Seed7 Posted 3 april 2004 Report Share Posted 3 april 2004 Geinspireerd door Erik's beursverslag en de andere setbesprekingen in de recenties groep, zomaar een idee. Doe er mee wat jullie willen. Een deel van de muziek die bij dit soort besprekingen en demos gebruikt wordt ken ik niet, ook lijkt ze mij vaak niet interessant genoeg om aan te schaffen. Dit zal ook voor anderen gelden, hierdoor ontbreekt een gemeenschappelijke referentie. Nu, het idee is om gezamelijk een cd samen te stellen die voor deze doeleinden gebruikt kan worden. De HearReadersTestCD. Er zijn hierbij twee lastige aspecten, het samenstellen van de playlist en het beschikbaar maken van zo'n cd. Om met het laatste te beginnen, we hebben een centraal persoon nodig die beschikt over voldoende bandbreedte, web / ftp-space en de technische kennis om aan de hand van aangeleverde WAV's o.i.d. een ISO samen te stellen (ik niet). Dan moet deze ISO ook nog eens voor download aangeboden worden. Ik ben me bewust van de juridische aspecten van het laatste. Het eerste punt, de playlist. We hebben zo'n 70 minuten voor muziek ter beschikking, dus daar moet wel iets mee te doen zijn. Als de track-lengte to ca 5 min beperkt wordt is er ruimte voor 14 verschillende stukken. Hiermee moet toch een redelijke indruk van een set te verkrijgen zijn. Ten aanzien van de tracks zelf, hier een voorzetje. Voeg toe, knip en plak er maar in totdat er iets zinnigs ontstaat. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 3 april 2004 Report Share Posted 3 april 2004 Leuk idee, maar idd, moeilijk uit te voeren. Ik heb wel 'ftp-space' en ook een grote bandbreedte (100mbit/s), maar ik heb m'n computer niet dag en nacht aanstaan, dus dat kan een probleem zijn. Maar voorlopig wil ik me wel aanmelden als mogelijke 'server'. Het downloaden van muziek is overigens niet verboden. Het aanbieden wel, tenzij het met een password beveiligd is. En mijn ftp is met password beveiligd, en dus niet openbaar (zonder password dan)... Qua muziek is het leuk om een dergelijk lijstje te hebben. Van alles wat is idd het leukst (niet alleen maar klassiek of alleen maar audiofiel gepiel of alleen maar jazz). Maar het is wel lastig om dat samen te stellen. Voor je het weet heb je tig uur aan muziek en wil iedereen dat zijn bijdrage op de cd komt. En komt er vast iemand met het idee om meerdere cd's te gaan maken en dan is het einde weer zoek, want dan kun je net zo goed de originele cd's meenemen... Bovendien zie ik de discussie al weer aankomen dat je alleen akoestisch opgenomen muziek en dan ook het liefst alleen maar mooie opnames kan gebruiken voor het 'testen' (beoordelen) van een set of een deel daarvan... Dus ik weet niet of het idee kans van slagen heeft, maar opzich vind ik het een leuk idee Ps. Ik zou ook iets van elektronica in de lijst opnemen. Massive Attack bijvoorbeeld. Vooral vanwege het afgrond diepe laag. Iets echt hards (harder dan Living Colour) mag er wat mij betreft ook wel bij. Dream Theater (lekker complex) of Opeth (mooi opgenomen vind ik) bijvoorbeeld. Probleem bij die laatste twee bands is dat het gemiddelde nummer een minuut of 8 duurt (als het niet langer is)... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frank de Bruijn Posted 3 april 2004 Report Share Posted 3 april 2004 Je kunt natuurlijk zeggen: op die en die dag staat mijn server aan. Op die dag mag je het downloaden, daarna gaat ie uit, klaar. Oja, iets van Ayreon, het album into the electric castle zou ook leuk zijn. Goed opgenomen en leuke, energieke muziek. Moet dat trouwens lossless worden of mag bijvoorbeeld 320 kbps mp3 ook? Frank P.S. Op een CD kan trouwens 80 minuten muziek. Je hebt wel CD-R's waar nog meer op kan maar die vallen buiten de specificaties van de CD. