erik klijnsmit Posted 3 april 2004 Report Share Posted 3 april 2004 forumleden . hierbij het puntenverslag van de cd-speler vergelijking die ik met wat hifi,nl leden heb gehouden rotel : 24.5 punten (chansig) quad 99cdp :22.5 punten (kermit) harman kardon hk760: 18,5 punten (erik) JK dac/loopwerk:16.5 punten. (picoso) degene die er bij waren zal het niet ontgaan dat er iets is veranderd . want toen wij de punten bij chansig optelde was de quad nummer Link to comment Share on other sites More sharing options...
cgm Posted 3 april 2004 Report Share Posted 3 april 2004 Ik begrijp die puntentelling niet, maar ik zie wel dat jij verschillen in punten waardering hebt gegeven?! Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 3 april 2004 Author Report Share Posted 3 april 2004 Ik begrijp die puntentelling niet, maar ik zie wel dat jij verschillen in punten waardering hebt gegeven?! de beste speler moest men ;vier, de 2e drie ,de 3e twee de slechtste Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 3 april 2004 Report Share Posted 3 april 2004 Typisch dat de JK de slechtst presterende speler zou zijn....??? Link to comment Share on other sites More sharing options...
joopus Posted 3 april 2004 Report Share Posted 3 april 2004 als we een ander drumstel in de oefenruimte zetten is er ook een andere sound..... je kunt nooit hetzelfde geluid houden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kermit Posted 6 april 2004 Report Share Posted 6 april 2004 forumleden . hierbij het puntenverslag van de cd-speler vergelijking die ik met wat hifi,nl leden heb gehouden rotel : 24.5 punten (chansig) quad 99cdp :22.5 punten (kermit) harman kardon hk760: 18,5 punten (erik) JK dac/loopwerk:16.5 punten. (picoso) degene die er bij waren zal het niet ontgaan dat er iets is veranderd . want toen wij de punten bij chansig optelde was de quad nummer Link to comment Share on other sites More sharing options...
SpeedyAndr Posted 6 april 2004 Report Share Posted 6 april 2004 Wat heb je aan al die punten, zijn er geen duidelijker beschrijvingen, zoals bepaalde eigenschappen die bij de een beter zijn dan bij de ander? En welke muziek is er gedraaid Om over de set nog te zwijgen, die staat er helemaal niet bij .... Andr Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 6 april 2004 Author Report Share Posted 6 april 2004 [quote name='SpeedyAndr Link to comment Share on other sites More sharing options...
triode Posted 8 april 2004 Report Share Posted 8 april 2004 Wat is de uitgang spanning van de cd-spelers ten opzichten van elkaar Stel de een geeft 1.8 en de ander 2.1 en weer een ander 2.5. Dan kun je er donder op zeggen dat er ook een groot klankverschil plaats vindt,om dat je het volume niet gelijk houd. En zo kan het dat de ene speler mooier lijkt te klinken dan de ander Daar naast is het ook mogelijk dat de cd-input van de versterker verzwakt is tegen over de tuner / lin1 / 2. input omdat een cd-speler van zich zelf een hogere uitput geeft dan een tuner deze is vaak niet meer dan 800mV out tegen over 2V van een cd-speler. Dus verzwakt men vaak de cd input zo dat je geen volume probleem krijgt bij het overschakelen van tuner naar cd geeft zoon herrie om in eens van 800mV over te Schakelen naar 2V input signaal bij de zelfden volume stand. Dus als dat zo zou zijn heeft de cd input een ander karakter tegen over de rest. En heb je dus geen oprecht vergelijk om dat op de tuner / lin 1 / lin 2 geen verzwakking zit en dus meer volume zal geven. Link to comment Share on other sites More sharing options...
joopus Posted 10 april 2004 Report Share Posted 10 april 2004 dit heeft NIETS met muziek te maken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kermit Posted 11 april 2004 Report Share Posted 11 april 2004 Dat klopt, maar Triode heeft wel gelijk.... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruud Posted 11 april 2004 Report Share Posted 11 april 2004 Ik neem aan dat daar wel extra aandacht is besteed Link to comment Share on other sites More sharing options...
John Picoso Posted 11 april 2004 Report Share Posted 11 april 2004 Wat is de uitgang spanning van de cd-spelers ten opzichten van elkaarStel de een geeft 1.8 en de ander 2.1 en weer een ander 2.5. Dan kun je er donder op zeggen dat er ook een groot klankverschil plaats vindt,om dat je het volume niet gelijk houd. En zo kan het dat de ene speler mooier lijkt te klinken dan de ander Daar naast is het ook mogelijk dat de cd-input van de versterker verzwakt is tegen over de tuner / lin1 / 2. input omdat een cd-speler van zich zelf een hogere uitput geeft dan een tuner deze is vaak niet meer dan 800mV out tegen over 2V van een cd-speler. Dus verzwakt men vaak de cd input zo dat je geen volume probleem krijgt bij het overschakelen van tuner naar cd geeft zoon herrie om in eens van 800mV over te Schakelen naar 2V input signaal bij de zelfden volume stand. Dus als dat zo zou zijn heeft de cd input een ander karakter tegen over de rest. En heb je dus geen oprecht vergelijk om dat op de tuner / lin 1 / lin 2 geen verzwakking zit en dus meer volume zal geven. Ter aanvulling: De lijntrappen-gevoeligheid van de JK Ultimate Pre-amp zijn allen 350 mV. De outputspanning van de DAC is opgegeven als 2,3 Veff. Hoe dat van de andere spelers is weet ik niet. Wil je de test standaardiseren, dan zou je daarvoor moeten corrigeren, dat lijkt me duidelijk. Dus de volgende keer..., gaan we dat zeker doen. Alleen hoe doe je zoiets? Geeft Ruud Janssen de oplossing, Kermit? Link to comment Share on other sites More sharing options...
triode Posted 11 april 2004 Report Share Posted 11 april 2004 Ter aanvulling: De lijntrappen-gevoeligheid van de JK Ultimate Pre-amp zijn allen 350 mV. De outputspanning van de DAC is opgegeven als 2,3 Veff. Hoe dat van de andere spelers is weet ik niet. Wil je de test standaardiseren, dan zou je daarvoor moeten corrigeren, dat lijkt me duidelijk. Dus de volgende keer..., gaan we dat zeker doen. Alleen hoe doe je zoiets? Geeft Ruud Janssen de oplossing, Kermit? Volgen mij kun je er een kastje voor maken met daar in een paar pots van 100K/Lin en daar stel je dan de spelers mee in op een gelijken output spanning. Zou dit dan wel doe met een test cd waar een 1Khz toon op staat. Als dat gedaan is kijk je aan de voorversterker output of daar eventueel nog een verschil op treed, is dat zo dan stel je dat nog even bij met de desbetreffende pot. En klaar voor de test ben je. Natuurlijk zit er nu een pot in de signaalweg die misschien wel invloed kan hebben op de geluidskwaliteit. Maar dit telt dan voor ze alle maal mocht dat dus een verslechtering??? geven is dat voor ieder speler gelijk. Maar!!! ik zou het zo doen sluit een van de spelers aan, zet een muziekje op. Stel de voortrap zo in dat je een lekker geluidsniveau hebt bereikt. Doe er dan een cd in met een 1Khz toon en meet even de output spanning op. Stel je komt dan op een spanning van 750mV out. Dan is het makkelijk om daar ook de ander spelers op in te stellen Met het volume van de voorversterker en de 1Khz toon. Je moet dan alleen de spelers even ompluggen,maar ook daar ben ik een voorstander van (namelijk even rust) Ik ben niet zo op de snellen AB vergelijken die geven al net zo snel een verkeerde indruk van een apparaat. Misschien herinner je je het nog wel van vroeger met de toonregeling Als je dan bij een iemand kwam en je zag dat de regeling was in gesteld op een hoog trebbel en bas niveau deze mensen altijd zeiden als je het op neutraal zetten wat een vlak geluid man is (3Xniks) Tot dat je het naar een nummer of 3@5 weer de oude instelling terug zetten. Dan hoorde je vaak (OEPS wat een hoog en laag) vond dat ander dan toch mooier klinken (snellen veranderingen zijn meestal tegenvallers op langer termijn) Maar goed dit is dan mijn gedachten over een cd-speler test kan natuurlijk zijn dat anderen er anders over denken. Maar geef ieder apparaat wel een zo eerlijk mogelijke kans om zijn kunnen te laten horen dan pas is er een oprecht oordeel mogelijk Suc6 er verder mee Mooi set trouwens John Picoso zal wel veel muzikaliteit aan boord hebben Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruud Posted 11 april 2004 Report Share Posted 11 april 2004 Maar geef ieder apparaat wel een zo eerlijk mogelijke kans om zijn kunnente laten horen dan pas is er een oprecht oordeel mogelijk De cd-speler die het best matcht met de set wordt het best beoordeeld, in een andere set kunnen er heel ander "uitslagen" uitrollen Link to comment Share on other sites More sharing options...
triode Posted 11 april 2004 Report Share Posted 11 april 2004 Maar geef ieder apparaat wel een zo eerlijk mogelijke kans om zijn kunnen te laten horen dan pas is er een oprecht oordeel mogelijk De cd-speler die het best matcht met de set wordt het best beoordeeld, in een andere set kunnen er heel ander "uitslagen" uitrollen Mee eens maar als je dan toch een test gaat doen om voor jou de (besten) speler uit te halen doe de test dan wel zo dat alle spelers een goei kans krijgen Maar goed ik begrijp uit jou post dat je er eigelijk net zo over denkt als ik Koop wat op jou set het besten tot zijn recht komt Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruud Posted 12 april 2004 Report Share Posted 12 april 2004 Maar geef ieder apparaat wel een zo eerlijk mogelijke kans om zijn kunnen te laten horen dan pas is er een oprecht oordeel mogelijk De cd-speler die het best matcht met de set wordt het best beoordeeld, in een andere set kunnen er heel ander "uitslagen" uitrollen Mee eens maar als je dan toch een test gaat doen om voor jou de (besten) speler uit te halen doe de test dan wel zo dat alle spelers een goei kans krijgen Maar goed ik begrijp uit jou post dat je er eigelijk net zo over denkt als ik Koop wat op jou set het besten tot zijn recht komt Natuurlijk bedoelen wij hetzelfde In een eerdere posting gaf ik al aan dat ik dacht dat aan het niveau-verschil extra aandacht was besteed....niet dus Het is algemeen bekend dat degene die het luidst klinkt meestal als beste word beoordeeld Kijk zo Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruud Posted 12 april 2004 Report Share Posted 12 april 2004 Kijk zo Link to comment Share on other sites More sharing options...
John Picoso Posted 12 april 2004 Report Share Posted 12 april 2004 Mooi set trouwens John Picosozal wel veel muzikaliteit aan boord hebben H Link to comment Share on other sites More sharing options...
CoenR Posted 14 april 2004 Report Share Posted 14 april 2004 Het is natuurlijk algemeen bekend dat je bij een A-B vergelijk (in dit geval een A-B-C-D vergelijk) de componenten op hetzelfde volume moet laten spelen (+/- 0,5 dB). Hiervoor is het echter niet noodzakelijk een kastje met weerstanden te maken, je hebt wel een pre-amp met regelbare gain per ingang nodig (zoals de meeste AV pre-amps van merken als Proceed en TAGMcLaren, etc. wel hebben). Vervolgens kun je met een dB meter en een testtoon CD alle ingangen zo afregelen dat het volume via de speakers hetzelfde is. Pas dan kun je aan een A-B vergelijk beginnen. Feit blijft echter (en Speedy Andr Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 14 april 2004 Report Share Posted 14 april 2004 Met een Array pre zijn alle ingangen per 0,5 dB in te stellen. Met de afstandsbediening zijn de ingangen om te schakelen. Indien het volume hoger wordt gezet gaan alle ingangen in verhouding harder. Het display is uit te schakelen, zodat alleen diegene die de afstandsbediening vast heeft weet wat er speelt. Het leuke van deze methode is dat er niet iemand stiekum moet gaan schakelen maar ook zelf kan meeluisteren. Op deze manier hebben we eens Erik en mijn HK 760 vergeleken. Het bleek dat ze erg dicht bij elkaar zaten, maar ondanks dat het twee dezelfde spelers (verschillend gemod) waren, was er toch een klankverschil te horen. Ik heb toen ook geleerd dat het heel erg muziek afhankelijk is, Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kermit Posted 14 april 2004 Report Share Posted 14 april 2004 Die van jou was zo ongeveer tegen de klippen op gemod, inclusief betere klok, andere condensatoren, gevlochten bekabeling en speciaal netsnoer. Die van Erik was standaard, inclusief bekabeling en netsnoer... Link to comment Share on other sites More sharing options...
cgm Posted 14 april 2004 Report Share Posted 14 april 2004 Ik weet wel dat ik verschillen hoorde, maar verwacht van mij niet om in een paar minuten, met veel geschakel, in een vreemde set, even een winnaar aan te wijzen. Dit zou me ook niet lukken met speakers, en daar kunnen de verschillen veel groter zijn.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 14 april 2004 Report Share Posted 14 april 2004 Die van jou was zo ongeveer tegen de klippen op gemod, inclusief betere klok, andere condensatoren, gevlochten bekabeling en speciaal netsnoer. Die van Erik was standaard, inclusief bekabeling en netsnoer... Bij de vergelijking via de Array (na de VAD show) zat er de clock nog niet in. Ook zijn er geen condensatoren vervangen. Het verschil blijft dan, een gewijzigde uitgangstrap en een gevlochten interlink waarvan jij en Erik altijd beweren dat ze zo verschrikkelijk klinken.... De meningen warenb zo verschillend dat we het kratje bier hebben moeten delen. Maar daar gaat het helemaal niet over, mijn post is bedoeld om een mogelijkheid voor een re Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 14 april 2004 Author Report Share Posted 14 april 2004 Die van jou was zo ongeveer tegen de klippen op gemod, inclusief betere klok, andere condensatoren, gevlochten bekabeling en speciaal netsnoer. Die van Erik was standaard, inclusief bekabeling en netsnoer... Bij de vergelijking via de Array (na de VAD show) zat er de clock nog niet in. Ook zijn er geen condensatoren vervangen. Het verschil blijft dan, een gewijzigde uitgangstrap en een gevlochten interlink waarvan jij en Erik altijd beweren dat ze zo verschrikkelijk klinken.... De meningen warenb zo verschillend dat we het kratje bier hebben moeten delen. Maar daar gaat het helemaal niet over, mijn post is bedoeld om een mogelijkheid voor een re Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts