeft.....extremisten.. Dat is een groep,die in welke vorm/denkwijze dan ook,te verwerpen is. --Hans. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 1 april 2004 Report Share Posted 1 april 2004 Een vrouwelijke collega was niet zo lang geleden in Iran. Van boven tot onder gehuld en verhuld kon ze zich veilig overal verplaatsen. Een paar (!) sprieterige haren kwamen echter te voorschijn. Gelukkig werd ze op die onzedelijkheid gewezen door de zedelijkheidpolitie. Van boven tot onder gehuld en verhuld had ze zich nog nooit zo als vrouw bekeken gevoeld als in Iran. De Islam zoals die thans over de hele wereld wordt gepraktiseerd is buitengewoon vrouwonvriendelijk. Vrouwen hebben weinig of niets in te brengen en dat is zeer jammer want als wij westerse mannen te heefhoofdig dreigen te worden tomen de vrouwen ons gelukkig wat in. Ik zou nooit op Bush stemmen, maar het Amerika onder Bush kent nog altijd 100 maal meer vrijheid dan welk Islammitisch land ter wereld ook. Daarnaast kan bij de verkiezingen Bush vervangen worden. Jitzes "marxistische" (alle problemen zijn terug te voeren op het onderscheid tussen het rijke westen en de arme derde wereld) benadering is maar zeer ten dele waar. Als je het talent van de helft van de bevolking (vrouwen) niet de kans geeft zich te ontplooien en elke intellectuele progressie als zondig beschouwt moet je niet vreemd staan te kijken dat je geen welvaart opbouwt. Groet, Carl (die veel moeite heeft met de drie grote monoteistische godsdiensten afkomstig uit het midden oosten) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 1 april 2004 Report Share Posted 1 april 2004 Hallo Carl, naast dat ik me geen Marxist voel, denk ik dat het kader welk ik schetste iets groter is dan alleen het verschil tussen het rijke westen en de arme derde wereld. De verschijningsvorm van de Islam die jij schetst komt op grote schaal uitsluitend voor in bijzonder dictatoriaal geregeerde landen, met inderdaad Iran als droevig topstuk. Als je de situatie in dat land beschouwt zul je moeten zien dat dit echter door een minderheid wordt opgelegd, inmiddels zou het land al weer heel erg op het Irak van de jaren 70 lijken, als je de keus aan de bevolking zou laten. Het is beslist bedroevend te noemen dat onze media eigenlijk alleen maar aandacht hebben voor extremen, conflicten en zo weinig laten zien van wat er werkelijk leeft. Nu kan ik me hier wel iets bij voorstellen, zo heel erg open is een land als Iran nu ook weer niet, maar er zijn voldoende lieden naar ook ons land gevlucht, die een heel ander beeld van Land, Volk en Islam kunnen laten zien. Neem nu de club van Bin Laden, heeft als achtergrond een sekte achtige groepering, die bestaat uit 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 2 april 2004 Report Share Posted 2 april 2004 Hai Jitze, Leuke discussie. Het probleem van de Islam is mijn inziens dat het een godsdienst is die in betrekkelijk korte tijd zonder noemenswaardige tegenstand een enorme bloei heeft doorgemaakt. Ze hebben de beschaving van het Oost Romeinse rijk overgenomen en gemixt met die van hunzelf. Een logisch vervolg is de grote romantische droom geweest om een wereldrijk onder een godsdienst te veroveren. Met hun beschaving was niets mis mee - laat dat duidelijk zijn. De grote droom hebben ze niet kunnen verwezenlijken. Vervolgens hebben ze zich teruggetrokken op hun oude " stellingen". De prikkel was er niet meer en in de eeuwen die erop volgde heeft men elkaar bij voortduring verteld hoe ongelooflijk geweldig ze waren als volk die in de ene god geloofde en hoe stom de rest van de wereld was. Iedere intellectuele