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 3 april 2004 Report Share Posted 3 april 2004 Je kunt natuurlijk zeggen: op die en die dag staat mijn server aan. Op die dag mag je het downloaden, daarna gaat ie uit, klaar. Ja, maar die tijden staan dus niet vast. Ik heb 1 computer die als workstation dienst doet en daarop draait dan een ftp-server (bulletproof-ftp). Ik kan dus van tevoren niet zeggen wanneer mijn computer aanstaat en wanneer niet. Kan hooguit zeggen dat ie een keer een weekend niet aanstaat omdat ik er dan niet ben, maar verder... Oja, iets van Ayreon, het album into the electric castle zou ook leuk zijn. Goed opgenomen en leuke, energieke muziek. Leuke muziek wel ja. En met lekker veel gekke elektronische geluidjes Moet dat trouwens lossless worden of mag bijvoorbeeld 320 kbps mp3 ook? Frank Van mij zouden het ook best 320kbps mp3's mogen zijn. Of 256kbps... Verschil met cd hoor je dan toch niet meer. P.S. Op een CD kan trouwens 80 minuten muziek. Je hebt wel CD-R's waar nog meer op kan maar die vallen buiten de specificaties van de CD. Ik heb zelf geen brander, maar ik meen dat het ook de bedoeling was dat iedereen die zo'n test-cd wil hebben, 'm zelf moet branden (of laten branden). Ik ga niet voor iedereen cd's laten branden bij een huisgenoot of zo... Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Koosjer connection Posted 3 april 2004 Report Share Posted 3 april 2004 Leuk ideetje... Maar het blijft een subjectieve aangelegenheid...helaas. Ik bijvoorbeeld neem mijn set en cd's als referentie,dat is voor mij bekend terein voor m'n oren,en daarin leg ik de voor mij persoonlijke voorkeuren vast. Ik persoonlijk hou het dus op mijn eigen cd's..... --Hans. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frank de Bruijn Posted 3 april 2004 Report Share Posted 3 april 2004 Je kunt natuurlijk zeggen: op die en die dag staat mijn server aan. Op die dag mag je het downloaden, daarna gaat ie uit, klaar. Ja, maar die tijden staan dus niet vast. Ik heb 1 computer die als workstation dienst doet en daarop draait dan een ftp-server (bulletproof-ftp). Ik kan dus van tevoren niet zeggen wanneer mijn computer aanstaat en wanneer niet. Kan hooguit zeggen dat ie een keer een weekend niet aanstaat omdat ik er dan niet ben, maar verder... Ja OK, je hebt er standaard al 1 draaien. Dan is het geen probleem. Ik zou ook wel wat willen uploaden, maar ik heb zelf maar 320 kbps upstream. Oja, iets van Ayreon, het album into the electric castle zou ook leuk zijn. Goed opgenomen en leuke, energieke muziek. Leuke muziek wel ja. En met lekker veel gekke elektronische geluidjes Moet dat trouwens lossless worden of mag bijvoorbeeld 320 kbps mp3 ook? Frank Van mij zouden het ook best 320kbps mp3's mogen zijn. Of 256kbps... Verschil met cd hoor je dan toch niet meer. P.S. Op een CD kan trouwens 80 minuten muziek. Je hebt wel CD-R's waar nog meer op kan maar die vallen buiten de specificaties van de CD. Ik heb zelf geen brander, maar ik meen dat het ook de bedoeling was dat iedereen die zo'n test-cd wil hebben, 'm zelf moet branden (of laten branden). Ik ga niet voor iedereen cd's laten branden bij een huisgenoot of zo... Dat bedoel ik ook niet . Ik bedoel dat je daar rekening mee kan houden bij het samenstellen van zo'n CD'tje . Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 3 april 2004 Report Share Posted 3 april 2004 Het lijkt me verstandig om de cd in 4 delen de verdelen. 1 deel Pop/Rock, 1 deel Jazz/Blues, 1 deel Dance/Trance/Electronisch en 1 deel Klassiek/Minimal Music zodat iedereen er wat aan heeft. Bij voldoende animo kan er een 2-cd album ontstaan. Jazz: Bluezeum - Portrait of a Groove (Portrait of a Groove) Jazz met hiphop-invloeden met een zeer lastig weer te geven basloopje (combinatie van basgitaar en basklarinet). De meeste sets lopen hier helemaal op vast, zodat er een gestommel ontstaat ipv een duidelijk strak basgeluid. Blues: Otis Taylor - Rosa, Rosa (Truth is not Fiction); Zeer eerlijke en open opname. Duidelijk stemgeluid, goed opgenomen akoustische gitaar. Pop/Rock: Bettie Serveert - ??? (Palomine) Maakt niet uit welk nummer van 't album 't wordt. Alle nummers klinken super en open. Eerlijke 1-take opname alsof in de garage opgenomen zonder knoppengeklooi door eoa zgn technicus. Hoe het met de rechten zit weet ik niet. Ik denk echter dat zolang de oplage beperkt blijft er weinig aan de hand zal zijn. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 3 april 2004 Report Share Posted 3 april 2004 Heb ook ff m'n (vrij geringe) cd-collectie doorgekeken naar eventuele mooie/bruikbare opnames en kom op het volgende lijstje (wat nog best zou kunnen veranderen; het zijn maar suggesties): Pop/rock: Beth Gibbons, zangeres van Portishead, heeft een heel mooie cd gemaakt (Out Of Season, 2002), waar wel wat van gebruikt zou kunnen worden. Suggesties: Show, Sand River of Drake. Iets van Dream Theater. Maakt me niet zo gek veel uit van welk album. Ik vind persoonlijk (erg) lange nummers als Change Of Seasons, Home, Six Degrees Of Inner Turbulence (duurt 42 minuten!) en In The Name Of God het mooist, maar die zijn niet haalbaar voor op een test-cd. Suggesties: Take The Time (Images And Words, 1992), Lie (Awake, 1994) of This Dying Soul (Train Of Thought, 2003). Iets van The Gathering. Maakt me ook niet zoveel uit, als het maar van How To Measure A Planet is, of van Souvenirs. Eventueel live-uitvoering van de (mooi opgenomen) cd Sleepy Buildings. Suggesties: Frail (HTMAP, 1998), Travel (HTMAP, 1998), You Learn About It (Souvenirs, 2003), Souvernirs (Souvenirs, 2003) of Like Fountains (2003-versie; Sleepy Buildings, 2004). Van de cd No More Shall We Part (2002) van Nick Cave and the Bad Seeds het nummer As I Sat Sadly By Her Side. Als het echt hard mag, graag iets van Opeth. Voor als de gevoelige oortjes in de meerderheid zijn, zou ik Face Of Melinda (Still Life, 1999) aanraden. Dat is bijna jazz , met een metal-uitspatting aan het eind. Of anders Benighted (Still Life, 1999), Harvest (Blackwater Park, 2001), Windowpane (Damnation, 2003) of In My Time Of Need (Damnation, 2003). Als het harder mag dan dat zou ik zeggen: Dirge For November (Blackwater Park, 2001) of Bleak (Blackwater Park, 2001). Die laatste duurt dan wel weer wat lang. Iets van Talk Talk. Liefst van 1 van de laatste 2 of 3 cd's. Suggesties: Happiness Is Easy (The Colour Of Spring, 1986), April 5th (The Colour Of Spring, 1986), Desire (Spirit Of Eden, 1988), Inheritance (Spirit Of Eden, 1988), After The Flood (Laughing Stock, 1991). Elektronica: Iets van de cd Mezzanine (1998) van Massive Attack. Geweldige cd. Kun je goed het laag mee testen Suggesties: Angel, Teardrop, of Group Four Van de cd What Sound van Lamb het nummer Sweetheart. Geldt eigenlijk hetzelfde voor als voor Massive Attack, maar klinkt wat frisser. Meer testnummers voor het laag: van Portishead het nummer Numb (Dummy, 1994) of Mourning Air (Portishead, 1997). Dit was het wel voorlopig Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frank de Bruijn Posted 3 april 2004 Report Share Posted 3 april 2004 Ach, het is zo moeilijk om de "juiste" muziek te kiezen voor zo'n CD. Van mijn collectie zou ik ongeveer de helft wel op zo'n CD willen hebben . Dus je moet snijden. Pop/Rock: Guns 'n Roses - Estranged (wel een lang nummer). Ayreon - The castle hall The Gathering - Strange machines The Beatles - Eleanor rigby Klassiek: Opening Carmina Burana; Een stuk van het eerste deel van het eerste pianoconcert van Tschaikowsky (prachtig stuk piano, probeer ik na te spelen ). Jazz: Geen idee . House / electronisch The Prodigy - Breathe (geweldige "vibrerende" bas) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 4 april 2004 Report Share Posted 4 april 2004 Volgens mij gaat het er in eerste instantie om om een bruikbaar produkt neer te zetten. Dan speelt de muziek een tweede viool. Het moet natuurlijk wel te knijzen zijn, maar de set, cq apparaat, moet wel getergt worden met de nummers die op de cd staan. Veel van de aangegeven muziek is daar helaas niet toe in staat, hoewel het wel allemaal lekker in de oren ligt . Ik geef dan ook de voorkeur aan eerlijke opnames ipv de door een "technicus" in elkaar geflanste zooi (sorry voor de benaming) dat op 35767682143316838duizend sporen is opgenomen en weer in tot een 2 kanaals opname is "gemasterd" (laat me niet lachen). Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frank de Bruijn Posted 4 april 2004 Report Share Posted 4 april 2004 Concreet? Wat mij betreft moet er gewoon muziek op staan die je mooi vindt, niet muziek die zo vreselijk goed is opgenomen maar je misschien helemaal niet aanspreekt. Daarom is het samenstellen van een "referentie-CD" voor iedereen eigenlijk ook een onmogelijke zaak . Frank Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 4 april 2004 Report Share Posted 4 april 2004 Het idee is wel aardig, maar ik zie toch de nodige problemen. Meestal is een sessie bedoeld om "iets aan te tonen". Ik bedoel dat er nogal wat verschillende aspecten vergeleken worden. Of er nou conussen met vliezen vergeleken worden of verschillende netkabels. Volgens mij gebruik je dan heel verschillende muziek. Om nog maar niet te spreken van meerkanaals. Bovendien is de groep erg wisselend van samenstelling, muzieksmaken lopen dan ook erg uiteen. Ik heb de CD van Erik gekregen waarop de verschillende muzieksoorten staan die bij de laatste conus-vlies sessie zijn gebruikt. Eigelijk is het een heel moeilijk te draaien CD geworden. Stijlen staan lukraak door elkaar heen, en bovendien is er een enorm niveauverschil tussen de verschillende nummers. Wij hebben indertijd een Cd van Ruud Jonker gekregen met daarop muziek die hij vaak gebruikte om z'n apparatuur te vergelijken. Hierop staan verschillende nummers die heel goed bruikbaar zijn om de verschillende aspecten van een set te beoordelen. Alleen..... je moet wel van het soort muziek houden om de CD te kunnen draaien. Jazz, Klassiek en iets tussen Jazz en pop in. Een voordeel van die CD is in elk geval dat alle nummers goed zijn opgenomen. Als je zoiets bedoeld, zou het bruikbaar zijn. Maar dan moet er waarschijnlijk een deel twee komen met modernere en electronische muziek. Anders is Link to comment Share on other sites More sharing options...
joopus Posted 4 april 2004 Report Share Posted 4 april 2004 een sterke en duidelijke mening hans. Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Koosjer connection Posted 4 april 2004 Report Share Posted 4 april 2004 (edited) Ik neem altijd deze als referentie... Waarom? Nou,lees maar even mee >>>>> lees,en geniet hoe het moet <<<<< Of hier als je nog niet overtuigd bent >>>>> nou,nou! <<<<< Dit label maakt recordings zoals het hoort, puur analoog,met custom-build triode vacuum-tube electronics,en zonder welke ingreep dan ook. enz...enz.. Als ik dus kiezen moet tussen een Nero [niks mis mee] of deze,dan is de strijd snel over dacht ik zo. --Hans. Edited 5 april 2004 by The Koosjer connection Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts