Jump to content

Op zoek naar goede phono pre

garmtz
 Share

Recommended Posts

Heeft iemand tips voor een goede phono pre? Ik gebruik een Ortofon Virtus MC element op een Michell Gyro SE tafel met RB250 Origin Live arm met Incognito armbekabeling.

Ik zoek eerder een wat rondere dan zeer analytische klank. Ik wil tot ongeveer 2000 gulden uitgeven.

Thanks!

Ik denk toch dat een phontrap best een klankkleur heeft, als ieder audio apparaat. Ik probeer het geluid van mijn Ortofon Virtus, wat eigenlijk op zich heel neutraal en analytisch is, iets meer warmte te geven door wellicht iets met buizen te gaan proberen.

Volgens mij is het vrij analytische Sphinx geluid niet echt wat ik zoek, maar bedankt voor de tip, zal hem wellicht eens gaan beluisteren.

Geplaatst door Ome Henk:

OP deze site wordt een aardige beschrijving gegeven van phono voortrappen, platenspelers, armen en elementen. Daarnaast geeft hij ook aan, waarnaar zijn voorkeur uit gaat.

Met Werner mail ik al een tijdje... :) Hij wordt gek van mijn vragen... :D

Geplaatst door Ome Henk:

"De Dino is een phono voor-voorversterker met klankmatige eigenschappen die zijn te omschrijven als "warm" en "dynamisch"."

Ik heb de Dino overwogen, maar schijnt niet echt zeer warm te klinken door het gebruikte SSM2017 IC, net als de Lehmann Black Cube.

Ik heb nu ook de volgende phono trap op het oog (samen met de Synthesis Brio, waar ik zeker meer info over ga verzamelen), de EAR 834P:

834PS.gif

Bedankt voor de moeite Ome Henk! TOP! :D

Ook met de Sphinx kun je een warm geluid krijgen door te spelen met de instelling. Als je deze iets van het optimale zet, krijg je al een warmer geluid. Iets wat je met de Transrotor Phono ook kan doen voor ƒ1199,-. De Transrotor is opgebouwd rondom een paar Liniar Acoustics LA1085, een van de meest geliefde opamps voor phonotrappen. Een echt buizengeluid krijg je natuurlijk niet, maar het zit er niet ver naast.

Sodejuu,

Zou jij meer info kunnen geven over de Transrotor? Ik vind alleen maar de draaitafels van dit merk als ik zoek.

Ik zal je opmerking over de Sphinx in gedachten houden, maar ik denk dat je bij verschillende settings gewoon hoog opoffert. Ik ben daar niet naar op zoek. Eerder naar een buizen-karakter dus dan naar een afgerond wollig geluid.

Bedankt!

Je hebt in die zin gelijk dat je hoog opoffert, maar dat is niet helemaal waar. Elk element heeft een bepaalde marge qua instelling van de capaciteit. Het is juist de kunst om de juiste te vinden. Als er door de fabrikant 100pF wordt opgegeven, is dat een gemiddelde waarop die altijd goed klinkt, maar kan die voor het element dat je hebt wel toevallig 150pF zijn. Dus daarom is het een kwestie van uitproberen (spelen). Zo lever je niks in het hoog op en krijgt de juiste afsluiting, dus het geheel gaat eindelijk (optimaal) klinken.

Over de Transrotor is echt weinig te vinden. Dat komt omdat de electronica "buitenshuis" wordt geproduceerd. Je kan eens naar Audio Selectief bellen. Die weten er vast meer van. Het enige dat ik nog kwijt kan is dat het eigenlijk een Restek produkt is. De hoofdontwerper van Restek zit al een tijdje bij Transrotor.

Geplaatst door sodejuu:

Dus daarom is het een kwestie van uitproberen (spelen). Zo lever je niks in het hoog op en krijgt de juiste afsluiting, dus het geheel gaat eindelijk (optimaal) klinken.

Ik snap waar je heen wilt, maar in feite ga je op zoek naar het optimale werkpunt van cartridge+phono stage. Op dat optimale punt hoor je de phono trap op zijn best, maar dat kan nog steeds een "scherpe" klank opleveren, toch...? Dat hangt helemaal af van het karakter van de unit.

Op phonophono.de staat ook nog een buizenapparaat, de Consonance PM1, apparaat heeft aparte voeding. Dit apparaat kost bij phonophono.de 'slechts' DM 1598.

Eens kijken of ik er een foto bij kan peesten..

PM1.jpg

Geen idee (helaas) hoe hij klinkt.

Maarten

PS. Ik ben zelf van plan om de 'scratch' buizen pre te bouwen van Triode Dick.

Geplaatst door garmtz:

Ik snap waar je heen wilt, maar in feite ga je op zoek naar het optimale werkpunt van cartridge+phono stage. Op dat optimale punt hoor je de phono trap op zijn best, maar dat kan nog steeds een "scherpe" klank opleveren, toch...? Dat hangt helemaal af van het karakter van de unit.

In de praktijk krijg je meestal dan geen scherpe klank. Het kan wel analytisch zijn, maar niet scherp. What jij zoekt is eigenlijk een echte equaliser. je gaat op zich de eigenschappen van het element tunen met een pre en een kabel. Ik denk niet dat dat optimaal is. Dan zou je beter uit kunnen kijken naar een element met een ander karakter.

BTW: ik weet niet wat jouw Ortofon aan uitgangsspanning geeft, maar er zijn maar weinig buizenpr

Geplaatst door sodejuu:

In de praktijk krijg je meestal dan geen scherpe klank. Het kan wel analytisch zijn, maar niet scherp.

Ik bedoelde niet dat je dan een scherpe klank krijgt (het was een voorbeeld), maar dat je dan echt hoort wat de phono stage doet en als die scherp klinkt in zijn optimale situatie, dat kun je daar weinig aan veranderen, anders dan aan de karakteristiek sleutelen.

What jij zoekt is eigenlijk een echte equaliser. je gaat op zich de eigenschappen van het element tunen met een pre en een kabel. Ik denk niet dat dat optimaal is. Dan zou je beter uit kunnen kijken naar een element met een ander karakter.

Ik ben heel blij met het karakter van het element, alleen wil ik aan de veilige wat euphonische kant blijven qua phono stage.

BTW: ik weet niet wat jouw Ortofon aan uitgangsspanning geeft, maar er zijn maar weinig buizenpr

Dat een phono trap geen invloed heeft op de klankkleur lijkt me niet..............

Zelf heb ik de indruk dat hetgeen dat verantwoordelijk is voor het enorme verschil in weergave tussen vinyl en CD, gezocht moet worden in de toepassing van vele opamps en ander veelpotig ongedierte.

Dit soort beestjes zijn op dit moment ook zeer veel te vinden in phono voortrappen, er zijn inderdaad best klankverschillen, de besten komen een heel eind op weg naar een plezierig eindresultaat.

Echte ik blijf een voorkeur houden voor de combinatie van een trafo met een buizentrapje, terwijl een aantal oudere apparaten met transistoren het in elk geval - voor de betere - wint van elke doos met zwarte monstertjes...........

Groet Jitze cool.gif:rolleyes::):D

Nogmaals bedankt voor alle antwoorden. Ik denk dat een discrete phono trap wel het mooiste is ja. Een IC-based phono klinkt vaak wat gruiziger en elektronischer (en dus minder transparant).

Ik heb nu een aanbieding gekregen voor een Joenit (batterij-gevoedde) phono trap voor 500 piek, die ik maandag uit zal gaan proberen. Iemand een idee of dit een mooie pre is? Kan niks vinden op Internet over dit ding.