impuls werd de kop ingedrukt. Kortom hun beschaving ging acheruit en hun godsdienst "leefde" niet meer, maar verstarde. De wereld is kleiner geworden en in hun contacten met de buitenwereld zijn de Arabieren maar ook de andere islamitische volkeren er achter gekomen dat ze verschrikkelijk zijn achtergebleven. Welvaart, techniek, kunst en cultuur, militair noem maar op - in die landen stelt het allemaal weinig voor. Ataturk had dat wel door en heeft daar in Turkije iets aan proberen te doen wat ten dele is geslaagd. Je kan daar als volk(eren) op twee manieren op reageren: - met behoud van je identiteit proberen de moderniteit te zoeken (Ataturk) - de beschaving om je heen proberen te vernietigen Het is duidelijk dat Bin Laden op die laatste lijn zit. De man is een conservatief. De groep om hem heen is ongetwijfeld van diverse pluimage. Tot slot ben ik er niet zo zeker van dat het maar om een kleine groep extremisten gaat. Enigszins vergelijkbaar met eerwraak, iedereen weet dat het gaat spelen maar niemand belt de politie - men heeft er begrip voor. Met Bin Laden is het zo afgelopen als zijn omgeving hem niet ondersteunt. Groet, Carl PS Ik heb niet bedoeld te zeggen dat je een Marxist was maar de redenering dat het allemaal de schuld is van de grote verschillen tussen rijk en arm is typisch Marxistisch. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 2 april 2004 Report Share Posted 2 april 2004 Inderdaad bevindt vrijwel de gehele Islamitische intelligentia zich buitenlands, Londen is hier een goed voorbeeld van. Toch gebeurt er in een aantal landen/steden eigenlijk heel erg veel, Cairo huisvest een Universiteit die beslist niet conservatief genoemd mag worden, er zullen wel meer voorbeelden te vinden zijn. Diverse wetenschappers kunnen daar zonder bodyguard echt niet op straat, dat is een minpuntje............ Groot probleem is het grote aantal minder frisse regimes, dit leidt tot ontevreden burgers die hun heil elders gaan zoeken, zoals reeds gezegd spelen een aantal fundamentalistische organisaties hier erg handig op in............ Kijk je echter naar de achtergrond van de leiders, blijken beslist afkomstig uit een splintergroepering, echter door de slechte politieke en sociaal-economische omstandigheden op erg veel plaatsen, lijkt hun aanhang bijzonder groot. De BBC heeft in samenwerking met enkele wetenschappers ooit - nog niet zo heel lang geleden - onderzocht, in hoeverre men ook werkelijk achter de uitgangspunten van deze groeperingen staat. Dit blijkt niet bijzonder sterk te zijn, er is eerder sprake van een zich afzetten tegen de huidige leiders, vergelijk het maar met een verschijnsel als boer Koekkoek................. Jammer genoeg blijken onze media en niet te vergeten politici wereldwijd, verrekt weinig te weten van hetgeen speelt in de Islamitische wereld. Link to comment Share on other sites More sharing options...
cgm Posted 2 april 2004 Report Share Posted 2 april 2004 Er wordt weer een ver-van-mijn-bed show van gemaakt, waarbij het regime de schuldige zou zijn en extremisten zeldzaam, maar ik zag pas een documentaire over een Frans dorp waar ik niet blij van werd. Zal wel weer een uitzondering zijn die hier n Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Koosjer connection Posted 2 april 2004 Author Report Share Posted 2 april 2004 ........Jammer genoeg blijken onze media en niet te vergeten politici wereldwijd, verrekt weinig te weten van hetgeen speelt in de Islamitische wereld....... Hierin heb je gelijk,en meer dan dat je je kunt voorstellen... --Hans. Link to comment Share on other sites More sharing options...
richard 1 Posted 2 april 2004 Report Share Posted 2 april 2004 ... maar ik zag pas een documentaire over een Frans dorp waar ik niet blij van werd. Zal wel weer een uitzondering zijn die hier n Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 3 april 2004 Report Share Posted 3 april 2004 Het leuke van de documentaire was dat de Afrikaanse moslims zich afzetten tegen de politieke Arabische. Zij wilden de Islam als godsdienst beleven. Meisjes droegen jogging pakken, een vrouw in rok is immers een hoer. Opvallend was dat er wat oudere vrouwen aan het woord kwamen die voor hun dochters een ander leven wensten. We hebben helemaal geen probleem met de Islam, maar met een stelletje machos die niets kunnen en daarom maar vrouwen willen onderdrukken. Met dergelijke kerels wordt toch geen vrouw gelukkig. Die mannen zijn als de dood dat ze macht over hun vrouwen verliezen. Een ander probleem is overigens dat Arabische wereld absoluut geen democratische traditie heeft. Democratie begint al in het gezin. In onze cultuur wordt al vlug rekening gehouden met de kinderen. Daarnaast betalen wij belasting en verlangen daarom medezeggenschap. In een land als Irak wordt de staat volledig gefinancierd door de olieinkomsten. Staat en burgers leven naast elkaar. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 3 april 2004 Report Share Posted 3 april 2004 Dergelijke dorpen zijn er op de Veluwe toch ook? Link to comment Share on other sites More sharing options...
cgm Posted 3 april 2004 Report Share Posted 3 april 2004 Dergelijke dorpen zijn er op de Veluwe toch ook? Ik zal wel een doemdenker zijn. Helaas zie ik de eerste symptonen al plaatsvinden in de Rotterdamse wijk waar mijn ouders wonen. Ik hoop dat jullie ook nog zo kunnen/mogen lachen als je binnenkort ook in zo'n Frans dorp blijtk te wonen.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 3 april 2004 Report Share Posted 3 april 2004 Ik zal wel een doemdenker zijn. Als we gewoon eens terug kijken in de tijd, gewoon in ons eigen landje, zijn er altijd al dorpen en buurten geweest waar je niet wilde wonen, waar je zelfs bij bepaalde gelegenheden of op bepaalde dagen, als buitenstaander niet moest komen. Wat dat betreft is er niet zo heel erg veel veranderd, denk ik, de schaal is misschien wat groter geworden, voor een deel te wijten aan zoiets aardigs als individualisering, hetwelk in de praktijk betekent dat je je mede burgers gewoon laat stikken als er iets mis gaat ? Ik sta af en toe in een winkel in zulk een buurt, tot mijn verbazing bestaat de neiging problemen uit de weg te gaan door gedrag te accepteren dat echt niet door de beugel kan. Je laten terroriseren door een groep gastjes van 13, 14, 15 jaar, soms wat ouder, is toch van de zotten, heb hier nooit aan mee gedaan, altijd duidelijk gemaakt dat men gast was en zich navenant diende te gedragen. In het uiterste geval zette ik ze de winkel uit, gevolg, sinds lange tijd komen ze niet meer, de lol is er blijkbaar vanaf. Wat ik hiermee wil zeggen is dat je wel kunt doemdenken en klagen, maar dat het nuttiger is een poging te wagen je eigen omgeving voor jezelf leefbaar te houden. Zelf heb ik ruim 5 jaar in een steeds verder verloederende Bijlmer gewoond, leefde tussen en met mensen uit allerlei culturen, geweldig al dat exotische eten, kende ook de junks en boefjes, heb er echter nooit problemen mee gehad, s'avonds thuiskomen betekende altijd het trappenhuis controleren en gasten verzoeken elders onderdak te vinden. Best goed voor je conditie, 10 verdiepingen per trap.............. Ben er uiteindelijk weggegaan, mijn vriendin voelde zich er niet veilig, heb eigenlijk alleen maar goede herinneringen aan dat rare, kleurrijke dorp. Wat je nu in veel buurten ziet gebeuren is dat men niets doet om de zaak leefbaar te houden, wie het zich kan permiteren verdwijnt en de rest ................ Ook verloedering begint bij jezelf. Link to comment Share on other sites More sharing options...
cgm Posted 3 april 2004 Report Share Posted 3 april 2004 Ook verloedering begint bij jezelf. Ik voel me niet aangesproken. Als mensen zich onbehoorlijk gedragen zal ik niet aarzelen om er iets van te zeggen. Gevolg is dat ik onmiddellijk geconfronteerd word met agressie. Agressie is t Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 4 april 2004 Report Share Posted 4 april 2004 Je kunt van mensen niet meer verlangen dat ze ingrijpen bij misdragingen. De overheid laat hier ook een steekje vallen. Waarom zou je van mensen niet mogen verlangen dat ze ingrijpen ? Sterker je zou het moeten eisen, jaren geleden rond 1970, woonde ik in het centrum van Utrecht, werd er een vrouw in elkaar geslagen door haar " vriend ", er stond een kudde belangstellenden omheen, niemand greep in, geconfronteerd met enig tegengas bleek de vriend beduidend minder dapper dan gedacht. In dezelfde periode verdronk er ook bijna een kind in een singel, het zag er zwart van de kijkers de later arriverende politie heeft het kind uit het water gehaald. Kun je stellen dat de overheid hier reeds steken liet vallen ? Het gekwezel over normen en waarden, hetwelk diverse politici te pas en onpas op ons loslaten, het gegeven dat ze nooit iets geweten hebben als er weer eens vorstelijk is gefraudeerd, maakt ze belachelijk ongeloofwaardig. Problemen te lijf gaan met nieuwe regels, gemakshalve reeds voorzien van voldoende gaten om er onderuit te komen, zonder iets te doen op het gebied van handhaving, toont inderdaad een falende overheid. Om nu op grond van deze observaties alles maar op z'n beloop te laten................ De neiging de andere kant uit te kijken, bang te zijn zelfs voor groepen schoolkinderen, gaat mi beslist te ver. Leerkrachten die optreden tegen ongewenst gedrag worden in de steek gelaten door schoolleiding, buurtgenoten en passanten wenden hun blik af als een ander in de problemen raakt, maken we op deze wijze niet heel erg veel ellende mogelijk ? Om even terug te komen op m'n tijd in de Bijlmer, hier zag je grote verschillen op het gebied van leefbaarheid, per flat en soms zelfs per galerij of deel daarvan, geheel afhankelijk van de betrokkenheid van bewoners bij het gezamelijke welzijn/woonplezier. Het gezamelijk de eigen stoep schoonhouden werkt beslist, als Link to comment Share on other sites More sharing options...
cgm Posted 4 april 2004 Report Share Posted 4 april 2004 Je kunt van mensen niet meer verlangen dat ze ingrijpen bij misdragingen. De overheid laat hier ook een steekje vallen. Waarom zou je van mensen niet mogen verlangen dat ze ingrijpen ? Goed, zal ik n Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 4 april 2004 Report Share Posted 4 april 2004 Je kunt van mensen niet meer verlangen dat ze ingrijpen bij misdragingen. De overheid laat hier ook een steekje vallen. Waarom zou je van mensen niet mogen verlangen dat ze ingrijpen ? Dus, jij vindt dat iemand verplicht moet ingrijpen terwijl hij/zij er alleen voor staat, en zonder voldoende bescherming van overheidszijde. Ik vind het dan niet raar dat mensen zich hooguit beperken tot een belletje (zoals trouwens geadviseerd door die zelfde overheid in een maffe campagne). Als je even verder leest, zou je kunnen opmerken dat ik aangeef dat je in je eentje heel erg machteloos bent, hiervoor heb ik beslist begrip. Wat mij mateloos irriteert is het gegeven dat vrijwel een ieder geneigd is de andere kant op te kijken en geen poot uitsteekt, ook als er wel iemand in actie komt. En dan thuis weer gaan zitten zeveren in welk een vreselijke wereld we leven............. Link to comment Share on other sites More sharing options...
cgm Posted 4 april 2004 Report Share Posted 4 april 2004 Als je even verder leest, zou je kunnen opmerken dat ik aangeef dat je in je eentje heel erg machteloos bent, hiervoor heb ik beslist begrip.Wat mij mateloos irriteert is het gegeven dat vrijwel een ieder geneigd is de andere kant op te kijken en geen poot uitsteekt, ook als er wel iemand in actie komt. En dan thuis weer gaan zitten zeveren in welk een vreselijke wereld we leven............. Neem nou maar van mij aan dat ik je hele stukje lees.. Voor mij spreek je jezelf gewoon een beetje tegen. Je hebt begrip, en toch weer niet.. Volgens mij verschillen we niet zo van mening hoor. Ik kan het niet laten om in te grijpen indien nodig, aan de andere kant is het hopeloos. Het grote verschil tussen ons is denk ik dat het voor mij vroeger toch echt beter was.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts