Jump to content

CD speler direct op eindversterker

Hans Gaulhofer
 Share

Recommended Posts

Vrienden,

Het is een beetje stil. Daarom heb ik maar weer eens iet bedacht zodat jullie weer een zinvolle tijdsbesteding kunnen vinden.

Ter zake:

Als ik mijn befaamde Philips CD speler op minimaal volume zet en de HK690 versterker op maximaal dan blaas ik mijn speakers op.

Er is dus een verzwakker noodzakelijk.

Ik heb hier al een hele leuke topic over gezien op HIFI.nl.

Hoe blijft de impedantie van de kabel gelijk. Een versterker ziet graag een laagohmige aansluiting dacht ik . 75 Ohm?

Maakt het uit wat voor soort weerstand je gebruikt?

Wat is er tgen digitale volumergeling?

Groeten,

Hans

:confused:

Vrienden,

Het is een beetje stil. Daarom heb ik maar weer eens iet bedacht zodat jullie weer een zinvolle tijdsbesteding kunnen vinden.

Ter zake:

Als ik mijn befaamde Philips CD speler op minimaal volume zet en de HK690 versterker op maximaal dan blaas ik mijn speakers op.

Er is dus een verzwakker noodzakelijk.

Ik heb hier al een hele leuke topic over gezien op HIFI.nl.

Hoe blijft de impedantie van de kabel gelijk. Een versterker ziet graag een laagohmige aansluiting dacht ik . 75 Ohm?

Maakt het uit wat voor soort weerstand je gebruikt?

Wat is er tgen digitale volumergeling?

Groeten,

Hans

:confused:

:huh:

Daar hebben ze het volgende op gevonden: een potentiometer oftewel een potmeter. Het liefst van goede kwaliteit (Alps). Gewoon tussen de lijnuitgang van de cd en de lijningang van de amp. Klaar.

ps: Er zijn meerdere goede merken. ;)

Voordat we hier weer een off-topic discussie over krijgen... :D

.

Firma QED leverde vroeger instelbare reductie- ofwel aanpassingskabels. Niet met zomaar een potmeter (instelbare serieweerstand), maar met spanningsdelers (instelbare combinaties van serie- en parallelweerstanden). Misschien zijn ze nog wel ergens te koop.

Wist zeker dat dit topic eerder aan de orde was geweest. Even googlen op "attenuator cable audio" en jawel:

De Rothwell Phono Attenuators

Blijkbaar een soort verlooppluggen met ingebouwde weerstandnetwerkjes. Verkrijgbaar in verschillende smaken.

Zie hier voor een recensie. Het webadres van Rothwell staat in de recensie.

Lijkt mij ook nog wel eens wat. Ik heb toch het idee dat het volume van veel versterkers beter te regelen is als ze wat verder open staan. In mijn huis staan ze meestal niet verder dan op 9 uur.

Jelte

Hee, da's nog eens een moeilijk probleem! Ik heb dat ook. Ik heb daar een geniale oplossing voor bedacht. En dat is: mijn volumeknop niet helemaal opendraaien.

Je zult me misschien niet geloven maar het werkt echt!

Frank

Ben zelf niet zo'n voorstander van "passieve" volumeregeling.

Vind het allemaal wat kil klinken zonder een goeie voorversterker.

Een twistpunt blijft natuurlijk dat voorversterking weer extra componenten in je signaalweg zijn, maar als het dan toch goed klinkt, waarom zou je geen voorversterker gebruiken? :huh:

Gebruik zelf een zelfbouw buizen voorversterker en zou niet weer anders willen.

Passief is simpel te maken met een goede potmeter(100k log) tussen cd speler en eindversterker. ;)

Verschillende malen ben ik in de gelegenheid geweest om naar CD-spelers rechtstreeks op de eindversterker te luisteren. Het is me altijd tegengevallen. Nog niet zo lang geleden heb ik er postings over gedaan n.a.v. een bezoek aan Zee...

Vrienden,

Beste Hans,

Waarom zou je dat doen...je HK690 maximaal open zetten :confused:

Daar is de potmeter van je HK toch voor gemaakt :rolleyes: om het geluidsniveau te regelen en niet om vol open te zetten :blink:

Vrienden,

Als ik mijn befaamde Philips CD speler op minimaal volume zet  en de HK690 versterker op maximaal dan blaas ik mijn speakers op.

Beste Hans,

Waarom zou je dat doen...je HK690 maximaal open zetten :confused:

Daar is de potmeter van je HK toch voor gemaakt :rolleyes: om het geluidsniveau te regelen en niet om vol open te zetten :blink:

Ik denk dat Hans probeert een eindtrap "na te bootsen".

Die heeft n.l. meestal geen volumeregeling, en staat dus altijd "open".

Wel denk ik dat het een slecht idee is om die Philips met z'n digitale volumeregeling als regelaar te gebruiken. Je verliest dan namelijk bitjes, en die krijg je nooit meer terug.

Met een passieve eindtrap moet je heel erg opletten. Als de aanpassing goed is, kun je geen betere voorversterker hebben. Vrijwel altijd is echter de eindtrap van de CD-speler niet capabel om de aindtrap echt goed aan te sturen.

Dus actief is niet zo verkeerd.

Op Hifi.nl is er een jaar geleden of zo ook een discussie geweest over een verzwakkerkabel. Mischien kun je daar wat terug vinden.

:)

Beste CGM,

Volgens mij bedoelen ze hiermee een kabel met ingebouwde spannignsdeler (twee weerstanden dus :) ). Dit om bijv. een eindtrap minder hard in te sturen. De filosofie erachter is (en die deel ik deels wel) dat logaritmsiche volume potemeters de meeste gelijkloopverschillen in de beginstand hebben. Aramnd van Ommeren heeft het terecht al jaren over de missaanpassingen van in en uitgangsgevoeligheden. S'ommige eindtrappen stuur je daardoor al bij een kwart volume stand vollop in.

Groeten,

Bas

Beste CGM,

Een met goede weerstanden opgebouwde spanningsdeler is niets mis mee. Los van de volumeknop, zijn er vaak gewoon te veel missaanpassingen betreft in en uitgangs gevoeligheid. Een vortrap die bij een kwartvolumestand de eindtrap al vol instuurt is nooit lekker. Het spreekt voor zich dat je daar natuurlijk geen peperdure "verzwakkingskabel" :) voor hoeft te kopen, maar dat je de spaningsdeler zelf in je kabels soldeert :D

Groeten,

Bas

Beste CGM,

Een met goede weerstanden opgebouwde spanningsdeler is niets mis mee. Los van de volumeknop, zijn er vaak gewoon te veel missaanpassingen betreft in en uitgangs gevoeligheid. Een vortrap die bij een kwartvolumestand de eindtrap al vol instuurt is nooit lekker. Het spreekt voor zich dat je daar natuurlijk geen peperdure "verzwakkingskabel" :) voor hoeft te kopen, maar dat je de spaningsdeler zelf in je kabels soldeert :D

Groeten,

Bas

Het eurokwartje valt nu. Ik vergat ook even dat het om rechtstreeks aansluiten op de eindtrap ging.. :)

Een met goede weerstanden opgebouwde spanningsdeler is niets

Wat zijn goede weerstanden?

Metaalfilm of welk ander type. Hoog wattage of maakt dat niet uit.

Ik heb nog wat weerstandjes liggen.

Als je een voorversterker als buffer nodig hebt.

Is een musical F buizen buffer iets?

Hans