Jump to content

Welke koptelefoon?

Bartok
 Share

Recommended Posts

Dag lui,

ben op zoek naar een nieuwe koptelefoon. M'n oude AKG K340 (welke liefhebber

wil hem overnemen? is in goede conditie) past enkel met een verloopstekker in m'n versterker. Dat kraakt regelmatig, is dus niet wat. Een nieuwe koptelefoon dus met een plug van

Welk merk je ook kiest, ik zou als ik jou was wel een koptelefoon kopen met stoffen bekleding op de oorschelp. Je hebt ze ook met leer (of iets wat er op lijkt) of kunststof bekleding. Dat gaat ten eerste een keer stuk en dan blijft het aan je hoofd plakken als je 'm op hebt gehad. M'n ouders hebben ook zo'n ding met kunststof schelpen en als je die een tijdje op hebt gehad, heb je allemaal zwarte stukjes plastic aan je hoofd zitten.

Ik krijg trouwens ook altijd last van een zwetend hoofd als er zo'n stuk plastic op m'n oor zit. Daarom ook liever stoffen bekleding. Dat ademt tenminste...

Draadloze koptelefoons hebben trouwens nog wel eens last van storing. Hou daar rekening mee, als je een draadloze zou willen aanschaffen...

In de consumentengids van februari of maart stond een test met allerlei koptelefoons. Ook genoeg daarvan zaten in jouw budget. O.a. een paar Senheissers, AKG's en een Beyerdynamic. Misschien heb je daar nog wat aan, al stond er niks over de klank beschreven. Behalve dat de duurste AKG als beste uit de test kwam...

Ik heb ook al zo'n 15 jaar een Beyer DT990.

Geweldig ding, waar misschien 2e hands voor een klein bedrag aan is te komen.

Destijds koste deze hoofdtelefoon ongeveer 300 gulden.

Helaas heb ik momenteel geen goede hoofdtelefoonversterker. Dus als iemand nog iets (echt) goeds weet......

In de consumentengids van februari of maart stond een test met allerlei koptelefoons. Ook genoeg daarvan zaten in jouw budget. O.a. een paar Senheissers, AKG's en een Beyerdynamic. Misschien heb je daar nog wat aan, al stond er niks over de klank beschreven. Behalve dat de duurste AKG als beste uit de test kwam...

Ik hecht persoonlijk verschrikkelijk weinig waarde aan de consumentengids. Wat een flutzooi schrijven ze daar. Het kan ook niet anders, want de pipo die de hoofdtelefoons test moet ook het verslag schrijven over joggingschoenen en afwasmachines. Het verbaasd me dan ook dat nu de duurste als beste eruit kwam. Over het algemeen is de goedkoopste daar de winnaar.

Bovendien moet je zelf proberen of de hoofdtelefoon pretttig zit en of hij goed klinkt. Zo zijn er wel wat verschillen. De AKG K401 is prima voor Jazz, terwijl de AKG K501 het beter op klassiek doet. Sennheiser en Beyerdynamic zijn wat meer alround. Zo'n DT990 is echt een beauty, maar hij moet natuurlijk wel passen.

BTW de mooiste AKG vind ik de K1000, maar die is wel aan de prijs :(

Iedere keer duiken die drie namen op: Beyerdynamic - AKG (heb ik zelf dus) en Sennheisser. Komen ze qua klank overeen, of hebben ze een eigen klankarakter?

Wordt het dus kiezen uit die drie?

btw: heb een Stax electrostaat gehad met zo'n los kastje, die op de luidsprekeruitgang aangesloten moest worden. Klonk niet fijn. Wel veel detail, maar niet vrij van scherpte en behoorlijk 'dun' van geluid. M'n oude AKG klonk veel prettiger.

Bedankt voor de tip Henrie, kijk maandag gelijk op m'n werk naar die consumentengids!

Helaas heb ik momenteel geen goede hoofdtelefoonversterker. Dus als iemand nog iets (echt) goeds weet......

Hoi Zee,

Waarom bouw je 'm niet zelf. Als ik allemaal lees wat jij aan mods hebt uitgevoerd is het bouwen van een hoofdtelefoonversterker een peulenschilletje. Op Maarten's SITE staat een prima ding voor weinig geld. Ik heb 'm vorig jaar bij Maarten beluisterd en dat ding klinkt echt heel erg goed.

Ik hecht persoonlijk verschrikkelijk weinig waarde aan de consumentengids. Wat een flutzooi schrijven ze daar. Het kan ook niet anders, want de pipo die de hoofdtelefoons test moet ook het verslag schrijven over joggingschoenen en afwasmachines. Het verbaasd me dan ook dat nu de duurste als beste eruit kwam. Over het algemeen is de goedkoopste daar de winnaar.

Bovendien moet je zelf proberen of de hoofdtelefoon pretttig zit en of hij goed klinkt. Zo zijn er wel wat verschillen. De AKG K401 is prima voor Jazz, terwijl de AKG K501 het beter op klassiek doet. Sennheiser en Beyerdynamic zijn wat meer alround. Zo'n DT990 is echt een beauty, maar hij moet natuurlijk wel passen.

BTW de mooiste AKG vind ik de K1000, maar die is wel aan de prijs :(

Normaal hecht ik ook weinig waarde aan de consumentengids (iig m.b.t. audio). Zo heb ik een keer gelezen dat ze beweerden dat breedbeeld-tv's er alleen in 67 en 72 cm (o.i.d.) zouden zijn... :o Wat een bullshit. Sterker nog, de meeste zijn groter!

Maar de test met koptelefoons was uitgevoerd door een test-panel met 'geoefende luisteraars'. De duurste AKG (ook duurste van de test) won daarbij. Verder stonden er nog een Beyerdynamic, een Senheisser, een andere AKG (die veel goedkoper was), een Philips en ik geloof ook een Sony bovenin. Allemaal de duurdere types van de test (op die goedkope AKG na). Zo tussen de 70 en 130 euri of zo. De goedkope barrels stonden veel lager.

De AKG kreeg trouwens niet het oordeel 'beste koop'. Daarvoor was de prijs/kwaliteit-verhouding niet goed genoeg blijkbaar. Ik meen dat een van de duurdere Philipsen uit de test die beoordeling kreeg, samen met het hoogst geplaatste goedkope barrel (ben het merk vergeten).

Ik heb de test zo niet bij de hand, maar heb 'm bij m'n ouders gelezen. Dat is al weer 6 weken geleden, dus kan best zijn dat m'n verhaal niet helemaal klopt. Zou ik moeten nakijken...

Het blijft altijd persoonlijk waar je van houd, ik ben erg te spreken over de hoofdtelefoons van Stax, klinkt nooit vermoeiend, lekker "transparant", laat wel genadeloos horen welke apparatuur je gebruikt..

Wat verder ook zeer de moeite waard is, zijn de hoofdtelefoons van Grado, ze maken ook modellen in de prijsklasse die jij zoekt, ik vind ze eerlijker, transparanter en minder vermoeiend klinken dan Senheiser,Beyer en AKG.

Je zou het zelf moeten vergelijken, belangrijk is dat je een langere tijd luisterd en niet te snelle a,b vergelijkingen doet, dan pas kun je beoordelen wat de juiste hoofdtelefoon voor je is..

Succes!

ben nog in het bezit van de SENNHEISER HD 420 SL

met stofbekleding in de schelpen en open aan de achterzijde

nog steeds van de zeer goede (uitspraak kluk kluk)

perfect sound quality

( extra 5 mtr snoer dus een heel bereik in huis)

durf niet te zegge hoelang ik die al heb................maar tis al een hele tijd

Hoi Bartok, ik heb laatst ook een speurtocht naar een goede hoofdtelefoon gemaakt en de beste uit mijn test was de Beyer Dynamic DT880, zoals de naam zegt zeer dynamisch, zeer open en prachtig laag. Een beetje duurder, maar incl. mooie aluminium koffer! :) Het volgende op jouw verlanglijstje moet dan een hoofdtelefoonversterker van minstens net zo duur worden! :lol: O, uiteindelijk heb ik toch maar de top-Grado gekocht met grado amp. (RS1 + RA-1) Zoals Henk zei als je echt iets zoekt en je komt tegen wat je echt wilt dan is het enige dat rest je budget te vergroten en je bankrekening te verkleinen. Als je je echt wil verdiepen; kijk ook eens op headwize.com en Grado.com. groeten, Tim.

ben nog in het bezit van de SENNHEISER HD 420 SL

met stofbekleding in de schelpen en open aan de achterzijde

nog steeds van de zeer goede (uitspraak kluk kluk)

perfect sound quality

( extra 5 mtr snoer dus een heel bereik in huis)

durf niet te zegge hoelang ik die al heb................maar tis al een hele tijd

:huh:

Ben je al z