Jump to content

oud versus jong

cgm
 Share

Recommended Posts

Zoals jullie misschien nog weten heb ik enige tijd geleden een jaren 70 Onkyo receiver (TX-4500 mk II) op de kop getikt. Deze heeft een tijdje op zolder staan spelen met mijn monitoren.

Vanmiddag wilde ik mijn NAD C370 eens van binnen bekijken voor eventuele modificaties. Voor de gein heb ik die Onkyo maar eens aangesloten op de Ultimo's.

Dit was dus een rare ervaring, zelfs onthutsend.. De ene na de andere cd is in mijn speler verdwenen om te luisteren. De Onkyo doet voor mij niet onder voor de NAD! Detail, plaatsing, dynamiek, enz. allemaal in orde. Sterker nog, als ik blind zou luisteren zou ik niet weten welke ik zou kiezen.

Ben ik doof? Zijn de verschillen tussen versterkers dan toch minder dan ik dacht? Is er zo weinig veranderd sinds de jaren 70? Is het toevallig met deze 2 versterkers zo?

Hoe denken jullie hierover? Hebben jullie ook wel eens zo'n ervaring gehad, of juist heel anders?

Ik denk dat de Onkyo een heel goede versterker is. Ik heb je al verteld van m'n oude Marantz 1515 (2x 15W) die veel beter klonk dan een Quad 405.

Vaak zijn in de moderne apparten de voedingen kleiner. Oude apparaten zijn vaak niet voor niets zo zwaar.

Waar een verschil in k

daarom ben ik nog zo blij met de ouwe LUXMAN L81

en wil dat zo lang als kan in stand houden

daar kon de nieuwe denon en marantz niet aankomen

en dan daarna als het zover komt zie we wel verder.......

zal dan wel een JK acoustic amplifier worden

Ik denk dat de Onkyo een heel goede versterker is. Ik heb je al verteld van m'n oude Marantz 1515 (2x 15W) die veel beter klonk dan een Quad 405.

:)

Hallo Hans, dat is toch geen vergelijk :o De 405 is zoiezo geen fraai klinkend ding naar mijn smaak.

;)

:)

Hallo Hans, dat is toch geen vergelijk :o De 405 is zoiezo geen fraai klinkend ding naar mijn smaak.

;)

Dat bedoel ik.... velen denken daar echter anders over.

:huh:

In de jaren '70 was de hoofdprijs bij de televisiekwis nog een kleuren-tv.

Audio-apparatuur koste destijds een vermogen, logisch dat je er dan ook nog wel wat kwaliteit voor terugkreeg. In de loop der tijd is audio in verhouding veel goedkoper geworden, dat is ook ten koste van de kwaliteit gegaan.

Maar voor kwaliteit betaal je ook nu nog een vermogen.

ik denk dat wij hier wat zijn vergeten om te vermelden.

in de jaren 70 waren we eigenlijk al zover dat er nog weinig viel te verbeteren kwa sound,er zijn er maar een paar blijven doorgaan in die wereld(gelukkig maar)

de hele audio wereld heeft heel wat jaartjes stil gestaan, maar zijn de laatste 10 jaartjes weer aan opbouwen met alle gevolgen van dien.

zo zijn de trafo's en elco's behoorlijk verbeterd,ook zijn de units van de luidsprekers verbeterd.

vroeger werd er ook veel gebruik gemaakt van amps met veel knoppen en schakelaars,dit zijn ook punten die worden gereduceerd.

en als we het toch over de goede oude tijd hebben, kijk eens om je heen de tube-amps worden weer herbouwd en de buizen fabrieken zijn weer aan het proberen om goede buizen te gaan bouwen(overnieuw begonnen)

kijk eens naar papier olie C's worden weer zogenaamd uitgevonden.

heel langszaam zien we ook weer het nut van goede kabels (solid core zoals ze vroeger ook gemaakt werden)en kwaliteit van matriaal.

zo worden er ook weer nieuwe koolfilms en komposiet weerstanden gemaakt(net als vroeger)

Zou ik dus nog steeds kunnen concluderen dat de eerste en grootste winst zit in de combinatie van speakers en akoustiek?

Dat zal altijd zo blijven, zonder goede acoustiek wordt het nooit veel. Zonder speakers trouwens ook niet.... :rolleyes:

Ik denk wel dat er vooruitgang is geboekt, maar dan vooral bij de duurdere versterkers. Er zijn snellere componenten ontwikkeld die een beter geluid kunnen produceren. Je moet ze dan wel optimaal inzetten.

Vooral op het gebied van vervorming is er veel onderzoek gedaan. Dit resulteert in betere plaatsing, natuurlijkere klank en krachtiger laag.

Er zijn echter nog veel fabrikanten die er zich met een Jantje van Leiden van af maken. Hier telt dan alleen hoe ze zoveel mogelijk kunnen verdienen.

:(

Zou ik dus nog steeds kunnen concluderen dat de eerste en grootste winst zit in de combinatie van speakers en akoustiek?

juist :D

en ga helemaal geen cd-spelers vergelijken .

je weet letterlijk niet wat je hoort ;)

Erik, zolang er verschillen zijn, ook al zijn ze klein, is het de moeite waard om er mee bezig te zijn, dat is toch onze hobby? Maar dat cd-spelers er minder toe doen dan de speakers is ook mijn conclusie. ;)